Як оцінювати учнів 5—9 класів: нові рекомендації

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів затверджено МОН. Уточнимо функції, види, рівні, критерії та правила оцінювання учнів
    🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту:
Настільні друковані ігри для дітей
Чекліст «Характеристики ефективного оцінювання»

Скачати


У серпні 2024 року МОН опублікувало рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. 

Рекомендації щодо оцінювання стосуються учнів 5–9 класів. У рекомендаціях визначено, що результати навчання — це знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.

Функції оцінювання

Основні функції оцінювання:

  • формувальна (забезпечує відстеження динаміки навчального поступу);
  • констатувальна (забезпечує встановлення рівня досягнення результатів навчання);
  • діагностувальна (надає інформацію про стан досягнення результатів навчання, наявність навчальних втрат, причини виникнення утруднень);
  • коригувальна (надає змогу вчителю відповідним чином адаптувати освітній процес);
  • орієнтувальна (надає змогу відстежити динаміку формування результатів навчання та спрогнозувати їх розвиток);
  • мотиваційно-стимулювальна (активізує внутрішні й зовнішні мотиви до навчання);
  • розвивальна (мотивує до рефлексії та самовдосконалення);
  • прогностична (ставить цілі навчання на майбутнє);
  • виховна (сприяє вихованню в учнів свідомої дисципліни, наполегливості в роботі, працьовитості, почуття відповідальності, обов’язку).

Види оцінювання

Види оцінювання результатів навчання учнів — формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна підсумкова атестація. Формувальне оцінювання — основний вид оцінювання в НУШ. Воно спрямоване на те, щоб:

  • відстежувати динаміку навчального поступу учнів;
  • визначати їхні навчальні (освітні) потреби;
  • скеровувати освітній процес на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.

Підсумкове оцінювання показує результат навчання та розвитку. 

Види оцінювання: варіанти

У практиці роботи педагоги класифікують види оцінювання за різними критеріями:

  • види оцінювання за використанням різноманітних методів оцінювання
  • види оцінювання компетентностей учнів;  
  • види оцінювання за визначеними до уроку чи теми критеріями;
  • види оцінювання учнів початкових класів;
  • види оцінювання для дітей з особливими освітніми потребами.

Види оцінювання — це не лише інструмент для відстеження поступу учнів у навчанні. Оцінювання має бути не лише інструментом контролю, але й засобом мотивації та підтримки учнів у їхньому навчальному розвитку. на це мають бути спрямовані усі види оцінювання, які застосовує вчитель.

Рівні оцінювання

У документі визначено:

  • загальні критерії оцінювання (визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів);
  • критерії оцінювання за освітніми галузями.

Критерії оцінювання мають чотири рівні: початковий, середній, достатній і високий. Кожний наступний охоплює вимоги до попереднього й додає нові. Один рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12.

У рекомендаціях надано опис кожного бала шкали оцінювання. Окрім того, у документі запропоновано форму Свідоцтва досягнень учня / учениці. Якщо потрібно, школи можуть вносити в нього зміни, щоб воно якнайліпше відповідало освітній програмі закладу освіти та потребам учнівства.

Опис кожного бала шкали оцінювання подано в додатках з урахуванням:

  • структури компетентності: знання, уміння, цінності, ставлення;
  • наскрізних у всіх ключових компетентностях умінь: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Заклад освіти має право оцінювати навчальні досягнення учнів за власною шкалою оцінювання. У такому разі педагогічна рада має затвердити розроблені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.  

Оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учнівства та його батьків (або осіб, що їх замінюють). Інформування батьків про результати навчання може відбуватися під час індивідуальних зустрічей, шляхом записів оцінювальних суджень у носіях зворотного зв’язку з батьками (паперових / електронних щоденниках учнів тощо), фіксації результатів навчання у свідоцтві досягнень.

Компетентнісний підхід: три рівні оцінювання

У нових стандартах у центрі — обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовуємо через компетентнісний підхід.

Такі вимоги представлено через результати на трьох рівнях:

  • групи результатів (через які реалізується компетентнісний потенціал галузі);
  • загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5‒6 і 7‒9 класи);
  • орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.

Правила оцінювання учнів

Під час організації оцінювання результатів навчання учнів рекомендовано:

  • визначати форми поточного і підсумкового оцінювання під час планування освітнього процесу на семестр;
  • формулювати об’єктивні та зрозумілі для учнів навчальні цілі. Основа для формулювання   навчальних цілей — обов’язкові і очікувані результати навчання, визначені Державним стандартом / відповідними модельними Навчальними програмами;
  • ознайомлювати учнів із критеріями та засобами оцінювання;
  • надавати учням зворотний зв’язок щодо їхніх результатів навчання за певний період.

Як зробити зворотний зв’язок ефективним:

  • формулювати зрозуміло, чітко, доброзичливо і своєчасно;
  • не протиставляти учнів / учениць одне одному;
  • акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень;
  • обговорювати труднощі в навчанні з учнями / ученицями індивідуально;
  • надавати в письмовій, усній або електронній формі, залежно від дидактичної мети й виду навчальної діяльності;
  • створювати умови для формування в учнів здатності аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);
  • залучати учнів до самооцінювання та взаємооцінювання навчальної діяльності, а також до спільного з учителем визначення подальших кроків для покращення результатів навчання;
  • коригувати освітній процес з урахуванням результатів оцінювання та навчальних потреб учнів.
Настільні друковані ігри для дітей


зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді