Організація безпечного середовища в закладах дошкілля

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Що рекомендує МОН для організації безпечного простору, у якому максимально знижені ризики фізичної та емоційної небезпеки в умовах війни

Організація ефективного і безпечного освітнього середовища

Міністерство освіти та науки затвердило рекомендації «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів». Ці рекомендації розробили фахівці відділів дошкільної освіти МОН та Українського інституту розвитку освіти.

Рішення щодо відновлення діяльності та режим роботи закладів дошкільної освіти ухвалюють місцеві органи влади та військові адміністрації, які призначають комісії з обстеження закладів освіти на предмет готовності до організації освітнього процесу та створення безпечних умов для всіх його учасників.

Чи виконали вимоги безпеки: ТЕСТ

Безпечне середовище — це…

Безпечне середовище — це простір, у якому люди, зокрема діти, захищені від фізичних, психологічних та соціальних загроз. У цьому середовищі створені всі умови для підтримки життя, здоров'я та емоційного благополуччя, а ризики, що можуть завдати шкоди, мінімізовані. Воно забезпечує фізичний захист, задоволення основних потреб, психологічну стабільність та передбачає можливість швидкого реагування на надзвичайні ситуації.

Безпечне середовище для дітей в умовах війни передбачає простір, у якому максимально знижені ризики фізичної та емоційної небезпеки, зокрема від обстрілів, вибухів та інших воєнних дій. Воно має бути обладнане всім необхідним для підтримки життя та здоров'я дітей, а також сприяти їхньому психологічному комфорту й стабільності в умовах стресу та невизначеності.

Зміст рекомендацій МОН дає відповіді вихователям і директорам закладів дошкільної освіти на такі  запитання:

  • Що слугує захистом та є невід’ємним компонентом безпечного освітнього простору дошкілля для дітей та персоналу в разі фізичної небезпеки?
  • Як підготувати укриття для безпечного перебування?
  • Якими нормативними документами керуватися в роботі?

 Зокрема, серед розділів рекомендацій:

  • організація та обладнання укриттів у ЗДО;
  • підготовка дітей та персоналу ЗДО до перебування в захисній споруді або укритті;
  • перебування дітей та персоналу ЗДО в захисній споруді або укритті.

Як підготувати укриття

Оформлення укриття в ЗДО (ДНЗ)

Організовувати та облаштовувати укриття в ЗДО потрібно з позиції безпеки та комфорту перш за все дітей дошкільного віку. Більшість укриттів у ЗДО організовується в підвальних приміщеннях, які раніше не використовувались для перебування в них дітей, тому потребують певної підготовки, проведення ремонтних робіт та перепланування відповідно до вимог ДСНС. Слід звернути увагу на колір фарби для стін укриття і надати перевагу світлим відтінкам. Так в підвальному приміщенні буде світліше. Підняти настрій та відволікти дітей допоможуть художнє оформлення та доречне декорування стін. Варто продумати достатнє освітлення з різними варіантами включення.

Обов'язкова умова перебування дітей в укриттях — спланований змістовий контент роботи та різноманітні активності, які допоможуть зняти рівень напруги, заспокоїтися, пережити цей час з користю і не призупинити освітній процес.

Вимоги до укриття в ЗДО   

Організовувати та облаштовувати укриття в ЗДО потрібно з позиції безпеки та комфорту перш за все дітей дошкільного віку. Більшість укриттів у ЗДО організовується в підвальних приміщеннях, які раніше не використовувались для перебування в них дітей, тому потребують певної підготовки, проведення ремонтних робіт та перепланування відповідно до вимог ДСНС. Слід звернути увагу на колір фарби для стін укриття і надати перевагу світлим відтінкам. Так в підвальному приміщенні буде світліше. Підняти настрій та відволікти дітей допоможуть художнє оформлення та доречне декорування стін. Варто продумати достатнє освітлення з різними варіантами включення.

Окрім цього, важливим є облаштування місць для відпочинку дітей, де вони можуть відновлювати сили під час тривалого перебування в укритті. Для підтримки психологічного комфорту і розвитку дітей необхідно передбачити ігрові та розвивальні осередки. Вони повинні бути інформативними, змістовними, відповідати віковим особливостям дітей та сприяти їхньому когнітивному, емоційно-ціннісному й діяльнісно-поведінковому розвитку.

Дидактичне обладнання, яке використовується в укритті, має включати технічні засоби навчання (проєктори, планшети, ноутбуки для перегляду навчальних матеріалів), а також дидактичні матеріали, настільно-друковані ігри, які розвивають логічне мислення (шахи, шашки), різні види театрів (пальчиковий, тіньовий театр), а також набори для творчої діяльності (малювання, поробки з паперу, природного матеріалу тощо). Це допоможе дітям займатися пізнавальною діяльністю та відволікатися від стресових обставин.

Таким чином обладнане укриття у ЗДО не лише забезпечує безпеку, але й сприяє всебічному розвитку дітей в умовах воєнного стану, допомагаючи їм зберігати звичний ритм життя навіть у складних умовах.

Чим зайняти дітей в укритті 

Обов'язкова умова перебування дітей в укриттях — спланований змістовий контент роботи та різноманітні активності, які допоможуть зняти рівень напруги, заспокоїтися, пережити цей час з користю і не призупинити освітній процес.

Треба розпочати ознайомлення з місцем розташування, правилами поведінки під час переміщення до укриття та перебування в ньому. Для цього в закладі розробляється план реагування на надзвичайні ситуації або спеціальна інструкція.

Серед основних правил:

  • Слідувати до найближчого укриття необхідно після оголошення сигналу про тривогу.
  • В приміщенні та на території закладу має бути розміщено покажчики напрямку руху
  • Потрібно визначити відповідальну особу, яка організовує евакуацію дітей та персоналу
  • Встановити відповідальних осіб, які після евакуації перевіряють заклад на наявність присутніх учасників освітнього процесу за межами захисної споруди
  • Підготувати дітей до переміщення в укриття  – дітям старшого дошкільного віку в доступній формі варто пояснити, що таке повітряна тривога, навіщо люди йдуть в укриття та чому це важливо.

Також для легшої адаптації дітей рекомендовано використовувати казки, мультфільми. При зборах для переміщення у сховище варто використовувати пісню-руханку «Крокуй до укриття».

У залежності від ситуації, умов та часу перебування в укритті дітям пропонують різноманітні активності — ігрову, пізнавальну, образотворчу, театралізовану та ін. Якщо діти стривожені через гучні звуки сирени доречним буде, у першу чергу, переключити увагу дітей на інші звуки та залучити слуховий канал сприйняття інформації. Підійдуть такі прийоми, як хоровий спів або промовляння добре знайомого віршика, потішки, говоріння пошепки, імітація звуків тварин або природи (дощ, вітер), прослуховування дитячих музичних творів тощо.

Для підвищення емоційної стійкості дітей, важливо включити в активності елементи релаксації. Можна організувати короткі заняття з дихальних практик або вправ на розслаблення. Наприклад, діти можуть сидіти в колі, закрити очі та уявити спокійне місце, слухаючи звуки природи.

Крім того, слід врахувати потреби дітей з особливими освітніми потребами. Для них можна підготувати спеціальні іграшки або сенсорні матеріали, які допоможуть знизити рівень тривожності.

Важливо пам’ятати, що кожна дитина реагує на ситуацію по-різному. Тому варто бути чуйними до їхніх емоцій і потреб, забезпечуючи при цьому безпечне і підтримуюче середовище в укритті.

Шість алгоритмів дій у разі повітряної тривоги

Ігри для дітей в укритті    

В укритті відповідальні особи проводять розподіл учасників освітнього процесу, враховуючи місткість приміщення та умови його розташування. Після розміщення дітей в бомбосховищі педагог за необхідності має заспокоїти їх, використовуючи різноманітні віршики, лічилки та напрацьовані ритуали. Це може включати прості дихальні вправи, такі як «потягушки», або ігри з рухами, наприклад, «Обійманці», щоб знизити напруження. Підійдуть будь-які прості ігри, навіть без іграшок.

Залежно від ситуації, умов та часу перебування в укритті дітям пропонують різноманітні активності — ігрову, пізнавальну, образотворчу, театралізовану та ін. Якщо діти стривожені через гучні звуки сирени доречним буде, у першу чергу, переключити увагу дітей на інші звуки та залучити слуховий канал сприйняття інформації. Підійдуть такі прийоми, як хоровий спів або промовляння добре знайомого віршика, потішки, говоріння пошепки, імітація звуків тварин або природи (дощ, вітер), прослуховування дитячих музичних творів тощо.

Для дітей в укритті пропонуються й інші цікаві ігри, які допомагають зняти напругу та переключити увагу. Наприклад, такі як: «Шукаємо їжачка», «Таємна кімната», «Таємнича печера», «Країна казок» та «В гості до казки». Такі ігри сприяють розвитку уяви та дозволяють дітям відчути себе героями власної історії.

Художня література також може стати корисним інструментом для зниження стресу. Читання книг можна супроводжувати спільною творчою діяльністю дітей, театралізацією, ілюструванням або руханками. Це не лише відволікає від стресових ситуацій, а й сприяє розвитку соціальних навичок, уяви та емоційної стійкості.

Дії дітей та дорослих під час сигналу «Повітряна тривога» мають бути доведені до автоматизму, адже це допоможе реагувати швидко та уникнути паніки. Для цього необхідно проводити чіткий інструктаж і періодичні тренувальні евакуації, щоб діти знали, як діяти в надзвичайній ситуації.

За матеріалами Рекомендацій МОН про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів



зміст

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді