Мовна криза в освіті: 82% київських школярів спілкуються російською на перервах
Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

У столиці спостерігається суттєве зниження рівня використання української мови в освітньому процесі. Моніторинг показав, що майже кожен четвертий учитель і дві третини учнів у Києві порушують норми мовного законодавства.
📝 Положення про службу охорони праці: як скласти
Про це повідомив заступник керівника Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови Сергій Сиротенко під час презентації результатів дослідження, проведеного Державною службою якості освіти України спільно з Уповноваженим.
Моніторинг проводили у квітні–травні 2025 року. Відповідно до результатів дослідження:
- 24% київських учителів під час уроків і 40% на перервах спілкуються недержавною мовою
- (середній показник по Україні — 14% і 21% відповідно).
- 66% школярів Києва користуються російською мовою на уроках.
- На перервах російською говорять 82% учнів.
- Лише 18% опитаних у столиці зазначили, що спілкуються виключно українською.
Для порівняння, у середньому по країні російською говорять 40% учнів на уроках і 52% — на перервах.
За словами Сергія Сиротенка, Київ належить до регіонів із високим рівнем зросійщення: «Молоде покоління застосовує російську навіть частіше, ніж їхні батьки. Це наслідок тривалого впливу країни-агресора, який відбувається, зокрема, через інтернет і соціальні мережі».
Попри те, що частка скарг на мовні порушення у сфері освіти становить лише близько 5%, фахівці наголошують: це не означає відсутності проблем. Часто порушення залишаються непоміченими через лояльність у шкільному середовищі.
Сиротенко підкреслив необхідність ухвалення законопроєкту №13072, який має чіткіше визначити вимоги до українськомовного освітнього середовища і встановити відповідальність за їх недотримання.
«Керівник закладу освіти зобов’язаний забезпечувати проведення освітнього процесу державною мовою і несе персональну відповідальність за це», — наголосив він.
Також закликали посилити внутрішній контроль у школах та розширити програми ціннісної і правової просвіти для педагогів і учнів.
