Як впровадити інклюзію в закладі освіти
Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти: ПОСІБНИК
Скачати посібник
Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти: посібник
Що таке інклюзія та якою має бути інклюзія в школі? Щоб допомогти керівникам шкіл у творенні якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами, Державна служба якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) розробили посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти» (далі — Посібник).
Сьогодні заклади освіти мають швидко пристосовуватися до індивідуальних потреб дітей та адаптувати свою діяльність до викликів, пов’язаних із безпекою, війною, вимушеним переміщенням громадян на безпечні території, руйнуваннями інфраструктури тощо. У Посібнику прописали інструкції з відкриття інклюзивних класів і забезпечення всієї системи рішень для організації та впровадження інклюзивного навчання.
Чому цей посібник актуальний:
- Видання містить конкретні кроки та рекомендації, щоб інклюзія в школі була реалізована повною мірою.
- Посібник охоплює всі аспекти інклюзивної освіти — напрями, складники, середовище, організація освітнього процесу.
- Головна мета — забезпечити якісну освіту для всіх дітей без винятку.
Що таке інклюзивне навчання як складник інклюзивної освіти
Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників (Закон України «Про освіту»).
У процесі навчання важливо мотивувати дітей і заохочувати їх нести відповідальність за власне навчання. З урахуванням потреб учня/учениці він або вона повинні знати кінцеву мету на різних етапах навчання, прийняти/зрозуміти їх та бути в змозі домагатися прогресу. Культура інклюзивності в школі сприяє позитивному розвитку учнів, забезпечує їхню готовність до життя в різноманітному світі та допомагає створювати спільноту, де кожен учень чи учениця можуть розкрити свій потенціал та бути успішними.
Інклюзія в школі: як упроваджувати
Напрями і складники впровадження інклюзії в закладі освіти окреслено у п'яти розділах Посібника:
Розвиваємо інклюзивне освітнє середовище
Інклюзія в школі починається з інклюзивного середовища. Це передбачає такі аспекти роботи:
- формування інклюзивної культури;
- якісний менеджмент і стратегічне планування;
- учні, яким потрібна підтримка, і учні, які готові її надати;
- батьки — активні партнери, учасники інклюзивного навчання;
- достатній, підготовлений персонал;
- доступна інформаційна, матеріально-технічна база та інфраструктура;
- фінансування, яке покриває потреби закладу освіти.
Інклюзивне освітнє середовище — це не лише про пандуси, але й про умови, атмосферу і дії, спрямовані на те, щоб кожна людина відчувала себе комфортно у школі й могла реалізуватися як особистість.
Організовуємо та впроваджуємо інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами
Організація інклюзивного навчання потребує чіткого планування та врахування індивідуальних потреб кожної дитини. Педагоги повинні спільно з іншими фахівцями (асистенти вчителя, логопеди, психологи) розробляти адаптовані програми навчання для учнів з особливими потребами.
- Створюємо рівні умови для навчання
- Відкриваємо інклюзивний клас
- Визначаємо рівні підтримки
- Плануємо освітній процес дитини з особливими освітніми потребами
- Створюємо та організовуємо роботу команди психолого- педагогічного супроводу
- Організовуємо дистанційне навчання для учнів з особливими освітніми потребами

Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
Розробляємо індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами
- Індивідуальна програма розвитку (ІПР) – це ключовий документ, який визначає зміст, методи та підходи до навчання дитини з особливими освітніми потребами. Вона розробляється командою фахівців, до якої обов'язково входять педагоги, і враховує як освітні, так і реабілітаційні цілі.
- Педагоги мають регулярно переглядати та коригувати ІПР, адаптуючи її до змін у розвитку дитини. Вони повинні бути залучені до створення та впровадження програми, активно співпрацюючи з батьками та іншими фахівцями.
Шукаємо ресурси для якісного інклюзивного навчання в закладі освіти
- Одним із важливих ресурсів є навчальні та методичні матеріали, адаптовані для учнів з особливими освітніми потребами. Педагоги повинні забезпечувати підбір відповідних матеріалів, що враховують індивідуальні можливості дитини.
- Заклад освіти також має забезпечити необхідні технічні ресурси для інклюзивного навчання.
Здійснюємо моніторинг якості інклюзивного навчання як складника внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- Педагоги мають брати участь у систематичному моніторингу якості інклюзивного навчання. Це включає регулярну оцінку ефективності адаптованих навчальних програм і педагогічних методик, що використовуються для учнів з особливими потребами.
- Важливим завданням є використання інструментів самооцінки педагогічного колективу, що допоможе виявити сильні та слабкі сторони організації інклюзивного навчання і вчасно вносити корективи у навчальний процес.
Посібник дає відповіді на ці та інші основні питання щодо забезпечення якості інклюзивного навчання, а також рекомендації щодо того, як керівнику та колективу школи зробити заклад комфортним і відкритим для кожної дитини.
Джерело: Державна служба якості освіти