У МОН провели зустріч щодо формування мережі академічних ліцеїв

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Планування мережі академічних ліцеїв: МОН зустрілося з асоціаціями органів місцевого самоврядування

Реформа мережі академічних ліцеїв

Заяви: як оформлювати та реєструвати

18 квітня в Міністерстві освіти і науки України відбулася робоча зустріч щодо законодавчого забезпечення реформи профільної середньої освіти.

У травні цього року заплановано проведення громадських обговорень реформи профільної середньої освіти, що передбачають зустрічі представників Міністерства освіти і науки України, експертів Проєкту DECIDE з управлінцями освіти в регіонах. Планування мережі академічних ліцеїв є одним із найважчих та соціально-чутливих питань та потребує суспільного консенсусу, розуміння необхідності змін та узгодження з громадами.

«Ми плануємо провести низку зустрічей, щоб обговорити ті проблеми, які є в закладах освіти, та можливість їхнього розвʼязання. Упровадження профільної середньої освіти, створення академічних ліцеїв потребують об'єктивної дискусії. Усі зміни в роботі закладів загальної середньої освіти буде погоджено з відповідними центральними органами та органами місцевого самоврядування. Крім академічних ліцеїв, невіддільною частиною профільної середньої освіти є також професійні коледжі. Вони мають функціонувати синхронно», — зауважив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків.

Головною метою реформи профільної середньої освіти є індивідуальний підхід до освіти в старшій школі та наближення її до потреб кожного. Учні зможуть обирати напрям навчання, курси та предмети, а школи проводитимуть якісну профорієнтаційну роботу. Для цього, потрібно змінити зміст освіти, підходи до організації освітнього процесу, а також створення нової ефективної мережі.

Зокрема мережа ліцеїв має бути такою, щоб забезпечити вибір профілів для учнів із сіл і маленьких міст. Це можуть бути або багатопрофільні ліцеї, або кілька ліцеїв із різними профілями на доступній відстані. Тож учням, поблизу домівок яких не буде ліцеїв, потрібно мати можливість доїжджати на навчання і/або проживати в пансіонах при ліцеях.

Під час зустрічі експерти обговорювали такі показники наближеності ліцеїв: 30 кілометрів до закладу освіти для підвезення учнів і проживання при закладі освіти, 10 кілометрів — для щоденного добирання.

Також учасники обговорили важливість врахування демографічної ситуації. Оскільки щороку чисельність учнівства в закладах освіти буде зменшуватися, потрібна зміна мережі закладів освіти. Згідно з демографічними даними з 2030 року до ліцеїв і коледжів вступатиме значно менша кількість дітей, ніж буде випускатись. Це вплине на заклади освіти в регіонах. Тобто період з 2027 року до 2032 буде перехідним, коли шкіл буде більше, ніж їх залишиться потім.

Окрім того, планування реформи профільної освіти становить 10 років. 

Наразі у МОН розпочато роботу над пілотуванням профільної середньої освіти. Зокрема, 25 шкіл з усієї України першими розроблятимуть й апробуватимуть нові освітні моделі, щоб згодом надавати рекомендації щодо впровадження реформи в усіх закладах освіти країни.

З вересня 2025 року розпочнеться перехід до широкомасштабного пілотування, який триватиме до липня 2027. Будуть дібрані пілотні заклади освіти, у яких апробуватимуть різні моделі, з яких оберуть одну або дві найбільш ефективні.

У 2027 році заплановано впровадження реформи профільної середньої освіти. На цьому етапі вже запрацюють всі академічні ліцеї.

Джерело: МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5628

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77825

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4018

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
82078

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді