Вносимо зміни до наказів, виданих у навчальному закладі
Необхідність внесення змін до наказів, виданих керівником навчального закладу, можуть спричинити такі обставини:
- прийнято нові Закони України або інші нормативно-правові акти
- внесено зміни до Законів України або інших нормативно-правових актів
- змінено внутрішні (локальні) документи
- змінено структуру навчального закладу
- проведено кадрові зміни — прийнято на роботу (звільнено з роботи) працівників, змінено назви посад, функціональні обов’язки, повноваження тощо
- певні завдання у наказах втратили актуальність, потребують уточнення, усунення невідповідностей чи виправлення помилок
- змінено строки виконання завдань, призначено нових виконавців для ефективнішої реалізації поставлених завдань
- орган вищого рівня прийняв рішення скасувати виданий в навчальному закладі наказ або його окремі пункти.
Порядок внесення змін до наказів має бути визначено у локальних документах навчального закладу, наприклад в інструкції з діловодства закладу.
Корисна стаття
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Характер змін у наказах
Зміни в наказах навчального закладу можуть передбачати:
- заміну, видалення чи додавання слів, речень, цифрових даних
- нову редакцію розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів, абзаців, речень
- додавання розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів
- визнання втрати чинності наказу або його окремих пунктів
- скасування наказу.
Поняття «скасування» і «втрата чинності» мають різні значення та передбачають різні наслідки.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Скасування наказу
У разі скасування наказу всі його положення вважають недійсними з моменту підписання наказу — незалежно від часу прийняття рішення про скасування.
Підставами для скасування наказу можуть бути:
- невідповідність положень наказу Конституції та Законам України, іншим нормативним документам
- прийняття розпорядчого документа з перевищенням керівником навчального закладу своїх повноважень
- відповідне рішення суду або органу вищого рівня.
Втрата чинності наказу
Втрата чинності — це припинення застосування наказу або його окремих положень.
Наказ втрачає чинність з дати, зазначеної у наказі про визнання його таким, що втратив чинність.
Наприклад, після затвердження наказом нового штатного розпису втрачає чинність наказ (чи пункт наказу) про затвердження попереднього штатного розпису.
Циклограма
Документальне оформлення змін у наказах
Будь-які зміни у наказах необхідно правильно оформити.
Зміни вносять на підставі окремого наказу.
Заголовок
Для ефективної інформаційно-пошукової та довідкової роботи з документами у заголовку наказу про внесення змін до раніше виданого наказу слід зазначити такі дані про документ, до якого вноситимуть зміни:
- назва
- дата створення
- номер.
Констатуюча частина
У констатуючій частині (преамбулі) зазначають підстави для внесення змін до раніше виданого наказу.
Розпорядча частина
У розпорядчій частині докладно описують зміни, що слід внести до раніше виданого наказу:
Додатки
Якщо згідно з наказом втрачає чинність низка попередніх наказів, перелік яких перевищує одну сторінку, оформлюють додаток до наказу.
Документи (накази, що втрачають чинність) в переліку зазначають у хронологічному порядку — відповідно до дат прийняття.
На окремих аркушах можна оформляти також зміни до наказів. Це доцільно робити, коли обсяг тексту змін перевищує один аркуш. У таких випадках до наказу про внесення змін до раніше виданого наказу додають такий пункт:
Чи знаєте
Накази формують у справи за хронологічним принципом, починаючи з № 1. Отже, початковий наказ та наказ про внесення змін (втрату чинності, скасування) розміщують у справі не один за одним, а відповідно до дат підписання. Часто такі накази зберігають у різних справах, зокрема й за різні роки.