Як оцінювати учнів 5—9 класів: нові рекомендації

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів затвердило МОН
    🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту:
Настільні друковані ігри для дітей
Чекліст «Характеристики ефективного оцінювання»

Скачати

МОН опублікувало рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. 

Рекомендації щодо оцінювання стосуються учнів 5-9 класів. 

У рекомендаціях визначено, що результати навчання – це знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.

Функції оцінювання

Основні функції оцінювання:

  • формувальна (забезпечує відстеження динаміки навчального поступу);
  • констатувальна (забезпечує встановлення рівня досягнення результатів навчання);
  • діагностувальна (надає інформацію про стан досягнення результатів навчання, наявність навчальних втрат, причини виникнення утруднень);
  • коригувальна (надає змогу вчителю відповідним чином адаптувати освітній процес);
  • орієнтувальна (надає змогу відстежити динаміку формування результатів навчання та спрогнозувати їх розвиток);
  • мотиваційно-стимулювальна (активізує внутрішні й зовнішні мотиви до навчання);
  • розвивальна (мотивує до рефлексії та самовдосконалення);
  • прогностична (ставить цілі навчання на майбутнє);
  • виховна (сприяє вихованню в учнів свідомої дисципліни, наполегливості в роботі, працьовитості, почуття відповідальності, обов’язку).

Види оцінювання

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна підсумкова атестація. Формувальне оцінювання спрямоване на відстеження динаміки навчального поступу учнів, визначення їхніх навчальних (освітніх) потреб і скерування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання. Підсумкове оцінювання показує результат навчання та розвитку.

Критерії та рівні оцінювання

У документі визначено:

  • загальні критерії оцінювання (визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів);
  • критерії оцінювання за освітніми галузями.

Критерії оцінювання мають чотири рівні: початковий, середній, достатній і високий. Кожний наступний охоплює вимоги до попереднього й додає нові. Один рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12.

У рекомендаціях надано опис кожного бала шкали оцінювання. Окрім того, у документі запропоновано форму Свідоцтва досягнень учня / учениці. Якщо потрібно, школи можуть вносити в нього зміни, щоб воно якнайліпше відповідало освітній програмі закладу освіти та потребам учнівства.

Опис кожного бала шкали оцінювання подано в додатках з урахуванням:

  • структури компетентності: знання, уміння, цінності, ставлення;
  • наскрізних у всіх ключових компетентностях умінь: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Заклад освіти має право оцінювати навчальні досягнення учнів за власною шкалою оцінювання. У такому разі педагогічна рада має затвердити розроблені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.  

Оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учнівства та його батьків (або осіб, що їх замінюють). Інформування батьків про результати навчання може відбуватися під час індивідуальних зустрічей, шляхом записів оцінювальних суджень у носіях зворотного зв’язку з батьками (паперових / електронних щоденниках учнів тощо), фіксації результатів навчання у свідоцтві досягнень.

Правила та процедури

Під час організації оцінювання результатів навчання здобувачів освіти рекомендовано:

  • визначати форми поточного і підсумкового оцінювання під час планування освітнього процесу на семестр;
  • формулювати об’єктивні та зрозумілі для учнів навчальні цілі. Основа для формулювання   навчальних цілей — обов’язкові і очікувані результати навчання, визначені Державним стандартом / відповідними модельними Навчальними програмами;
  • ознайомлювати учнів із критеріями та засобами оцінювання;
  • надавати учням зворотний зв’язок щодо їхніх результатів навчання за певний період.

Як зробити зворотний зв’язок ефективним:

  • формулювати зрозуміло, чітко, доброзичливо і своєчасно;
  • не протиставляти учнів / учениць одне одному;
  • акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень;
  • обговорювати труднощі в навчанні з учнями / ученицями індивідуально;
  • надавати в письмовій, усній або електронній формі, залежно від дидактичної мети й виду навчальної діяльності;
  • створювати умови для формування в учнів здатності аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);
  • залучати учнів до самооцінювання та взаємооцінювання навчальної діяльності, а також до спільного з учителем визначення подальших кроків для покращення результатів навчання;
  • коригувати освітній процес з урахуванням результатів оцінювання та навчальних потреб учнів.

Свідоцтво досягнень

Результати семестрового та річного оцінювання фіксують у класному журналі та Свідоцтві досягнень (далі — Свідоцтво).

Свідоцтво складається з двох частин:

1. Характеристика навчальної діяльності. Тут учителі оцінюють рівень сформованості наскрізних умінь в учня / учениці наприкінці навчального року. Йдеться про розуміння прочитаного, висловлення власної думки, критичне і системне мислення, ініціативність тощо.

Оцінок у цьому розділі нема. Учитель лише визначає один із рівнів сформованості того чи того уміння: «Має значні успіхи», «Демонструє помітний прогрес», «Потребує уваги і допомоги». Заповнювати цю частину свідоцтва вчителі можуть колегіально або це може робити класний керівник.

2. Характеристика результатів навчання. У цьому розділі виставляють бали за навчальні предмети / інтегровані курси щосеместру й за рік. Спочатку вчитель виставляє бал за окремі групи результатів навчання, які визначено в Державному стандарті базової освіти. Загальна оцінка за семестр формується на підставі чотирьох оцінок за групами результатів, а річна — на основі семестрових.

Наприклад, в українській мові є такі групи результатів навчання:

• усно взаємодіє; працює з текстом;

• письмово взаємодіє;

• досліджує мовлення.

Свідоцтво досягнень: СКАЧАТИ

З огляду на різні освітні потреби учнів / учениць і поглиблення освітніх втрат і розривів МОН рекомендує вчительству гнучко проводити оцінювання результатів навчання учнів. Підходи до оцінювання в різних класах закладу загальної середньої освіти можуть мати відмінності, спрямовані на реалізацію освітньої програми закладу освіти та автономії вчителя.

Настільні друковані ігри для дітей


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді