Учнівське самоврядування в закладі освіти

журналу «Заступник директора школи»
Автор
експерт з освітніх питань, Київ
Формувати соціалізовану особистість з демократичними поглядами і вмінням працювати в команді – одна з важливих вимог сучасної освіти, яка найкраще реалізується через педагогіку партнерства, однією із форм якої є учнівське самоврядування.

Що таке учнівське самоврядування

Відповідно до Закону України «Про освіту», «громадське самоврядування в закладі освіти – це право учасників освітнього процесу як безпосередньо, так і через органи громадського самоврядування колективно вирішувати питання організації та забезпечення освітнього процесу в закладі освіти, захисту їхніх прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення, брати участь у громадському нагляді та в управлінні закладом освіти у межах повноважень, визначених законом та установчими документами закладу освіти. І однією із форм громадського самоврядування в школі є учнівське самоврядування, яке  обгрунтоване законодавчою базою державних нормативних документів, а саме:

  • Державний стандарт загальної середньої освіти.
  • Загальна декларація прав людини і громадянина.
  • Закон України «Про повну загальну середню освіту».
  • Закон України «Про освіту».
  • Конвенція прав дитини.
  • Конституція України.
  • Положення про загальноосвітній навчальний заклад.
  • Закон України «Про позашкільну освіту».

👨‍🎓 Статут учнівського парламенту: приклад

На основі цих документів можна визначити поняття «учнівське самоврядування» як один із способів залучення  учнів до систематичної участі у навчально-виховному процесі, їх самостійну діяльність під керівництвом педагогів.

Форми учнівського самоврядування можуть бути різні, проте їх об’єднує одна мета — через розвиток соціальної активності учнів виховати в них почуття власної гідності, відповідальності, толерантності; критичність та конструктивність мислення, повагу до власної та чужої праці, оптимізм, гуманізм, здатність до самоаналізу і самовиховання, створити умови для самореалізації в самостійному житті.

Шлях до досягнення цієї мети лежить через виконання низки соціально-педагогічних завдань учнівського самоврядування:

  • залучення дітей та молоді до прийняття рішень;
  • захист прав та свобод учнів;
  • реалізація інтересів учнів, підтримка їхніх здібностей,;
  • налагодження контактів та реалізація спільних проектів, ініційованих учнями;
  • реалізація педагогіки партнерства;
  • формування  позитивного ставлення батьків до навчально-виховного процесу школи, їх заохочення до  діяльнісної участі у  ньому;
  • формування суспільної активності школярів, їх лідерських якостей.

Учнівське самоврядування реалізує також низку психологічних завдань:

  • створення сприятливого клімату у школі;
  • формування і розвиток етичних та соціально-правових орієнтирів школярів
  • розвиток їх інтересів, уподобань;
  • формування здатності до мобільної поведінки.

 

Принципи учнівського самоврядування

Щоб учнівське самоврядування в школі стало уособленням демократичної атмосфери, ефективним інструментом в освітньому процесі, педагогу-організатору та завучу з виховної роботи слід подбати про вироблення принципів його діяльності, серед яких:

  • самостійність;
  • ініціативність;
  • рівноправність;
  • широкі повноваження;
  • принциповість і відповідальність;
  • гласність і демократія;
  • проінформованість;
  • облік і контроль.

Для кожної вікової групи дітей їх формулюємо по-різному. Якшо це молодші школярі, то підбираємо прості, але влучні визначення. Наприклад, «Не бійся висловити свою пропозицію – вона важлива для створення спільної ідеї» (принцип ініціативності), «Будь хорошим другом, але поважай правду» (принциповість), тощо.

Учнівське самоврядування в школі: функції

Щоб уникнути конфліктних ситуацій у випадках, коли керівні органи учнівського самоврядування перебирають на себе невластиві їм функції в силу підліткового максималізму, або, навпаки, педагоги намагаються запровадити свій авторитаризм у стиль їх роботи, дуже важливо і педагогам, і учням усвідомити межі своєї відповідальності. Тому коли організовуєте шкільне самоврядування, обумовте загальне коло обов’язків усіх сторін. Знову ж таки: стандарту не існує, і ці функції в кожному закладі можуть відрізнятися.  Ми подаємо найпоширеніші з них. Отже:

  1. Забезпечення порядку, організація чергувань у  в класах, закладі.
  2. Організація дозвілля.
  3. Проведення загальноучнівських зборів, конференцій, виставок.
  4. Організація самообслуговування в класах, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог.
  5. Організація роботи із збереження шкільного майна, води, електроенергії, підручників.
  6. Організація роботи з благоустрою пришкільної території.
  7. Керівницво і організація роботи гуртків  за інтересами.
  8. Підготовка і проведення конкурсів,  свят, змагань.
  9. Контроль за відвідуванням.
  10. Заслуховування звітів органів учнівського самоврядування.
  11. Надання допомоги в організації оздоровчих таборів.
  12. Проведення соціологічних досліджень з   проблем життєдіяльності учнівських колективів.
  13. Участь у розробці плану роботи школи на новий навчальний рік.
  14. Участь у проведенні педагогічних рад, на яких розглядаються питання життєдіяльності учнівських колективів.
  15. Розробка туристичних маршрутів та планування екскурсій.
  16. Участь і розробка шкільних радіоефірів, робота прес-центру.
  17. Благодійність і шефська діяльність.
  18. Участь у роботі Ради школи.
  19. Участь у моніторингу діяльності класів
  20. Організація і проведення флешмобів, квест-гри, акцій
  21. Участь у реалізації спільних проєктів. 

Шкільне самоврядування: структура чи модель

Шаблонної схеми, яка б відображала сталу структуру чи модель шкільного самоврядування, немає. Вона залежить від форми існування  організації — чи це дитячий парламент, чи шкільна рада учнівського самоврядування (ШРУС), чи дитяча верховна палата тощо. Але загальні принципи побудови такі:

  • найвищим органом є загальноучнівські збори  за віковими категоріями школярів. Саме вони обирають актив — голову, його заступника, членів. Кожен член активу очолює певну ділянку роботи, у його компетенції – керівництво відповідальними за цю ж роботу у класах. В актив можуть входити педагог-організатор та завуч з виховної роботи
  • Комісії, як радники.  

Кількість комісій необмежена, але має бути доцільною. 

Рада дитячої палати складається  з:

  • голови Ради дитячої палати,
  • заступника Ради дитячої палати,
  • радника інтелектуального центру,
  • радника  центру дисципліни і порядку,
  • радника  шефського центру,
  • радника  центру здорового способу життя,
  • радника  інформаційного центру,
  • радника  центру молодіжного дозвілля.

Яку б форму організації  ви не обрали, остерігайтесь найпоширеніщих помилок при роботі з учнівським самоврядуванням, що можуть знівелювати саму ідею самоврядування. Тож помилками є:

  • традиційний  адміністративно-авторитарний стиль управління;
  • відсутність бажання, а інколи  і вміння педагогів співпрацювати з учнівським самоврядуванням;
  • ігнорування прав і обов'язків органів самоврядування, їх думки при розв'язанні найважливіших питань життя колективу школи;
  • упереджене ставлення до членів учнівського самоврядування;
  • відсутність терплячості й витримки у стосунках із членами учнівського самоврядування тощо. 

Учнівська асамблея — ефективна форма учнівського самоврядування в школі

Учнівське самоврядування в початковій школі

Дехто заперечить: »Яке може бути самоврядування у початковій школі? Адже вони ще зовсім малюки!». Та привчання до самостійного прийняття рішень, формування самооцінки, навичок відповідальності відбувається з перших кроків дитини. І початкова школа тут не виняток. Хоча організація самоврядування тут має свої особливості. Суть і мета його залишаються  ті ж, але з урахуванням психологічно-вікових особливостей молодших школярів. Тому вся робота подається в ігровому плані. Створення органів самоврядування відбувається, наприклад, через казковий образ Барвінкового містечка, у якому панують свої Закони (принципи) у формі приказок, прислів’їв, тощо: «Менше слів – більше діла» (ініціативність); «Вмієш говорити – вмій і послухати» (етика поведінки). «Барвінок завжди говорить правду» і т. п. Кожен клас – окреме містечко зі своєю назвою. У класі, як і в житті, керують мер міста ( ним може бути і вчитель-класовод) та його заступники, яких він призначає (у 1-2 класі) або яких вибирають учні на класних зборах (3-4 кл.). Все залежить від ступеня самостійності учнівського колективу. Допомагає меру і Рада міста з числа активних учнів. У початковій школі головне не управління органами самоврядування життям класу – до цього молодші школярі ще не доросли, а покращення життя колективу. І шкільне самоврядування цього періоду має сформувати організаторські вміння кожного учасника. Учні-містяни мають свої доручення і свої ролі. Зважаючи на  нестійкий інтерес у молодших школярів, психологи радять протягом року міняти дітям і доручення, і обов’язки декілька разів. Сенс доручень — надати дитині можливість проявити самостійність, комунікативні та організаторські, а іноді і лідерські здібності.

Їх зміні повинен передувати звіт та оцінка роботи. Так діти привчаються до відповідальності перед суспільством за свою діяльність. Класовод повинен продумати і систему підбору доручень так, щоб «контролер» міг побути в ролі «виконавця», а «виконавець» в ролі «керуючого», таким чином уникнувши формування у дітей  завищеної самооцінки, відчуття зверхності над іншими.

У першому класі вчитель сам розподіляє доручення, враховуючи уподобання кожного і охоплюючи всіх учнів. У другому класі доручення стають більш складними і тривалими, а у 3-4 класах позиція виконавця стає більш активною і самостійною.

Змінюється також і звіт за виконану роботу. Якщо у 1-2 класах це була  просто розповідь: що робив, чи подобалось це робити, що викликало труднощі, тобто дитина звітувала сама за себе, то у 3-4 класах – це вже звіт і за роботу партнерів: як працювалося у команді, хто підводив часто, хто, навпаки, виручав.

І самі доручення упродовж чотирьох років змінюють свої назви. Якщо першачки ще граються, виконуючи обов’язки лікаря класу, патруля порядку, начальника дошки, директора  класного саду, ревізора чистоти, служби ТСН тощо, то у 3-4 класах діти самі вже  сприймають ці назви, як малючкові, і вимагають «серйозного» – дорослого – підходу.

Так чи інакше, пам’ятайте: у будь-якому класі організація учнівського самоврядування потребує тактовного, ненав’язливого, мудрого  керівництва з боку педагога.

 За матеріалами журналу Заступник директора школи

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді