Як впровадити інклюзію у закладі освіти
Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти
Скачати посібник
Посібник про інклюзію в закладі освіти: для кого
Щоб допомогти керівникам шкіл у творенні якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами, Державна служба якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) розробили посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти» (далі — Посібник).
Сьогодні заклади освіти мають швидко пристосовуватися до індивідуальних потреб дітей та адаптувати свою діяльність до викликів, пов’язаних із безпекою, війною, вимушеним переміщенням громадян на безпечні території, руйнуваннями інфраструктури тощо. У Посібнику прописали інструкції з відкриття інклюзивних класів і забезпечення всієї системи рішень для організації та впровадження інклюзивного навчання.
Що таке інклюзивне навчання
Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників (Закон України «Про освіту»).
У процесі навчання важливо мотивувати дітей і заохочувати їх нести відповідальність за власне навчання. З урахуванням потреб учня/учениці він або вона повинні знати кінцеву мету на різних етапах навчання, прийняти/зрозуміти їх та бути в змозі домагатися прогресу. Культура інклюзивності в школі сприяє позитивному розвитку учнів, забезпечує їхню готовність до життя в різноманітному світі та допомагає створювати спільноту, де кожен учень чи учениця можуть розкрити свій потенціал та бути успішними.
Доплата за організацію інклюзивного навчання директору
Інклюзія в школі: як впроваджувати
Напрями і складники впровадження інклюзії в закладі освіти окреслено у 5 розділах Посібника:
Розвиваємо інклюзивне освітнє середовище:
- формування інклюзивної культури;
- якісний менеджмент і стратегічне планування;
- учні, яким потрібна підтримка, і учні, які готові її надати;
- батьки — активні партнери, учасники інклюзивного навчання;
- достатній, підготовлений персонал;
- доступна інформаційна, матеріально-технічна база та інфраструктура;
- фінансування, яке покриває потреби закладу освіти.
Інклюзивне освітнє середовище — це не лише про пандуси, але й про умови, атмосферу і дії, спрямовані на те, щоб кожна людина відчувала себе комфортно у школі й могла реалізуватися як особистість.
Організовуємо та впроваджуємо інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами
Організація інклюзивного навчання потребує чіткого планування та врахування індивідуальних потреб кожної дитини. Педагоги повинні спільно з іншими фахівцями (асистенти вчителя, логопеди, психологи) розробляти адаптовані програми навчання для учнів з особливими потребами.
- Створюємо рівні умови для навчання
- Відкриваємо інклюзивний клас
- Визначаємо рівні підтримки
- Плануємо освітній процес дитини з особливими освітніми потребами
- Створюємо та організовуємо роботу команди психолого- педагогічного супроводу
- Організовуємо дистанційне навчання для учнів з особливими освітніми потребами
Розробляємо індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами
- Індивідуальна програма розвитку (ІПР) – це ключовий документ, який визначає зміст, методи та підходи до навчання дитини з особливими освітніми потребами. Вона розробляється командою фахівців, до якої обов'язково входять педагоги, і враховує як освітні, так і реабілітаційні цілі.
- Педагоги мають регулярно переглядати та коригувати ІПР, адаптуючи її до змін у розвитку дитини. Вони повинні бути залучені до створення та впровадження програми, активно співпрацюючи з батьками та іншими фахівцями.
Шукаємо ресурси для якісного інклюзивного навчання в закладі освіти
- Одним із важливих ресурсів є навчальні та методичні матеріали, адаптовані для учнів з особливими освітніми потребами. Педагоги повинні забезпечувати підбір відповідних матеріалів, що враховують індивідуальні можливості дитини.
- Заклад освіти також має забезпечити необхідні технічні ресурси для інклюзивного навчання.
Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
Здійснюємо моніторинг якості інклюзивного навчання як складова внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- Педагоги мають брати участь у систематичному моніторингу якості інклюзивного навчання. Це включає регулярну оцінку ефективності адаптованих навчальних програм і педагогічних методик, що використовуються для учнів з особливими потребами.
- Важливим завданням є використання інструментів самооцінки педагогічного колективу, що допоможе виявити сильні та слабкі сторони організації інклюзивного навчання і вчасно вносити корективи у навчальний процес.
Посібник дає відповіді на ці та інші основні питання щодо забезпечення якості інклюзивного навчання, а також рекомендації щодо того, як керівнику та колективу школи зробити заклад комфортним і відкритим для кожної дитини.
Джерело: Державна служба якості освіти