Коли почне «працювати» Закон про дошкільну освіту?

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
30 січня 2025 року у Цифровому видавництві Експертус пройшов вебінар «Новий Закон про дошкільну освіту: опановуємо й упроваджуємо зміни». Лектор — Ірина Барматова — член робочої групи, яка розробляла закон. Чи отримали слухачі роз’яснення, яких чекали?

Ірина Барматова, одна із розробників Закону про дошкільну освіту,  зосередила увагу на ключових ідеях, що закладені в Законі:

  • Кожна дитина в Україні має здобути дошкільну освіту — відповідно до власних особливостей, інтересів, потреб, можливостей. Дошкільна освіта має прийти до кожної дитини. Це — про  територіальну доступність дошкільної освіти для кожної дитини, про різноманіття форм організації освітньої діяльності відповідно до запитів кожної родини.
  • Задоволення вищих інтересів дитини, що відповідає ідеї дотримання прав людини та визнання пріоритету її гідності.  Це означає адаптувати і змінювати умови здобуття дошкільної освіти, а також реалізацію інклюзивного навчання з усіма його сучасними можливостями. 
  • Принцип субсидіарності, тобто максимального наближення влади до громад, розширення повноважень ОМС. Для закладів дошкільної освіти це означає чотири види автономії: академічна, організаційна, кадрова, фінансова. Держава гарантує дотримання норм, визначених законом, тобто систему гарантій для автономії закладу.

Закон про дошкільну освіту - 2024

  • Пріоритетна роль освітнього середовища. Закон про дошкільну освіту запропонував новий термін: створення безпечного здорового інклюзивного чи спеціального освітнього середовища.
  • Демократизація у сфері державного нагляду і контролю. Це стосується, зокрема, проведення інституційного аудиту за ініціативою засновника, керівника закладу освіти чи педагогічної ради. Є також намір створити державно-методичний консалтинг, що надаватиме допомогу закладам дошкільної освіти спільно з Держслужбою якості освіти.  
  • Створення рівних підходів та умов для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності.
  • Гідне ставлення до працюючої людини. Повага до педагогічного працівника, створення гідних умов його праці. Тож Європейська комісія визнала Закон про дошкільну освіту таким, що відповідає європейським цінностям і принципам ЄС, адже декларує ключову ідею: кожна дитина повинна мати можливість здобувати якісну сучасну дошкільну освіту з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей.

Утім засадничі норми Закону про дошкільну освіту мають бути конкретизовані в нормативно-правових актах, щоб унормувати і врегулювати діяльність закладів дошкільної освіти та кожного педагога відповідно до його посади.

Ірина Барматова зазначила:

  • нормативно-правові акти для реалізації Закону мають бути розроблені та упроваджені за два—три місяці;  
  • розведення термінів «робочий час» та «педагогічне навантаження» обґрунтоване трудовим законодавством і реальними умовами роботи педагогів;
  • методичну роботу, підготовку до занять та самоосвітню діяльність педагоги можуть виконувати поза закладом освіти; 
  • тарифні розряди для музичного керівника та інструктора з фізкультури буде підвищено і прирівняно до тарифних розрядів вихователя;
  • типові штатні нормативи для дошкільних закладів будуть змінювати, і над цим зараз працюють спеціально створені робочі групи;
  • розширено права органів місцевого самоврядування. Так, вони можуть збільшувати своїми рішеннями розміри посадових окладів, доплат, надбавок та інших грошових винагород педагогам, порівняно з тими, які визначені Урядом;
  • конкретні рекомендації щодо змін в умовах роботи, обліку робочого часу та оплати праці наразі розробляються робочими групами МОН; 
  • робочий час директора дошкільного закладу не містить годин педагогічного навантаження;
  • директор закладу дошкільної освіти може працювати більше двох термінів на цій посаді — на відміну від керівників закладів загальної середньої освіти;
  • конкурс для директорів ЗДО, які працюють не за контрактом, проводити не будуть;
  • оплату праці педагогічних працівників будуть здійснювати за робочий час — конкретні механізми зараз розробляють в робочих групах.   

Редакція журналу «Практика управління дошкільним закладом» зібрала запитання від слухачів вебінару, щоб отримати коментарі від розробників нормативних документів та інформувати читачів про усі зміни в діяльності дитсадків.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Співпраця з органами громадського самоврядування в закладі освіти

Моделі співпраці з органами самоврядування: від авторитарної, коли керівник одноосібно відповідає за все, до демократичної — коли орган самоврядування отримує максимум повноважень. Обирайте свою!
1158

Складаємо штатний розпис закладу дошкільної освіти

Формування штатного розпису є досить непростим процесом. Тож доводиться залучати і працівників дошкільного закладу, і фахівців кадрової служби, і економістів органу управління освітою. Як проектують штатний розпис дошкільного закладу
51189

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді