Написання ЕСЕ в початковій школі НУШ

Які особливості жанру есе, його види й структура і вимоги
Есе як вид письмових робіт включено у навчальні програми початкової школи з огляду на сучасні соціокультурні умови, інтеграцію української освіти в європейський контекст.

Завдання на написання есе в початковій школі сприятимуть:
  • активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів початкових класів
  • підвищенню інтересу до навчального предмета
  • розвитку особистості, критичного мислення, лінгвокреативності.

Особливості змісту та побудови есе в початковій школі

Есе — це самостійна творча письмова робота, прикметними ознаками якої є:
  • особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення
  • невеликий обсяг
  • вільна композиція
  • невимушеність та емоційність викладу.

Як жанр есе присутнє у навчальній програмі з української мови для 3–4-х класів у двох змістових лініях:
  • мовленнєвій
  • мовній.

Державною вимогою до навчальних досягнень учня/учениці початкової школи стосовно есе є:
  • розрізняти характерні ознаки есе
  • створювати есе під керівництвом учителя.

Вихідні та робочі 2020

Види есе та їх особливості

Розрізняють есе вільне та формальне.

Вільне есе:

  • вільна форма і стиль викладу
  • невеликий обсяг — 7–10 речень
  • довільна структура
  • обов’язково чітко висловлена авторська позиція
  • час виконання — 5–10 хв або 10–15 хв

Доцільно вдаватися на кожному уроці й на різних його етапах:
  • цілевизначення
  • закріплення
  • рефлексії тощо.

Формальне есе:

  • витримана структура тексту
  • наявність компонентів:
  • тези
  • аргументів
  • прикладів
  • оцінювальних суджень
  • висновку
  • обґрунтування (аргументування) тези
  • час виконання — 20–45 хв.

Види формального есе:

  • інформаційне
  • есе-розповідь
  • есе-визначення
  • есе-опис
  • критичне
  • есе-дослідження
  • порівняльне есе
  • есе-протиставлення
  • есе причини-наслідку
  • есе-аналіз

Вимоги до формального есе:

  • обсяг — одна-дві сторінки тексту (800–1000 слів)
  • цілісність твору, ідея якого зрозуміла й чітка
  • одна думка на кожен абзац
  • стисло і ясно — нічого зайвого, лише інформація, необхідна для розкриття ідеї есе, власної позиції автора
  • чітка композиційна побудова, логічна структура
  • свідчення, що автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї
  • переконливе аргументування порушеної проблеми.

Інноваційні технології в початковій школі

Структура есе

В есе, як і в будь-якому творі, має простежуватися внутрішня логіка. Її визначають:
  • авторським підходом до обговорюваного питання
  • самим питанням.
Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.

Складові частини есе:

  • вступ
  • обґрунтування вибору теми есе
  • основна частина
  • теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання
  • розвиток аргументації й аналізу
  • обґрунтування на основі наявних даних, інших аргументів і позицій
  • висновок
  • узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо
  • підсумовування есе або пояснення
  • підкріплення змісту і значення викладеного в основній частині
За Інструктивно-методичними рекомендаціями щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти навчальних предметів та організації освітнього процесу у 2018/2019 навчальному році (додаток до листа МОН України від 03.07.2018 № 1/9-415)

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді