Перший раз у перший клас: як допомогти дитині адаптуватися до школи
Оцінювання рівня шкільної мотивації й адаптації
Скачати діагностику
Адаптація першокласників: особливості
Адаптація першокласників до навчання в школі інколи сприймається педагогами та батьками як процес пристосування. Проте адаптація — це не лише звикання до чогось. Це здатність розвиватися в тому середовищі, в яке потрапив. Тобто в ситуації шкільного навчання дітям важливо не просто «мімікрувати» в новому середовищі — їм потрібно:
Гармонійно вбудований у структуру особистості новий досвід даватиме дитині ресурс для подолання складних ситуацій шкільного життя.
Якщо дитина не справляється з психоемоційними навантаженнями, то:
- шкільні ситуації стають джерелом стресу
- знижується працездатність та успішність навчання.
😊 Методика «Мій настрій»: СКАЧАТИ
Адаптація 1 клас: три етапи
Адаптація першокласників проходить у три етапи:
етап | що відбувається |
Попередній дошкільний |
|
Загальна адаптація протягом першого півріччя |
|
Корекційний етап протягом другого півріччя |
|
Як відбувається адаптація першокласників
Найшвидша адаптація першокласників — протягом місяця. Але це найвдаліший випадок. Деколи такий процес затягується до півроку.
Адаптація першокласників: три етапи
«орієнтування» |
|
«буря затихає» |
|
«розпогодження» |
Що більшою буде напруга, то більше ресурсів витратить організм Якщо тривала напруга викликає перевтому, це може негативно позначатися на здоров’ї учня |
Адаптація першокласників: три рівні
високий |
|
середній |
|
«група ризику» |
У цій групі можуть бути учні з психоневрологічними порушеннями, які потребують особливих підходів, але можуть бути й учні, які мають низький рівень психологічної готовності до навчання |
Адаптація 1 класу до шкільного навчання: передумови
Більшість українських дітей починають вчитися в шестирічному віці. Часто вони мають недостатню психологічну готовність внаслідок вікової незрілості.
Під психологічною готовністю до школи розуміють комплекс якостей, що допомагають:
- включитися в шкільне життя
- засвоювати навчальні навички.
Приблизно у третини учнів в перші місяці навчання спостерігають:
- сонливість
- млявість
- часті захворювання
- безсоння
- інші психосоматичні симптоми.
Готовність до шкільного життя
Виділяють складові готовності до школи, як-от:
- мотиваційну
- інтелектуальну
- емоційно-вольову
- комунікативну.
⇒ Адаптація першокласника Нової української школи в перший місяць навчання
Адаптація першокласників: чинники
Чинники фізіологічної та психологічної адаптації 1 класу
Задля успішної фізіологічної та психологічної адаптації у нормативних документах прописані певні особливості організації освітнього процесу в перших класах, як-от:
- навчання відбувається лише в першу зміну
- уроки тривають 35 хв
- перші два тижні не більше трьох уроків на день
- перерви тривають від 15 хв
- на кожному уроці проводять фізкультурні хвилинки
- домашні завдання не передбачені
- один день на тиждень є розвантажувальним
- протягом першого місяця навчання один урок на день проводять надворі
- оцінювання здійснюється словесно, оцінки не фіксують у шкільній документації
- для груп подовженого дня передбачено денний сон (півтори години) та облаштування відповідних кімнат
- основним методом навчання першокласників є гра.
Схема організації психологічного супроводу
процесу адаптації учнів 1 класу
Адаптація 1 класу: характеристики
Педагогічний колектив, який працює з першокласником, має враховувати основні характеристики адаптації, коли:
відбувається перетворення з дошкільника на учня |
– приходити вчасно в школу – бути уважною та дисциплінованою тощо |
змінюється провідна діяльність |
|
оновлюється соціальне оточення |
|
обмежується рухова активність |
|
Адаптація першокласників: що загрожує
Якщо механізм адаптації першокласника дає збій, це проявляється:
- низьким рівнем опанування шкільної програми
- емоційним дискомфортом.
Такі діти відчувають негатив, тривогу, напруженість.
Але найчастіше педагогів турбує поведінкова симптоматика дезадаптації —
- неуважність
- неслухняність
- порушення дисципліни на уроках та перервах
- демонстративність та агресія тощо.
Причини дезадаптації об’єднують у дві групи:
біологічні | неврологічні розлади |
порушення мовлення | |
соматична ослабленість | |
порушення розумового розвитку тощо | |
соціально-психологічні | недостатня підготовка до школи, зумовлена недостатнім виховним впливом сім’ї |
невміння встановлювати соціальні контакти | |
неадекватна самооцінка | |
мотиваційна неготовність | |
особистісні якості, які перешкоджають адаптації (агресивність, тривожність тощо) | |
нетактовний педагогічний підхід |
Використано матеріали Ганни Колесової,
психолога, м. Славутич Київської обл.