Рекомендації щодо організації безпечного середовища в закладах дошкілля

Що у Рекомендаціях МОН щодо організації безпечного простору й обладнання укриттів у дитсадочках та як врахувати це у роботі
Зміст статті:

Міністерство освіти та науки затвердило рекомендації «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів». Ці рекомендації були розроблені фахівцями відділів дошкільної освіти МОН та Українського інституту розвитку освіти.

Рішення щодо відновлення діяльності та режим роботи закладів дошкільної освіти ухвалюють місцеві органи влади та військові адміністрації, які призначають комісії з обстеження закладів освіти на предмет готовності до організації освітнього процесу та створення безпечних умов для всіх його учасників.

Чи виконали вимоги безпеки: ТЕСТ

Що у рекомендаціях

Зміст документу надасть відповіді вихователям і директорам закладів дошкільної освіти на наступні питання:

  • Що слугує захистом та є невід’ємним компонентом безпечного освітнього простору дошкілля для дітей та персоналу в разі фізичної небезпеки?
  • Як підготувати укриття для безпечного перебування?
  • Якими нормативними документами керуватися в роботі?

Зокрема, серед розділів рекомендацій:

  • організація та обладнання укриттів у ЗДО;
  • підготовка дітей та персоналу ЗДО до перебування в захисній споруді або укритті;
  • перебування дітей та персоналу ЗДО в захисній споруді або укритті.

Як обладнати укриття

Організовувати та облаштовувати укриття в ЗДО потрібно з позиції безпеки та комфорту перш за все дітей дошкільного віку. Більшість укриттів у ЗДО організовується в підвальних приміщеннях, які раніше не використовувались для перебування в них дітей, тому потребують певної підготовки, проведення ремонтних робіт та перепланування відповідно до вимог ДСНС. Слід звернути увагу на колір фарби для стін укриття і надати перевагу світлим відтінкам. Так в підвальному приміщенні буде світліше. Підняти настрій та відволікти дітей допоможуть художнє оформлення та доречне декорування стін. Варто продумати достатнє освітлення з різними варіантами включення.

Основні вимоги до організації внутрішнього обладнання укриття в ЗДО: відповідність загальним вимогам ДСНС, наявність місць для відпочинку дітей, ігрових та розвивальних осередків, інформативність, змістовність, відповідність віковим особливостям, здатність стимулювати когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісно-поведінковий розвиток дітей. Дидактичне обладнання: технічні засоби навчання, дидактичні, настільно-друковані ігри, різні види театрів, шашки, шахи, набори для малювання та поробок з паперу, природного матеріалу тощо.

Обов'язкова умова перебування дітей в укриттях - спланований змістовий контент роботи та різноманітні активності, які допоможуть зняти рівень напруги, заспокоїтися, пережити цей час з користю і не призупинити освітній процес.

Як підготувати дітей та персонал

Треба розпочати ознайомлення з місцем розташування, правилами поведінки під час переміщення до укриття та перебування в ньому. Для цього в закладі розробляється план реагування на надзвичайні ситуації або спеціальна інструкція.

Серед основних правил:

  • Слідувати до найближчого укриття необхідно після оголошення сигналу про тривогу.
  • В приміщенні та на території закладу має бути розміщено покажчики напрямку руху
  • Потрібно визначити відповідальну особу, яка організовує евакуацію дітей та персоналу
  • Встановити відповідальних осіб, які після евакуації перевіряють заклад на наявність присутніх учасників освітнього процесу за межами захисної споруди
  • Підготувати дітей до переміщення в укриття  – дітям старшого дошкільного віку в доступній формі варто пояснити, що таке повітряна тривога, навіщо люди йдуть в укриття та чому це важливо.

Також для легшої адаптації дітей рекомендовано використовувати казки, мультфільми. При зборах для переміщення у сховище варто використовувати пісню-руханку «Крокуй до укриття».

Для дітей молодшого та середнього віку пропонують цікаву гру. Наприклад: «Шукаємо їжачка», «Таємна кімната», «Таємнича печера», «Країна казок», «В гості до казки» тощо.

Дії дітей та дорослих, з метою швидкого реагування на небезпеку після сигналу «Повітряна тривога», мають бути доведені до автоматизму, це сприятиме уникненню паніки. Для цього необхідні чіткий інструктаж та періодичні тренувальні евакуації.

Що врахувати в укритті

В укритті відповідальним проводиться розподіл учасників освітнього процесу з урахуванням місткості приміщення та умов його розташування. Після розміщення та перевірки списків педагог має заспокоїти дітей. Цьому допоможуть різноманітні віршики, лічилки, ігри, напрацьовані ритуали. Наприклад: всі стають або сідають та тримаються за руки, глибоко вдихають, або роблять «потягушки» щоб зняти спазм м’язів, прості дихальні вправи, ігри малої та середньої рухової активності. Доцільно використовувати дихальні вправи або ігри по типу «Обійманці». Підійдуть прості ігри та підбірка ігор без іграшок.

У залежності від ситуації, умов та часу перебування в укритті дітям пропонують різноманітні активності - ігрову, пізнавальну, образотворчу, театралізовану та ін. Якщо діти стривожені через гучні звуки сирени доречним буде, у першу чергу, переключити увагу дітей на інші звуки та залучити слуховий канал сприйняття інформації. Підійдуть такі прийоми, як хоровий спів або промовляння добре знайомого віршика, потішки, говоріння пошепки, імітація звуків тварин або природи (дощ, вітер), прослуховування дитячих музичних творів тощо.

Для зниження напруження варто використовувати художню літературу, читання якої може супроводжуватися спільною творчою або пошуковою діяльністю дітей, театралізацією, ілюструванням, руханками тощо.

За матеріалами Рекомендацій МОН про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді