📢 Систему оцінювання НУШ не скасують, але спростять: офіційна відповідь МОН
Посадова інструкція вчителя: оновлена
У Міністерстві освіти і науки прокоментували петицію про скасування нової системи оцінювання в рамках реформи Нова українська школа, яка набрала необхідні 25 тисяч голосів. Багато українців розкритикували цю модель, назвавши її надто складною та незручною для дітей і вчителів.
МОН нагадало, що принципи оцінювання навчальних досягнень учнів визначаються Державним стандартом базової середньої освіти, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 898 від 30 вересня 2020 року. Цей стандарт регламентує ключові вимоги до обов’язкових результатів навчання, загальне навчальне навантаження та критерії оцінювання.
Наказ № 1093 встановлює єдині підходи до оцінювання школярів 5–9 класів, зокрема визначає критерії оцінювання за різними освітніми галузями та групами результатів. Нова система передбачає, що семестрова оцінка формується на основі досягнень учня у кожній групі загальних результатів навчання. Це дозволяє об’єктивніше визначати рівень знань і спрямовувати навчальний процес на розвиток ключових компетентностей.
Як пояснила заступниця міністра освіти Надія Кузьмичова, повне скасування цієї системи неможливе, адже вона є ключовою складовою освітньої реформи. Відмова від неї означала б глобальний перегляд усіх змін у шкільній освіті.
МОН визнає, що запропонований механізм виявився надто складним, тому його планують спростити. Уже два місяці ведеться активна робота над вдосконаленням підходів, зокрема:
- Полегшення інструкцій щодо ведення шкільних журналів — як у паперовому, так і в електронному форматі.
- Співпраця з розробниками електронних журналів, щоб синхронізувати процеси.
- Залучення вчителів та освітянських інституцій до обговорення змін через створення фокус-груп.
- Організація вебінарів для педагогів з різних регіонів, щоб пояснити нові підходи.
За словами заступниці очільника МОН, проблема полягає не в самій концепції, а в її недостатньо зручному впровадженні.
Окрім того, упродовж 2023/24 навчального року нові критерії оцінювання тестувалися в 145 школах у межах всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту. Вчителі, які брали участь у випробуванні, позитивно відзначили нові підходи, оскільки вони сприяють індивідуалізації навчання та спрощують планування освітнього процесу. Також педагоги не виявили значного зростання бюрократичного навантаження у зв’язку з впровадженням нової системи.
МОН наголосило на неприйнятності маніпуляцій на темі оцінювання, оскільки в соцмережах були спроби перекласти відповідальність на пілотні школи, які з-поміж іншого апробовували оцінювання за групами результатів.
Наразі МОН працює над тим, щоб зробити процес оцінювання зручнішим. У планах:
- спрощення процедур
- оновлення інструкції щодо ведення класного журналу
- надання додаткових роз’яснень педагогам.
Тож в освітньому відомстві не розглядають можливість скасування наказу № 1093, однак готові вдосконалювати механізми оцінювання, щоб вони були максимально зручними для вчителів та ефективними для учнів.
Джерело: Лист КМУ