Що зробити зараз, щоб легко скласти річний план роботи на 2025/2026 навчальний рік

Автор
заступник начальника управління — начальник відділу оцінювання закладів освіти управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України
Починаєте працювати над проєктом річного плану роботи на наступний рік? Обираєте річні завдання, та не знаєте, з чого почати? Скористайтеся підказками та прикладами

Аби не мати «головного болю» з дедлайнами планування роботи закладу освіти на новий навчальний рік, почніть цю роботу заздалегідь. Насамперед створіть робочу групу з підготовки проєкту річного плану роботи. У травні-червні ви підбили підсумки діяльності закладу освіти. Тож за цими результатами визначте пріоритетні завдання на новий навчальний рік та тематику засідань педагогічної ради. Це й буде той «кістяк», на який ви легко зможете «нанизати» всі інші види й форми роботи. Тож розподіліть обов’язки між членами робочої групи — і до роботи!

▶ ВЕБІНАР: організовуємо освітню діяльність у 2025/2026 н.р.

Річний план роботи школи: що за чим

Щоб укласти річний план роботи школи, потрібен алгоритм роботи та команда, що працює над планом. Пропонуємо алгоритм, а команду підібрати — то вже ваше завдання. Тож до роботи!

Проаналізуйте роботу закладу освіти

Аналіз роботи закладу за минулий рік зазвичай є розділом річного плану роботи закладу освіти. Пріоритет у ньому надають аналізу різних напрямів методичної й освітньої роботи. Тож із нього й розпочніть. А інші розділи аналізу, як-от: розвиток матеріально-технічної бази, виховна робота, безпека життєдіяльності тощо — допрацюєте спільно з робочою групою та керівником закладу пізніше.

Передусім підсумуйте результати психолого-педагогічної діагностики:

  • рівня професійної майстерності педагогів;
  • ефективності методичного супроводу педагогів;
  • рівня навчальних досягнень учнів тощо.

Щоб ретельно проаналізувати роботу закладу освіти, слід провести також і самооцінювання якості його освітньої діяльності та управлінських процесів. Щорічно заклад освіти може проводити самооцінювання:

  • комплексне — за напрямами, що визначені у Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти та/або Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти;
  • за певними напрямами діяльності;
  • комплексне за рівнями освіти — початкова, базова, профільна — чи філіями опорного закладу освіти.

Якщо в об’єктивності самооцінки сумніваєтеся, проведіть незалежне експертне оцінювання — запропонуйте колегам заповнити анкети «Оцініть керівника», «Стиль керівництва та спілкування заступника директора школи» тощо.

З’ясуйте рівень навчальних досягнень учнів і ті проблеми, які необхідно розв’язати в наступному році. Саме вони стануть відправною точкою формулювання завдань роботи закладу освіти на новий навчальний рік.

Щоб об’єктивно врахувати професійні потреби й інтереси кожного педагога, проведіть бліц-опитування чи анкетування. Отримані результати дадуть змогу ефективно спланувати методичний супровід педагогів.

Чітко сформулюйте завдання, аби шляхи розв’язання проблеми не загубилися у розлогих формулюваннях.

Сплануйте тематику засідань педагогічної ради

Реалізації кожного завдання присвятіть окреме засідання педагогічної ради. При цьому дуже важливо точно та грамотно сформулювати тематику засідань. Що точніше ви сформулюєте тематику й порядок денний, то конкретнішим та ефективнішим буде результат роботи.

Обирайте потрібну тему засідання педради з урахуванням завдань закладу освіти. Коли будете зазначати теми засідань педради в річному плані, уточніть і конкретизуйте їх у разі потреби.

Вибудуйте порядок денний

Будь-яке засідання педагогічної ради, незалежно від теми, починайте з аналізу того, як виконали рішення попереднього засідання. Це обов’язковий пункт порядку денного. Відтак сформулюйте головні питання, що висвітлять результати роботи педагогів, як-от: рівень навчальних досягнень учнів, методична робота, методи та форми взаємодії з учнями та їх батьками тощо.

Вибудовуйте порядок денний так, щоб у центрі уваги педагогічної ради були конкретні шляхи розв’язання актуальних проблем, нові педагогічні технології, авторські розробки, перспективний досвід і цікаві знахідки окремих педагогів.

Активізуйте колективну синергію

Після того як визначили тему й коло питань порядку денного, визначте форму засідання педради. Продумайте, кого з педагогів ви хотіли би включити в робочу групу з підготовки цього засідання.

Педагогічна рада — колегіальний орган управління закладом освіти. Тому використовуйте потенціал кожного її члена, щоб вибудувати роботу педагогічного колективу протягом навчального року.

Річний план роботи закладу освіти: нетрадиційні форми

Завершіть основний етап річного планування

Фішбоун

Для того щоб обґрунтовано обрати форми методичної роботи для підготовки до засідань педагогічної ради і власне розв’язання річних завдань, скористайтеся прийомом фішбоун. Його зазвичай використовують для аналізування, виявлення проблем і їхніх причин. Проте досить успішно його можна застосовувати і для планування, причому як для планування шляхів розв’язання окремого річного завдання, так і для стратегічного планування на цілий рік.

Підготуйте по схемі на кожне річне завдання на аркуші, де було б достатньо місця для записів. Відтак проведіть із членами робочої групи мозковий штурм, під час якого заповніть схему. Ті форми роботи, що дадуть змогу виявити фактичний стан проблеми: тематичний контроль, аналіз виховної роботи тощо, — впишіть у верхній частині схеми. Форми методичної роботи, покликані розв’язати поставлені завдання, — у нижній. А у хвості схеми — очікувані результати.

Відтак проаналізуйте та об’єднайте всі схеми. «Кістяк» річного плану готовий! Залишилося доповнити методичну частину заходами щодо роботи з батьками. 

Інтелект-карта

Зібрати та відобразити ідеї до річного плану можна, використавши метод укладання інтелектуальної карти. Ось приклад візуалізації річного плану:

Річний план закладу освіти

Насамкінець зазначимо: неважливо, у якій формі ви викладете річний план роботи і якими засобами скористаєтеся під час планування. Головне, щоб план був дієвий і спрямований на розвиток саме вашого закладу. Можливо, в майбутньому зміниться форма, а відповідно й структура викладення матеріалу. Проте одне має залишатися незмінним — продовження роботи над подальшим удосконаленням діяльності закладу освіти загалом та організації освітнього процесу зокрема.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді