Заняття в сенсорній кімнаті корисні дітям будь-якого віку та рівня розвитку. Зміст розвивальних занять залежить від актуальних психічних і психологічних потреб, обумовлених віковими або індивідуальними особливостями дітей. Заняття з сенсорики починають навіть в ясельній групі.
Неяскраві повільні світлові та колірні ефекти, різні тактильні й вестибулярні подразники, релаксаційна музика, ароматичні масла (за відсутності протипоказань) — усе це впливає на різні органи чуття дитини.
Як впоратися з емоційними складнощами: поради
Діти загального рівня розвитку
Заняття з сенсорики з дітьми від року до трьох років спрямовані насамперед на розвиток:
- зорово-моторної координації, зокрема її корекцію
- орієнтовної реакції
- сенсорики
- спостережливості та уваги;
- пасивного й активного мовлення.
У дітей віком від трьох до шести (семи) років за допомогою сенсорної кімнати можна:
- стимулювати психічні процеси
- розвивати емоційну сферу та здатність до довільної регуляції (знижувати імпульсивність, навчати концентрувати увагу)
- активізувати творчу уяву та мовлення
- навчати налагоджувати взаємодію з однолітками та дорослими
- формувати стійкість до стресогенних подразників.
Практичні рекомендації та картки контролю, щодопоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу зформування в дітей культурно-гігієнічних навичок.
Діти з проблемами психофізичного розвитку
Заняття в кімнаті з дітьми, які мають проблеми психофізичного розвитку, будуть корисними у таких випадках:
- наявність неврозів і неврозоподібних станів
- затримка психомоторного і мовленнєвого розвитку
- розлади аутичного спектра
- адаптаційні розлади
- труднощі в оволодінні новими вміннями та знаннями
- дитячий церебральний параліч та рухові порушення іншої етіології
- порушення слуху, зору й мовлення.
Корисна стаття
Працівники закладу дошкільної освіти
Сенсорну кімнату в закладі дошкільної освіти практичний психолог використовує не лише для роботи з дітьми. Зняти стрес, забути життєві негаразди, гармонізувати внутрішній стан, заспокоїтися, розслабитися тут можуть і працівники дошкільного навчального закладу. Окрім того, відвідуючи сенсорну кімнату, працівники дошкільного навчального закладу матимуть змогу підвищити мотивацію до професійної діяльності.
Під час заспокійливого заняття з дорослими проводять вербально-музичну психокорекцію для зняття психічного напруження. Дорослий зручно розміщується або в сухому басейні, або на м’якому пуфі. Прилади, що створюють світло-колірний фон вимкнено. Натомість застосовують зорові стимули (наприклад, інтерактивну бульбашкову колону), спрямовані на зняття тривожності та створення позитивних установок на наступні заняття. Так, прокручують картини-слайди чи відеосюжети «Підводний світ», «Космічний пейзаж», «Хмари», «Камін», «Акваріум» тощо.
Під час релаксаційного заняття виконують вправи на розслаблення, що викликають теплові відчуття, на регуляцію дихання, ритму і частоти серцевих скорочень. Ці вправи виконують у супроводі відповідної музики.
Відновлювальні заняття спрямовані на корекцію настрою, розвиток комунікативних навичок, перцептивних процесів тощо. Використовують елементи психогімнастики, а також апарат кольорово-імпульсної стимуляції «Візулон».
Читайте також
За матеріалом Олени Мойзріст, наукового співробітника
Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Київ