Як завадити агресивній поведінці дошкільника

Дитина, сповнена гнівом або агресією, іноді завдає своїм одноліткам чи дорослим фізичного або душевного болю. Як діяти психологу у таких випадках?

Агресивна поведінка трапляється здебільшого тоді, коли дитина не знає інших способів угамування свого гніву. Деколи ж вона копіює своїх батьків. Аби така поведінка дошкільника не стала нормою, не обійтися без участі батьків. Найкраще, щоб саме вони пояснили, як контролювати себе. 

Ситуація

Активний рухливий хлопчик не особливо звертає увагу на однолітків. Він може відібрати іграшку або відштовхнути будь-кого, щоб стати попереду. Останнім часом його поведінка надто загострилася.

Варіант розв’язання

Будь-які прояви в поведінці дитини мають свої витоки.

Варто дізнатися:

  • Чи прийнятні у родині дитини сварки як спосіб розв’язання конфлікту?
  • Чи прийнятним є фізичне покарання дитини?
  • Як ставляться до літніх людей?

Поведінка дитини віддзеркалює манеру спілкування, прийняту в родині. До того ж батьки, які виховують хлопчиків, часто вважають бійку нормальним способом розв’язання конфліктів і навмисне заохочують дитину: «Коли тебе ображають — завжди давай здачі!». Це і є причини дитячої агресії

Тож передусім варто змінити таку установку й спонукати дитину до мирного розв’язання конфліктів та ігнорування провокацій.

Ступені адаптації дитини до умов ЗДО

Навчайте дітей, що не можна зривати злість на людях. Поясніть їм: аби вгамувати гнів і заспокоїтися, можна знайти інші способи. Допоможіть їм у такій ситуації:

  • умитися холодною водою
  • намалювати «злу» картинку і порвати її
  • глибоко подихати
  • полічити до десяти тощо.

Найважливіше, аби дитина знала, що зі своїми прикрощами й образами вона завжди може прийти до батьків. Вони завжди приймуть її і підтримають. Приймуть і в сльозах, а вислухають і уривчастий крик — розповідь про те, що сталося, бо розуміють, що дитині інколи треба і поплакати, і покричати. І лише після цього заспокоюватимуть дитину і говоритимуть про неї та її поведінку.

За матеріалом Олени Мойзріст,
наукового співробітника лабораторії психології навчання
Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Київ,
ж. «Практичний психолог: Дитячий садок»

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді