МОН оновлює систему оцінювання учнів: нові правила та підходи
Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Міністерство освіти і науки України представило проєкт нормативно-правового акта, який визначає сучасні підходи до оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти. Документ має на меті узгодити вимоги державних стандартів із показниками їх вимірювання та охоплює всі форми здобуття повної загальної середньої освіти.
Система оцінювання результатів навчання — це сукупність процесів, що дають змогу визначити рівень відповідності досягнутих результатів вимогам державних стандартів. Вона базується на принципах справедливості, об’єктивності, неупередженості, доброчесності та недискримінаційності.
📊 Формувальне оцінювання: інструменти залучення учнів
Види оцінювання
Документ визначає чотири основні види оцінювання результатів навчання:
- формувальне,
- поточне,
- підсумкове (тематичне, семестрове, річне),
- державна підсумкова атестація (ДПА).
Формувальне оцінювання
Формувальне оцінювання спрямоване на відстеження динаміки навчального поступу учнів, виявлення їхніх потреб та покращення навчального процесу. Може здійснюватися вчителем, у форматі взаємооцінювання або самооцінювання. Переважно застосовується вербальна оцінка, яка забезпечує конструктивний зворотний зв’язок.
Поточне оцінювання
Здійснюється на визначених етапах навчального процесу з метою перевірки відповідності досягнутих результатів очікуваним. В поточному оцінюванні вчитель застосовує спеціально розроблений інструментарій з визначеними критеріями оцінювання видів робіт (письмової роботи, тесту тощо). Його результати враховуються під час тематичного оцінювання.
Підсумкове оцінювання
Має на меті встановити відповідність навчальних досягнень учнів вимогам державних стандартів за певний період. Види підсумкового оцінювання: тематичне, семестрове, річне. Семестрове та річне оцінювання є обов’язковими. Підсумкове оцінювання здійснює виключно вчитель.
Державна підсумкова атестація
ДПА є завершальним етапом оцінювання для здобувачів початкової, базової середньої та профільної середньої освіти. Вона перевіряє відповідність результатів навчання державним стандартам.

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Шкали оцінювання
Оцінка – це результат оцінювання, що відображає рівень навчальних досягнень учня відносно очікуваних результатів і виражається вербально або кількісно (у балах чи рівнях).
Передбачено три основні шкали оцінювання: номінальна, рівнева та бальна:
Класи | Шкала оцінювання | Види оцінок / Рівні | Примітки |
1–2 | Номінальна | «сформовано/формується», «зараховано/незараховано» | Може бути застосована для учнів, які навчалися за кордоном, або з окремих предметів (за рішенням педради) |
3–4 | Рівнева | Початковий, середній, достатній, високий |
|
5–12 | Бальна | 12-бальна шкала |
|
Визначено співвідношення між рівневою та бальною шкалами:
- початковий рівень — 1–3 бали,
- середній — 4–6,
- достатній — 7–9,
- високий — 10–12.
Вербальна оцінка залишається важливим елементом підсумкового оцінювання, оскільки дає змогу дати чіткий і доброзичливий зворотний зв’язок щодо навчальних досягнень.
Компетентнісний підхід і критерії оцінювання
Оцінювання має орієнтуватися не лише на обсяг засвоєних знань, а й на здатність застосовувати їх у реальних життєвих ситуаціях. Це означає зміщення фокусу з кількості помилок на ступінь оволодіння компетентностями.
Критерії оцінювання формувального й підсумкового типів мають бути відомі учням заздалегідь. Для формувального оцінювання учитель разом із дітьми може розробляти чеклісти.
Висновок
Отже, нова система оцінювання передбачає не лише вимірювання результатів, а й підтримку розвитку учня, його самостійності та мотивації до навчання.
У проєкті враховано сучасні дослідження у системах оцінювання результатів навчання України та світу, особливості психофізичного різноманіття учнівства.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту документа приймаються до 11 листопада 2025 року на електронну адресу: [email protected]
Результати обговорення будуть розміщені на офіційному вебсайті МОН не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.
