Унівське самоврядування: шість ідей, якосучаснити
Українському суспільству необхідне покоління громадян, які:
- приймають громадянські цінності та відповідальні рішення в ситуації вибору
- мають розвинуте почуття відповідальності за долю країни.
Найбільш точним визначенням якості, яку має формувати школа для цього, є громадянська компетентність. І ефективність у цьому напрямі прямо пропорційна компетентності вчителя.
Громадянські компетентності виокремлено як складові Нової української школи.
І хоча школа нібито давно займається формуванням громадянськості в учнів, часто навіть педагогам важко визначати її суть, адже поняття в науковій літературі досить розмите.
Якість знань учня значною мірою залежить відтого, чи систематично він відвідує навчальні заняття вшколі. Пропонуємо зразок аналітичної довідки тарекомендації, щодопоможуть проконтролювати відвідуваність занять учнями.
Що таке громадянська компетентність
Громадянську компетентність відносять здебільшого до психологічної категорії та визначають —
- як здатність захищати та піклуватися про права, інтереси та потреби людини і громадянина держави й суспільства.
Тут також згадують:
- рівень навичок і здібностей, завдяки яким реалізується суспільна та громадянська активність
- комплекс знань, умінь, навичок, якостей та практичного досвіду громадянської діяльності, викликаних орієнтацією людини на реалізацію громадянських цінностей.
Громадянська компетентність вчителя
Яким має бути педагог, щоб виховувати громадянські цінності в дітей?
Часто зміст громадянської компетентності розкривається через характеристику якостей, якими володіє людина. Зокрема, йдеться про:
- патріотизм
- інтернаціоналізм
- демократизм
- гідність
- громадянську активність
- дисциплінованість
- відповідальність
- совість
- чесність
- принциповість
- справедливість
- повагу
- працелюбність.
Громадянську компетентність часто асоціюють з поняттям «громадянська зрілість». Її характеризує не вік, а погляди, вчинки людини, яка є гармонійно і всебічно розвинута, має гуманістичний світогляд. Зрілою є людина, яка:
- постійно самовдосконалюється
- має високий рівень національної та планетарної свідомості
- знає культуру й історію рідного краю
- соціально відповідальна
- наділена стійкими переконаннями.
Громадянська зрілість не є якимось підсумком або завершеним процесом. Для її підтримки потрібний постійний тренінг. І саме громадянська зрілість педагога є запорукою формування громадянської компетентності учнів.
Компоненти громадянської компетентності
Громадянська компетентність є сукупністю трьох компонентів:
мотиваційний |
| |
когнітивний |
| |
діяльнісний |
| |
За змістом і формами до діяльнісного компоненту можна віднести такі виховні заходи: – шкільне самоуправління – волонтерство – зустрічі з представниками інших культур – тренінги та зустрічі, спрямовані на згуртованість – краєзнавчі екскурсії – соціальні акції на підтримку або неприйняття певної ідеї |
Формування критичного мислення
З умінням критично мислити пов’язана можливість виховати «вільну людину».
В інформаційному суспільстві поняття «свобода» має новий сенс: що більше інформації, то вільнішою стає людина у виборі вчинків. У цій ситуації варто переконати дитину керуватися лише совістю, оскільки найнебезпечніший результат виховання — громадянин, необтяжений совістю.
Критичне мислення пов’язане з навичкою протистояти дискримінації. Дискримінаційні дії охоплюють великий спектр — від насмішок, ігнорування, недовіри до фізичної агресії та й кібербулінгу.
Роль учителя у формуванні громадянської компетентності учнів, зокрема й лідерської, полягає в демонструванні власною поведінкою таких якостей, як:
- активна життєва позиція
- послідовність у словах та діях
- вміння обстоювати свої погляди.
За матеріалами Ганни Колесової,
психолога,
м. Славутич Київської обл.