Взаємодія з батьками: сімейно-центрований підхід
Заняття Клубу сімейного зростання «Серцевинка»
Скачати
Сучасні форми роботи з батьками в ЗДО
Виклики воєнного часу та постійної небезпеки зумовили зміни не лише в організації освітньої діяльності в дошкільному закладі, а й у форматі взаємодії з батьками. Зокрема, ми переформатували звичні форми взаємодії з батьками і значно збільшили частку онлайн-спілкування та дистанційних форм взаємодії. Така зміна способів взаємодії створила деякі ризики. Адже сьогодні кожен з нас потребує підтримки, залучення та прийняття, і особливо це стосується молодих батьків. Зараз варто розпочати пошуки можливих рішень для підтримки молодих родин, формування свідомого батьківства та поширення серед молоді інформації про визначну роль дошкільного періоду для формування особистості та її реалізації в майбутньому.
Робота з батьками в дошкільному закладі
Пропонуємо цікаві форми роботи з батьками в дошкільному закладі. Насамперед ми розпочинаємо співпрацю з батьками з теми про роль батьків у розвитку дитини. Пропонуємо тези, які зможете використати під час зустрічей з батьками.
Роль батьків у розвитку особистості дитини
У 1970 році Алан Сроуф розпочав так зване Міннесотське дослідження, яке було покликане з’ясувати роль генів і виховання, темпераменту і оточення в розвитку особистості. Дослідження передбачало спостереження впродовж 30 років за 180 родинами та їх дітьми та виявило,що ніщо не є для дитини вироком. Ні неврологічні відхилення одразу після народження, ні рівень інтелекту, ні темперамент дитини, включно з активністю та реагуванням на стрес. Ключовим аспектом формування особистості дитини виявився характер взаємин між дитиною і батьками.
Згідно з аналізом вченого, найважливішим визначальним чинником здатності його піддослідних давати раду неминучим життєвим розчаруванням був рівень безпеки і захищеності у взаєминах зі значимим дорослим (батьки та особи, що їх замінюють) протягом перших двох років життя.
Визначальну роль батьків та осіб, що їх замінюють, у розвитку дитини, доведено іншими численними дослідженнями. Інший важливий та не всім відомий ключовий аспект — це важливість саме дошкільного періоду для щасливого та успішного життя особистості. Батьки часто вважають догляд за дитиною пріоритетом у дошкільному віці, вважаючи, що формування особистості та її розвиток відбуваються у більш дорослі роки. Однак дослідження показують, що саме якісний розвиток дитини в ранньому віці значною мірою впливає на її здоров'я, економічні та соціальні результати для окремих людей і суспільства в цілому.
Для довідки. Джеймс Дж. Хекман після 40-річного дослідження довів, що саме якісний ранній розвиток дитини значною мірою впливає на здоров’я, економічні та соціальні результати для окремих людей і суспільства в цілому, за що, до речі, отримав Нобелівську премію.
Нетрадиційні форми роботи з батьками в ДНЗ
Розуміння викликів сучасних реалій освіти та дослідження науковців стали поштовхом для ідеї трасформувати взаємодію з батьками, створити умови для сімейно-центрованого закладу освіти та перевести взаємодію з батьками на рівень колаборації. Такий підхід закладено в нетрадиційні форми роботи з батьками.
Для довідки. В англійській мові використовують два терміни, які ми перекладаємо як співпраця, тоді як співпраця все ж передбачена різна:
колаборація (Collaboration) — більш тісна співпраця, що ґрунтується на спільних цінностях і підпорядкована спільній меті;
кооперація (Cooperation) — може включати співпрацю і точки дотику, але у кожного свій інтерес, своя ключова ціль і цінності.
Клуб сімейного зростання «Серцевинка» — нетрадиційна форма роботи з батьками
Клуб сімейного зростання ми започаткували як простір для зростання молодих батьків. У назві «Серцевинка» закладено ідею вирощування дитини як квітки, адже назва нашого закладу — «Квітничок». Тож ми разом із батьками плекаємо і зрощуємо кожну дитину як унікальну квітку, в серцевині якої — любов.
Початок справи — розробити концепцію зустрічей з батьками та планування.
Формат зустрічей з батьками
Зустрічі з батьками плануємо таким чином, щоб спонукати молодих батьків до активного діалогу та взаємодії. Не лекції і настанови, а пошук ефективних стратегій і взаємодія з метою здобуття досвіду. Не озвучення проблем і пропозиція конкретних рішень, а активний пошук і залученість. Не звинувачення, що сучасні батьки не виховують дітей, не працюють задля розвитку дітей, а підтримка і створення умов для зростання. Плануємо роботу так, щоб у форматі зустрічей визначати напрямки для зростання кожної родини, щоб побачити нові можливості і найближчі зони росту себе як батьків і своїх дітей.
Мета зустрічей з батьками
Мета зустрічей полягає не в тому, щоб надати максимальну кількість інформації та конкретні відповіді на запитання, а в тому, щоб спонукати батьків до самостійного пошуку відповідей. Цього можна досягти за допомогою правильно поставлених запитань, практичних вправ та пауз, які дозволять сформувати потребу думати і шукати відповідь. Необхідно бути готовими змінювати порядок вправ або адаптувати їх до конкретної групи.
Обов’язкова умова — атмосфера, в якій кожен учасник почуватиметься комфортно, зможе висловити свої думки та зосередитися на позитивних аспектах батьківства.
Результат зустрічей з батьками
Результатом наших зустрічей має стати спільний пошук найкращих форматів взаємодії батьків та закладу дошкільної освіти для досягнення спільної мети.
Тобто всі теоретичні питання, що прописані в плані занять, — це лише орієнтири, відомі на сьогодні факти педагогічної і психологічної науки. Упродовж зустрічі плануємо подавати інформацію у формі діалогу, спираючись на досвід один одного та активно застосовуючи різні вправи та ігри.
Ігри для батьків на батьківських зборах в ДНЗ
Планування занять клубу сімейного зростання побудовано у форматі полілогів та інтерактивних ігор. Ігри з батьками на батьківських зборах є ефективним способом зняття психологічної напруги та опанування ефективними способами взаємодії. Такі ігри допомагають опанувати конкретні знання щодо розвитку дітей, відрефлексувати власні почуття та вчинки, а отже покращити взаємодію батьків із дітьми.
До вашої уваги розробка одного із перших занять клубу сімейного зростання «Серцевинка» Житомирського закладу дошкільної освіти № 32 «КвітничОК»:
МЕТАФОРИЧНІ КАРТКИ. Додаток до заняття:
Інноваційні форми роботи з батьками в ЗДО: вплив на розвиток педагогічної культури
Вплив закладу освіти на розвиток педагогічної культури батьків буде ефективним, якщо відповідатиме трьом критеріям:
Критерій | Пояснення |
Спрямованість і адресованість | Педагоги мають знати особливості конкретних сімей, даючи конкретні поради, рекомендації. Нерідко батьки самі звертаються до вихователів з конкретними питаннями щодо власної дитини |
Оперативний зворотний зв’язок | Робота педагога з батьками має вибудовуватися на основі живого діалогу, в процесі якого він з’ясовує рівень сформованості педагогічних знань і навичок батьків, вносить за необхідності відповідні корективи |
Індивідуалізація педагогічного впливу | Педагог, працюючи з батьками, допомагає їм використовувати педагогічні знання не як абстрактні істини, а як керівництво до практичних виховних дій, спрямованих на конкретну дитину з її особливостями, перспективами вікового та індивідуального розвитку |
Якщо урізноманітнити форми взаємодії з батьками, можна досягти значно кращих результатів.
Запропонуйте батькам провести зустріч у формі:
- круглого столу
- вечора запитань та відповідей
- семінару-практикуму
- рольової гри
- організації спільного відпочинку,
- пізнавально-ігрової вікторини
- використання скриньки зауважень і побажань
Так робота з батьками стане цікавішою і допоможе вирішити безліч питань, а головне – зробити освітній процес якісним і ефективним.