Як працює освіта в умовах війни: представлені результати всеукраїнського дослідження
Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

5 грудня 2025 року в Українському кризовому медіа-центрі в Києві презентували результати другого етапу Всеукраїнського соціологічного дослідження «Децентралізація управління освітою в Україні». Дослідження проводили швейцарсько-український проєкт DECIDE та Київський міжнародний інститут соціології (КМІС). Воно дає змогу порівняти нинішній стан управління освітою в громадах із довоєнним періодом та окреслити нові виклики, посилені повномасштабною війною.
До опитування залучено понад 7500 респондентів із восьми цільових груп: представників уряду, органів місцевого самоврядування, керівників і працівників закладів освіти, учителів, учнів, батьків та мешканців громад.
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨
Основні напрями дослідження:
- стратегічне планування в освіті на місцевому рівні;
- цифровізацію та дебюрократизацію;
- розмежування повноважень між рівнями влади;
- професійну компетентність управлінців;
- фінансування та інфраструктуру;
- гендерну рівність;
- демократичне врядування та управління закладами освіти;
- комунікацію з громадянами та міжмуніципальну співпрацю.
Освіта — основа стійкості громад
П’ятирічний досвід упровадження реформи децентралізації показав: управління освітою на місцевому рівні залишається однією з ключових умов стійкості громад, особливо в умовах війни. Саме на громади лягає відповідальність за безпеку, доступність та якість освітніх послуг.
Заступниця міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова наголосила, що децентралізація дала можливість по-справжньому реалізувати принцип субсидіарності й демократизувати управління освітою на місцях. На її переконання, саме завдяки цій реформі сьогодні діти в громадах по всій Україні мають доступ до тієї форми освіти, яку можливо забезпечити в нинішніх умовах – офлайн, змішано чи онлайн, але з урахуванням безпекових вимог.
Другий етап дослідження охопив не лише управлінців, а й батьків, учнів і мешканців громад, що дозволило отримати масштабний «зріз» очікувань, проблем і запитів до влади. Надія Кузьмичова підкреслила, що результати мають стати підґрунтям для змін у законодавстві та вдосконалення нормативної бази вже зараз, а також для планування подальших реформ.
Ключові результати: безпека, довіра, співпраця та бюрократія
Дані дослідження засвідчують як прогрес, так і серйозні виклики для громад. Зокрема:
- Лише 28% учнів почуваються повністю безпечно у школі (у 2021 році таких було 46%).
- 47% учителів і 44% батьків довіряють місцевій владі.
- Лише приблизно третина мешканців громад вважає, що їхні інтереси враховують у планах розвитку освіти.
- 74% громад співпрацюють між собою в освіті (у 2021 році — 89%, тобто міжмуніципальна співпраця послабилася).
- 85–90% освітніх управлінців зазначають, що звітність дублюється й значною мірою залишається паперовою, попри рух у бік цифровізації.
Фінанси, інфраструктура та європейські фонди
Заступник міністра розвитку громад та територій України Олексій Рябикін підкреслив, що:
- освіта в останні роки має одні з найбільших обсягів державних субвенцій;
- органи місцевого самоврядування є ключовими виконавцями цих програм і мають співфінансувати проєкти;
- громадам потрібно заздалегідь готувати якісні проєкти, щоб ефективно використовувати наявні ресурси — від державного бюджету до програм Interreg / Interreg NEXT та Ukraine Facility;
- особливий акцент робиться на безпеці в закладах освіти: мережі укриттів, пожежній безпеці, транспортній доступності (шкільні автобуси), модернізації їдалень та харчоблоків.
Важливо: розподіл ролей у сфері освіти між центральною владою, ОДА, радами та громадами напряму пов’язаний з довірою громадян і розумінням, до кого звертатися в разі проблем з якістю освітніх послуг.
Роль проєкту DECIDE: навчання й залучення громад
Ключові напрямки роботи DECIDE:
- охоплення майже 9 000 управлінців різних рівнів програмами професійного розвитку;
- допомога громадам та уряду в стратегічному плануванні – розроблено 81 стратегічний документ, підкріплений фінансуванням;
- організація громадських обговорень реформ у всіх регіонах України (1300 громад, понад 2000 управлінців);
- підтримка реформ Нової української школи й старшої профільної школи, зокрема створення академічних ліцеїв;
- запуск і підтримка тривалої комунікаційно-освітньої кампанії «Освіта в нових громадах від А до Я», що вже 5 років допомагає управлінцям розбиратися в законодавчих змінах;
- розвиток системи профорієнтації учнів у 400 громадах із активним залученням місцевого бізнесу;
- підтримка громадських та шкільних бюджетів, участі молоді в плануванні розвитку громади.
Дебюрократизація
Проєкт DECIDE є ключовим партнером системи АІКОМ-2, яка покликана скоротити дублювання звітності й зменшити навантаження на управлінців. За словами Валентини Полторак, уже сьогодні кількість щорічних звітів скорочено приблизно наполовину, а з повноцінним запуском АІКОМ-2 очікується додаткове скорочення ще на 25%. Це має звільнити час для змістовної роботи – стратегічного планування, комунікації з громадянами й підтримки змін у школах.
На основі даних – до рішень і реформ
Другий етап дослідження «Децентралізація управління освітою в Україні» показав, що попри війну, громади продовжують забезпечувати доступ до освіти.Водночас вони потребують більшої підтримки в частині фінансування, стратегічного планування, цифровізації, спрощення звітності та розмежування повноважень між рівнями влади.
Результати дослідження стануть основою для:
- оновлення законодавства та нормативної бази;
- удосконалення державної політики в галузі освіти й регіонального розвитку;
- планування підтримки громад з боку міжнародних партнерів;
- подальших освітніх, аналітичних і консультативних програм для управлінців та громадян.
У центрі всіх дискусій залишається головне: дитина та її право на безпечну, якісну й доступну освіту в кожній громаді України — сьогодні та в майбутньому.

