Перелік засобів корекції психофізичного розвитку для інклюзивного навчання
Допоміжні засоби навчання дітей з ООП
Індивідуальна програма розвитку (ІПР), яку складають для кожної дитини з особливими освітніми потребами, містить розділ про забезпечення допоміжними засобами для організації освітнього процесу. Якщо необхідність у допоміжних засобах є, тобто дитина їх потребує, то в ІПР зазначають їх перелік.
Поняття «допоміжні засоби для навчання осіб з ООП» визначено в Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти, затвердженому постановою КМУ від 09.12.2020 № 1289:
допоміжні засоби для навчання — це пристрої, обладнання, засоби та технології, що використовуються з технічною, дидактичною, методичною, функціональною, навчально-розвивальною, ігровою, комунікативною метою для покращення навчальної діяльності, розвитку навичок комунікації та забезпечення надання особам з особливими освітніми потребами підтримки в освітньому процесі.
▶ ВЕБІНАР: як почати 2025/2026 н.р.
Обладнання для інклюзивного навчання: джерела придбання
Допоміжні засоби для навчання, визначені ІПР, придбавають за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, коштів місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством. Це визначено частиною 4 статті 79 Закону України «Про освіту».
У разі нестачі коштів субвенції з державного бюджету інклюзивне навчання має бути профінансоване за рахунок коштів місцевого бюджету, що унеможливлює порушення права дітей з ООП на освіту.
Відповідно до пунктів 11 та 12 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (постанова КМУ від 14.02.2017 № 88) залишки коштів за субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції.
Також місцеві ради мають право:
- передавати кошти субвенції та залишки субвенції минулих років у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам;
- перерозподіляти у межах відповідного місцевого бюджету кошти субвенції між відповідними типами закладів для забезпечення необхідної підтримки осіб з ООП.
Отже, потреби кожної дитини з ООП мають бути забезпечені в повному обсязі, зокрема за рахунок залишків коштів субвенції за попередні роки, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
Допоміжні засоби для навчання дітей з ООП: особливості використання
Розглянемо особливості використання засобів для інклюзивного навчання, які визначає Порядок забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти.
Якщо заклад освіти відвідує кілька дітей з ООП, які мають однакові нозології, то допустима закупівля спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для спільного користування.
У спеціальних закладах освіти забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з ООП відбувається комплексно:
- утворюють спеціальні відділення корекційно-розвиткової роботи – кабінети, кімнати, класи, майстерні тощо, обладнані з урахуванням ООП здобувачів освіти;
- особам з ООП надають допоміжні засоби для навчання, передбачені для індивідуального користування.
Як створити інклюзивне середовище в дитсадку
Допоміжні засоби для навчання особи з ООП, що зазначені в ІПР та призначені для індивідуального користування, можуть надаватися в тимчасове користування її батькам (іншим законним представникам) або такій особі особисто (у разі її повноліття) на підставі договору про безоплатне користування матеріальними цінностями та акта приймання-передачі їх у тимчасове користування.
⊗ Акт приймання проведення психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять
♥ Корекційні програми для дітей з особливими потребами
Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку
Типовий перелік допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти, затверджено наказом МОН від 23.04.2018 № 414 (далі — Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку).
Зміни в нормативці
27 листопада 2024 року МОН наказом № 1671 затвердило нову редакцію Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку. У ньому виокремлено 8 розділів, у кожному з яких перелічено засоби й обладнання за інклюзивного навчання та їхній опис. Цей нормативний документ єдиний для закладів освіти, зокрема для закладів загальної середньої освіти та закладів дошкільної освіти.
Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти, затверджений наказом МОН від 01.04.2019 № 423, втратив чинність.
Структура Типового переліку
Надаємо Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку в скороченому вигляді.
Докладний перелік разом з повним описом обладнання та вимогами до нього скачайте на початку статті.
Структура Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку
Назва засобу/обладнання | Опис засобу/обладнання |
I. Обладнання загального призначення | |
1.1. Комп’ютерна техніка | 1.1.1. Персональний комп’ютер |
1.1.2. Портативний комп’ютер з функцією управління очима | |
1.1.3. Графічний планшет | |
1.2. Комп’ютерні програми | 1.2.1. Основне преінстальоване програмне забезпечення персонального комп’ютера |
1.2.2. Комп’ютерні програми навчального призначення | |
1.2.3. Комп’ютерні програми для створення анімації | |
1.2.4. Програмне забезпечення для комплексної роботи з кількома інтерактивної пристроями | |
1.3. Організаційна техніка та інше обладнання | 1.3.1. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання формату А4 |
1.3.2. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання формату А3 | |
1.3.3. Ламінатор формату А4 | |
1.3.4. Ламінатор формату А3 | |
1.3.5. Біндер на пластикову пружину DSB CB20 | |
1.3.6. Навушники для індивідуального використання | |
1.4. Демонстраційне обладнання | 1.4.1. Мультимедійний проектор з короткофокусним об’єктивом та інтерактивними функціями (за необхідності — з маркерною дошкою або екраном) |
1.4.2. Мультимедійний проектор для збільшення зображень | |
1.4.3. Відеопроектор для показу відеоматеріалів з текстовим рядком | |
1.4.4. Інтерактивна LCD або LED панель для корекційно-розвиткових занять | |
1.4.5. Інтерактивна дошка для навчальної роботи | |
1.4.6. Інтерактивна сенсорна парта (стіл) із вбудованим комп’ютером | |
1.4.7. «Інтерактивний стіл» (сенсорна панель, розташована горизонтально, з миттєвим відгуком на дотик) | |
1.4.8. Інтерактивна підлога | |
1.4.9. «Інтерактивна пісочниця» (прилад доповненої реальності, що створює чутливу до рухів людини проекцію на реальний пісок) | |
1.4.10. Телевізор | |
1.4.11. Дошка магнітно-крейдова | |
1.4.12. Фліпчарт | |
1.4.13. Фланелеграф для фронтальної та індивідуальної роботи | |
1.5. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 1.5.1. Моделі геометричні площинні. |
1.5.2. Моделі геометричні об’ємні | |
1.5.3. Математичні пластинки Newmero | |
1.5.4. Муляжі для розвитку дотикової пам’яті | |
1.5.5. Моделі предметів навколишнього світу | |
1.5.6. Моделі для оволодіння механізмом письма | |
1.5.7. Демонстраційний матеріал | |
1.5.8. Набори логічних карток | |
1.5.9. Друковані картки Глена Домана | |
1.5.10. Комплекти репродукцій картин для розгляду та складання описових розповідей | |
1.5.11. Конструкторсько-будівельні іграшки | |
1.5.12. Іграшковий транспорт, атрибути | |
1.5.13. М’яконабивні іграшки різного розміру і виду | |
1.5.14. Приладдя для малювання | |
1.5.15. 3D ручки та різнокольорові набори ABS-пластику | |
1.5.16. Приладдя для ліплення | |
1.5.17. Обладнання для театралізованої діяльності | |
1.5.18. Посібники, підручники, комплекти, зошити з символами альтернативної додаткої комунікації | |
1.5.19. Посібники, робочі зошити за лексичними темами; з розвитку граматичних категорій; з розвитку зв’язного мовлення; посібники, робочі зошити з різних предметів | |
1.5.20. Набори профілів звуків | |
1.5.21. Лото предметне | |
1.5.22. Дидактичний матеріал «Моталочки» | |
1.5.23. Конструктор навчальний | |
1.5.24. Ігри для дітей раннього віку | |
1.6. Спеціальні меблі та приладдя | 1.6.1. Підставка для підручників |
1.7. Спортивний інвентар | 1.7.1. Гімнастична стінка з причіпним обладнанням для організації оздоровчих заходів |
1.7.2. Гімнастична лава для виконання фізичних вправ у приміщенні | |
1.7.3. Гімнастичний мат для виконання фізичних вправ | |
1.7.4. Гімнастичний джгут для підготовки до виконання вправ | |
1.7.5. Гімнастичні кільця підвісні для виконання вправ | |
1.7.6. Еспандер: плечовий, ручний, настінний силовий | |
1.7.7. Дитячий еспандер для активізації м’язів | |
1.7.8. Велотренажер | |
1.7.9. Бігова доріжка для тренування | |
1.7.10. Тренажер типу «Тунель» | |
1.7.11. М’які сходинки | |
1.7.12. Міні-батут для тренування | |
1.7.13. Балансири різних видів | |
1.7.14. Сенсорний м’яч для зорової і тактильної стимуляції | |
1.7.15. М’яч ортопедичний для лікувальної та спортивної гімнастики | |
1.7.16. М’яч музичний для розвитку рухової активності дитини | |
1.7.17. Обруч гімнастичний | |
1.7.18. Дитяча роликова дошка-балансир | |
1.7.19. Корпус колоди для занять з гімнастики | |
1.7.20. Драбина мотузкова для покращення координації рухів | |
1.7.21. Тактильна (сенсорна) доріжка для розвитку координації рухів | |
1.7.22. Ігровий тренажер (сходинки з колодами) | |
1.7.23. Гамак сенсорний | |
1.7.24. Гойдалка | |
1.7.25. Тактильний тренажер «Різнобарвні сліди» | |
1.7.26. Балансувальна платформа | |
1.7.27. Еластична стрічка | |
1.7.28. Кільцева доріжка для розвитку | |
II. Обладнання для облаштування ресурсної кімнати | |
2.1. Меблі | 2.1.1. Шафа комбінована — 1 шт. |
2.1.2. Шафа — 2 шт. | |
2.1.3. Стелажі відкриті — 2 шт. | |
2.1.4. Стелажі закриті — 2 шт. | |
2.1.5. Тумба для технічних засобів навчання — 1 шт. | |
2.1.3. Парта учнівська з регулюванням по висоті — 4 шт. | |
2.1.4. Стілець учнівський з регулюванням по висоті — 8 шт. | |
2.1.5. Пенал кухонний — 2 шт. | |
2.1.6. Секція кухонна з мийкою — 1 шт. | |
2.1.7. Секція кухонна нижня — 2 шт. | |
2.1.8. Секція кухонна верхня — 3 шт. | |
2.1.9. Стіл кухонний — 1 шт. | |
2.1.10 Комплект кухонний (стільниця — 1 шт., робоча панель кухонна — 1 шт.). | |
2.1.11. Крісло безкаркасне — 2 шт. | |
2.2. Технічне обладнання | 2.2.1. Портативний комп’ютер |
2.2.2. Дошка-екран жорстка, магнітно-маркерна 125 × 160 см | |
2.2.3. Проектор та інтерактивний сенсорний модуль | |
2.2.4. Акустична система 2.0, деревина (MDF), 2 × 10 Вт (RMS) | |
2.2.5. Wi-Fi Wireless роутер | |
2.2.6. Комплект для монтажу мультимедійного комплексу для КФ — проекторів (на стіну) | |
2.2.7. Інтерактивний блок | |
2.2.8. Світловий пучок (пучок фіброоптичного волокна) для психологічного розвантаження | |
2.2.9. Маленька сенсорна кімната для психологічного розвантаження | |
2.2.10. М’який сенсорний куточок для терапії осіб із порушенням обробки сенсорної інформації | |
2.2.11. Гніздо підвісне для сенсорної інтеграції | |
2.2.12. Пісочниця з підсвіткою для пісочної терапії | |
2.2.13. Набір сенсорних світлових іграшок | |
2.2.14. Комплект для мозочкової стимуляції | |
2.2.15. Сенсорна дошка (бізіборд) | |
2.2.16. Засоби для зняття напруження та гніву (килимки, мішки типу боксерської груші тощо) | |
2.2.17. М’яч-фітбол — 2 шт. | |
2.2.18. Килимок-пазл — 2 шт. | |
2.2.19. Килим для організації ігрової діяльності осіб — 1 шт. | |
2.2.20. Дошки для повзання та катання | |
2.2.21. Батут | |
2.2.23. Комплект терапевтичних м’ячиків | |
2.2.24. Іграшки та конструктори дитячі | |
2.2.25. Звукові дзвіночки різних форм, матеріалів та кольорів | |
2.2.26. Сенсорний тактильний тренажер для рук і ніг | |
2.2.27. Сухий басейн з кульками | |
2.2.28. Дидактичні ігри та картки | |
III. Обладнання для осіб з інтелектуальними труднощами | |
3.1. Комп’ютерна техніка та спеціальні програми | 3.1.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для колективної роботи |
3.2. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 3.2.1. Набори зображень для вивчення кольорів, форм, величини предметів |
3.2.2. Книжки, посібники для засвоєння понять «однакове — різне», категорій із сюжетною тематикою | |
3.2.3. Посібники на засвоєння понять «частина — ціле» | |
3.2.4. Дидактичні настільні ігри | |
3.2.5. Роздатковий матеріал, набори мотиваційних предметів (зокрема для корекції небажаної поведінки) | |
3.2.6. Дидактичні матеріали для розвитку логічного мислення | |
3.2.7. Дидактичні матеріали для вивчення професій та їх функцій | |
3.2.8. Дидактичні матеріали для вивчення складу числа з додатковими аксесуарами | |
IV. Обладнання для осіб з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції | |
4.1. Комп’ютерна техніка | 4.1.1. Програмно-апаратний комплекс для корекційно-розвиткової роботи |
4.2. Спеціальні програми | 4.2.1. Комп’ютерний тренажер для вивчення української жестової мови |
4.2.2. Відеожестівники для розвитку пізнання, форм мовлення | |
4.2.3. Комплекс комп’ютерної програми «Живий звук» | |
4.3. Спеціальне обладнання | 4.3.1. Обладнання слухового кабінету |
4.3.2. Комплект обладнання для лінгафонного класу | |
4.3.3. Мікрофони для індивідуального використання дітьми під час групових занять | |
4.4. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 4.4.1. Таблиці для розвитку мовлення |
4.4.2. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення | |
4.4.3. Альбоми для розвитку мовлення | |
4.4.4. Лепбуки по лексичних темам | |
4.4.5. Дидактичні ігри для розвитку мовлення | |
4.4.6. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності | |
4.4.7. Дидактичні ігри для розвитку слухових процесів та фонематичного слуху | |
4.4.8. Аудіозаписи з відеосупроводом різних звуків | |
4.4.9. Відеоматеріали практичного спрямування | |
4.4.10. Інтерактивний альбом з відтворенням звуків для розвитку слухового відчуття | |
V. Обладнання для осіб з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції | |
5.1. Комп’ютерна техніка | 5.1.1. Апаратно-програмний комп’ютерний тифлокомплекс із синтезом мови |
5.1.2. Брайлівський дисплей | |
5.2. Комп’ютерні програми | 5.2.1. Програма екранного доступу |
5.2.2. Програми для відтворення різних спеціальних форматів | |
5.2.3. Синтезатор українського мовлення | |
5.2.4. Програма оптичного розпізнавання тексту | |
5.2.5. Програма для екранного збільшення | |
5.2.6. Спеціалізовані комп’ютерні програми для розвитку зорових функцій, формування навичок орієнтування у просторі | |
5.3. Електронні пристрої | 5.3.1. Електронний записник Брайля (органайзер Брайля) |
5.3.2. Тифлопристрій з озвученою навігацією | |
5.3.3. Електронна брайлівська друкарська машинка | |
5.3.4. Електронний пристрій для вимірювання довжини, кутів нахилу | |
5.3.5. Прилад для читання плоскодрукованих текстів з функцією мовленнєвого виводу інформації | |
5.3.6. Мовний електронний калькулятор для осіб з порушеннями зору | |
5.3.7. Стаціонарний відеозбільшувач | |
5.3.8. Електронний ручний відеозбільшувач | |
5.3.9. Портативна електронна лупа для перегляду зображень | |
5.4. Організаційна техніка | 5.4.1. Принтер брайлівський для друку з програмним забезпеченням |
5.4.2. Принтер брайлівський з можливістю друку кольорової рельєфної графіки з програмним забезпеченням | |
5.4.3. Пристрій для створення тактильної графіки | |
5.4.4. 3D принтер | |
5.4.5. 3D сканер | |
5.5. Спеціальне обладнання для навчання та дидактичні матеріали | 5.5.1. Набори для вивчення шрифту Брайля |
5.5.2. Пристрій для початкового навчання за системою Брайля | |
5.5.3. Механічна брайлівська друкарська машинка | |
5.5.4. Прилад для письма шрифтом Брайля | |
5.5.5. Приладдя для письма за системою Брайля | |
5.5.6. Прилад прямого читання | |
5.5.7. Прилади для письма плоским шрифтом за системою Гебольда | |
5.5.8. Зошити для письма для осіб зі зниженим зором | |
5.5.9. Посібники, книги з наукової та художньої літератури, надруковані шрифтом Брайля | |
5.5.10. Прилад для рельєфного малювання та креслення | |
5.5.11. Магнітний демонстраційний набір для індивідуальних, колективних занять | |
5.5.12. Магнітний набір для демонстраційної дошки | |
5.5.13. Магнітний набір для учнів початкових класів | |
5.5.14. Тифлоприлад (конструктор) | |
5.5.15. Набір геометричних фігур | |
5.5.16. Посібник математичний для вивчення складу числа типу Абак | |
5.5.17. Набори тактильних літер, цифр, знаків | |
5.5.18. Планшет математичний | |
5.5.19. Математичний прилад Клушиної | |
5.5.20. Набір для вивчення дробів і частин | |
5.5.21. Фігури для контролю знань (куб) | |
5.5.22. Набір фігур для вивчення геометрії (пласкі, об’ємні 2D — 3D) | |
5.5.23. Геометричні фігури з кишеньками для дидактичного матеріалу | |
5.5.24. Трафарети для виконання графічних та рельєфно-графічних зображень | |
5.5.25. Трикутник з тактильними позначками | |
5.5.26. Лінійка з тактильними позначками | |
5.5.27. Транспортир з рельєфною шкалою для вимірювання та побудови кутів | |
5.5.28. Метр складаний металевий з тактильними позначками | |
5.5.29. Сантиметр кравецький з рельєфними позначками | |
5.5.30. Багатофункціональні терези для виконання математичних дій | |
5.5.31. Математичні ваги для дослідження ваги різних предметів | |
5.5.32. Модель годинника для осіб з порушеннями зору | |
5.5.33. Сонячний/місячний годинник для демонстрації зміни часу | |
5.5.34. Штангенциркуль з рельєфними масштабними поділками | |
5.5.35. Карти рельєфні для дидактичних занять | |
5.5.36. Глобус тактильний, модель будови Землі | |
5.5.37. Макети, скульптури, погруддя | |
5.5.38. Набір об’ємних фігур для вивчення геометрії | |
5.5.39. Таблиці рельєфні для розвитку пізнавальної активності | |
5.5.40. Періодична система хімічних елементів рельєфна | |
5.5.41. Рельєфно-графічні зображення для корекційних занять | |
5.5.42. Опудала птахів, тварин, риб | |
5.5.43. Рельєфні картки з ілюстраціями для дидактичних занять | |
5.5.44. Альбоми для рельєфного малювання | |
5.5.45. Макети будівель та приміщень | |
5.5.46. Муляжі для розвитку дотикової пам’яті | |
5.5.47. Моделі для розвитку немовленнєвих засобів спілкування | |
5.5.48. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання | |
5.5.49. Спеціальні настільні ігри | |
5.5.50. Конструктори | |
5.5.51. Дерев’яні мозаїки-головоломки | |
5.5.52. Друковані картки для індивідуальної роботи | |
5.5.53. Дидактичний набір з підсвіченням для осіб зі зниженим зором | |
5.5.54. Дидактичний набір для осіб з порушеннями зору | |
5.5.55. Сенсорний набір для розвитку зорового сприймання | |
5.5.56. Тренажер для розвитку зору «Хитра рибка» | |
5.5.57. Адаптований музичний набір | |
5.5.58. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття | |
5.5.59. Тифлоприлад типу «Світлячок» | |
5.5.60. Настільна лупа для проведення дослідних робіт | |
5.5.61. Бінокулярна лупа для індивідуального використання | |
5.5.62. Лупа-лінійка циліндрична, збираюча для збільшення графічних зображень | |
5.5.63. Складні лупи для збільшення предметів | |
5.5.64. Світлопольна лупа асферична | |
5.5.65. Світлопольна лупа зі світлодіодним підсвічуванням | |
5.5.66. Монокуляри Галілея | |
5.5.67. Лампа настільна для індивідуального освітлення | |
5.5.68. Пов’язки для виключення зору | |
5.6. Засоби для проведення корекційних занять із соціально-побутового орієнтування | 5.6.1. Індикатор рівня рідини |
5.6.2. Прилади для зважування з виведенням мовлення | |
5.6.3. Тактильний механічний таймер | |
5.6.4. Магнітний шукач | |
5.6.5. Безпечний ніж для чищення овочів та фруктів | |
5.6.6. Безпечний ніж для чищення риби | |
5.6.7. Ніж із регулюванням товщини шматків, що відрізаються | |
5.6.8. Засоби захисту пальців рук при нарізанні та шинкуванні | |
5.6.9. Струнна сиро — та яйцерізка | |
5.6.10. Пристрій для визначення кольору | |
5.6.11. Пристрій для аудіомаркування речей та об’єктів | |
5.6.12. Нитковдягач | |
5.6.13. Спеціальні голки із защіпками для людей з порушеннями зору | |
5.6.14. Побутова техніка | |
5.6.15. Побутові засоби та приладдя, засоби гігієни | |
5.6.16. Прилади для вивчення розділу «Медицина», «Медична допомога» | |
5.7. Засоби для проведення занять із просторового орієнтування | 5.7.1. Тростина тактильна комбінована |
5.7.2. Ротаційні наконечники для білої тростини: малі, середні та великі, кулі, диски, конуси, діагностичні тощо | |
5.7.3. Допоміжний пристрій для дистанційного попередження про наявність перешкод | |
5.7.4. Електронні засоби навігації | |
5.7.5. Електронний компас | |
5.7.6. Озвучений визначник світла | |
5.7.7. Обладнання для навчання використання, супутникової GPS навігації | |
5.7.8. Прилади для використання методики «ехолокації» | |
5.7.9. Набір (мобільний) для виготовлення тактильних схем | |
5.7.10. Тифлоприлад «Орієнтир» | |
5.7.11. Мішені зі звуковими сигналами для орієнтування осіб з порушеннями зору | |
5.7.12. Готові тактильні плани мнемосхеми аудиторій, будівлі земельної ділянки прилеглої території, вулиць доріг перехресть, карти місцевості тощо | |
5.7.13. Карти рельєфні, плани-схеми місцевості, доріг, перехресть, маршрутів, карти місцевості тощо | |
5.7.14. Тактильні моделі елементів інтер’єру та відкритого середовища | |
5.7.15. Переносне розкладне мобільне обладнання для виготовлення перешкод, орієнтирів, лабіринтів | |
5.8. Спортивний інвентар | 5.8.1. Спеціальні м’ячі зі звуковими сигналами |
5.8.2 Маска очна для гри в голбол | |
5.8.3. Стіл та ракетки для гри в шоудаун | |
VI. Обладнання для осіб з моторними та фізичними труднощами | |
6.1. Комп’ютерна техніка | 6.1.1 Навчальний програмно-апаратний комплекс для розвитку мисленнєвої діяльності |
6.1.2. Програмно-технічний комплекс | |
6.1.3. Зовнішня комп’ютерна кнопка | |
6.1.4. Комп’ютерний ролер | |
6.1.5. Клавіатура адаптована з великими кнопками | |
6.2. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 6.2.1. Багаторазові тренажери з канавками для малювання, прописування цифр та літер |
6.2.2. Розвивальні ігри для м’язового тренування рук | |
6.3. Спеціальне обладнання | 6.3.1. Тренажери для розвитку роботи пальців та кистей рук |
6.3.2. Навчальний тренажер для письма | |
6.3.3. Тримач силіконовий для правильного письма | |
6.3.4. Затискач | |
6.3.5. Насадки на олівці та ручки | |
6.3.6. Ножиці для двох | |
6.3.7. Контролер дрібної моторики з корекційним інтерактивним програмним забезпеченням | |
6.4. Спеціальні меблі | 6.4.1. Стабілізуюче ортопедичне крісло |
6.4.2. Функціональне ортопедичне крісло | |
6.4.3. Ортопедичні вертикалізатори | |
VII. Обладнання для осіб з функціональними мовленнєвими труднощами | |
7.1. Комп’ютерна техніка | 7.1.1. Комп’ютерний слухо-мовленнєвий комплекс |
7.2. Комп’ютерні програми | 7.2.1. Спеціалізована комп’ютерна програма для вивчення елементів житла родини. |
7.2.2. Спеціалізована комп’ютерна програма для ознайомлення з професіями | |
7.2.3. Спеціалізована комп’ютерна програма для вивчення будови тіла людини | |
7.2.4. Спеціалізована комп’ютерна програма для вивчення життя на Землі | |
7.2.5. Спеціалізована комп’ютерна програма для вивчення емоцій людини | |
7.2.6. Спеціалізована комп’ютерна програма для вивчення явищ природи — пори року, погода, календар | |
7.2.7. Спеціалізовані комп’ютерні ігри для розвитку логіки | |
7.2.8. Комп’ютерна логопедична програма для корекційної роботи | |
7.2.9. Комп’ютерні логопедичні тренажери для закріплення правильної вимови | |
7.3. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 7.3.1 Спеціальні логопедичні іграшки |
7.3.2. Набір іграшок для вправ з розвитку дихальних функцій | |
7.3.3. Лінійки для звукового аналізу | |
7.3.4. Набори схем звукового, складового, синтаксичного аналізу | |
7.3.5. Друковані картки з ілюстраціями для формування граматичного ладу мовлення | |
7.3.6. Друковані таблиці для формування та розвитку мовлення | |
7.3.7. Друковані таблиці для оволодіння графічними навичками | |
7.3.8. Засоби та розвивальні ігри для розвитку дрібної моторики, оволодіння механізмом письма | |
7.3.9 Розвиваючі сенсорні ігри та набори | |
7.3.10. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухових процесів та фонематичного слуху | |
7.4. Спеціальне обладнання | 7.4.1. Логопедичне дзеркало для індивідуальної роботи |
7.4.2. Терапевтичне логопедичне дзеркало для відпрацювання навичок вимови проблемних слів, складів, звуків | |
7.4.3. Інтерактивне логопедичне дзеркало | |
7.4.4. Слухомовленнєвий тренажер «Поліфонатор» або еквівалент | |
7.4.5. Шпатель для обстеження ротової порожнини | |
7.4.6. Набір вібраційного язикового моторного інструменту з насадками | |
7.4.7. Граббер логопедичний для тренування ротової порожнини | |
7.4.8. Антисептичний розчин для інструментів індивідуального використання | |
VIII. Обладнання для осіб з соціоадаптаційними/соціокультурними труднощами, у тому числі такими, що пов’язані з розладами аутистичного спектра | |
8.1. Комп’ютерні програми | 8.1.1. Комп’ютерна програма для комунікації (альтернативна комунікація за допомогою зображень) |
8.2. Технічні засоби комунікації | 8.2.1. Мобільний комунікатор |
8.2.2. Комунікатор | |
8.2.3. Комунікативні кнопки | |
8.3. Дидактичні матеріали та розвивальні ігри | 8.3.1. Книжки, посібники для засвоєння понять «однакове — різне», із сюжетною тематикою тощо |
8.3.2. Дидактичні матеріали з використання засобів альтернативної додаткової комунікації (АДК) | |
8.3.3. Комунікативні картки PECS | |
8.3.4. Посібники на засвоєння понять «частина — ціле» | |
8.3.5. Набори зображень для вивчення кольорів та форм, посібники на засвоєння сенсорних еталонів (колір, форма, величина) | |
8.3.6. Набори «Зорове сприйняття» різного рівня складності | |
8.3.7. Набори для сенсорної гри, спортивно-ігрові набори | |
8.3.8 Сенсорна (чуттєва) розвивальна коробка | |
8.3.9. Дидактичні настільні ігри | |
8.3.10. Роздатковий матеріал, набори мотиваційних предметів (зокрема для корекції небажаної поведінки) | |
8.3.11. Дидактичні матеріали для розвитку логічного мислення | |
8.3.12. Дидактичні матеріали для вивчення професій та їх функцій | |
8.3.13. Дидактичні матеріали для вивчення складу числа з додатковими аксесуарами | |
8.3.14. Візуальний розклад для осіб з розладами аутистичного спектра та інших осіб з ООП з порушеннями емоційно-вольового розвитку та поведінки | |
8.3.15. Комунікативна книга для осіб з тяжкими розладами мовлення та розладами аутистичного спектра | |
8.3.16. Набір жетонів, таймерів, карток «спочатку і потім» для організації роботи з дитиною з розладами аутистичного спектра та інших осіб з порушеннями емоційно-вольового розвитку | |
8.4. Спеціальне обладнання та меблі | 8.4.1. Сенсорний куток |
8.4.2. Засоби з обтяжувачами — жилети, манжети, килимки, ковдра з обтяженням, пристосування («вужик») | |
8.4.3. Сенсорна сумка | |
8.4.4. Обіймально-стискаюча машина «Сквізер» |
Висновок
Які засоби та обладнання призначені для інклюзивного навчання дітей у закладах загальної середньої і дошкільної освіти, встановлює оновлений Типовий перелік, затверджений МОН. Використовуйте його для навчання дітей з ООП відповідно до їхніх потреб, стану їхнього здоров’я, визначених в індивідуальній програмі розвитку.