У МОН провели зустріч щодо формування мережі академічних ліцеїв

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Планування мережі академічних ліцеїв: МОН зустрілося з асоціаціями органів місцевого самоврядування

Реформа мережі академічних ліцеїв

Заяви: як оформлювати та реєструвати

18 квітня в Міністерстві освіти і науки України відбулася робоча зустріч щодо законодавчого забезпечення реформи профільної середньої освіти.

У травні цього року заплановано проведення громадських обговорень реформи профільної середньої освіти, що передбачають зустрічі представників Міністерства освіти і науки України, експертів Проєкту DECIDE з управлінцями освіти в регіонах. Планування мережі академічних ліцеїв є одним із найважчих та соціально-чутливих питань та потребує суспільного консенсусу, розуміння необхідності змін та узгодження з громадами.

«Ми плануємо провести низку зустрічей, щоб обговорити ті проблеми, які є в закладах освіти, та можливість їхнього розвʼязання. Упровадження профільної середньої освіти, створення академічних ліцеїв потребують об'єктивної дискусії. Усі зміни в роботі закладів загальної середньої освіти буде погоджено з відповідними центральними органами та органами місцевого самоврядування. Крім академічних ліцеїв, невіддільною частиною профільної середньої освіти є також професійні коледжі. Вони мають функціонувати синхронно», — зауважив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків.

Головною метою реформи профільної середньої освіти є індивідуальний підхід до освіти в старшій школі та наближення її до потреб кожного. Учні зможуть обирати напрям навчання, курси та предмети, а школи проводитимуть якісну профорієнтаційну роботу. Для цього, потрібно змінити зміст освіти, підходи до організації освітнього процесу, а також створення нової ефективної мережі.

Зокрема мережа ліцеїв має бути такою, щоб забезпечити вибір профілів для учнів із сіл і маленьких міст. Це можуть бути або багатопрофільні ліцеї, або кілька ліцеїв із різними профілями на доступній відстані. Тож учням, поблизу домівок яких не буде ліцеїв, потрібно мати можливість доїжджати на навчання і/або проживати в пансіонах при ліцеях.

Під час зустрічі експерти обговорювали такі показники наближеності ліцеїв: 30 кілометрів до закладу освіти для підвезення учнів і проживання при закладі освіти, 10 кілометрів — для щоденного добирання.

Також учасники обговорили важливість врахування демографічної ситуації. Оскільки щороку чисельність учнівства в закладах освіти буде зменшуватися, потрібна зміна мережі закладів освіти. Згідно з демографічними даними з 2030 року до ліцеїв і коледжів вступатиме значно менша кількість дітей, ніж буде випускатись. Це вплине на заклади освіти в регіонах. Тобто період з 2027 року до 2032 буде перехідним, коли шкіл буде більше, ніж їх залишиться потім.

Окрім того, планування реформи профільної освіти становить 10 років. 

Наразі у МОН розпочато роботу над пілотуванням профільної середньої освіти. Зокрема, 25 шкіл з усієї України першими розроблятимуть й апробуватимуть нові освітні моделі, щоб згодом надавати рекомендації щодо впровадження реформи в усіх закладах освіти країни.

З вересня 2025 року розпочнеться перехід до широкомасштабного пілотування, який триватиме до липня 2027. Будуть дібрані пілотні заклади освіти, у яких апробуватимуть різні моделі, з яких оберуть одну або дві найбільш ефективні.

У 2027 році заплановано впровадження реформи профільної середньої освіти. На цьому етапі вже запрацюють всі академічні ліцеї.

Джерело: МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
124

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54083

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
638

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110835

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді