Як працює освіта в умовах війни: представлені результати всеукраїнського дослідження

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
шеф-редактор Експертус Освіта, Київ
Освіта і децентралізація: підбито підсумки другого етапу всеукраїнського моніторингу

Освіта в умовах війни | децентралізація

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: грудень 2025
   Скачати  

             

5 грудня 2025 року в Українському кризовому медіа-центрі в  Києві презентували результати другого етапу Всеукраїнського соціологічного дослідження «Децентралізація управління освітою в Україні». Дослідження проводили швейцарсько-український проєкт DECIDE та Київський міжнародний інститут соціології (КМІС). Воно дає змогу порівняти нинішній стан управління освітою в громадах із довоєнним періодом та окреслити нові виклики, посилені повномасштабною війною.

До опитування залучено понад 7500 респондентів із восьми цільових груп: представників уряду, органів місцевого самоврядування, керівників і працівників закладів освіти, учителів, учнів, батьків та мешканців громад.

НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨

Основні напрями дослідження:

  • стратегічне планування в освіті на місцевому рівні;
  • цифровізацію та дебюрократизацію;
  • розмежування повноважень між рівнями влади;
  • професійну компетентність управлінців;
  • фінансування та інфраструктуру;
  • гендерну рівність;
  • демократичне врядування та управління закладами освіти;
  • комунікацію з громадянами та міжмуніципальну співпрацю.

Освіта — основа стійкості громад

П’ятирічний досвід упровадження реформи децентралізації показав: управління освітою на місцевому рівні залишається однією з ключових умов стійкості громад, особливо в умовах війни. Саме на громади лягає відповідальність за безпеку, доступність та якість освітніх послуг.

Заступниця міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова наголосила, що децентралізація дала можливість по-справжньому реалізувати принцип субсидіарності й демократизувати управління освітою на місцях. На її переконання, саме завдяки цій реформі сьогодні діти в громадах по всій Україні мають доступ до тієї форми освіти, яку можливо забезпечити в нинішніх умовах – офлайн, змішано чи онлайн, але з урахуванням безпекових вимог.

Другий етап дослідження охопив не лише управлінців, а й батьків, учнів і мешканців громад, що дозволило отримати масштабний «зріз» очікувань, проблем і запитів до влади. Надія Кузьмичова підкреслила, що результати мають стати підґрунтям для змін у законодавстві та вдосконалення нормативної бази вже зараз, а також для планування подальших реформ.

Ключові результати: безпека, довіра, співпраця та бюрократія

Дані дослідження засвідчують як прогрес, так і серйозні виклики для громад. Зокрема:

  • Лише 28% учнів почуваються повністю безпечно у школі (у 2021 році таких було 46%).
  • 47% учителів і 44% батьків довіряють місцевій владі.
  • Лише приблизно третина мешканців громад вважає, що їхні інтереси враховують у планах розвитку освіти.
  • 74% громад співпрацюють між собою в освіті (у 2021 році — 89%, тобто міжмуніципальна співпраця послабилася).
  • 85–90% освітніх управлінців зазначають, що звітність дублюється й значною мірою залишається паперовою, попри рух у бік цифровізації.

Фінанси, інфраструктура та європейські фонди

Заступник міністра розвитку громад та територій України Олексій Рябикін підкреслив, що:

  • освіта в останні роки має одні з найбільших обсягів державних субвенцій;
  • органи місцевого самоврядування є ключовими виконавцями цих програм і мають співфінансувати проєкти;
  • громадам потрібно заздалегідь готувати якісні проєкти, щоб ефективно використовувати наявні ресурси — від державного бюджету до програм Interreg / Interreg NEXT та Ukraine Facility;
  • особливий акцент робиться на безпеці в закладах освіти: мережі укриттів, пожежній безпеці, транспортній доступності (шкільні автобуси), модернізації їдалень та харчоблоків.

Важливо: розподіл ролей у сфері освіти між центральною владою, ОДА, радами та громадами напряму пов’язаний з довірою громадян і розумінням, до кого звертатися в разі проблем з якістю освітніх послуг.

Роль проєкту DECIDE: навчання й залучення громад

Ключові напрямки роботи DECIDE:

  • охоплення майже 9 000 управлінців різних рівнів програмами професійного розвитку;
  • допомога громадам та уряду в стратегічному плануванні – розроблено 81 стратегічний документ, підкріплений фінансуванням;
  • організація громадських обговорень реформ у всіх регіонах України (1300 громад, понад 2000 управлінців);
  • підтримка реформ Нової української школи й старшої профільної школи, зокрема створення академічних ліцеїв;
  • запуск і підтримка тривалої комунікаційно-освітньої кампанії «Освіта в нових громадах від А до Я», що вже 5 років допомагає управлінцям розбиратися в законодавчих змінах;
  • розвиток системи профорієнтації учнів у 400 громадах із активним залученням місцевого бізнесу;
  • підтримка громадських та шкільних бюджетів, участі молоді в плануванні розвитку громади.

Дебюрократизація

Проєкт DECIDE є ключовим партнером системи АІКОМ-2, яка покликана скоротити дублювання звітності й зменшити навантаження на управлінців. За словами Валентини Полторак, уже сьогодні кількість щорічних звітів скорочено приблизно наполовину, а з повноцінним запуском АІКОМ-2 очікується додаткове скорочення ще на 25%. Це має звільнити час для змістовної роботи – стратегічного планування, комунікації з громадянами й підтримки змін у школах.

На основі даних – до рішень і реформ

Другий етап дослідження «Децентралізація управління освітою в Україні» показав, що попри війну, громади продовжують забезпечувати доступ до освіти.Водночас вони потребують більшої підтримки в частині фінансування, стратегічного планування, цифровізації, спрощення звітності та розмежування повноважень між рівнями влади.

Результати дослідження стануть основою для:

  • оновлення законодавства та нормативної бази;
  • удосконалення державної політики в галузі освіти й регіонального розвитку;
  • планування підтримки громад з боку міжнародних партнерів;
  • подальших освітніх, аналітичних і консультативних програм для управлінців та громадян.

У центрі всіх дискусій залишається головне: дитина та її право на безпечну, якісну й доступну освіту в кожній громаді України — сьогодні та в майбутньому.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Медитація: піклуємося про ментальне здоров’я — своє і учнів

Чому медитація — проста і пасивна — стає порятунком для людини? Як саме вона впливає на наш мозок та емоції? Які техніки доступні для кожного з нас, щоб віднайти свій особистий «тихий острівець» у шаленому потоці повсякденного? Використайте прості техніки, щоб допомогти собі та навчити своїх учнів
2782

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
225

Документи асистента вчителя у роботі з учнями з особливими освітніми потребами

Документація асистента вчителя не остаточно унормована. Заклад освіти самостійно затверджує перелік документів на основі посадових обов'язків асистента вчителя та окремих нормативних документів і роз’яснень
273341

Як і навіщо аналізувати урок вчителя

Аналіз уроку — частина внутрішньошкільного контролю. Яка його мета, як підготуватися до відвідування уроку, які типові помилки в аналізуванні уроків мають місце — у статті.
256609

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді