Що зробити зараз, щоб легко скласти річний план роботи на 2024/2025 навчальний рік

Автор
заступник начальника управління — начальник відділу оцінювання закладів освіти управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України
Починаєте працювати над проєктом річного плану роботи на наступний рік? Обираєте річні завдання, та не знаєте, з чого почати? Скористайтеся підказками та прикладами

Аби не мати «головного болю» з дедлайнами планування роботи закладу освіти на новий навчальний рік, почніть цю роботу заздалегідь. Насамперед створіть робочу групу з підготовки проєкту річного плану роботи. Вже зараз підбийте підсумки діяльності закладу освіти, визначте пріоритетні завдання та тематику засідань педагогічної ради. Це й буде той «кістяк», на який ви легко «нанижете» всі інші види й форми роботи. Тож розподіліть обов’язки між членами робочої групи — і до роботи!

Як підготуватися до уроку за допомогою нейромереж

Проаналізуйте роботу закладу освіти

Аналіз роботи закладу за минулий рік зазвичай є розділом річного плану роботи закладу освіти. Пріоритет у ньому надають аналізу різних напрямів методичної й освітньої роботи. Тож із нього й розпочніть. А інші розділи аналізу, як-от: розвиток матеріально-технічної бази, виховна робота, безпека життєдіяльності тощо — допрацюєте спільно з робочою групою та керівником закладу пізніше.

Передусім підсумуйте результати психолого-педагогічної діагностики:

  • рівня професійної майстерності педагогів;
  • ефективності методичного супроводу педагогів;
  • рівня навчальних досягнень учнів тощо.

Аби ретельно проаналізувати роботу закладу освіти, слід провести також і самооцінювання якості його освітньої діяльності та управлінських процесів. Щорічно заклад освіти може проводити самооцінювання:

  • комплексне — за напрямами, що визначені у Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти та/або Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти;
  • за певними напрямами діяльності;
  • комплексне за рівнями освіти — початкова, базова, профільна — чи філіями опорного закладу освіти.

Якщо в об’єктивності самооцінки сумніваєтеся, проведіть незалежне експертне оцінювання — запропонуйте колегам заповнити анкети «Оцініть керівника», «Стиль керівництва та спілкування заступника директора школи» тощо.

З’ясуйте рівень навчальних досягнень учнів і ті проблеми, які необхідно розв’язати в наступному році. Саме вони стануть відправною точкою формулювання завдань роботи закладу освіти на новий навчальний рік.

Щоб об’єктивно врахувати професійні потреби й інтереси кожного педагога, проведіть бліц-опитування чи анкетування. Отримані результати дадуть змогу ефективно спланувати методичний супровід педагогів.

Чітко сформулюйте завдання, аби шляхи розв’язання проблеми не загубилися у розлогих формулюваннях.

Сплануйте тематику засідань педагогічної ради

Реалізації кожного завдання присвятіть окреме засідання педагогічної ради. При цьому дуже важливо точно та грамотно сформулювати тематику засідань. Що точніше ви сформулюєте тематику й порядок денний, то конкретнішим та ефективнішим буде результат роботи.

Обирайте потрібну тему засідання педради з урахуванням завдань закладу освіти. Коли будете зазначати теми засідань педради в річному плані, уточніть і конкретизуйте їх у разі потреби.

Вибудуйте порядок денний

Будь-яке засідання педагогічної ради, незалежно від теми, починайте з аналізу того, як виконали рішення попереднього засідання. Це обов’язковий пункт порядку денного. Відтак сформулюйте головні питання, що висвітлять результати роботи педагогів, як-от: рівень навчальних досягнень учнів, методична робота, методи та форми взаємодії з учнями та їх батьками тощо.

Вибудовуйте порядок денний так, щоб у центрі уваги педагогічної ради були конкретні шляхи розв’язання актуальних проблем, нові педагогічні технології, авторські розробки, перспективний досвід і цікаві знахідки окремих педагогів.

Активізуйте колективну синергію

Після того як визначили тему й коло питань порядку денного, визначте форму засідання педради. Продумайте, кого з педагогів ви хотіли би включити в робочу групу з підготовки цього засідання.

Педагогічна рада — колегіальний орган управління закладом освіти. Тому використовуйте потенціал кожного її члена, щоб вибудувати роботу педагогічного колективу протягом навчального року.

Завершіть основний етап річного планування

Для того щоб обґрунтовано обрати форми методичної роботи для підготовки до засідань педагогічної ради і власне розв’язання річних завдань, скористайтеся прийомом фішбоун. Його зазвичай використовують для аналізування, виявлення проблем і їхніх причин. Проте досить успішно його можна застосовувати і для планування, причому як для планування шляхів розв’язання окремого річного завдання, так і для стратегічного планування на цілий рік.

Підготуйте по схемі на кожне річне завдання на аркуші, де було б достатньо місця для записів. Відтак проведіть із членами робочої групи мозковий штурм, під час якого заповніть схему. Ті форми роботи, що дадуть змогу виявити фактичний стан проблеми: тематичний контроль, аналіз виховної роботи тощо, — впишіть у верхній частині схеми. Форми методичної роботи, покликані розв’язати поставлені завдання, — у нижній. А у хвості схеми — очікувані результати.

Відтак проаналізуйте та об’єднайте всі схеми. «Кістяк» річного плану готовий! Залишилося доповнити методичну частину заходами щодо роботи з батьками. 

Насамкінець зазначимо: неважливо, у якій формі ви викладете річний план роботи і якими засобами скористаєтеся під час планування. Головне, щоб план був дієвий і спрямований на розвиток саме вашого закладу. Можливо, в майбутньому зміниться форма, а відповідно й структура викладення матеріалу. Проте одне має залишатися незмінним — продовження роботи над подальшим удосконаленням діяльності закладу освіти загалом та організації освітнього процесу зокрема.

Джерело: стаття журналу «Заступник директора школи»

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді