Вплив закладу освіти на розвиток педагогічної культури батьків буде ефективним, якщо відповідатиме трьом критеріям:
Критерій | Пояснення |
Спрямованість і адресованість | Педагоги мають знати особливості конкретних сімей, даючи конкретні поради, рекомендації. Нерідко батьки самі звертаються до вихователів з конкретними питаннями щодо власної дитини |
Оперативний зворотний зв’язок | Робота педагога з батьками має вибудовуватися на основі живого діалогу, в процесі якого він з’ясовує рівень сформованості педагогічних знань і навичок батьків, вносить за необхідності відповідні корективи |
Індивідуалізація педагогічного впливу | Педагог, працюючи з батьками, допомагає їм використовувати педагогічні знання не як абстрактні істини, а як керівництво до практичних виховних дій, спрямованих на конкретну дитину з її особливостями, перспективами вікового та індивідуального розвитку |
Форм роботи з батьками може бути три. Та очікувану ефективність забезпечує раціональне поєднання різних форм роботи. Як показує досвід, у роботі з батьками слід уникати готових оцінних суджень про виховання, допомагати їм виробляти вміння спостерігати за власною дитиною, відкривати в ній нові якості й риси.
Форма роботи | Різновиди |
Колективна | • батьківські збори (групові та загальні), на яких обговорюють проблеми життєдіяльності групи і дитячого садка; |
Індивідуальна | • індивідуальні бесіди і консультації, які проводять, як правило, вранці і ввечері, коли батьки приводять дитину до закладу або забирають додому; |
Наочно-інформаційна | • виставки дитячих робіт; |
Актуалізації уваги батьків до проблем виховання дошкільників сприяють:
- доручення виступити з конкретного питання на батьківських зборах;
- «домашні завдання» на спостережливість;
- участь у роботі гуртків, проведенні ігор, занять, екскурсій з дітьми;
- допомога у проведенні рольових і ділових ігор.
Значного поширення набувають творчі форми роботи з батьками, у яких беруть участь діти, інші педагоги і працівники ЗДО. Часто батькам цікаво не тільки спостерігати за дитиною під час її взаємодії з дорослими не в домашніх умовах, а й самим виступити в новій ролі — у театралізованій виставі, спортивному змаганні, конкурсі, засіданні дискусійного клубу тощо.
Залучати до роботи доцільно не окремих, а всіх представників сім’ї, інших родичів, які дотичні до виховання дитини. А також — налагодити дружні взаємини з іншими сім’ями, які небайдуже ставляться до розвитку і виховання своїх дітей.
Інноваційні форми роботи з батьками в ЗДО
Якщо урізноманітнити форми взаємодії з батьками, можна досягти значно кращих результатів.
Запропонуйте батькам профести зустріч у формі:
- круглого столу
- вечора запитань та відповідей
- семінару-практикуму
- рольової гри
- організації спільного відпочинку,
- пізнавально-ігрової вікторини
- використання скриньки зауважень і побажань
Так робота з батьками стане цікавішою і допоможе вирішити безліч питань, а головне – зробити освітній процес якісним і ефективним.
За матеріалами журналу Практика управління дошкільним закладом