Авторські навчально-ігрові посібники – ефективний та оригінальний засіб для сенсорного розвитку дітей раннього та дошкільного віку. Один посібник можна використовувати багаторазово, щоразу пропонуючи нові завдання і вправи для малюків, залежно від їх здібностей і потреб.
Скористайтеся ігровими завданнями для роботи з авторським навчально-ігровим посібником для дітей третього року життя.
На початку кожної ігрової вправи прикріпіть на столі перед дитиною потрібне ігрове поле з посібника та розкладіть поряд необхідні деталі-предмети до цього ігрового поля. Змоделюйте ситуацію, що відповідає темі ігрового поля, та поставте перед дитиною певні завдання.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Одяг для дівчинки
Мета:
- навчати розрізняти та називати кольори, запам’ятовувати їх
- вправляти в умінні групувати предмети за ознакою кольору.
Ситуація: дівчинка збирається до магазину.
Завдання: вдягнути дівчинку, назвати колір її сукні, дібрати сумочку такого самого кольору, як сукня.
Магазин
Мета:
- удосконалювати навички класифікації та узагальнення
- навчати групувати знайомі предмети за спільною ознакою.
Ситуація: дівчинка прийшла до магазину і побачила, що продавець переплутав усе на поличках.
Завдання: згрупувати продукти в магазині: солодкі покласти до солодких, а солоні — до солоних.
Неприбраний посуд
Мета:
- вправляти в умінні групувати предмети за формою
- закріплювати знання сенсорних еталонів форми.
Ситуація: дівчинка повернулася з магазину додому й побачила, що її менший братик пообідав і не прибрав за собою посуд.
Завдання: розставити посуд відповідно до його форми — прикріпити деталі-предмети посуду на відведене їм місце на ігровому полі. Назвати геометричну фігуру, на яку схожий той чи той предмет посуду.
Квітник
Мета:
- формувати уявлення про приємний та неприємний запахи
- вправляти в умінні розрізняти об’єкти за запахом.
Ситуація: наступного дня дівчинка пішла доглядати квітник на своєму подвір’ї.
Завдання: висадити в квітнику лише ті квіти, які приємно пахнуть. Для цього спочатку треба понюхати кожну квітку. Ті, що добре пахнуть, слід прикріпити в квітничку, а ті, що не пахнуть, — відкласти вбік.
(Щоб надати штучним квітам приємного аромату, можна заздалегідь капнути на деякі з них одну-дві крапельки ефірної олії).
Баранчики на галявинці
Мета:
- навчати класифікувати предмети за довжиною — довші, найдовші, коротші, найкоротші тощо
- вправляти в умінні порівнювати предмети за довжиною.
Ситуація: день був погожий, тож дівчинка вирішила випустити баранчиків попастися на галявинці.
Завдання: роздивитися баранчиків та прикріпити на галявинку спочатку баранчика з найкоротшими ніжками, потім — з довшими, ще довшими і найдовшими.
Кучеряві баранчики
Мета:
- вправляти в умінні групувати предмети за кольором
- удосконалювати тактильні відчуття.
Ситуація: дівчинка вирішила прикрасити своїх баранчиків завиточками.
Завдання: обрати для кожного баранчика завиточки такого самого кольору, як і він сам, викласти їх баранчику на бочок.
Як завиточки можна використати маленькі різноколірні резиночки.
Ягоди в кошику
Мета:
- вправляти в умінні групувати предмети за тактильною ознакою
- формувати сенсорні еталони.
Ситуація: поки дівчинка пасла баранчиків, вона зголодніла, тож вирішила назбирати ягід і перекусити.
Завдання: зібрати шершаві ягідки до шершавого кошика, а гладенькі ягідки — до гладенького кошика. Спочатку потрібно обстежити на дотик деталь-ягідку, потім — вирізані з фетру й атласу корзинки,
і покласти кожну ягідку до відповідної корзинки.
Клубочки та м’ячики
Мета:
- вправляти в умінні групувати предмети за тактильною ознакою
- розвивати тактильні відчуття.
Ситуація: увечері дівчинка повернулася додому й побачила, що її котик, намагаючись упіймати мишку, перекинув кошик з клубками ниток. Клубочки покотилися врізнобіч по підлозі — і тепер їх з виду не відрізнити від гумових м’ячиків, які теж чомусь опинилися на підлозі.
Завдання: вибрати клубочки ниток і покласти їх до кошика, а гумові м’ячики — відкласти вбік.
Банка з чаєм
Мета:
- вправляти в умінні розрізняти предмети різної форми
- розвивати нюхові й тактильні відчуття.
Ситуація: перед сном дівчинка захотіла попити чаю, тож вирушила до кухні.
Завдання: знайти на поличці банку, у якій зберігається чай. Для цього потрібно відкрити кришку кожної банки, помацати й понюхати її вміст, відтак назвати, що в банці.
Мишка-бешкетниця
Мета:
- формувати слухові відчуття
- розвивати увагу до сприймання звуків.
Ситуація: дівчинка вирішила, що вже час лягати спати. Аж раптом почула, що десь шарудить мишка.
Завдання: потрібно доторкнутися до кожного предмета з низки запропонованих, уважно прислухатися до звуків та відшукати предмет, за яким шарудить мишка.
За матеріалом Ганни Бєлєнької, д-ра пед. наук, заступника з наукової роботи,
Катерини Корічевої, магістрантки
Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»