Новий лист МОЗ: як виконати норми харчування
Нова українська школа — це назва реформи загальної середньої освіти, яку реалізовує Міністерство освіти і науки спільно з сотнями вчителів і управлінців з освіти по всій Україні.
Нова українська школа — це освіта нових сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини.
НУШ — це цікава, практикоорієнтована, безпечна і дружня до дитини школа. А для батьків вона — відкрита, чесна і націлена на співпрацю.
Як створити безпечне та ефективне освітнє середовище?
Навчання в НУШ
Головна ідея Нової української школи — компетентнісне навчання.
Компетентнісне навчання
Це означає, що учні не просто набуватимуть знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть навички.
Компетентність — це динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке накладатимуться уміння, як користуватися цими знаннями, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.
Для реалізації цієї ідеї розроблено нові стандарти освіти та освітні програми, зокрема:
Робота в команді
Передбачити, у якому світі житимуть наші діти, складно, адже він швидко змінюється. Проте упевнено можна сказати, що в майбутньому потрібно буде вміти працювати в команді і співпрацювати.
Тому значну частину навчального часу в НУШ присвячено роботі в групі. Причому школярі не просто разом розв’язуватимуть, наприклад, математичні приклади, а робитимуть проєкти і спільно шукатимуть рішення проблем.
► Як навчати першокласників за допомогою наборів LEGO
Дослідження і вміння вчитися
Уміння вчитися — це ще одна навичка, яка стане в пригоді.
У швидкозмінному світі потрібно не відставати, а отже — уміти самостійно навчатися. Саме тому навчання в НУШ побудоване на дослідженнях: дитина самостійно шукатиме відповіді на запитання, осмислюватиме вивчене, а вчитель допомагатиме їй у цьому.
Тому в НУШ діти часто навчатимуться, граючись. Діти опановуватимуть той самий навчальний матеріал, але в інший спосіб. А вчителю не потрібно буде більшість часу розповідати щось класу, стоячи біля дошки. Через гру (тобто моделювання ситуацій із додаванням руху, гумору й творчих завдань) учні зможуть дізнатись набагато більше.
Емоційний інтелект і вміння спілкуватися
Людина з розвиненим емоційним інтелектом розуміє власні емоції, керує ними й дослухається до відчуттів інших. Навчання цьому — одне з важливих завдань нової школи.
Дітям пропонуватимуть:
- висловлювати свої почуття і думки
- слухати один одного
- не робити іншим людям того, що їм неприємно тощо.
Цьому навчатимуть під час ранкового кола — щоденної зустрічі, коли діти обговорюватимуть свій емоційний стан, власні думки, актуальні питання класного і шкільного життя, або ж просто говоритимуть на цікаві їм теми.
Інтегроване навчання
У реальному світі немає мононаукових процесів — кожен пов’язаний з різними науками.
Аби діти розуміли взаємозв’язки й мали цілісну картинку світу, у початковій школі запропоновано інтегрувати (об’єднувати) предмети.
Наприклад, рослини вивчатимуть не лише з точки зору ботаніки , а й додаватимуть до цієї теми знання з географії, екології, математики, хімії, мови й літератури.
Оцінювання в НУШ
Спонукальне, а не каральне оцінювання. Тобто вчитель за допомогою оцінки:
- фіксує, на якому рівні перебуває дитина
- показує ціль, до якої має прямувати дитина.
Тому в першому і другому класах не буде балів — замість них запропоноване вербальне оцінювання. Мета — оцінити поступ кожної дитини, а не її відповідність певному еталону.
Наприкінці навчального року батьки отримають Свідоцтво досягнень учня. Цей документ дасть розгорнуте уявлення про навчальний поступ дитини в школі.
Право на помилку
Помилка — це складова пізнання й дослідження.
Тому в НУШ не каратимуть за помилки, а спонукатимуть дитину самостійно їх виправити.
Відсутність страху помилки — запорука того, що дитина залишатиметься вмотивованою, навіть якщо їй щось не вдаватиметься.
► Формувальне оцінювання учнів 1 класу
Нове освітнє середовище НУШ
Задля всебічного розвитку дітей та створення комфортних умов навчання у школах слід створити нове освітнє середовище.
Освітнє середовище має бути безпечним, ергономічним, сучасним — із застосуванням ІТ-технологій та мультимедійних засобів навчання.
Серед обладнання класів:
- парти-трансформери, які можна легко пересунути для роботи в групах
- нова навчальна техніка та розвивальні ігри.
Традиційні «класні куточки» на стінах класів мають замінити, наприклад:
- поробки, виконані спільно з дітьми
- матеріали, що спонукають дитину до роздумів — цікаві запитання, головоломки тощо.
Разом з паперовими підручниками учні отримають електронні — тож не доведеться носити важкі книжки.
Інклюзивне навчання
НУШ — це школа, доступна для всіх.
Тому двері всіх шкіл розкриваються перед дітьми з особливими освітніми потребами. Чимало цих дітей почнуть навчання у звичайних класах та разом з усіма вчитимуться читати, писати, дружити й працювати в команді. Аби допомогти вчителеві, у таких класах працюватимуть асистенти.
► Як створити інклюзивне середовище в закладі
Новий учитель
Учитель перестав бути єдиним джерелом знань, а отже він опановує нову роль: з ретранслятора має перетворитися на помічника, ментора дитини, який супроводжує її у процесі пізнання й досліджує світ разом із нею.
Учитель і дитина — це партнери, тому рішення щодо роботи на уроці вони приймають спільно. Своїм запитанням дитина може спрямувати урок, а правила поведінки в школі та за її межами вчителі й учні випрацьовуватимуть разом.
► Яким має бути вчитель Нової української школи
Педагогіка партнерства
Батьки разом з учителями та адміністрацією школи мають спільну мету — щаслива і успішна дитина. Тому стосунки між цими трьома категоріями побудовані насамперед на співпраці, взаєморозумінні й бажанні разом іти до мети.
У НУШ відмовляються від традиції публічного обговорення успішності учнів на батьківських зборах. Навчальні результати — тема індивідуальних консультацій з батьками, а на загальних зборах розглядають важливі для класу і школи питання.
Нова українська школа працюватиме прозоро — тому:
- щорічно публікує звіти про отримані та використані кошти
- дослухається до думки батьків і завжди прагне працювати з ними спільно
- не має права примусово збирати гроші з батьків.