Чи може дитина з порушеннями мовлення «виговоритися»
Запитання
Батьки першокласника, який картавить, на пропозицію вчителя звернутися до вчителя-логопеда відповіли: «Виговориться». Як на це відповісти?
Відповідь
Батьківські стереотипи, що лягають в основу нерозуміння наслідків мовленнєвих порушень, можуть так само лежати в основі негативного розвитку дитини.
Фрази на кшталт «У наш час не було ніяких логопедів — і нічого, виросли якось», «Нічого, виговориться», «Трохи картавить, але не страшно», «Серед всесвітньо відомих людей є люди з проблемами мовлення, але це навіть робить їх унікальними» роблять своє діло на підкріплення стереотипів.
Та якщо втрачати час на корекцію, порушене мовлення є гальмівним чинником у загальному психічному розвитку дитини.
Мовлення тісно пов’язане з процесами мислення й пам’яті.
Мисленнєві операції — аналіз, синтез, порівняння, — на яких будуються навчальні завдання початкової школи, у дітей-логопатів мають свої особливості, утруднюючи навчання.
Наприклад, діти можуть:
- забувати складні, 3-4-ступеневі, інструкції, їх послідовність
- недостатньо розуміти навчальні завдання, вказівки вчителя.
Корисні статті
Окрім того, у дітей з порушенням мовленнєвого розвитку під час шкільного навчання спостерігають труднощі:
- оволодіння письмом та читанням
- опанування навчальних понять, термінів (особливо мовного циклу)
- формування власних думок
- включення у колективні ігри та заняття
- спілкування з однолітками (психологічний бар’єр)
- самопрезентації, публічних виступів.
Тому ліпше, щоб фахівець визначив, чи необхідно вдаватися до корекції мовленнєвих порушень.
Ось такі елементарні доведення можна використати під час бесіди з батьками.