Форми роботи з батьками дітей раннього віку в дошкільному закладі
Пам'ятка: можливості малюків під час взаємодії з однолітками та дорослими
Скачати
Робота з батьками: ранній вік
Вступ до дитсадка — новий етап розвитку особистості дитини, у якому вона входить в соціум, адаптується до нових умов життя, засвоює правила поведінки в групі. Важливо в цей час створити широкий розвивальний простір, сприятливий для повноцінної життєдіяльності дитини раннього віку в сім’ї та дитячому садку. Розглянемо форми та засоби роботи з батьками дітей раннього віку.
Просвітницька робота з батьками в групі раннього віку
Провідне місце у формуванні особистості дитини раннього віку відведено сім’ї. Саме тут малюк отримує первинні уявлення про навколишню дійсність, усвідомлює себе повноправним представником суспільства. Украй важливо, аби батьки розуміли, що за виховання й розвиток своєї дитини несуть відповідальність передусім вони, а решта освітніх інститутів, зокрема й заклад дошкільної освіти, мають лише сприяти цьому.
Просвітницька робота закладу дошкільної освіти з родинами має бути спрямована на ознайомлення, розширення та поглиблення уявлень членів родини про сучасні освітні завдання. Зокрема, йдеться про роль вікових та індивідуальних особливостей дитини в її особистісному становленні, сутність компетентності як інтегративної якості особистості.
Поради батькам: ранній вік
Поради батькам дітей раннього віку не мають бути повчаннями на кшталт «робіть так, як ми кажемо, а не так, як ви робите». Такий формат порад відштовхує батьків. Доцільним з метою надати поради батькам дітей раннього віку є спрямованість спілкування та різних форм взаємодії з ними на такі пріоритети:
- розкривати важливість ролі матері й батька та об’єднання їхніх зусиль у вихованні дитини раннього віку;
- ознайомлювати батьків з ефективними методами та прийомами розвитку, виховання та навчання дітей раннього віку;
- формувати в батьків віру в можливості дитини;
- переорієнтовувати батьків з дорослої на дитячу модель буття дитини раннього віку в сім’ї;
- розвивати упевненість у собі, уміння враховувати свої здібності, довіряти власному життєвому досвіду, своїм життєвим враженням та відчуттям;
- роз’яснювати батькам необхідність формування компетентної особистості дитини, починаючи з раннього віку;
- створювати в сім’ї та дошкільному закладі сприятливі умови для формування компетентності дитини раннього віку;
- ознайомлювати з базовими якостями особистості, показниками їх сформованості в дитини раннього віку;
- актуалізувати важливість створення в сім’ї життєвого простору, що сприятиме розвитку дитини в спокійному природному темпі.
Форми роботи з батьками дітей раннього віку
Серед перерахованих форм роботи з батьками оберіть ті, що підійдуть і стануть в пригоді вам і батькам, з якими працюєте. У роботі з батьками дітей раннього віку зазвичай використовують короткотривалі, індивідуально-групові і ситуативні форми роботи. Серед колективних традиційно переважають батьківські збори. Водночас варто від початку формування батьківської спільноти організовувати активні форми роботи з батьками, а не обмежуватися батьківськими зборами у звичному форматі.
Бесіди | Батьківський клуб |
Консультації | Папки-пересувки |
Відвідування сім’ї дитини | Родинні свята і розваги |
Батьківські збори | Педагогічний порадник для батьків |
День відкритих дверей | День добрих справ |
Семінари-практикуми, тренінги | Скринька довіри |
Круглі столи | Творчі майстерні |
Мультимедійні презентації | Інформаційні стенди |

Опануєте теорію та практику роботи з дошкільниками, що мають розлади поведінки. Налагодите співпрацю в системі «Психолог — педагоги — батьки», щоб допомогти дітям
Підготовка до просвітницьких заходів
Етап | Приклад |
Визначити мету заходу |
|
Визначити завдання заходу |
|
Створити умови для успішного проведення заходу | Організувати захід так, щоб:
|
Спрогнозувати результати |
|
Соціалізація дітей раннього віку
Індивідуальні форми роботи з батьками та конфіденційність
Створіть сприятливі умов для конфіденційного спілкування батьків із різними фахівцями — практичним психологом, лікарем-педіатром, старшою медичною сестрою, музичними керівниками, інструктором з фізичної культури, учителями англійської мови.
Організуйте консультативний куточок, ізольований від стороннього втручання, що нагадував би домашній інтер’єр і містив достатню кількість педагогічної та психологічної літератури.
Увага! Своєчасно сповіщайте батьків про заплановані заходи: розробіть спеціальні запрошення, щоб батьки отримували їх за кілька днів до заходу.
Заходи для батьків дітей раннього віку: результативність
Заходи, організовані для батьків або за їхньої участі, дадуть змогу:
- розкрити виховні можливості педагогів та родини, спонукати їх до максимального використання цього потенціалу у формуванні особистості дитини
- підвищити рівень психолого-педагогічної культури батьків, сформувати в них свідоме розуміння власної відповідальності за результат виховання власної дитини
- заохотити батьків до активної участі в освітньому процесі на рівні партнерства та співпраці
- залучити батьків до створення належних умов для забезпечення життєдіяльності та повноцінного розвитку дітей у сім’ї та в дитячому садку
Нетрадиційні форми роботи
Головне, щоб батьки перестали ставитися до дитсадка як до установи, яка зобов’язана надати їм комплекс послуг з догляду, навчання і виховання їхніх дітей. Що частіше вони братимуть участь у спільних заходах, то швидше зрозуміють: заклад дошкільної освіти — це не закрита система. Батьки — дієва опора педагогів як безпосередньо в роботі з дітьми, так і в розв’язанні різних супутніх проблем, пов’язаних зі створенням умов для такої роботи.
За матеріалом Альбіни Кіяшко,
вихователя-методиста закладу дошкільної освіти № 138, Харків;
принципи організації роботи з батьками —
за матеріалом Світлани Мартиненко, директора ДНЗ № 792, Київ,
ж. Вихователь-методист дошкільного закладу

