Національно-патріотичне виховання в школі в умовах війни

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Які цілі, принципи, завдання, заходи і форми національно-патріотичного виховання дітей та молоді в закладі освіти? + Банк досвіду з виховної роботи
      Національно-патріотичне виховання в школі в умовах війни 🎁Посібник: Як говорити про російсько-українську війну в школі     
                       Скачати 

День Збройних Сил України: розробка заходу

Національно-патріотичне виховання — це...

Національно-патріотичне виховання в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. Його важливість в умовах війни підтверджена тисячами життів полеглих героїв та загиблих мирних громадян. Національно-патріотичне виховання дітей та молоді — це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї щодо формування у молодого покоління:  

  • високої патріотичної свідомості
  • почуття вірності
  • любові до Батьківщини
  • турботи про благо свого народу
  • готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку з захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Найважливіший пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.

Концепція національно-патріотичного виховання

В Україні прийнято Концепцію національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року. ЇЇ затвердило МОН наказом від 06.06.2022 №527.

У концепції виокремлено основні складники національно-патріотичного виховання:

  • громадянсько-патріотичне
  • духовно-моральне
  • військово-патріотичне
  • екологічне  

Мета національно-патріотичного виховання — становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до:

  • виконання громадянських і конституційних обов’язків,
  • успадкування духовних і культурних надбань українського народу,
  • досягнення високої культури взаємин,
  • формування активної громадянської позиції,
  • утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей українського народу, національної самобутності.

Концепція національно-патріотичного виховання: що треба знати

Також у документі докладно прописані заходи до 2025 року для:

  • удосконалення нормативно-правової бази щодо національно-патріотичного виховання, зокрема, розроблення законопроєкту «Про національно-патріотичне виховання»;
  • створення соціально-педагогічних умов для реалізації національно-патріотичного виховання;
  • зміни змісту й форми національно-патріотичного виховання;
  • організації інформаційно-просвітницької роботи у сфері національно-патріотичного виховання;
  • розвитку військово-патріотичного вихованняє

⇒ Гра «Сокіл» («Джура»): правила та завдання

Національно-патріотичне виховання в умовах війни  

Національно-патріотичне виховання в умовах війни має особливе значення, оскільки воно формує у свідомості людей розуміння важливості захисту своєї країни, збереження культурних цінностей та єдності нації. Основні аспекти національно-патріотичного виховання в таких умовах можуть включати:

1. Інформаційна підтримка: ознайомлення з історією та культурою України, відомими постатями, які внесли свій вклад у захист країни.

2. Волонтерська діяльність: залучення молоді до волонтерських ініціатив, які підтримують військових, постраждалих від війни або допомагають місцевій громаді.

3. Виховання патріотизму: створення програм, які сприяють розвитку почуття гордості за свою країну, її традиції та цінності, а також сприяють усвідомленню важливості національної ідентичності.

4. Спільні заходи: організація патріотичних акцій, концертів, виставок, які сприяють єдності та згуртованості громади.

5. Підтримка збройних сил: проведення навчань, патріотичних лекцій та семінарів, що підвищують готовність і обізнаність населення щодо важливості захисту батьківщини.

6. Виховний процес у закладах освіти: реалізація програми виховання через навчальні заклади, де учні можуть отримувати знання про права і обов’язки громадянина, а також про важливість національної безпеки.

Національно-патріотичне виховання в умовах війни є важливим елементом підтримки морального духу населення та зміцнення національної ідентичності. 

Національно-патріотичне виховання в школі

Освіта формує світогляд, вона нерозривно пов’язана з культурою та історією. А в умовах війни національно-патріотичне виховання в школі  важливе більше ніж будь-коли. У таких умовах діти щодня усвідомлюють значення патріотизму, віри у майбутнє своєї країни і готовності захищати її.

Про уроки «Захист України»

Завдання закладів освіти — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.

Принципи національно-патріотичного виховання

  • принцип національної спрямованості виховання
  • формування у молоді:
    • національної свідомості
    • любові до України
    • свого народу
    • шанобливого ставлення до української культури
    • здатності зберегти національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави
  • принцип культуровідповідності
  • виховання — культуротворчий процес задля формування базової культури особистості на основі набутого морально-етичного досвіду людства
  • принцип гуманізації виховного процесу
  • акцент на особистості як на вищій цінності
  • принцип суб’єкт-суб’єктної взаємодії
  • учасники виховного процесу:
    • виступають рівноправними партнерами у спілкуванні
    • беруть до уваги точку зору один одного
    • визнають право на відмінності у поглядах
    • узгоджують свої світоглядні позиції
  • принцип цілісності
  • організація виховання як системного педагогічного процесу, спрямованого на:
    • гармонійний та різнобічний розвиток особистості
    • формування цілісної картини світу
    • забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи
  • акмеологічний принцип
  • орієнтація виховного процесу на вищі морально-духовні досягнення й потенційні можливості особистості
  • створення умов для досягнення життєвого успіху
  • розвиток індивідуальних здібностей
  • принцип особистісної орієнтації
  • розуміння того, що загальні закони психологічного розвитку проявляються у кожної людини своєрідно й неповторно
  • принцип життєвої творчої самодіяльності
  • становлення особистості як творця свого життя, який:
    • здатен приймати особисті рішення
    • нести за відповідальність за свої рішення
    • повноцінно жити і активно діяти
    • постійно самовдосконалюватися
    • адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни
  • принцип толерантності
  • інтегрованість української культури в європейський та світовий простір
  • формування у вихованців відкритості, толерантного ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей, до культури, мистецтва, вірувань інших народів
  • здатність диференціювати спільне та відмінне в різних культурах
  • сприйняття української культури як невід’ємної частини загальнолюдської

Рекомендації з національно-патріотичного виховання

Виховні  заходи з національно-патріотичного виховання  

Школа може використовувати різні заходи й методи, як-от: історичні уроки, виховні години, участь у патріотичних заходах тощо, щоб поглибити розуміння учнів про важливість оборони своєї країни. Мета заходів національно-патріотичного виховання в закладах освіти — сприяти набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов'язку. Заходи національно-патріотичного змісту спряють реалізації таких завдань:

  • утверджувати в свідомості й почуттях учня патріотичні цінності, переконання і повагу до культурно-історичного минулого України
  • виховувати повагу до Конституції, законів України, державної символіки
  • укріплювати розуміння взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю
  • сприяти набуттю здобувачами освіти патріотичного досвіду на основі:
    • готовності до участі в процесах державотворення
    • уміння визначати форми й способи участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади
    • спроможності дотримувати законів і захищати права людини
    • готовності взяти на себе відповідальність
    • здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів
  • формувати мовленнєву культуру, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій
  • утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства
  • культивувати кращі риси української ментальності, як-то працелюбність, свободолюбство, справедливість, доброта, чесність, бережне ставлення до природи
  • підвищувати престиж військової служби, культивувати ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя
  • виховувати нетерпимість до українофобства, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму тощо.

Заходи національно-патріотичного виховання в школі

Задля виконання завдань національно-патріотичного виховання ІМЗО рекомендує розвивати у навчальних закладах мережу історичних клубів, аби учні мали можливість глибше ознайомитися з історією рідного краю та держави. Приміром, представляючи маловідомі факти минулого українського народу, можна використовувати проєкти Українського інституту національної пам’яті.

Героїчні й водночас драматичні події останнього часу спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв та кімнат бойової слави, зокрема щодо інформації про героїв російсько-української війни та волонтерів.

На часі — використання всіх можливостей музейної педагогіки у музейних залах, світлицях.

Варто зауважувати також на волонтерській діяльності педагогів, учнів, батьків як такій, що сприяє встановленню соціальних зв’язків, набуттю дітьми шанобливого й відповідального ставлення, формуванню соціально значущої ініціативності, прагнення пожертвувати в ім’я України вільним часом, здійснити альтруїстичний вчинок.

Важливим чинником національно-патріотичного виховання є феномен Майдану — промовистого свідчення жертовності заради безумовного дотримання прав людини та поваги до людської гідності, обстоювання загальнонаціональних інтересів відмовою від особистого заради досягнення спільної мети.

20 лютого, у День Героїв Небесної Сотні, рекомендовано вшанувати подвиг Героїв Небесної Сотні,  

Зміст виховних заходів має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.

Особливою формою роботи має стати створення та популяризація діяльності регіональних Центрів військово-патріотичного виховання дітей та молоді. Головними завданнями Центрів є:

  • фізична і професійна підготовка дітей та учнівської молоді до служби в Збройних Силах України
  • патріотичне виховання на традиціях українського козацтва
  • пропаганда здорового способу життя
  • волонтерська та пошукова робота
  • проведення масових заходів, спрямованих на підвищення рівня знань молоді про стандарти НАТО та престижності проходження військової служби за контрактом у Збройних Силах України.

Проєкт УІНП «Відеоісторія»

Як творилася держава. Українська революція 1917–1921 років

Українська революція: 100 років боротьби

«НЕЗАЛЕЖНІСТЬ.
Від 1991-го назавжди»

«НЕЗАЛЕЖНІСТЬ. Від 1991-го назавжди »

Форми та методи національно-патріотичного виховання

Серед пошукових запитів педагогів часто зустрічається такий: тиждень національно-патріотичного виховання в школі. Практика проведення предметних і виховних тижнів дуже поширена і традиційна. Утім у питанні національно-патріотичного виховання, особливо в умовах війни, вона не зовсім виправдана. Цей напрям виховної та світоглядної роботи має бути органічно вплетеним і в навчальний, і у виховний процес школи. Тож із запропонованого нижче переліку заходів і форм роботи ви зможете укласти систему виховної роботи, додати свої і не обмежуватися тижнем чи місячником національно-патріотичного виховання. 

Форми, методи та прийоми роботи з національно-патріотичного виховання доречно обирати з огляду на вікові особливості учнів, уподобання й інтереси, традиції навчальних закладів і місцевих громад, можливості навчального закладу тощо.

З-поміж популярних форм національно-патріотичного виховання виокремлено такі, як:

  • інтерактивна патріотична зарядка
  • творчий проєкт «Алфавіт мого міста»
  • тематичний (національно-патріотичний) клуб вихідного дня
  • майстер-клас із виготовлення арт-листівок для українських воїнів
  • колективна гра зі створення панно «Україна — моя країна!»
  • авторський стріт-арт на асфальті крейдою (малюнок і назва)
  • гра-репортаж «Видатні імена сучасної України»
  • звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю»
  • патріотичний флеш-моб
  • презентація ролика (мультфільма) на патріотичну тематику, виготовленого дітьми
  • зустрічі з воїнами
  • акції по збору коштів для допомоги ЗСУ 
  • акція «Маємо знати свої права»
  • реконструкція історичних подій
  • виготовлення плакатів чи постерів (вітальних, узагальнюючих, символічних)
  • портфоліо родинних реліквій і чи традицій
  • написання книги пам’яті (родини, школи, району, міста)
  • станційні ігри (квест «Знайди Декларацію — врятуй незалежність»)
  • створення інфографіки (шевронів, подій)
  • реальні або віртуальні подорожі (історичними музеями України чи місцями історичних подій)
  • конкурси есе, біографічних розвідок
  • флешмоби (візуалізація державних чи національних символів, контурів кордонів України)
  • лото «Меморі» (створення карток на запам’ятовування дат, назв місць, діячів та їхніх висловлювань, пов’язаних із здобуттям Україною незалежності, Днем Конституції та програвання)
  • розучування патріотичних пісень.

За Методичними рекомендаціями
з питань організації виховної роботи у навчальних закладах

та за матеріалами статті журналу Методична скарбничка вихователя

Зауважте!

Задля популяризації перспективного педагогічного досвіду на сторінці ІМЗО створено Банк досвіду виховної роботи з розділами:

У виховній роботи застосовні також проекти Українського інституту національної пам'яті, як-то:

Мета заходів національно-патріотичного виховання в закладах освіти — сприяти набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов'язку.

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді