Внутрішня система забезпечення якості дошкільної освіти: нові методичні рекомендації
Внутрішня система забезпечення якості освіти в ЗДО: загальні положення
Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти (далі – Рекомендації) МОН затвердило наказом від 04.03.2025 № 407. У них роз'яснено питання особливостей побудови й функціонування внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти, зокрема оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО.
Внутрішня система забезпечення якості освіти в ЗДО – це налагоджений механізм управління закладом освіти відповідно до взаємопов'язаних вимог / правил щодо організації, забезпечення, реалізації, аналізування, оцінювання, коригування освітніх та управлінських процесів, який безпосередньо впливає на якість освітньої діяльності та якість освіти вихованців відповідно до результатів, визначеним державним стандартом дошкільної освіти.
Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти: ПОРАДНИК
Формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО починається з формулювання стратегії (політики) забезпечення якості освіти.
Стратегія (політика) забезпечення якості освіти – це мета, завдання, принципи закладу освіти, які відповідають потребам учасників освітнього процесу щодо якості освітніх послуг і реалізації інших їхніх прав, а також засадам державної політики щодо якості освіти. Основна мета стратегії (політики) – гарантувати доступність та якість дошкільної освіти, забезпечувати постійне й послідовне підвищення якості освітньої діяльності, формувати довіру суспільства до закладів освіти.
У механізмі формування та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО виокремлюють 5 основних процедур:
- визначення компонентів внутрішньої системи;
- добір до кожного компоненту відповідних вимог/правил організації освітніх і управлінських процесів;
- добір критеріїв та індикаторів до сформованих вимог/правил;
- забезпечення функціонування внутрішньої системи;
- оцінювання освітніх і управлінських процесів.
Внутрішня система якості освіти в ЗДО може включати також інші процедури, які визначають внутрішні документи ЗДО.
Розглянемо докладно кожну з п’яти основних процедур у механізмі формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО.

Програму створено за експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання. Використаєте інструментарій від практиків
Внутрішня система якості освіти в ЗДО: компоненти
Компоненти внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти визначені частиною третьою статті 41 Закону України «Про дошкільну освіту». Це такі компоненти:
- створення в ЗДО безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, універсального дизайну і розумного пристосування, зокрема забезпечення наявності ігрових, дидактичних, науково-методичних, матеріально-технічних, інформаційних та інших ресурсів, які необхідні для виконання державного стандарту;
- організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця;
- формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників;
- формування культури академічної доброчесності;
- забезпечення ефективної системи управління ЗДО;
- формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
Заклад освіти може обрати й інші компоненти внутрішньої системи, які не суперечать законодавству.
Вимоги / правила організації освітніх і управлінських процесів
Для кожного компонента внутрішньої системи забезпечення якості освіти формують вимоги / правила. Саме вони є основними орієнтирами для планування, організації та забезпечення заходів, які безпосередньо впливають на якість освітньої діяльності ЗДО та досягнення дітьми результатів навчання і формування в них відповідних компетентностей.
Розглянемо ці основні вимоги / правила.
Компонент внутрішньої системи | Вимоги / правила до компонента |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Освітній процес у ЗДО: норми Закону про дошкільну освіту
Критерії та індикатори оцінювання якості дошкільної освіти
Добір критеріїв та індикаторів до сформованих вимог / правил
Освітні й управлінські процеси ЗДО оцінюють за вимогами / правилами, до яких добирають критерії та індикатори із застосуванням нормативного підходу.
Орієнтовні критерії та індикаторів для оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО (далі – Критерії) наведено у додатку до Рекомендацій.
У Рекомендаціях звертається увага на те, що критерії й індикатори компонентів з питань створення освітнього середовища, організації освітнього процесу, ефективності професійної діяльності педагогів та управлінської системи суттєво змінилися. Також акцентовано питання формування кадрового складу, культури академічної доброчесності, внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
Так, кадрова політика ЗДО будується на базових цінностях академічної доброчесності, як-от:
- чесність учасників освітнього процесу;
- довіра до результатів діяльності інших осіб;
- повага до честі і гідності своєї та інших членів професійної спільноти;
- цінування різноманітності думок;
- повага до права інтелектуальної власності інших осіб;
- справедливість та доброчесне оцінювання результатів професійної діяльності.
Оскільки результати контрольної (оцінювально-діагностичної) функції управління ЗДО є основою для визначення наступних річних завдань його діяльності, окремим компонентом внутрішньої системи визначено «Формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності».
Також у компоненті «Забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників» визначили критерій оцінювання діяльності педагогічних працівників «Аналіз та оцінювання результатів освітнього процесу», адже він є критерієм їхньої оцінювально-аналітичної компетентності.
Уміння педагогів проводити педагогічну діагностику освітніх досягнень дітей, інтерпретувати її результати допомагає їм визначити, наскільки вдалим для кожної конкретної дитини є побудований процес здобуття дошкільної освіти, чи варто змінити його і як.
Для підтвердження розуміння педагогами значення та особливостей проведення моніторингу освітніх досягнень вихованців можна провести опитування педагогів.
Опитувальник щодо моніторингу освітніх досягнень дітей СКАЧАТИ
Під час визначення вимог / правил компоненту «Забезпечення ефективної системи управління» слід врахувати, що управління закладом освіти передбачає наскрізні та взаємопов’язані процеси для досягнення визначеної мети та завдань розвитку ЗДО, перехід від командно-адміністративної системи управління до корпоративної системи професійного партнерства у реалізації таких управлінських функцій:
- аналіз – інформаційно-аналітична, мотиваційно-цільова;
- планування – планово-прогностична;
- організаційна – координувально-виконавська;
- контрольна – оцінювально-діагностична;
- регулювальна – регулювально-корекційна.
Система управління має бути адаптована до конкретних потреб і цілей ЗДО.
Внутрішня система забезпечення якості освіти в ЗДО: як забезпечити
Розглянемо, як забезпечити функціонування внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти.
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ЗДО
Для ефективного функціонування внутрішньої системи розробляють Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти.
Положення про внутрішню систему якості освіти в ЗДО визначає:
- стратегію (політику) забезпечення якості дошкільної освіти у ЗДО;
- компоненти внутрішньої системи, відповідні вимоги / правила, до кожного/кожної з яких добираються критерії (підстави для оцінювання) та індикатори (показники, що відображають стан об’єктів аналізування, їх якісні характеристики) оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО;
- модель оцінювання якості освіти та освітньої діяльності;
- методи збору інформації для аналізування діяльності та шкалу / систему оцінювання результатів.
Під час розроблення Положення про внутрішню систему якості освіти в ЗДО враховують тип організації освітньої діяльності ЗДО, особливості педагогічного колективу та інші особливості діяльності.
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ЗДО схвалюється на засіданні педагогічної ради та затверджується керівником ЗДО.
Роль учасників оцінювання діяльності ЗДО
Для формування та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти важлива партнерська взаємодія спеціалістів ЗДО. Розглянемо роль учасників оцінювання діяльності ЗДО.
Керівник закладу дошкільної освіти зобов’язаний забезпечувати створення та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі, затверджувати Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Тож він є відповідальним за проведення оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО.
Функціонування внутрішньої системи відображають у Програмі розвитку ЗДО, де визначають стратегічні орієнтири діяльності й способи досягнення цілей поліпшення якості дошкільної освіти, та у Плані роботи ЗДО на рік завдяки добору заходів для реалізації річних завдань.
Педагогічна рада схвалює Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у ЗДО; ухвалює рішення про результативність виконання освітніх і парціальних програм, за якими організований освітній процес; вдосконалення організації освітнього процесу, створення освітнього середовища (ч. третя ст. 39 Закону України «Про дошкільну освіту»).
Щороку на настановному засіданні педагогічної ради за результатами оцінювання діяльності ЗДО за минулий рік формують річні завдання, обговорюють умови та заходи їх реалізації, які впливатимуть на якість освіти та освітньої діяльності, які визначені в Плані роботи ЗДО на рік.
Важливу роль у зростанні професійної компетентності педагогів, що своєю чергою впливатиме на якість освіти, є їх об’єднання у різноманітні внутрішні професійні спільноти (творчі, проблемні, моніторингові, експертні, ініціативні, динамічні групи) за спільними цілями, інтересами, потребами, специфікою їх професійної діяльності.
Під час формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти педагогів залучають до діяльності ініціативної групи, яка розробляє Критерії для оцінювання освітніх і управлінських процесів, складає Положення про внутрішню систему.
Під час складання Плану роботи ЗДО на рік може працювати моніторингова група, члени якої також залучатимуться до процедур оцінювання освітніх і управлінських процесів.
Під час формування внутрішньої системи у пригоді стане Порадник для директора ЗДО «Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти».
Оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО
Важливо систематично оцінювати діяльність ЗДО, а саме реалізацію завдань, визначених у Плані роботи ЗДО на рік, та ефективність функціонування внутрішньої системи.
Моделі оцінювання
Заклад освіти визначає модель оцінювання якості дошкільної освіти та якості освітньої діяльності. Наведемо два приклади моделей.
Модель 1. Щорічне оцінювання результатів діяльності ЗДО відповідно до Плану роботи ЗДО на рік із проведенням оцінювання одного-двох компонентів.
Наприклад, в одному році проаналізували, оцінили компоненти «Формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників» та «Забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників», у наступному – компонент «Організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця», далі – «Створення в закладі дошкільної освіти безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування, у тому числі забезпечення наявності ресурсів (Ігрових, дидактичних, науково- методичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо) необхідних для виконання державного стандарту», а далі - компоненти «Забезпечення ефективної системи управління» та «Формування культури академічної доброчесності» (послідовність та поєднання компонентів може бути іншою).
Раз на п’ять років здійснюється комплексне оцінювання за всіма компонентами діяльності, визначеними у Критеріях.
Модель 2. Щорічне оцінювання результатів діяльності ЗДО відповідно до Плану роботи ЗДО на рік. Комплексне оцінювання за всіма компонентами один раз на три-п'ять років.
Заклад освіти може визначити й іншу модель оцінювання.
Форми внутрішньої системи оцінювання
Внутрішня система оцінювання діяльності закладу освіти, яка забезпечує систематичний аналіз якості організації освітнього процесу, його результатів, ресурсного забезпечення тощо, має такі форми:
- контроль якості освітньої діяльності, який визначається логічним, доцільним об’єднанням його видів (тематичний, підсумковий, фронтальний, оперативний) та змісту. Під час планування такого контролю застосовують технологічний прийом – розробляють циклограми на річний цикл;
- моніторинг якості освіти та освітньої діяльності, зокрема відповідно до визначених у Критеріях компонентів;
- атестація педагогічних працівників відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 № 805).
Правильно побудована внутрішня система оцінювання дає можливість дослідити ефективність професійної діяльності педагогів, продуктивність заходів щодо створення освітнього середовища, дотримання принципів партнерства у педагогічній підтримці батьків, формування культури доброчесності тощо.
Річні завдання ЗДО щороку змінюються й педагогічний колектив щоразу проходить шлях професійного розвитку з різних питань, зокрема з упровадження в освітній процес інновацій за освітніми напрямами, визначеними у державному стандарті.
Етапи оцінювання
Оцінювання проводиться у такі три етапи:
- збір та аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації;
- узагальнення результатів оцінювання та визначення рівня освітніх і управлінських процесів;
- обговорення результатів оцінювання (пояснення результатів, визначення закономірностей, формулювання висновків тощо) та прийняття відповідних управлінських рішень.
Як реалізувати кожний із цих етапів, прописано у Рекомендаціях. Тут розглянемо лише окремі процеси оцінювання.
Так, залежно від форми отримання Інформації обирають методи її вивчення та інструментарій.
Форми отримання інформації | Методи вивчення інформації |
Безпосередньо від учасників освітнього процесу |
|
Опосередковано від учасників освітнього процесу | Письмова та/або електронна форма опитування (анкетування педагогів і батьків) |
Без залучення учасників освітнього процесу | Вивчення документації (плани, протоколи, накази, програми моніторингу якості освіти), статистичної або оперативної інформації, продуктів дитячої діяльності тощо |
Узагальнення результатів оцінювання відбувається за кожним компонентом. За результатами оцінювання визначають рівні освітніх та управлінських процесів у ЗДО.
Так, встановлено чотири рівні досягнень ЗДО:
- перший – низький;
- другий – потребує поліпшення;
- третій – достатній;
- четвертий – високий.
У Рекомендаціях представлено три варіанти узагальнення результатів оцінювання та визначення рівнів, а також наведено орієнтовну рамку оцінювання рівня освітніх і управлінських процесів за кожним компонентом.
Результати оцінювання директор ЗДО висвітлює під час щорічного звітування про свою діяльність на посаді та про виконання річного плану роботи ЗДО.
Загалом отриману під час оцінювання інформацію використовують у таких цілях:
- прийняття відповідних управлінських рішень для вдосконалення внутрішньої системи;
- розроблення плану роботи ЗДО на рік за визначеними річними завданнями;
- внесення, за потреби, змін у Критерії оцінювання освітніх та управлінських процесів;
- доопрацювання змісту методів оцінювання тощо.
Описаний підхід до оцінювання освітніх та управлінських процесів у ЗДО сприятиме трансформації та поліпшенню внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти.