Коли почне «працювати» Закон про дошкільну освіту

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
30 січня 2025 року у Цифровому видавництві Експертус пройшов вебінар «Новий Закон про дошкільну освіту: опановуємо й упроваджуємо зміни». Лектор — Ірина Барматова — член робочої групи, яка розробляла закон. Чи отримали слухачі роз’яснення, яких чекали?

Ірина Барматова, одна із розробників Закону про дошкільну освіту,  зосередила увагу на ключових ідеях, що закладені в Законі:

  • Кожна дитина в Україні має здобути дошкільну освіту — відповідно до власних особливостей, інтересів, потреб, можливостей. Дошкільна освіта має прийти до кожної дитини. Це — про  територіальну доступність дошкільної освіти для кожної дитини, про різноманіття форм організації освітньої діяльності відповідно до запитів кожної родини.
  • Задоволення вищих інтересів дитини, що відповідає ідеї дотримання прав людини та визнання пріоритету її гідності.  Це означає адаптувати і змінювати умови здобуття дошкільної освіти, а також реалізацію інклюзивного навчання з усіма його сучасними можливостями. 
  • Принцип субсидіарності, тобто максимального наближення влади до громад, розширення повноважень ОМС. Для закладів дошкільної освіти це означає чотири види автономії: академічна, організаційна, кадрова, фінансова. Держава гарантує дотримання норм, визначених законом, тобто систему гарантій для автономії закладу.

Закон про дошкільну освіту - 2024

  • Пріоритетна роль освітнього середовища. Закон про дошкільну освіту запропонував новий термін: створення безпечного здорового інклюзивного чи спеціального освітнього середовища.
  • Демократизація у сфері державного нагляду і контролю. Це стосується, зокрема, проведення інституційного аудиту за ініціативою засновника, керівника закладу освіти чи педагогічної ради. Є також намір створити державно-методичний консалтинг, що надаватиме допомогу закладам дошкільної освіти спільно з Держслужбою якості освіти.  
  • Створення рівних підходів та умов для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності.
  • Гідне ставлення до працюючої людини. Повага до педагогічного працівника, створення гідних умов його праці. Тож Європейська комісія визнала Закон про дошкільну освіту таким, що відповідає європейським цінностям і принципам ЄС, адже декларує ключову ідею: кожна дитина повинна мати можливість здобувати якісну сучасну дошкільну освіту з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей.

Утім засадничі норми Закону про дошкільну освіту мають бути конкретизовані в нормативно-правових актах, щоб унормувати і врегулювати діяльність закладів дошкільної освіти та кожного педагога відповідно до його посади.

Ірина Барматова зазначила:

  • нормативно-правові акти для реалізації Закону мають бути розроблені та упроваджені за два—три місяці;  
  • розведення термінів «робочий час» та «педагогічне навантаження» обґрунтоване трудовим законодавством і реальними умовами роботи педагогів;
  • методичну роботу, підготовку до занять та самоосвітню діяльність педагоги можуть виконувати поза закладом освіти; 
  • тарифні розряди для музичного керівника та інструктора з фізкультури буде підвищено і прирівняно до тарифних розрядів вихователя;
  • типові штатні нормативи для дошкільних закладів будуть змінювати, і над цим зараз працюють спеціально створені робочі групи;
  • розширено права органів місцевого самоврядування. Так, вони можуть збільшувати своїми рішеннями розміри посадових окладів, доплат, надбавок та інших грошових винагород педагогам, порівняно з тими, які визначені Урядом;
  • конкретні рекомендації щодо змін в умовах роботи, обліку робочого часу та оплати праці наразі розробляють у робочих групах МОН; 
  • робочий час директора дошкільного закладу не містить годин педагогічного навантаження;
  • директор закладу дошкільної освіти може працювати більше двох термінів на цій посаді — на відміну від керівників закладів загальної середньої освіти;
  • конкурс для директорів ЗДО, які працюють не за контрактом, проводити не будуть;
  • оплату праці педагогічних працівників будуть здійснювати за робочий час — конкретні механізми зараз розробляють в робочих групах.   

Редакція журналу «Практика управління дошкільним закладом» зібрала запитання від слухачів вебінару, щоб отримати коментарі від розробників нормативних документів та інформувати читачів про усі зміни в діяльності дитсадків.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Спеціальні групи в ЗДО: як сформувати й організувати роботу

Постанова КМУ, якою затверджено новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, набрала чинності 1 серпня 2025 року. Читайте головне про обов’язки керівника ЗДО, про комплектування спеціальних груп та організацію освітнього процесу в них
2215

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
6398

Комплектування груп у дошкільному закладі: вивчаємо вимоги та зміни

До кінця серпня керівник дошкільного закладу має остаточно сформувати всі групи вихованців. З’ясуємо, як Закон про дошкільну освіту та інші нормативні документи врегульовують питання комплектування різних видів груп, їх граничної наповнюваності. Усе розклали для вас по поличках
84011

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді