Відновлення на музичних заняттях: що використати
Педагог-музикант завжди перебуває на хвилі креативу. Тож, хто, як не він, має стати для дитини ідеальним провідником до нових технологій? Поле для втілення ідей — широке. Йдеться про різні види діяльності, які діти виконують на музичному занятті. До кожного виду можна створювати мультимедійні завдання, ігри та казки, наповнювати їх звучанням, відеорядами тощо.
Iгри-презентації та відеоролики до різних програмових завдань
Орієнтовна назва | Програмове завдання | Матеріали |
«Музичний світлофор» або «Червоний, жовтий і зелений» | Розвивати музичний слух, навчати чисто інтонувати | Шаблони для створення презентації «Червоний, жовтий, зелений», рамка для її оформлення |
«Акваріум» | Підтримувати бажання слухати музику, емоційно відгукуватися на неї, запам’ятовувати назву музичного твору, ім’я композитора | Аудіозапис музичного твору «Акваріум» Каміля Сен-Санса. Портрет композитора. Ілюстративний ряд для створення відеоролика |
«Весняні ритми» | Розвивати ритмічний слух та вміння відтворювати нескладні ритми | Зображення великих та маленьких квітів, краплинок, метеликів для створення презентації. Рамка для її оформлення |
«Музичні загадки Смайлика» | Закріплювати вміння дітей упізнавати композиторів за портретами, називати музичні твори | Портрети композиторів та ілюстрації до музичних творів для створення презентації. Анімація «Смайлик». Аудіозаписи музичних творів |
«Знайди однакові» або «Допоможи друзям» | Розвивати увагу, пам’ять, вміння впізнавати та називати музичні інструменти | Зображення інструментів для створення презентації, рамки за вибором для її оформлення |
Мнемотаблиця «Веснянка» | Учити за ілюстраціями запам’ятовувати текст пісні | Текст української народної пісні в обробці Левка Ревуцького «Вийди, вийди, сонечко», ілюстрації за змістом |
«Знайди своє місце» | Закріплювати вміння орієнтуватися у просторі зали, виконувати перешиковування, орієнтуючись на графічні зображення | Шаблони для створення презентації (кружечки синього та червоного кольорів), рамка для її оформлення, зображення силуетів глядачів |
Один із найзручніших способів подати навчальну інформацію — мультимедійні презентації, створені в програмі Microsoft PowerPoint.
Мультимедійні презентації
Програма Microsoft PowerPoint (від англ. Power Point — переконлива доповідь) входить до пакету Microsoft Office. Презентації, створені в цій програмі, можна використати на музичних заняттях, святах, розвагах, під час роботи з педагогами та батьками. Як створюють презентації?
Розпочніть роботу з таких дій:
- визначте тему та мету заняття або зустрічі з певною аудиторією — саме від мети залежить, який вигляд матиме презентація
- складіть план-конспект — це допоможе визначити, що саме необхідно «закласти» в презентацію
- продумайте послідовність слайдів та їх змістове наповнення — відповідні ілюстрації або елементи.
Відтак безпосередньо створіть мультимедійну презентацію — набір кольорових слайдів. На них розмістіть графічні об’єкти, малюнки, а також звук, відео, анімацію. Отже, інформацію в презентаціях можна подавати різними способами. Так забезпечують оптимальні розвивальні та навчальні умови для сприйняття інформації: бачимо, чуємо, виконуємо.
Мультимедійні презентації можна оформлювати як навчальні ігри. Задля цього у кожен слайд потрібно закладати простір для роздумів — певне завдання, яке слід розв’язати. Правильну відповідь зазвичай подають у наступному слайді.
Розглянемо детальніше види музичної діяльності, де засоби мультимедіа будуть найбільш корисними для засвоєння дітьми нових знань.
Чи почувалися ви коли-небудь невпевнено під час заняття абосвята? Чилегко наважувалися на експерименти, знаючи, що не всім вони будуть до вподоби? Якщо відповідь— так, гортайте дайджест. Порадидопоможуть вам подолати внутрішні професійні страхи.
Мультимедіа й слухання музики
Слухання музики — неодмінна частина кожного музичного заняття. Розповідаючи, що таке музика, як вона «народжується», хто її створює, з чого вона складається, де саме «живе», покажіть дітям:
- портрети композиторів та ілюстрації до музичних творів;
- відеоролики до музичних творів
- віртуальні концерти— діти мають змогу уявно потрапити до концертної зали, ознайомитися з різними видами мистецтва (театр, балет, опера)
- мультфільми з класичною музикою.
Діти залюбки слухають музику, спостерігаючи за зміною ілюстрацій; легко запам’ятовують назву твору, ім’я композитора, відчувають настрій музики. Відеоролики до музичних творів можна завантажувати з YouTube, а також створювати їх самостійно в програмі Microsoft Мovie Maker.
Музичні мультфільми збагачують музичний досвід дітей і підтримують їхнє бажання слухати музику. Рекомендуємо до перегляду мультфільми на музику фортепіанного «Дитячого альбому» Петра Чайковського та його ж балету «Лускунчик», опери «Снігуронька» Миколи Римського-Корсакова, симфонічної казки «Петрик та вовк» Сергія Прокоф’єва. Цікавими є сучасні мультфільми з музикою композиторів різних часів: «Фантазія 2000» та «Чарівна флейта» студії Волта Діснея (Walt Disney). Особливої уваги гідна збірка анімаційних фільмів «Колискові народів світу».
Мультимедіа й співи
Для того щоб співати, непотрібно жодних підручних засобів. Головний інструмент — завжди при собі! Але увиразнити спів дітей, пояснити їм, куди рухається мелодія, з яким настроєм потрібно співати — допоможуть засоби ІКТ.
Наприклад, пропонуємо дітям виконати мелодекламацію і «намалювати» голосом мелодії. Як саме — підкажуть стрілочки-зображення на мультимедійному екрані:
Вранці сонечко зійшло, знизу вгору тягнем «о-о-о».
Соня очі відкрива, позіха і тягне «а-а-а».
В небі бачимо салют, він донизу пада «у-у-у». ¯
Як на гойдалці всі ми, то співаймо «і-і-і». ¯
Мультимедійні засоби під час співу допомагають дітям зрозуміти значення окремих слів, полегшують процес їх запам’ятовування. І тут доречними є прийоми мнемотехніки. Наприклад, ознайомитися з новою піснею і запам’ятати її допоможуть картинки до кожного рядка тексту.
Звучить українська народна пісня «Вийди, вийди, сонечко» в обробці Левка Ревуцького. Відповідно до тексту на екрані змінюються зображення:
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
На весняні квіточки,
На маленькі діточки,
Там вони граються,
Тебе дожидаються.
Мультимедіа й розвиток відчуття ритму
На слайдах мультимедійних презентацій можна розміщувати зображення, розшифрування яких розвиватиме в дітей відчуття ритму. Наприклад, на слайді зображено великі та маленькі зірочки в певній послідовності. Ними позначений певний нескладний ритмічний малюнок — маленькі зірочки позначають восьмі ноти, великі — четвертні. Такі ж ритмічні послідовності із великих та маленьких зображень можна створювати на різні теми:
- осінь — листочки, грибочки, краплинки
- зима — сніжинки, ялинки, ялинкові прикраси
- весна — квіточки, метелики, бджілки тощо.
Такі ігри з ритмом дають педагогу змогу, граючи, заволодіти увагою дітей, по-справжньому захопити їх, активізувати творчу діяльність.
Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям
Мультимедіа й гра на дитячих музичних інструментах
Під час гри на дитячих музичних інструментах за допомогою ІКТ ми закріплюємо знання дітей про музичні інструменти, розвиваємо ритмічний, динамічний та звуковисотний слух, знайомимо з відеопартитурами.
Відеопартитура — це відеоряд з музичним супроводом, який складається зі слайдів, де зображено різні варіанти ритму для різних музичних інструментів. Зображення змінюються на кожну сильну частку метру музики.
Спочатку музичний керівник працює з дітьми без музичного супроводу: показує слайди, з яких складається відеоряд, пропонує ознайомитися та запам’ятати правила гри:
- зображення музичного інструмента вгорі екрану — «сигнал для гри» саме цього інструмента
- зображення музичного інструмента внизу — «сигнал уваги» (приготуйтеся).
Наприклад, діти роздивляються перший слайд, музичний керівник звертає увагу на зображення музичного інструмента вгорі, нагадує, що це «сигнал для гри» саме цього інструмента. Відтак працює з групою дітей, які грають саме на цих інструментах, відтворюючи ритм, який зображено на екрані.
На наступному слайді до попереднього зображення додається зображення нового інструмента внизу. Діти пригадують друге правило — «сигнал уваги».
Коли кожна група дітей на слайдах навчилася вчасно помічати зображення свого інструмента вгорі й відтворювати запропонований ритм, тоді музичний керівник пропонує дітям слідкувати за зміною зображень на екрані й доповнювати це грою у відповідному темпі. Відеопартитура звучить!
У порівнянні з традиційними формами навчання, презентація інформації на екрані викликає у дітей інтерес до діяльності. Разом з мультимедіа на екрані оживають образи музичних творів, персонажі пісень, ноти, ритми. Це допомагає дітям отримувати нові знання в процесі гри. А педагогам — розв’язувати питання підвищення якості освіти.
Тетяна Дерев’янко, музичний керівник, вихователь-методист
дошкільного навчального закладу № 132, Миколаїв