Комплексне оцінювання розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр №2» Рівненської міської ради
Комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини є одним із механізмів забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на належну освіту. Розглянемо порядок його проведення та документальний супровід

Комплексна оцінка розвитку дитини: мета проведення

З’ясуємо, що таке комплексна оцінка розвитку дитини та навіщо її результати потрібні закладу освіти.

Висновок про комплексну оцінку розвитку дитини з особливими освітніми потребами необхідний керівнику закладу освіти, адже цей висновок є підставою для:

Організація інклюзивного навчання: які документи оформити

Проводити комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини — одне із завдань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів.

Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини — це збір та інтерпретація інформації про особливості розвитку дитини.

Комплексна оцінка розвитку дитини має на меті:

  • визначити особливі освітні потреби дитини, зокрема коефіцієнт інтелекту (IQ), її освітні труднощі;
  • розробити відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дитини рекомендації щодо її індивідуальної освітньої траєкторії, модифікації чи адаптації освітньої програми, особливостей організації психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, організації освітнього середовища.

📲 Messenger — Експертус Освіта: приєднуйтеся!

Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини: роль батьків

Ініціаторами комплексного психолого-педагогічного оцінювання можуть бути лише батьки дитини або її законні представники.

Батьки / законні представники дитини:

  • звертаються до ІРЦ за шість місяців до початку навчального року;
  • перед проведенням комплексного оцінювання можуть звернутися до закладу освіти, який вони обрали, для зарахування дитини.

Комплексне оцінювання фахівці ІРЦ проводять безпосередньо в ІРЦ або ж за місцем навчання, проживання чи перебування дитини. Батьки або один із батьків обов’язково бере участь у комплексному оцінюванні.

Під час комплексного оцінювання розвитку дитини фахівці ІРЦ мають створити атмосферу довіри та доброзичливості, а також враховувати фізичний, психологічний та емоційний стан дитини, індивідуальні особливості її розвитку, її вік, місце проживання, мову спілкування тощо.

Комплексна оцінка розвитку дитини: документальний супровід

Первинний прийом батьків дитини проводить психолог ІРЦ. Його головні завдання:

  • визначити дату й час проведення комплексного оцінювання;
  • перевірити, чи батьки зібрали необхідні документи.

Документи для комплексного психолого-педагогічного оцінювання розвитку дитини з ООП

 

Види документів

Назви документів

Примітки

ОБОВ’ЯЗКОВІ

  • документи, що посвідчують особу батьків (заявника)

Батьки приносять із собою

  • свідоцтво про народження дитини
  • інші документи, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини
  • індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю  разі інвалідності)
  •  інформація про стан здоров’я дитини та результати медичної діагностики вузькопрофільних спеціалістів / форма первинної облікової документації № 112/0 «Історія розвитку дитини»
  • заява батьків дитини та/або особиста заява повнолітньої дитини щодо проведення комплексної оцінки (письмова або онлайн в автоматизованій системі ІРЦ) 

Батьки заповнюють у ІРЦ

ДОДАТКОВІ

Можна додавати до заяви, якщо дитина здобуває дошкільну або загальну середню освіту

  • зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для дітей, які здобувають загальну середню освіту), малюнки, інші результати навчання, виховання та розвитку дитини
  • документи щодо додаткових обстежень дитини

  • попередні рекомендації щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини

Подають, якщо дитині вже надавалася психолого-педагогічна допомога

  • висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку

Напрями комплексного оцінювання

Комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини в ІРЦ відбувається індивідуально за такими напрямами:

  • фізичний розвиток дитини;
  • мовленнєвий розвиток дитини;
  • когнітивна сфера дитини;
  • емоційно-вольова сфера та поведінка дитини;
  • освітня діяльність дитини.

Комплексну оцінку розвитку дитини ІРЦ проводить не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання заяви.

Максимальна тривалість комплексного оцінювання та оформлення висновку — 10 робочих днів.

Особливості комплексного психолого-педагогічного оцінювання розвитку дитини

 

Напрям

Мета

Хто проводить

Де фіксують результати

Оцінювання фізичного розвитку дитини

Визначення:

  • рівня загального розвитку дитини, його відповідності віковим нормам
  • рівня розвитку дрібної моторики
  • способу пересування тощо

Вчитель лікувальної фізкультури

Карта спостереження дитини

Оцінювання мовленнєвого розвитку дитини

Визначення:

  • рівня розвитку та використання вербальної (невербальної) мови
  • наявності/відсутності мовленнєвого порушення та його структури

Вчитель-логопед

Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини

Оцінювання когнітивної сфери дитини

Визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага, а також їх впливу на освітню діяльність

Практичний психолог

Оцінювання емоційно-вольової сфери та поведінки дитини

Виявлення:

  • здатності дитини до вольового зусилля
  • схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин

Оцінювання освітньої діяльності дитини

Визначення:

  • рівня сформованості знань, вмінь, навичок відповідно до освітньої програми
  • основних критеріїв формування вмінь та навичок

Вчитель-дефектолог

Фахівці ІРЦ оцінюють розвиток дитини й за іншими напрямами, зокрема, за потреби визначають:

  • рівень соціальної адаптації;
  • особливості взаємин з однолітками, дорослими.

Результати комплексного оцінювання оформлюють в електронному вигляді та зберігають в ІРЦ. Вони є конфіденційними.

Для ознайомлення з результатами оцінювання батьки мають подати до ІРЦ письмове звернення.

Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини

Результати комплексної оцінки розвитку дитини узагальнюють на засіданні фахівців ІРЦ, на якому, зокрема, складають висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини має містити:

  • категорію/категорії, тип/типи її особливих освітніх потреб (труднощів) та інформацію щодо ступеня їх прояву;
  • рівень підтримки для організації інклюзивного навчання.

Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини має таку структуру:

  • загальні дані про дитину з ООП, її сім’ю — батьків (одного з батьків) чи законних представників;
  • заклади освіти, у яких навчається чи навчалася дитина;
  • напрями проведення комплексного оцінювання;
  • особливості, пов’язані зі здоров’ям дитини;
  • загальні висновки та рекомендації.

Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини оформлюють у трьох примірниках:

  • два примірники — для батьків дитини, за заявою яких проведено оцінку (один із цих примірників батьки подають до закладу освіти);
  • третій — зберігають в ІРЦ.

Наводимо висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини відповідно до додатка 5 до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою КМУ від 12.07.2017 № 545 (в редакції постанови КМУ від 21.07.2021  765).

Висновок про комплексну психолго-педагогічну оцінку 📝 СКАЧАТИ

Повторне комплексне оцінювання розвитку дитини

Фахівці ІРЦ проводять повторне комплексне оцінювання розвитку дитини з ООП у таких випадках:

  • переходу дитини:
    • з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти;
    • між рівнями освіти;
    • зі спеціального ЗДО, спеціального ЗЗСО, ЗДО, ЗЗСО до інклюзивної (спеціальної) групи ЗДО або інклюзивного (спеціального) класу ЗЗСО;
  • надання рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічного консиліуму спеціального закладу загальної середньої освіти щодо успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми;
  • ініціативи особи, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» для проведення моніторингу розвитку дитини (не частіше ніж раз на рік);
  • рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини закладу освіти або фахівців ІРЦ для проведення моніторингу розвитку дитини (за згодою батьків);
  • визначення потреби продовжити тривалість здобуття дитиною загальної середньої освіти;
  • ініціативи батьків чи інших законних представників дитини (наприклад, батьки незгодні з попереднім висновком).

В інших випадках фахівці ІРЦ забезпечують психолого-педагогічний супровід такої дитини.

Повторна комплексна оцінка розвитку дитини може проводитися за всіма або окремими напрямами залежно від освітніх потреб дитини та наявної інформації про її розвиток.

За результатами повторної комплексної оцінки складають висновок про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи.

Спеціальні класи в школі: що має знати завуч

Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини під час воєнного стану

З’ясуємо завдання ІРЦ щодо комплексного оцінювання розвитку дітей під час воєнного стану.

Вимоги до документів

У період воєнного стану батьки дитини чи інші її законні представники можуть надавати копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, свідоцтва про народження дитини або пред’являти документи з використанням мобільного додатка Порталу Дія.

Комплексна оцінка розвитку дитини, яка переїхала на тимчасове місце проживання, проводиться протягом тижня з моменту подання заяви.

Комплексна оцінка розвитку дитини за зміни місця проживання

Так, у період воєнного стану ІРЦ проводить також комплексну психолого-педагогічну оцінку, зокрема повторну, розвитку дітей з ООП, які вимушені змінити своє місце проживання чи перебування. Це діти, які:

  • зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;
  • здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання, утім не отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання через особливості психофізичного розвитку.

Висновок про психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини: строк дії

У період воєнного стану для осіб, які здобувають загальну середню освіту та тимчасово перебувають за кордоном, або для осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, під час переходу між рівнями освіти строк дії висновку, який використовувався у процесі здобуття освіти на попередньому рівні освіти, продовжується на період воєнного стану.

Повторну комплексну оцінку проводять не пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану, повернення здобувача освіти з-за кордону або повернення тимчасово окупованої території, на якій проживає здобувач освіти, під загальну юрисдикцію України та відновлення конституційного ладу України на цій території. Так визначено пунктом 34-1 Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою КМУ від 12.07.2017  545.

Тож висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, на підставі якого був організований освітній процес для дитини на попередньому рівні освіти, є чинним протягом періоду воєнного стану. Утім після припинення воєнного стану протягом трьох місяців слід звернутися до ІРЦ для проходження повторного оцінювання.

Висновок

Комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини проводить інклюзивно-ресурсний центр. Мета комплексної оцінки — визначити особливі освітні потреби дитини, її освітні труднощі, а також розробити рекомендації щодо її індивідуальної освітньої траєкторії, модифікації чи адаптації освітньої програми, організації психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді