Складаємо штатний розпис закладу дошкільної освіти

Автор
голова правління Асоціації працівників дошкільної освіти, експерт з питань освіти, Київ
З’ясуємо, як проєктують штатний розпис дошкільного закладу і які зміни врахувати згідно з новим Законом про дошкільну освіту та новими Типовими штатними нормативами. Допоможемо вам внести зміни в штатний розпис, обрати форму та заповнити її без помилок
Складаємо штатний розпис закладу дошкільної освіти      Типова форма штатного розпису
       Скачати  

Штатний розпис ЗДО 

Штатний розпис  ЗДО є одним із найважливіших документів закладу дошкільної освіти.

На підставі штатного розпису — як і правил внутрішнього розпорядку закладу освіти та посадових і робочих інструкцій — керівник приймає рішення з кадрових питань щодо прийняття на роботу, переведення на іншу посаду, визначення посадового окладу, тарифної ставки тощо.

Нові штатні нормативи ЗДО: відповіді на запитання

Штатний розпис ЗДО — це внутрішній (локальний) нормативно-правовий документ ЗДО, у якому:

  • фіксують розподіл праці між працівниками;
  • закріплюють структурний і чисельний склад працівників;
  • визначають місячний та річний фонди заробітної плати;
  • конкретизують перелік посад і професій;
  • установлюють розмір основної заробітної плати за кожною конкретною посадою тощо.

Штатний розпис ЗДО: нормативна база

Під час складання штатного розпису ЗДО слід керуватися такими основними нормативними документами:

Закон про дошкільну освіту

Нові Типові штатні нормативи ЗДО

Із 1 вересня 2025 року діятимуть нові Типові штатні нормативи закладів дошкільної освіти, затверджені наказом МОН від 12.06.2025  844. Вони відповідають новим нормам Закону України «Про дошкільну освіту».

Керівникам ЗДО надали право:

  • замінювати посади, крім керівних, у межах затверджених коштів на оплату праці та кількості посад, визначених Типовими штатними нормативами;
  • за виробничої необхідності та за погодженням із засновником вводити додаткові посади (штатні одиниці) понад норми, визначені Типовими штатними нормативами, та / або інші посади, не передбачені ними. Робити це за рахунок коштів державного / місцевого бюджетів та/або власних надходжень закладу.

Візьміть до уваги лист МОН «Щодо змін до штатних розписів закладів дошкільної освіти» від 31.01.2025 № 1/1984-25.

Також скористайтеся рекомендаціями Анастасії Коновалової, заступниці міністра освіти і науки України. Під час вебінару «Обговорення пропозицій до Типових штатних нормативів ЗДО» 14 березня 2025 року вона радила закладам дошкільної освіти вже зараз змінити нормативи для вихователів через зменшення педагогічного навантаження із 30 годин на 25 годин на тиждень.

Складання проєкту штатного розпису

До складання проєкту штатного розпису долучають:

  • вихователя-методиста — він працює з педагогічними працівниками, долучається до закріплення їх за групами тощо;
  • завідувача господарства — відповідає за організацію роботи технічного персоналу, розподіл навантаження тощо;
  • діловода — щоб він правильно оформив документ;
  • головного бухгалтера (бухгалтера) — допоможе з даними з оплати праці, до того ж  штатний розпис є одним із основних фінансово-господарських документів закладу.

Після затвердження штатних розписів закладів освіти, які підпорядковані органу управління освітою, бухгалтер чи економіст:

  • складає узагальнювальні документи про кількість штатних одиниць закладів освіти та загальний фонд оплати праці по району (місту)
  • прогнозує видатки на навчальний чи календарний рік тощо.

Робота з інформацією

Складанню проєкту штатного розпису ЗДО передує аналітична та узагальнювальна робота, у ході якої керівник з’ясовує різні питання, як-то:

  • кількість груп, дітей у закладі
  • обсяг педагогічного навантаження тощо.

Щоб правильно скласти проєкт штатного розпису та успішно погодити і затвердити його, керівник ЗДО має надати всім задіяним працівникам таку інформацію:  

  • кількість штатних одиниць;
  • перелік посад, передбачених Типовими штатними нормативами;
  • дані про фактично зайнятих працівників;
  • вакантні посади.

Працівників, залучених до складання проєкту штатного розпису, ознайомлюють також із результатами тарифікації педагогічних та інших працівників закладу.

Ця інформація є важливою, оскільки під час тарифікації визначають:

  • обсяг педагогічного навантаження;
  • розмір заробітної плати кожного працівника;
  • доплати тощо.

У штатному розписі фіксують відомості про посадові оклади працівників, ураховуючи підвищення, доплати й надбавки. Тому під час підготовки проєкту штатного розпису слід проаналізувати:

  • наявні накази про встановлення підвищень, доплат і надбавок;
  • відповідність встановлених підвищень, доплат і надбавок нормативно-правовим актам.

Нарада при директорові з кадрових питань  

Після надання необхідної інформації варто провести нараду з працівниками, під час якої з’ясувати такі питання:

  • чи не передбачене введення до штатного розпису додаткових штатних одиниць;
  • чи не змінився стаж педагогічної роботи працівників на початок нового навчального року;
  • які результати атестації педагогічних працівників у поточному навчальному році;
  • наскільки збільшився розмір заробітної плати педагогічних працівників після проходження ними атестації тощо.

На нараді варто обговорити й питання кадрового забезпечення, як-от:

  • наскільки достатньо укомплектовано заклад кадрами;
  • чи є і скільки вакантних посад;
  • скільки сумісників;
  • який обсяг роботи, виконуваної за суміщенням тощо.

Перед поданням проєкту штатного розпису на затвердження вищому органу варто попередньо погодити його з виборним профспілковим органом первинної профспілкової організації, що підтверджують грифом погодження.

Штатний розпис ЗДО: як заповнити

Із формою штатного розпису все більш-менш зрозуміло. Можна або скористатися типовою, затвердженою наказом Мінфіну від 28.01.2002 № 57 (у редакції наказу Мінфіну від 26.11.2012  1220), або розробити індивідуальну. Утім, якщо розроблятимете форму самі, то обов’язково  передбачте графи:

  • для назв посад і структурних підрозділів (якщо вони є);
  • кількості штатних одиниць посад працівників;
  • розмірів посадових окладів, надбавок і доплат, фонду заробітної плати на місяць, рік.

Тож як заповнити графи штатного розпису? Розглянемо кожну графу окремо.

Штатний розпис закладу дошкільної освіти

Назви посад

Насамперед слід перевірити назви посад за Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (КП), затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327.

У КП — 60 змінених професійних назв робіт і понад 90 нових. 

Мінекономіки затвердило Зміну № 10 до КП наказом від 25.10.2021 № 810-21. Зміна  10 — найбільша з-поміж усіх, адже передбачає 226 змін та доповнень.

Розглянемо зміни, що стосуються сфери дошкільної освіти.

У кваліфікаційних характеристиках, самому КП, профстандартах ви стикатиметеся з новими термінами «освітня кваліфікація», «професійна кваліфікація». Щоб складати посадові / робочі інструкції, маєте розуміти, що ці терміни означають.

Раніше КП передбачав, що в дипломі спеціаліста / молодшого спеціаліста чи іншому документі про професійну підготовку кваліфікація визначалася через назву професії: інженер-механік, економіст, токар, секретар-стенографіст тощо.

Змінені професійні назви робіт

Попередня назваКод КПНова назва
Директор дошкільного виховного закладу1210.1Керівник (директор) закладу дошкільної освіти
Директор (завідувач) дошкільного навчального закладу1229.4Керівник (директор) закладу дошкільної освіти
Вихователь дошкільного навчального закладу2332Вихователь закладу дошкільної освіти
Вчитель з дошкільного виховання (з дипломом молодшого спеціаліста)3320Вихователь закладу дошкільної освіти (з дипломом фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра)
 

Якщо знайшли назву посади, яка є у штатному розписі, внесіть зміни до нього.

Зміною № 10 із КП вилучили асистента вихователя дошкільного навчального закладу з кодом 3340 і ввели асистента вихователя закладу дошкільної освіти з кодом 3330. Якщо у штатному розписі була така посада, змініть у ньому код КП.

Попереджати працівників за два місяці про зміни не потрібно. Йдеться про уточнення професійної назви роботи у зв’язку зі змінами в законодавстві. Внесіь зміни до посадової інструкції, доповнення до особового листка з обліку кадрів та картки П-2.

Чи має право військова адміністрація виводити посади зі штатних розписів закладів освіти

Кількість штатних посад

Із 1 вересня 2025 року кількість штатних посад визначають на основі нових Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти. Штатний розпис формують, зокрема, з урахуванням кількості вихованців у ЗДО, кількості груп та їх наповнюваності, площі та санітарного стану приміщень, будівель і споруд.

Відповідно до Типових штатних нормативів групи у ЗДО формують з урахуванням наповнюваності груп на початок навчального року, за співвідношенням кількості вихованців до кількості вихователів, які одночасно працюють з ними. Нормативи наповнюваності встановлені статтею 17 Закону України «Про дошкільну освіту». Змінюється кількість груп та / або вихованців протягом навчального року — відповідно змінюється у штатному розписі кількість посад працівників, які розраховуються на групу / групи.

Якщо у груповому приміщенні є змога розмістити більше вихованців, ніж нормативно встановлено на одного вихователя, то в такому приміщенні розміщують групу з більшою кількістю вихованців і з відповідним збільшенням кількості штатних одиниць посад вихователів та помічників вихователів на таку групу. Керуються нормами, наведеними в таблиці у пункті 6 Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти.

Ураховуйте потребу закладу та граничну чисельність у межах затвердженого вищим органом фонду заробітної плати.

Кількість штатних посад та кількість працівників — не тотожні поняття. Одну посаду може обіймати два працівники або, навпаки, один працівник може працювати на 1,5 ставки.

Новими Типовими штатними нормативами ЗДО встановлено такі норми ставок педагогічних працівників:

    Назва посади

    Нормативна чисельність

    Умови введення

    Вихователь

    за розрахунковим нормативом

    Кількість ставок на групу розраховується за формулами:
    у групі, де працює один вихователь (без передачі зміни):

    К = (Т × Р) / Н

    у групі, де працює два вихователя (є передача зміни):

    К = ((Т + 0,5) × Р) / Н

    де:
    К — кількість ставок на групу;
    Т — тривалість роботи групи на день;
    Р — кількість днів роботи групи на тиждень;
    Н — норма педагогічного навантаження вихователя на тиждень (25 годин)

    Асистент вихователя

    за розрахунковим нормативом

    Кількість ставок на кожну інклюзивну групу розраховується за формулою:

    К = (Т × Р) / Н

    де:
    К — кількість ставок на інклюзивну групу;
    Т — тривалість роботи групи на день;
    Р — кількість днів роботи групи на тиждень;
    Н — норма тривалості робочого часу асистента вихователя на тиждень (35 годин)

    1

    На кожну спеціальну групу для дітей з інтелектуальними, соціоадаптаційними, функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової, зорової функцій та потребують четвертого, пʼятого рівнів підтримки, та дітей з функціональними моторними або фізичними труднощами, які потребують третього — пʼятого рівнів підтримки

    Вихователь-методист

    0,5

    На ЗДО за наявності 3—5 груп, враховуючи кількість груп у дошкільних підрозділах та/або філіях

    1

    На ЗДО за наявності 6—9 груп, враховуючи кількість груп у дошкільних підрозділах та/або філіях

    1,5

    На ЗДО за наявності 10 і більше груп, враховуючи кількість груп у дошкільних підрозділах та/або філіях

    0,25

    Додатково на кожну спеціальну та/або інклюзивну групу

    Практичний психолог

    0,167

    На кожну групу, крім спеціальних та інклюзивних груп (на ЗДО, з урахуванням кількості таких груп у дошкільних підрозділах та/або філіях)

    0,25

    На кожну спеціальну або інклюзивну групу (на ЗДО, з урахуванням кількості таких груп у дошкільних підрозділах та/або філіях)

    Соціальний педагог

    0,5

    На ЗДО при кількості дітей вразливих категорій до 30%

    1

    На ЗДО при кількості дітей вразливих категорій більше 30%

    0,125

    На одну дитину у ЗДО, що здійснює патронаж

    Музичний керівник*

    0,25

    На кожну групу дітей віком від 1 року і старше (на ЗДО, з урахуванням кількості таких груп у дошкільних підрозділах та/або філіях)

    Інструктор з фізкультури (фізичної культури)*

    0,167

    На кожну групу дітей віком від 1 року і старше (на ЗДО, з урахуванням кількості таких груп у дошкільних підрозділах та/або філіях)

    Керівник гуртка*

    0,167

    На кожну групу дітей віком від 3 років і старше (на ЗДО, з урахуванням кількості таких груп у дошкільних підрозділах та/або філіях)

    Вчитель англійської мови

    0,25

    На кожну групу дітей старшого дошкільного віку

    Вчитель-логопед*

    0,167

    На кожну групу дітей віком від 3 років і старше (на ЗДО, з урахуванням кількості таких груп у дошкільних підрозділах та/або філіях)

    1

    У спеціальних дитячих садках та у спеціальних групах ЗДО на кожну спеціальну групу для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами

    1

    У спеціальних дитячих садках та у спеціальних групах ЗДО для дітей з інтелектуальними, соціоадаптаційними, функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової, зорової функцій, з функціональними моторними або фізичними труднощами, у яких виявлено мовленнєві труднощі, на кожні 10 дітей, які потребують четвертого, пʼятого рівнів підтримки, або на кожні 12 дітей, які потребують другого, третього рівнів підтримки

    Вчитель-дефектолог (сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог, вчитель-логопед), вчитель-реабілітолог, інший спеціаліст з відповідною підготовкою

    1

    У спеціальних дитячих садках та у спеціальних групах ЗДО на кожну спеціальну групу для дітей з інтелектуальними, соціоадаптаційними, функціональними сенсорними труднощами залежно від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів)

    за розрахунковим нормативом

    У ЗДО з інклюзивними групами для проведення корекційно-розвиткових занять, що визначені індивідуальною програмою розвитку, можуть вводитись за наявності навантаження не менше ніж 10 годин на тиждень, виходячи з норми на ставку 20 годин на тиждень


    * Кількість ставок зазначених посад на одну групу встановлено при режимі роботи групи в ЗДО від 25 годин і більше на тиждень. Для груп, режим роботи яких менше 25 годин на тиждень, кількість ставок зазначених посад на одну групу розраховується пропорційно до кількості ставок вихователя в такій групі, що множиться на норматив введення штатної одиниці відповідного працівника

    Посада директора вводиться незалежно від типу організації освітньої діяльності, кількості груп/дітей у ЗДО. 

    Одна штатна одиниця посади заступника директора з організації освітнього процесу вводиться за наявності у ЗДО 10 і більше груп, з урахуванням кількості груп у дошкільних підрозділах та / або філіях. 

    Одна штатна одиниця посади заступника директора з господарської роботи вводиться за наявності в ЗДО 7 і більше груп, з урахуванням кількості груп у дошкільних підрозділах та / або філіях. При цьому посада завідувача господарства не вводиться. 

    Кількість штатних одиниць помічників вихователя визначають за розрахунковим нормативом. Кількість ставок на групу розраховують за формулою:

    К = (Т × Р) / Н

    де:
    К — кількість ставок на групу;
    Т — тривалість роботи групи на день;
    Р — кількість днів роботи групи на тиждень;
    Н — норма тривалості робочого часу помічника вихователя на тиждень (40 годин).

    Розрахунок штатних одиниць вихователів за новими нормами

    Посадовий оклад

    Посадові оклади працівників мають відповідати розмірам, які встановили нормативні акти для відповідної сфери. Для освітян це:

    Якщо для посади у штатному розписі передбачили не цілу штатну одиницю, а лише її частку, у графі «Посадовий оклад» зазначайте повний розмір посадового окладу.

    Надбавки та доплати

    Надбавки та доплати належать до додаткової заробітної плати. Їх перелік та порядок встановлення обов’язково зазначають у колективному договорі.

    У штатному розписі наводьте доплати та надбавки, що мають постійний характер, та які передбачені в колективному договорі.

    Фонд заробітної плати

    Фонд заробітної плати на місяць дорівнює сумі посадового окладу, доплат та надбавок. Визначайте його за кожною посадою окремо.

    Щоб визначити фонд заробітної плати на рік за кожною посадою, помножте місячний фонд на відповідну кількість місяців. Приміром, якщо роботу за посадою потрібно виконувати цілий рік, — на 12 місяців, а якщо робота за посадою сезонна (опалювач, гардеробник), — на кількість місяців роботи з урахуванням тривалості відпустки.

    Якщо для посади у штатному розписі передбачили не цілу штатну одиницю, а її частку, у графі «Фонд заробітної плати» зазначайте фонд зарплати не на цілу посаду, як у графі «Посадовий оклад», а лише той, що припадає на відповідну частку.

    Коли складатимете штатний розпис, підсумовуйте дані граф «Кількість штатних посад», «Посадовий оклад», «Надбавки», «Доплати», «Фонд заробітної плати на місяць», «Фонд заробітної плати на рік. 



    зміст

    Статичний блок для статей

    Останні новини

    Усі новини

    Гарячі запитання

    Усі питання і відповіді