Як впровадити інклюзію у закладі освіти

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Посібник «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» для керівників закладів освіти та педагогів опублікували в Державній службі якості освіти. Він має допомогти освітянам у творенні якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами.
Як впровадити інклюзію у закладі освіти     Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти
                    Скачати посібник

Посібник  про інклюзію в закладі освіти: для кого

Щоб допомогти керівникам шкіл у творенні якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами, Державна служба якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) розробили посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти» (далі — Посібник).

Сьогодні заклади освіти мають швидко пристосовуватися до індивідуальних потреб дітей та адаптувати свою діяльність до викликів, пов’язаних із безпекою, війною, вимушеним переміщенням громадян на безпечні території, руйнуваннями інфраструктури тощо. У Посібнику прописали інструкції з відкриття інклюзивних класів і забезпечення всієї системи рішень для організації та впровадження інклюзивного навчання.

Що таке інклюзивне навчання

Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників (Закон України «Про освіту»).

У процесі навчання важливо мотивувати дітей і заохочувати їх нести відповідальність за власне навчання. З урахуванням потреб учня/учениці він або вона повинні знати кінцеву мету на різних етапах навчання, прийняти/зрозуміти їх та бути в змозі домагатися прогресу. Культура інклюзивності в школі сприяє позитивному розвитку учнів, забезпечує їхню готовність до життя в різноманітному світі та допомагає створювати спільноту, де кожен учень чи учениця можуть розкрити свій потенціал та бути успішними.

Доплата за організацію інклюзивного навчання директору

Інклюзія в школі: як впроваджувати

Напрями і складники впровадження інклюзії в закладі освіти окреслено у 5 розділах Посібника: 

Розвиваємо інклюзивне освітнє середовище:

  • формування інклюзивної культури;
  • якісний менеджмент і стратегічне планування;
  • учні, яким потрібна підтримка, і учні, які готові її надати;
  • батьки — активні партнери, учасники інклюзивного навчання;
  • достатній, підготовлений персонал;
  • доступна інформаційна, матеріально-технічна база та інфраструктура;
  • фінансування, яке покриває потреби закладу освіти.

Інклюзивне освітнє середовище — це не лише про пандуси, але й про умови, атмосферу і дії, спрямовані на те, щоб кожна людина відчувала себе комфортно у школі й могла реалізуватися як особистість.

Організовуємо та впроваджуємо інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами

Організація інклюзивного навчання потребує чіткого планування та врахування індивідуальних потреб кожної дитини. Педагоги повинні спільно з іншими фахівцями (асистенти вчителя, логопеди, психологи) розробляти адаптовані програми навчання для учнів з особливими потребами.

  • Створюємо рівні умови для навчання
  • Відкриваємо інклюзивний клас
  • Визначаємо рівні підтримки
  • Плануємо освітній процес дитини з особливими освітніми потребами
  • Створюємо та організовуємо роботу команди психолого- педагогічного супроводу
  • Організовуємо дистанційне навчання для учнів з особливими освітніми потребами

Розробляємо індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами

  • Індивідуальна програма розвитку (ІПР) – це ключовий документ, який визначає зміст, методи та підходи до навчання дитини з особливими освітніми потребами. Вона розробляється командою фахівців, до якої обов'язково входять педагоги, і враховує як освітні, так і реабілітаційні цілі.
  • Педагоги мають регулярно переглядати та коригувати ІПР, адаптуючи її до змін у розвитку дитини. Вони повинні бути залучені до створення та впровадження програми, активно співпрацюючи з батьками та іншими фахівцями.

Шукаємо ресурси для якісного інклюзивного навчання в закладі освіти

  • Одним із важливих ресурсів є навчальні та методичні матеріали, адаптовані для учнів з особливими освітніми потребами. Педагоги повинні забезпечувати підбір відповідних матеріалів, що враховують індивідуальні можливості дитини.
  • Заклад освіти також має забезпечити необхідні технічні ресурси для інклюзивного навчання.

Здійснюємо моніторинг якості інклюзивного навчання як складова внутрішньої системи забезпечення якості освіти

  • Педагоги мають брати участь у систематичному моніторингу якості інклюзивного навчання. Це включає регулярну оцінку ефективності адаптованих навчальних програм і педагогічних методик, що використовуються для учнів з особливими потребами.
  • Важливим завданням є використання інструментів самооцінки педагогічного колективу, що допоможе виявити сильні та слабкі сторони організації інклюзивного навчання і вчасно вносити корективи у навчальний процес.

Посібник дає відповіді на ці та інші основні питання щодо забезпечення якості інклюзивного навчання, а також рекомендації щодо того, як керівнику та колективу школи зробити заклад комфортним і відкритим для кожної дитини.

Джерело: Державна служба якості освіти

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді