Педагогічне навантаження та оплата праці вчителів: відповідаємо на запитання

Чи не найбільше запитань, які надходять до нашого видавництва, стосуються оплати праці педагогів та педагогічного навантаження. Розглянемо найпоширеніші. Відповіді — за матеріалами журналу "Практика управління закладом освіти"
report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: березень 2025
   Скачати  

             

Коли педагогічне навантаження вчителів доводять до їх відома?

Повідомляти працівника про зміну істотних умов праці потрібно не пізніше ніж за два місяці. Так визначає норма статті 32 КзПП. Тож визначати педагогічне навантаження вчителів на наступний навчальний рік потрібно в кінці попереднього навчального року — до початку літніх канікул та відпусток вчителів.

Про обов’язок власника або уповноваженого ним органу (керівника) закладу освіти доводити до відома педагогічних працівників у кінці навчального року (до надання відпустки) педагогічне навантаження в наступному навчальному році йдеться в Типових правилах внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів, затверджених наказом Міносвіти від 20.12.1993 № 455 та Галузевій угоді між Міністерством освіти і науки України та Профспілками працівників освіти і науки України на 2021—2025 роки.

Засідання атестаційної комісії: шпаргалка

У ці ж терміни доцільно повідомити вчителів про покладені на них в наступному навчальному році обов’язки класних керівників, завідувачів кабінетами, майстернями, навчально-дослідними ділянками, керівників методичних комісій (об’єднань) тощо. 

Оскільки законодавство не визначає чітких термінів розподілення педнавантаження та порядку повідомлення його працівникам, закладу доцільно врегулювати ці питання в колективному договорі, правилах внутрішнього розпорядку тощо. Очевидна також необхідність документального підтвердження факту ознайомлення працівників з обсягом педнавантаження.

СИТУАЦІЯ. Педагогічне навантаження асистента вчителя в ЗЗСО — 25 годин на тиждень. Табелювали асистентам вчителя 25 годин, та бухгалтерія вирішила вирахувати переплачені кошти, бо це не погодинна оплата, а ставка з розрахунку 18 годин. Як оплачувати роботу асистента вчителя: погодинно чи з розміру ставки за 12 тарифним розрядом?

Чи може директор посеред навчального року перерозподілити педагогічне навантаження вчителів за своєю ініціативою?

Під час розподілу педагогічного навантаження потрібно дотримувати вимог законодавства та враховувати особливості, визначені у локальних документах закладу освіти.

Частиною п’ятою статті 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що розподіл педагогічного навантаження у закладі освіти затверджує його керівник відповідно до вимог законодавства. Також встановлено, що перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року допускається у разі зміни кількості годин з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), що передбачено навчальним планом закладу освіти, або за письмовою згодою педагогічного працівника з додержанням законодавства про працю.

Отже, впродовж навчального року зробити перерозподіл педагогічного навантаження за ініціативою директора можна лише у разі зміни кількості годин з навчального предмета (інтегрованого курсу), що передбачено навчальним планом закладу освіти.

Яке допустиме педагогічне навантаження заступника директора школи?

Чи може заступник директора з навчально-виховної роботи закладу загальної середньої освіти, який працює на 1,5 штатної одиниці посади за внутрішнім сумісництвом, виконувати ще викладацьку роботу? Якщо так, то як оплатити таку роботу?

Пунктом 91 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.1993 № 102 (далі — Інструкція  102), унормовано, що керівні працівники (директор, заступники директора) закладів освіти можуть вести викладацьку роботу в цьому закладі, але не більше 9 годин на тиждень, якщо вони за основною посадою отримують повний посадовий оклад. Установлено, що за норму годин, визначену в цьому пункті, оплата проводиться понад основний посадовий оклад у порядку, передбаченому відповідно для вчителів та керівників гуртків (за тарифікацією).

У разі якщо керівні працівники отримують за основною посадою 0,5 посадового окладу, їм дозволяється вести викладацьку роботу в середньому не більше 3 годин на день (18 годин на тиждень), а при виконанні цієї роботи в 1—4 класах — до 20 годин на тиждень.

В останньому абзаці пункту 91 Інструкції № 102 виписано, що за години викладацької роботи, виконані, як виняток, у зв’язку з виробничою необхідністю понад норму, зазначену в цьому пункті, провадиться погодинна оплата за фактичну кількість годин, але не більше 240 годин на рік. Тобто цим пунктом унормовано питання дозволу керівним та іншим працівникам закладів освіти виконувати в тому самому закладі викладацьку роботу, її обсяг та порядок оплати.

Тому заступник директора з навчально-виховної роботи, з яким укладено трудовий договір про роботу на 1,5 цієї штатної посади, має працювати 60 годин на тиждень або 12 годин на день і впродовж цього часу може виконувати викладацьку роботу в цьому самому закладі в обсязі 9 годин на тиждень з оплатою праці за тарифікацією.

Як оплачують викладацьку роботу директора школи

Яким може бути педагогічне навантаження директора школи в сільській місцевості?

Відділ освіти відмовляє керівнику закладу освіти та його заступнику вести викладацьку роботу в обсязі не більше 12 годин на тиждень у закладі в сільській місцевості. Мотивує тим, що це фінансове порушення. Інших педагогів закладу забезпечено ставкою і понад. Чи є фінансовим порушенням викладання керівником і його заступником 12 годин у сільській місцевості?

У сільській місцевості керівники закладів освіти та їхні заступники за відсутності вчителів з відповідних предметів можуть вести викладацьку роботу в обсязі не більше 12 годин на тиждень (480 годин на рік) з дозволу відповідного органу управління освіти (п. 91 Інструкції № 102). Пункт 91 Інструкції  102 вказує лише на одну причину, коли директор закладу освіти у сільській місцевості може викладати 12 годин навчального навантаження, — відсутність вчителів відповідних предметів.

Повне навантаження вчителів чи навантаження понад ставку — не підстава надавати директору чи його заступнику 12 годин навчального навантаження. Також слід звернути увагу на те, години з яких предметів надано педагогам, чи всі години за фахом, можливо, певну кількість годин свідомо надано не за фахом.

Отже, якщо в закладі освіти є вчителі відповідних предметів, навіть за умови їхнього повного навантаження, директор закладу освіти не може викладати 12 годин. Викладання директором 12 годин навчального навантаження у сільській місцевості за наявності вчителів з відповідних предметів не можна кваліфікувати саме як фінансове порушення. Та, на думку експертів з трудових відносин, у такій ситуації є певне корупційне порушення, адже директор замість того, щоб розподілити вільні години між вчителями, хоче забрати їх собі чи надати своєму заступнику, щоб отримати особисту вигоду, використовуючи своє службове становище.

Якщо в закладі освіти є нерозподілені між вчителями години навчального навантаження, директор повинен виставити їх на вакансію та/або розподілити їх між наявними педагогами закладу освіти.

Чи змінюється педагогічне навантаження вчителя, якщо зменшується тривалість уроків?

В умовах воєнного стану педагогічна рада ухвалила рішення проводити навчання у дві зміни з тривалістю навчального заняття 35 хв замість 45 хв для учнів середніх і старших класів. Чи потрібно вчителю відпрацьовувати недостатні 10 хв?

Скорочена тривалість уроку — не підстава зменшувати норму часу для оплати праці. З’ясуємо чому.

Відповідно до пункту 64 Інструкції № 102, ставки заробітної плати педагогічних працівників встановлюють виходячи із затрат робочого часу в астрономічних годинах (60 хв). Короткі перерви між уроками є робочим часом вчителя. Тривалість уроків і перерв встановлюють відповідно до положення про заклад освіти. Скорочення тривалості уроку не є підставою для зменшення норми часу, що передбачається на вивчення предмета і не є підставою для зменшення норми часу для оплати в розрізі чверті, півріччя, року.

У листі МОН від 02.04.2018 № 1/9-190 «Щодо скороченої тривалості уроку для учнів початкової школи», який не є нормативно-правовим актом, зазначено, що з метою збереження сумарного навантаження в астрономічних годинах учнів (навчального) та вчителів (педагогічного) при зменшенні тривалості уроків допускається збільшення кількості занять або навчальних днів. Збільшення кількості уроків через скорочення їх тривалості не має призводити до зміни педагогічного навантаження вчителів, установленого під час тарифікації.

СИТУАЦІЯ. Заклад освіти працює очно. У кожному класі є учні, які не проживають в Україні й переведені на сімейну форму здобуття освіти. Учителі надають їм матеріали для навчання, складають контрольні роботи для семестрового й річного оцінювання. Три роки цю роботу не оплачують. Бухгалтерія стверджує, що Положення про індивідуальну форму здобуття освіти не визначає, коли конкретно оплачувати: раз на рік чи на семестр. Як бути?

Чи можна зменшити педагогічне навантаження вчителів-пенсіонерів на користь молодих вчителів?

Згідно зі статтею 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Крім того, статтею 2 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» від 16.12.1993 № 3721-XII установлено, що дискримінація громадян похилого віку в галузі праці та в інших сферах забороняється, а посадових осіб, які порушують ці гарантії, притягають до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Законодавство України не містить жодних обмежень щодо трудових прав працівників, які досягли пенсійного віку. 

Тож зменшення розподіленого навчального навантаження вчителеві пенсійного віку, який є громадянином похилого віку, без його згоди, та перерозподіл навчального навантаження на користь молодих вчителів, є дискримінацією за віковою ознакою, а також неетичним, негуманним ставленням до вчителів-пенсіонерів.

Надбавка за вислугу років педагогам: що змінилося

На який строк і в якому розмірі встановлюється вчителям доплата за успішне проходження сертифікації?

Педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію, встановлюється щомісячна доплата в розмірі 20% ставки заробітної плати пропорційно до обсягу педагогічного навантаження, що виконує працівник на цій посаді (постанова КМУ «Про встановлення доплати педагогічним працівникам за успішне проходження сертифікації» від 19.02.2020 № 113).

Доплата за успішне проходження сертифікації здійснюється протягом строку дії сертифіката, а саме з дати, засвідченої в сертифікаті, впродовж трьох років.

Також звертаємо увагу на те, що пунктом 13 розділу І Положення про атестацію педагогічних працівників (у редакції наказу МОН № 1277) установлено, що успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником та є підставою для присвоєння атестаційною комісією йому чергової кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання чи підтвердження наявної вищої кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання з дня подачі до атестаційної комісії сертифіката.

Тож вчителям, які успішно пройшли сертифікацію, має провадитися щомісячна доплата в розмірі 20% ставки заробітної плати, встановленої за більш високою кваліфікаційною категорією, пропорційно обсягу педагогічного навантаження з дати, засвідченої в сертифікаті.

Докладніше — у статті «Сертифікація, атестація та оплата праці педагогів: дотримуємося норм законодавчих актів» журналу «Практика управління закладом освіти».



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді