Як писати характеристику на учня 1 класу
Характеристика учня 1 класу: вимоги нормативних документів
Нова українська школа – це найважливіша реформа Міністерства освіти і науки України за останні роки. Її впровадження регулюється новим підходом до процесу навчання, який зафіксований у наступних документах:
- «Закон про освіту» визначає засади нової освітньої системи;
- «Державний стандарт початкової освіти»;
- «Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗЗСО», розроблені для керівників шкіл Державною службою якості освіти, так звана «Абетка для директора школи».
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Оцінювання учнів початкових класів
Починаючи з 2018 року в Україні триває реформа НУШ. Учителі перших класів працюють за новим Державним стандартом, для успішного функціонування якого були розроблені «Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4-х класів закладів загальної середньої освіти» (наказ МОН від 13.07.2021 №813). В основі цього документа — пояснення щодо формувального оцінювання. Воно передбачає відстежування прогресу учня не лише в опануванні академічних знань, а й у формуванні соціальних компетентностей під час навчального процесу, прогресу дитини у власній соціалізації. Формувальне оцінювання має мотивувати учня до саморозвитку і формувати вміння застосовувати здобуті навички в практичному житті.
Тому замість Табеля успішності, у якому була лише констатація факту наявності рівня обізнаності дитини з того чи іншого предмета, запропоновано Свідоцтво досягнень, яке складається з двох частин: перша характеризує особисті досягнення учня, друга оцінює предметні копетентності. Для здобувачів початкової освіти пропонуються два примірні зразки свідоцтв досягнень, окремо для кожного циклу навчання. Обидва примірні зразки свідоцтв досягнень містять такі частини: "Характеристика навчальної діяльності", "Характеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей", "Рекомендації вчителя", "Побажання батьків".
У свідоцтві досягнень виокремлюють:
- об'єктивні результати навчання: знання про предмети і явища навколишнього світу, взаємозв'язки і відношення між ними, уміння та навички оперувати знаннями, уміння застосовувати набутий досвід навчальних дій, досвід творчої діяльності, що відображено в обов'язкових/очікуваних результатах навчання, визначених в освітній програмі закладу загальної середньої освіти;
- особистісні надбання учня/учениці: активність, ініціативність; старанність, наполегливість; комунікабельність, здатність співпрацювати; самостійність, відповідальність; ціннісні ставлення), які він/вона виявляє у процесі досягнення результату навчання.
Характеристика на учня 1 класу: писати чи не писати
Вимоги писати характеристику — немає. Як було сказано вище, у першій частині «Свідоцтва досягнень» ви два рази на рік ( у жовтні і у травні) фіксуєте навчальний поступ школяра, у якому оцінюєте активність дитини, самостійну роботу на уроці, співпрацю з іншими учнями, вміння працювати в команді тощо. Саме у першій частині даного документа ви визначаєте рівень так званих соціальних і робочих компетентностей. Крім того, ви маєте право за бажанням додавати особисті або навчальні характеристики на свій розсуд. Таким чином у першому класі оцінювання має описовий характер не лише навчальних досягнень, але й рівня старанності та соціальної поведінки, тобто включає в себе елементи психолого-педагогічної характеристики першокласника.
Також цей документ забезпечує і зворотній зв’язок з батьками дитини. Адже і вчитель, і батьки висловлюють у ньому свої побажання, можуть спільно визначити програму дій учня на майбутнє.
Проєкт зразка «Свідоцтва досягнень» визначає заклад загальної середньої освіти. Свідоцтво досягнень друкують у двох екземплярах у форматі А4 або А5 у чорно-білому або кольоровому вигляді. Один екземпляр залишають у школі і прикріплюють до особової справи школяра, другий віддають на руки батькам. Орієнтовний зразок документа можна знайти у «Методичних рекомендаціях щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у новій українській школі».
Коли потрібна психолого-педагогічна характеристика учня 1 класу і як її писати
Є випадки, коли виникає потреба написати психолого-педагогічну характуристику на учня 1, 2, 3 чи 4 класу. Це буває за таких умов:
- потреба для учня інклюзії;
- тимчасове перебування дитини в санаторії, де вона залучається до навчального процесу;
- запит зі служби поліції;
- запит соціальної служби.
Тоді шкільний психолог долучає класовода, щоб укласти характеристику учня. Тож цей документ буде наслідком спільної роботи педагогів і повинен відзначатися професійною грамотністю.
Характеристика на учня: на що звернути увагу
- Для яких цілей призначена характеристика і який державний орган її вимагає. Якщо це інклюзивне навчання чи тимчасова зміна навчального закладу, то слід робити акцент на пізнавальних можливостях дитини. Якщо характеристика потрібна для органів опіки, інших соціальних служб, то більшу увагу слід звернути на поведінку школяра в соціумі – школі, класному колективі, позаурочній діяльності, на його міжособистісні стосунки, спілкування у сім’ї, ставлення до родини тощо, зосередитись на емоційному стані дитини.
- Пам’ятайте, що жоден із педагогів – ні психолог, ні соціальний педагог, а тим більше класовод – не мають права ставити діагноз дитині (мова йде про гіперактивність, аутизм, розумову відсталість і т. п.). Це справа медиків.
- Психологічне обстеження першокласника робиться лише за згодою батьків, або осіб, що їх заміняють, і за їх присутності.
- Задля об’єктивності психолого-педагогічна характеристики учня 1 класу має бути етично виваженою. Тобто, жодних неперевірених фактів, відомостей, які можуть порушити психологічну рівновагу дитини, власних припущень. Ви лише констатуєте свої спостереження, а висновки мають робити відповідні компетентні працівники.
- Характеризуючи першокласника, опирайтесь не на одиничні прояви характеру дитини ( вони є у кожної людини), а на систематичний тип поведінки, зважайте на її вікові особливості.
- Пам’ятайте, що цей документ читатимуть батьки, а значить, він має бути написаний доступною мовою, з дотриманням етичних норм. Уникайте категоричності при формулюванні (замість «не засвоїв знань» — «засвоїв елементарні знання» або «засвоїв на елементарному рівні»)
- Акцентуйте увагу на рівні і перспективи розвитку дитини, а не на лише її навчальних досягненнях. Адже у 1 клас діти приходять з різним рівнем підготовки, і буває так, що дитина із середнім рівнем, яка не відвідувала дитячий садок і була позбавлена батьківської уваги, під пильним наглядом вчителя, завдяки природним здібностям, протягом навчального року починає випереджати однокласників, які хоч і мали вищий рівень підготовки, але знову ж таки через якісь причини – лінь, погана пам’ять і т. д. – здали свої позиції.