Організація безпечного середовища в закладах дошкілля

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Що рекомендує МОН для організації безпечного простору, у якому максимально знижені ризики фізичної та емоційної небезпеки в умовах війни

Організація ефективного і безпечного освітнього середовища

Міністерство освіти та науки затвердило рекомендації «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів». Ці рекомендації розробили фахівці відділів дошкільної освіти МОН та Українського інституту розвитку освіти.

Рішення щодо відновлення діяльності та режим роботи закладів дошкільної освіти ухвалюють місцеві органи влади та військові адміністрації, які призначають комісії з обстеження закладів освіти на предмет готовності до організації освітнього процесу та створення безпечних умов для всіх його учасників.

Чи виконали вимоги безпеки: ТЕСТ

Безпечне середовище — це…

Безпечне середовище — це простір, у якому люди, зокрема діти, захищені від фізичних, психологічних та соціальних загроз. Безпечне середовище для дітей має всі умови для підтримки життя, здоров'я та емоційного благополуччя. У безпечному середовищі ризики, що можуть завдати шкоди, мінімізовані. Фізичний захист дитини, задоволення основних потреб, психологічна стабільність та можливість швидкого реагування на надзвичайні ситуації — це все організація ефективного і безпечного освітнього середовища. 

Безпечне середовище для дітей в умовах війни передбачає простір, у якому максимально знижені ризики фізичної та емоційної небезпеки, зокрема від обстрілів, вибухів та інших воєнних дій. Воно має бути обладнане всім необхідним для підтримки життя та здоров'я дітей, а також сприяти їхньому психологічному комфорту й стабільності в умовах стресу та невизначеності.

Зміст рекомендацій МОН щодо організації ефективного і безпечного освітнього середовища дає відповіді вихователям і директорам закладів дошкільної освіти на такі  запитання:

  • Що слугує захистом та є невід’ємним компонентом безпечного освітнього простору дошкілля для дітей та персоналу в разі фізичної небезпеки?
  • Як підготувати укриття для безпечного перебування?
  • Якими нормативними документами керуватися в роботі?

 Зокрема, серед розділів рекомендацій:

  • організація та обладнання укриттів у ЗДО;
  • підготовка дітей та персоналу ЗДО до перебування в захисній споруді або укритті;
  • перебування дітей та персоналу ЗДО в захисній споруді або укритті.

Як підготувати укриття

Оформлення укриття в ЗДО (ДНЗ)

Організація ефективного і безпечного освітнього середовища передбачає наявність укриття. Яким має бути укриття в дитячому садку? Організовувати та облаштовувати укриття в ЗДО потрібно з позиції безпеки та комфорту перш за все дітей дошкільного віку. Більшість укриттів у ЗДО організовується в підвальних приміщеннях, які раніше не використовувались для перебування в них дітей, тому потребують певної підготовки, проведення ремонтних робіт та перепланування відповідно до вимог ДСНС. Слід звернути увагу на колір фарби для стін укриття і надати перевагу світлим відтінкам. Так в підвальному приміщенні буде світліше. Підняти настрій та відволікти дітей допоможуть художнє оформлення та доречне декорування стін. Варто продумати достатнє освітлення з різними варіантами включення.

Вимоги до укриття в ЗДО   

Яке має бути укриття? Організовувати та облаштовувати укриття в ЗДО потрібно з позиції безпеки та комфорту перш за все дітей дошкільного віку. Більшість укриттів у ЗДО організовується в підвальних приміщеннях, які раніше не використовувались для перебування в них дітей, тому потребують певної підготовки, проведення ремонтних робіт та перепланування відповідно до вимог ДСНС. Слід звернути увагу на колір фарби для стін укриття і надати перевагу світлим відтінкам — так у підвальному приміщенні буде світліше. Підняти настрій та відволікти дітей допоможуть художнє оформлення та доречне декорування стін. Варто продумати достатнє освітлення з різними варіантами включення.

Що має бути в укритті

Безпечне середовище для дітей передбачає місця для відпочинку, де дошкільники можуть відновлювати сили під час тривалого перебування в укритті. Для підтримки психологічного комфорту і розвитку дітей необхідно передбачити ігрові та розвивальні осередки в укритті. Вони повинні бути інформативними, змістовними, відповідати віковим особливостям дітей та сприяти їхньому когнітивному, емоційно-ціннісному й діяльнісно-поведінковому розвитку.

ІГРИ В УКРИТТІ

Дидактичне обладнання, яке використовується в укритті, має включати технічні засоби навчання (проєктори, планшети, ноутбуки для перегляду навчальних матеріалів), а також дидактичні матеріали, настільно-друковані ігри, які розвивають логічне мислення (шахи, шашки), різні види театрів (пальчиковий, тіньовий театр), а також набори для творчої діяльності (малювання, поробки з паперу, природного матеріалу тощо). Це допоможе дітям займатися пізнавальною діяльністю та відволікатися від стресових обставин. І це також створює безпечне середовище для дітей. 

Таким чином обладнане укриття у ЗДО не лише забезпечує безпеку, але й сприяє всебічному розвитку дітей в умовах воєнного стану, допомагаючи їм зберігати звичний ритм життя навіть у складних умовах.

Правила перебування дітей в укритті 

Найперше дітей слід ознайомити з місцем розташування, правилами поведінки під час переміщення до укриття та перебування в ньому. Для цього в закладі розробляється план реагування на надзвичайні ситуації або спеціальна інструкція.

Серед основних правил:

  • Слідувати до найближчого укриття необхідно після оголошення сигналу про тривогу.
  • В приміщенні та на території закладу має бути розміщено покажчики напрямку руху
  • Потрібно визначити відповідальну особу, яка організовує евакуацію дітей та персоналу
  • Встановити відповідальних осіб, які після евакуації перевіряють заклад на наявність присутніх учасників освітнього процесу за межами захисної споруди
  • Підготувати дітей до переміщення в укриття  – дітям старшого дошкільного віку в доступній формі варто пояснити, що таке повітряна тривога, навіщо люди йдуть в укриття та чому це важливо.

Також для легшої адаптації дітей рекомендовано використовувати казки, мультфільми. При зборах для переміщення у сховище варто використовувати пісню-руханку «Крокуй до укриття».

Шість алгоритмів дій у разі повітряної тривоги

Дії дітей та дорослих під час сигналу «Повітряна тривога» мають бути доведені до автоматизму, адже це допоможе реагувати швидко та уникнути паніки. Для цього необхідно проводити чіткий інструктаж і періодичні тренувальні евакуації, щоб діти знали, як діяти в надзвичайній ситуації.

За матеріалами Рекомендацій МОН про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді