ЦК Профспілки працівників освіти і науки України закликає МОН України відкликати лист «Щодо оплати праці у 2018 році» від 30.01.2018 № 1/9-64.
Тлумачення, наведені в листі, Профспілка вважає порушенням постанови КМУ від 11.01.2018 № 22, якою встановлене підвищення на 10% посадових окладів/ставок педагогічних працівників, оплата праці яких забезпечена з освітньої субвенції.
Підвищення 10% є базовим
Профспілка зауважує, що підвищені розміри посадових окладів/ставок заробітної плати є «базовими», тобто на їх основі мають визначати всі інші виплати.
Натомість у листі, що надіслало МОН, зазначено:
«у разі якщо працівнику навчального закладу, установи освіти передбачено підвищення посадового окладу (ставки заробітної плати) за декількома підставами, передбаченими умовами оплати праці (наприклад, за педагогічне звання, тип навчального закладу, підвищення на 10 відсотків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2018 № 22 тощо), то абсолютний розмір кожного підвищення визначається, виходячи з розміру посадового окладу (ставки заробітної плат), без урахування іншого підвищення».
При цьому тлумаченні МОН керується пунктом 5 наказу «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 № 557. Одначе він застосовний до визначення розмірів підвищень ставок, окладів, передбачених в Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затв. наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102, тобто за певні умови праці педагогічних працівників, як-от за роботу у відповідних типах навчальних закладів, за педагогічні звання.
Обґрунтування з посиланням на пункт 5 Наказу № 557 призводить до заниження заробітної плати тим педагогічним працівникам, які:
- мають педагогічні звання «учитель-методист» та «старший учитель»
- працюють у ліцеях, гімназіях, закладах загальної середньої освіти з вивченням іноземних мов, спеціальних шкіл-інтернатів та інших закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами та для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, за роботу в яких встановлено підвищену на 10–30% оплату.
Тому ЦК Профспілки:
- вважає застосування пункту 5 Наказу № 557 до постанови КМУ № 22 безпідставним
- закликає профспілкові ланки керуватися чинним законодавством при обстоюванні трудових прав педагогічних працівників.
Позиція МОН щодо підвищення
У листі-відповіді від 05.02.2018 р. № 1/11-1232 МОН роз’яснило, що з 1 січня:
- зросли оклади за ЄТС усіх педагогічних працівників — у зв’язку зі зростанням окладу працівника 1 т. р.
- за Постановою № 22 на 10% підвищено оклади, ставки педагогічних працівників, оплата праці яких здійснюється за рахунок освітньої субвенції.
При цьому вже немає спірного посилання на пункт 5 Наказу № 557, але й немає спростування.
Як тлумачити позицію Міністерства в цьому випадку?
ЦК Профспілки вказує на ієрархію нормативно-правових актів, за якою постанови Кабміну є вищими відносно наказів МОН. А тому керуватися необхідно Постановою № 22.