Унівське самоврядування: шість ідей, якосучаснити
Українському суспільству необхідне покоління громадян, які:
- приймають громадянські цінності та відповідальні рішення в ситуації вибору
- мають розвинуте почуття відповідальності за долю країни.
Найбільш точним визначенням якості, яку має формувати школа для цього, є громадянська компетентність. І ефективність у цьому напрямі прямо пропорційна компетентності вчителя.
Громадянські компетентності виокремлено як складові Нової української школи.
І хоча школа нібито давно займається формуванням громадянськості в учнів, часто навіть педагогам важко визначати її суть, адже поняття в науковій літературі досить розмите.

Тримайте орієнтовний план роботи над аналітичною довідкою, який допоможе вам чітко структурувати процес. А щоб вам було ще простіше, ми додали живий зразок довідки – можна брати й одразу використовувати його як шаблон у своїй практиці! Як завжди, жодних зайвих слів чи складних термінів – тільки конкретика, чіткість і максимум користі для вашої роботи
Що таке громадянська компетентність
Громадянську компетентність відносять здебільшого до психологічної категорії та визначають —
- як здатність захищати та піклуватися про права, інтереси та потреби людини і громадянина держави й суспільства.
Тут також згадують:
- рівень навичок і здібностей, завдяки яким реалізується суспільна та громадянська активність
- комплекс знань, умінь, навичок, якостей та практичного досвіду громадянської діяльності, викликаних орієнтацією людини на реалізацію громадянських цінностей.
Громадянська компетентність вчителя
Яким має бути педагог, щоб виховувати громадянські цінності в дітей?
Часто зміст громадянської компетентності розкривається через характеристику якостей, якими володіє людина. Зокрема, йдеться про:
- патріотизм
- інтернаціоналізм
- демократизм
- гідність
- громадянську активність
- дисциплінованість
- відповідальність
- совість
- чесність
- принциповість
- справедливість
- повагу
- працелюбність.
Громадянську компетентність часто асоціюють з поняттям «громадянська зрілість». Її характеризує не вік, а погляди, вчинки людини, яка є гармонійно і всебічно розвинута, має гуманістичний світогляд. Зрілою є людина, яка:
- постійно самовдосконалюється
- має високий рівень національної та планетарної свідомості
- знає культуру й історію рідного краю
- соціально відповідальна
- наділена стійкими переконаннями.
Громадянська зрілість не є якимось підсумком або завершеним процесом. Для її підтримки потрібний постійний тренінг. І саме громадянська зрілість педагога є запорукою формування громадянської компетентності учнів.
Компоненти громадянської компетентності
Громадянська компетентність є сукупністю трьох компонентів:
мотиваційний |
| |
когнітивний |
| |
діяльнісний |
| |
За змістом і формами до діяльнісного компоненту можна віднести такі виховні заходи: – шкільне самоуправління – волонтерство – зустрічі з представниками інших культур – тренінги та зустрічі, спрямовані на згуртованість – краєзнавчі екскурсії – соціальні акції на підтримку або неприйняття певної ідеї |
Формування критичного мислення
З умінням критично мислити пов’язана можливість виховати «вільну людину».
В інформаційному суспільстві поняття «свобода» має новий сенс: що більше інформації, то вільнішою стає людина у виборі вчинків. У цій ситуації варто переконати дитину керуватися лише совістю, оскільки найнебезпечніший результат виховання — громадянин, необтяжений совістю.
Критичне мислення пов’язане з навичкою протистояти дискримінації. Дискримінаційні дії охоплюють великий спектр — від насмішок, ігнорування, недовіри до фізичної агресії та й кібербулінгу.
Роль учителя у формуванні громадянської компетентності учнів, зокрема й лідерської, полягає в демонструванні власною поведінкою таких якостей, як:
- активна життєва позиція
- послідовність у словах та діях
- вміння обстоювати свої погляди.
За матеріалами Ганни Колесової,
психолога,
м. Славутич Київської обл.