Порушення академічної доброчесності в школі

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
У Законі про освіту є інструмент боротьби з плагіатом та «запозичуваннями» надбань в освіті — стаття 42 «Академічна доброчесність»
   Настільні друковані ігри для дітей   Академічна недоброчесність: види і форми порушень 
                   Скачати
                  

Академічна недоброчесність

Академічна недоброчесність — це порушення етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

Академічна недоброчесність є по суті протилежною категорією до академічної доброчесності. Це обман або введення в оману учасників освітнього процесу. Будь-хто з учасників освітнього процесу — здобувачі освіти, педагоги, адміністрація — може виявляти академічну недоброчесність у тих чи тих ситуаціях. Ключовий критерій академічної недоброчесності — порушення академічної доброчесності, а саме її цінностей, визначених Міжнародним центром академічної доброчесності. Цими цінностями є чесність, довіра, відповідальність, повага, справедливість, мужність. Про них — у відео:

Види порушення академічної доброчесності

Порушеннями академічної доброчесності відповідно до Закону про освіту вважаються такі дії:

ОБМАН

► неправдиве інформування щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу

  • академічний плагіат

→ представлення результатів наукової діяльності інших осіб як результатів власного дослідження, а також відтворення текстів інших авторів без зазначення авторства

  • самоплагіат

→ представлення своїх уже опублікованих наукових результатів як нових

  • фабрикація

→ вигадування інформації, що використовується в освітньому процесі

  • фальсифікація

→ зміна чи модифікація інформації, яка стосується освітнього процесу

  • списування

→ використання під час письмових робіт зовнішніх джерел інформації, крім дозволених

ХАБАРНИЦТВО

► надання або отримання коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ чи пропозиція щодо цього з метою отримання переваги в освітньому процесі

НЕОБʼЄКТИВНЕ ОЦІНЮВАННЯ

► свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання

Приклади порушення академічної доброчесності

До порушення академічної доброчесності належать добре відомі нам випадки. Перегляньте приклади та поміркуйте, які чинники спрацювали в кожному випадку порушення академічної доброчесності. Як назвати одним словом усі ці випадки?

Приклад 1. Академічна недоброчесність у матеріалах сайту

На сайті закладу освіти розміщено матеріали з педагогічного журналу чи посібника: стаття, розробки уроків чи матеріали для роботи з батьками. Авторство та джерело матеріалів при цьому не вказано. А отже, матеріали присвоєно і подано як досвід роботи педагогів закладу освіти.

Приклад 2. Академічна недоброчесність в ідеях

Марія Старанна, методист інституту післядипломної освіти, попросила Олену Творчу, вчителя, поділитися ідеями упровадження нової методики: що вдається, що потрібно скорегувати, як сприймають це учні тощо. Олена Творча виклала письмово свої думки та надіслала листом Марії Старанній. Через два місяці в педагогічому журналі Олена читає свій текст у статті колеги Марії. Слів про те, що цими ідеями з досвіду роботи поділилася колега авторки, немає.

Приклад 3. Академічна недоброчесність у наукових статтях

Ольга Сумлінна, заступник директора, шукає в інтернеті матеріал на добре знайому їй тему. Знаходить публікацію викладача одного з інститутів післядипломної освіти. У ній бачить великі шматки тексту з посібника відомої в педагогічній науці докторки наук. Ба більше — використано ще й публікації інших авторів... Посилань на джерела в тексті немає. А деякі посилання Ольга Сумлінна перевірила спеціально — вони виявилися неправильними.

Усе це — плагіат. Тобто, присвоєння результати інтелектуальної праці інших людей.

Чому так легко й часто педагоги вдаються до плагіату? Припустімо кілька думок-аргументів:

  • Ніхто не впізнає цей матеріал, і тому не дізнається.
  • А що тут такого? Кому від цього буде гірше?
  • Нове — давно забуте старе. Хтось колись уже робив щось схоже. Поки «докопаєшся» до основ… Хай радіють, що їхні розробки використовують.

Так знецінюється праця інших людей. Інтелектуальна праця, особливо в час цифровізації, стає подекуди невидимою і невпізнаваною — важко відстежити, хто перший опублікував матеріал / згенерував ідею / надрукував статтю…



Відповідальність за порушення академічної доброчесності

Закон про освіту встановлює академічну відповідальність щодо порушників академічної доброчесності — учасників освітнього процесу.

⇒ Учням про академічну доброчесність

♥ Права та обов'язки вчителя

Педагоги й учні несуть різні рівні відповідальності за порушення академічної доброчесності:

Педагогічні працівники

Учні

  • позбавляються:
    • наукового (освітньо-творчого) ступеня чи вченого звання
    • педагогічного звання
    • кваліфікаційної категорії
  • або отримують відмову у їх присвоєнні
  • повторно проходять:
    • оцінювання
      • виконують контрольну роботу
      • складають іспит
      • залік тощо
    • відповідну частину освітньої програми
  • втрачають право
    • працювати у деяких закладах
    • або займати деякі посади
  • втрачають пільги з оплати навчання у закладі освіти

Види академічної відповідальності за конкретні порушення академічної доброчесності визначають спеціальні закони та/або внутрішні положення навчального закладу, зокрема Положення про академічну доброчесність. У такому положенні варто чітко прописати:

  • яка саме поведінка учасників освітнього процесу є порушенням академічної доброчесності;
  • які будуть наслідки кожного з цих порушень;
  • які механізми виявлення порушень;
  • який порядок дій у випадку виявлення порушення;
  • як подати апеляцію у випадку незгоди з висновком про порушення.
 

 



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді