Національно-патріотичне виховання в школі в умовах війни
🎁Посібник: Як говорити про російсько-українську війну в школі
Скачати
День Збройних Сил України: розробка заходу
Національно-патріотичне виховання — це...
Національно-патріотичне виховання в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. Його важливість в умовах війни підтверджена тисячами життів полеглих героїв та загиблих мирних громадян. Національно-патріотичне виховання дітей та молоді — це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї щодо формування у молодого покоління:
- високої патріотичної свідомості
- почуття вірності
- любові до Батьківщини
- турботи про благо свого народу
- готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку з захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.
Найважливіший пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.
Концепція національно-патріотичного виховання
В Україні прийнято Концепцію національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року. ЇЇ затвердило МОН наказом від 06.06.2022 №527.
У концепції виокремлено основні складники національно-патріотичного виховання:
- громадянсько-патріотичне
- духовно-моральне
- військово-патріотичне
- екологічне
Мета національно-патріотичного виховання — становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до:
- виконання громадянських і конституційних обов’язків,
- успадкування духовних і культурних надбань українського народу,
- досягнення високої культури взаємин,
- формування активної громадянської позиції,
- утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей українського народу, національної самобутності.
Концепція національно-патріотичного виховання: що треба знати
Також у документі докладно прописані заходи до 2025 року для:
- удосконалення нормативно-правової бази щодо національно-патріотичного виховання, зокрема, розроблення законопроєкту «Про національно-патріотичне виховання»;
- створення соціально-педагогічних умов для реалізації національно-патріотичного виховання;
- зміни змісту й форми національно-патріотичного виховання;
- організації інформаційно-просвітницької роботи у сфері національно-патріотичного виховання;
- розвитку військово-патріотичного вихованняє
⇒ Гра «Сокіл» («Джура»): правила та завдання
Національно-патріотичне виховання в умовах війни
1. Інформаційна підтримка: ознайомлення з історією та культурою України, відомими постатями, які внесли свій вклад у захист країни.
2. Волонтерська діяльність: залучення молоді до волонтерських ініціатив, які підтримують військових, постраждалих від війни або допомагають місцевій громаді.
3. Виховання патріотизму: створення програм, які сприяють розвитку почуття гордості за свою країну, її традиції та цінності, а також сприяють усвідомленню важливості національної ідентичності.
4. Спільні заходи: організація патріотичних акцій, концертів, виставок, які сприяють єдності та згуртованості громади.
5. Підтримка збройних сил: проведення навчань, патріотичних лекцій та семінарів, що підвищують готовність і обізнаність населення щодо важливості захисту батьківщини.
6. Виховний процес у закладах освіти: реалізація програми виховання через навчальні заклади, де учні можуть отримувати знання про права і обов’язки громадянина, а також про важливість національної безпеки.
Національно-патріотичне виховання в умовах війни є важливим елементом підтримки морального духу населення та зміцнення національної ідентичності.
Національно-патріотичне виховання в школі
Освіта формує світогляд, вона нерозривно пов’язана з культурою та історією. А в умовах війни національно-патріотичне виховання в школі важливе більше ніж будь-коли. У таких умовах діти щодня усвідомлюють значення патріотизму, віри у майбутнє своєї країни і готовності захищати її.
Завдання закладів освіти — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.
Принципи національно-патріотичного виховання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
♥ Рекомендації з національно-патріотичного виховання
Виховні заходи з національно-патріотичного виховання
Школа може використовувати різні заходи й методи, як-от: історичні уроки, виховні години, участь у патріотичних заходах тощо, щоб поглибити розуміння учнів про важливість оборони своєї країни. Мета заходів національно-патріотичного виховання в закладах освіти — сприяти набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов'язку. Заходи національно-патріотичного змісту спряють реалізації таких завдань:
- утверджувати в свідомості й почуттях учня патріотичні цінності, переконання і повагу до культурно-історичного минулого України
- виховувати повагу до Конституції, законів України, державної символіки
- укріплювати розуміння взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю
- сприяти набуттю здобувачами освіти патріотичного досвіду на основі:
- готовності до участі в процесах державотворення
- уміння визначати форми й способи участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади
- спроможності дотримувати законів і захищати права людини
- готовності взяти на себе відповідальність
- здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів
- формувати мовленнєву культуру, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій
- утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства
- культивувати кращі риси української ментальності, як-то працелюбність, свободолюбство, справедливість, доброта, чесність, бережне ставлення до природи
- підвищувати престиж військової служби, культивувати ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя
- виховувати нетерпимість до українофобства, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму тощо.
Заходи національно-патріотичного виховання в школі
Задля виконання завдань національно-патріотичного виховання ІМЗО рекомендує розвивати у навчальних закладах мережу історичних клубів, аби учні мали можливість глибше ознайомитися з історією рідного краю та держави. Приміром, представляючи маловідомі факти минулого українського народу, можна використовувати проєкти Українського інституту національної пам’яті.
Героїчні й водночас драматичні події останнього часу спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв та кімнат бойової слави, зокрема щодо інформації про героїв російсько-української війни та волонтерів.
На часі — використання всіх можливостей музейної педагогіки у музейних залах, світлицях.
Варто зауважувати також на волонтерській діяльності педагогів, учнів, батьків як такій, що сприяє встановленню соціальних зв’язків, набуттю дітьми шанобливого й відповідального ставлення, формуванню соціально значущої ініціативності, прагнення пожертвувати в ім’я України вільним часом, здійснити альтруїстичний вчинок.
Важливим чинником національно-патріотичного виховання є феномен Майдану — промовистого свідчення жертовності заради безумовного дотримання прав людини та поваги до людської гідності, обстоювання загальнонаціональних інтересів відмовою від особистого заради досягнення спільної мети.
20 лютого, у День Героїв Небесної Сотні, рекомендовано вшанувати подвиг Героїв Небесної Сотні,
Зміст виховних заходів має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.
Особливою формою роботи має стати створення та популяризація діяльності регіональних Центрів військово-патріотичного виховання дітей та молоді. Головними завданнями Центрів є:
- фізична і професійна підготовка дітей та учнівської молоді до служби в Збройних Силах України
- патріотичне виховання на традиціях українського козацтва
- пропаганда здорового способу життя
- волонтерська та пошукова робота
- проведення масових заходів, спрямованих на підвищення рівня знань молоді про стандарти НАТО та престижності проходження військової служби за контрактом у Збройних Силах України.
Проєкт УІНП «Відеоісторія»
Як творилася держава. Українська революція 1917–1921 років
«НЕЗАЛЕЖНІСТЬ.
Від 1991-го назавжди»
Форми та методи національно-патріотичного виховання
Серед пошукових запитів педагогів часто зустрічається такий: тиждень національно-патріотичного виховання в школі. Практика проведення предметних і виховних тижнів дуже поширена і традиційна. Утім у питанні національно-патріотичного виховання, особливо в умовах війни, вона не зовсім виправдана. Цей напрям виховної та світоглядної роботи має бути органічно вплетеним і в навчальний, і у виховний процес школи. Тож із запропонованого нижче переліку заходів і форм роботи ви зможете укласти систему виховної роботи, додати свої і не обмежуватися тижнем чи місячником національно-патріотичного виховання.
Форми, методи та прийоми роботи з національно-патріотичного виховання доречно обирати з огляду на вікові особливості учнів, уподобання й інтереси, традиції навчальних закладів і місцевих громад, можливості навчального закладу тощо.
З-поміж популярних форм національно-патріотичного виховання виокремлено такі, як:
- інтерактивна патріотична зарядка
- творчий проєкт «Алфавіт мого міста»
- тематичний (національно-патріотичний) клуб вихідного дня
- майстер-клас із виготовлення арт-листівок для українських воїнів
- колективна гра зі створення панно «Україна — моя країна!»
- авторський стріт-арт на асфальті крейдою (малюнок і назва)
- гра-репортаж «Видатні імена сучасної України»
- звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю»
- патріотичний флеш-моб
- презентація ролика (мультфільма) на патріотичну тематику, виготовленого дітьми
- зустрічі з воїнами
- акції по збору коштів для допомоги ЗСУ
- акція «Маємо знати свої права»
- реконструкція історичних подій
- виготовлення плакатів чи постерів (вітальних, узагальнюючих, символічних)
- портфоліо родинних реліквій і чи традицій
- написання книги пам’яті (родини, школи, району, міста)
- станційні ігри (квест «Знайди Декларацію — врятуй незалежність»)
- створення інфографіки (шевронів, подій)
- реальні або віртуальні подорожі (історичними музеями України чи місцями історичних подій)
- конкурси есе, біографічних розвідок
- флешмоби (візуалізація державних чи національних символів, контурів кордонів України)
- лото «Меморі» (створення карток на запам’ятовування дат, назв місць, діячів та їхніх висловлювань, пов’язаних із здобуттям Україною незалежності, Днем Конституції та програвання)
- розучування патріотичних пісень.
За Методичними рекомендаціями
з питань організації виховної роботи у навчальних закладах
та за матеріалами статті журналу Методична скарбничка вихователя