Мультимедіа в роботі з дошкільниками

Особливості мультимедійних презентацій для музичних занять у дитячому садку. Ідеї ігор-презентацій та відеороликів до різних програмових завдань

Відновлення на музичних заняттях: що використати

Педагог-музикант завжди перебуває на хвилі креативу. Тож, хто, як не він, має стати для дитини ідеальним провідником до нових технологій? Поле для втілення ідей — широке. Йдеться про різні види діяльності, які діти виконують на музичному занятті. До кожного виду можна створювати мультимедійні завдання, ігри та казки, наповнювати їх звучанням, відеорядами тощо.

Iгри-презентації та відеоролики до різних програмових завдань

Орієнтовна назва

Програмове завдання

Матеріали

«Музичний світлофор» або «Червоний, жовтий і зелений»

Розвивати музичний слух, навчати чисто інтонувати

Шаблони для створення презентації «Червоний, жовтий, зелений», рамка для її оформлення

«Акваріум»

Підтримувати бажання слухати музику, емоційно відгукуватися на неї, запам’ятовувати назву музичного твору, ім’я композитора

Аудіозапис музичного твору «Акваріум» Каміля Сен-Санса. Портрет композитора. Ілюстративний ряд для створення відеоролика

«Весняні ритми»

Розвивати ритмічний слух та вміння відтворювати нескладні ритми

Зображення великих та маленьких квітів, краплинок, метеликів для створення презентації. Рамка для її оформлення

«Музичні загадки Смайлика»

Закріплювати вміння дітей упізнавати композиторів за портретами, називати музичні твори

Портрети композиторів та ілюстрації до музичних творів для створення презентації. Анімація «Смайлик». Аудіозаписи музичних творів

«Знайди однакові» або «Допоможи друзям»

Розвивати увагу, пам’ять, вміння впізнавати та називати музичні інструменти

Зображення інструментів для створення презентації, рамки за вибором для її оформлення

Мнемотаблиця «Веснянка»

Учити за ілюстраціями запам’ятовувати текст пісні

Текст української народної пісні в обробці Левка Ревуцького «Вийди, вийди, сонечко», ілюстрації за змістом

«Знайди своє місце»

Закріплювати вміння орієнтуватися у просторі зали, виконувати перешиковування, орієнтуючись на графічні зображення

Шаблони для створення презентації (кружечки синього та червоного кольорів), рамка для її оформлення, зображення силуетів глядачів

 

Один із найзручніших способів подати навчальну інформацію — мультимедійні презентації, створені в програмі Microsoft PowerPoint.

Мультимедійні презентації

 

Програма Microsoft PowerPoint (від англ. Power Point — переконлива доповідь) входить до пакету Microsoft Office. Презентації, створені в цій програмі, можна використати на музичних заняттях, святах, розвагах, під час роботи з педагогами та батьками. Як створюють презентації?

Розпочніть роботу з таких дій:

  • визначте тему та мету заняття або зустрічі з певною аудиторією — саме від мети залежить, який вигляд матиме презентація
  • складіть план-конспект — це допоможе визначити, що саме необхідно «закласти» в презентацію
  • продумайте послідовність слайдів та їх змістове наповнення — відповідні ілюстрації або елементи.

Відтак безпосередньо створіть мультимедійну презентацію — набір кольорових слайдів. На них розмістіть графічні об’єкти, малюнки, а також звук, відео, анімацію. Отже, інформацію в презентаціях можна подавати різними способами. Так забезпечують оптимальні розвивальні та навчальні умови для сприйняття інформації: бачимо, чуємо, виконуємо.

Мультимедійні презентації можна оформлювати як навчальні ігри. Задля цього у кожен слайд потрібно закладати простір для роздумів — певне завдання, яке слід розв’язати. Правильну відповідь зазвичай подають у наступному слайді.

Розглянемо детальніше види музичної діяльності, де засоби мультимедіа будуть найбільш корисними для засвоєння дітьми нових знань.

Мультимедіа й слухання музики

Слухання музики — неодмінна частина кожного музичного заняття. Розповідаючи, що таке музика, як вона «народжується», хто її створює, з чого вона складається, де саме «живе», покажіть дітям:

  • портрети композиторів та ілюстрації до музичних творів;
  • відеоролики до музичних творів
  • віртуальні концерти— діти мають змогу уявно потрапити до концертної зали, ознайомитися з різними видами мистецтва (театр, балет, опера)
  • мультфільми з класичною музикою.

Діти залюбки слухають музику, спостерігаючи за зміною ілюстрацій; легко запам’ятовують назву твору, ім’я композитора, відчувають настрій музики. Відеоролики до музичних творів можна завантажувати з YouTube, а також створювати їх самостійно в програмі Microsoft Мovie Maker.

Музичні мультфільми збагачують музичний досвід дітей і підтримують їхнє бажання слухати музику. Рекомендуємо до перегляду мультфільми на музику фортепіанного «Дитячого альбому» Петра Чайковського та його ж балету «Лускунчик», опери «Снігуронька» Миколи Римського-Корсакова, симфонічної казки «Петрик та вовк» Сергія Прокоф’єва. Цікавими є сучасні мультфільми з музикою композиторів різних часів: «Фантазія 2000» та «Чарівна флейта» студії Волта Діснея (Walt Disney). Особливої уваги гідна збірка анімаційних фільмів «Колискові народів світу».

Мультимедіа й співи

Для того щоб співати, непотрібно жодних підручних засобів. Головний інструмент — завжди при собі! Але увиразнити спів дітей, пояснити їм, куди рухається мелодія, з яким настроєм потрібно співати — допоможуть засоби ІКТ.

Наприклад, пропонуємо дітям виконати мелодекламацію і «намалювати» голосом мелодії. Як саме — підкажуть стрілочки-зображення на мультимедійному екрані:

Вранці сонечко зійшло, знизу вгору тягнем «о-о-о». ­
Соня очі відкрива, позіха і тягне «а-а-а». 
В небі бачимо салют, він донизу пада «у-у-у». ¯
Як на гойдалці всі ми, то співаймо «і-і-і». ­¯

Мультимедійні засоби під час співу допомагають дітям зрозуміти значення окремих слів, полегшують процес їх запам’ятовування. І тут доречними є прийоми мнемотехніки. Наприклад, ознайомитися з новою піснею і запам’ятати її допоможуть картинки до кожного рядка тексту.

Звучить українська народна пісня «Вийди, вийди, сонечко» в обробці Левка Ревуцького. Відповідно до тексту на екрані змінюються зображення:

                           Вийди, вийди, сонечко,
                           На дідове полечко,
                           На бабине зіллячко,
                           На наше подвір’ячко,
                           На весняні квіточки,
                           На маленькі діточки,
                           Там вони граються,
                           Тебе дожидаються.

Мультимедіа й розвиток відчуття ритму

На слайдах мультимедійних презентацій можна розміщувати зображення, розшифрування яких розвиватиме в дітей відчуття ритму. Наприклад, на слайді зображено великі та маленькі зірочки в певній послідовності. Ними позначений певний нескладний ритмічний малюнок — маленькі зірочки позначають восьмі ноти, великі — четвертні. Такі ж ритмічні послідовності із великих та маленьких зображень можна створювати на різні теми:

  • осінь — листочки, грибочки, краплинки
  • зима — сніжинки, ялинки, ялинкові прикраси
  • весна — квіточки, метелики, бджілки тощо.

Такі ігри з ритмом дають педагогу змогу, граючи, заволодіти увагою дітей, по-справжньому захопити їх, активізувати творчу діяльність.

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

 

Мультимедіа й гра на дитячих музичних інструментах

Під час гри на дитячих музичних інструментах за допомогою ІКТ ми закріплюємо знання дітей про музичні інструменти, розвиваємо ритмічний, динамічний та звуковисотний слух, знайомимо з відеопартитурами.

Відеопартитура — це відеоряд з музичним супроводом, який складається зі слайдів, де зображено різні варіанти ритму для різних музичних інструментів. Зображення змінюються на кожну сильну частку метру музики.

Спочатку музичний керівник працює з дітьми без музичного супроводу: показує слайди, з яких складається відеоряд, пропонує ознайомитися та запам’ятати правила гри:

  • зображення музичного інструмента вгорі екрану — «сигнал для гри» саме цього інструмента
  • зображення музичного інструмента внизу — «сигнал уваги» (приготуйтеся).

Наприклад, діти роздивляються перший слайд, музичний керівник звертає увагу на зображення музичного інструмента вгорі, нагадує, що це «сигнал для гри» саме цього інструмента. Відтак працює з групою дітей, які грають саме на цих інструментах, відтворюючи ритм, який зображено на екрані.

На наступному слайді до попереднього зображення додається зображення нового інструмента внизу. Діти пригадують друге правило — «сигнал уваги».

Коли кожна група дітей на слайдах навчилася вчасно помічати зображення свого інструмента вгорі й відтворювати запропонований ритм, тоді музичний керівник пропонує дітям слідкувати за зміною зображень на екрані й доповнювати це грою у відповідному темпі. Відеопартитура звучить!

У порівнянні з традиційними формами навчання, презентація інформації на екрані викликає у дітей інтерес до діяльності. Разом з мультимедіа на екрані оживають образи музичних творів, персонажі пісень, ноти, ритми. Це допомагає дітям отримувати нові знання в процесі гри. А педагогам — розв’язувати питання підвищення якості освіти.

 

Тетяна Дерев’янко, музичний керівник, вихователь-методист
дошкільного навчального закладу № 132, Миколаїв

 

 

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді