Спеціальні групи в ЗДО: як сформувати й організувати роботу

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Постанова КМУ, якою затверджено новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, набрала чинності 1 серпня 2025 року. Читайте головне про обов’язки керівника ЗДО, про комплектування спеціальних груп та організацію освітнього процесу в них

Що таке спеціальна група та який документ регулює її роботу

Для початку з’ясуємо терміни.

Спеціальна група — це група, яку утворюють у ЗДО для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами віком від двох до семи або восьми років. Для таких дітей має бути створено спеціальне освітнє середовище з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

📝 Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти: ЗРАЗОК

Поняття «спеціальне освітнє середовище» нове. Новий Закон України «Про дошкільну освіту» ввів це визначення у Закон України «Про освіту». Тож відповідно до пункту 25-1 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту»:

спеціальне освітнє середовище — це сукупність спеціальних умов, форм, методів і засобів навчання та виховання, що створюються у спеціальних закладах освіти (спеціальних класах, групах) для уможливлення та/або полегшення здобуття освіти певними категоріями осіб з особливими освітніми потребами та спрямовані на забезпечення їхнього подальшого розвитку, навчання, соціалізації, самореалізації, праці та життя в інклюзивному (безбар’єрному) суспільстві.

Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти затверджено постановою КМУ від 04.04.2025 № 381 (далі – Порядок).

Дія Порядку поширюється також на спеціальні групи, що утворюються у дошкільних підрозділах юридичних осіб та фізичними особами – підприємцями, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти. Утім дія Порядку не поширюється на спеціальні групи:

Візьміть також до уваги лист МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» від 18.08.2025 №1/17201-25.

Підстави для створення спеціальної групи в ЗДО

Спеціальні групи утворює керівник ЗДО за погодженням із засновником ЗДО.

Підстави для утворення спеціальної групи:

  • заява про зарахування від одного з батьків (інших законних представників) дитини, подана особисто, поштою або через електронно-комунікаційний зв’язок;
  • висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданий інклюзивно-ресурсним центром;
  • наявність відповідного контингенту дітей;
  • наявність навчально-методичного, матеріально-технічного та кадрового забезпечення. Так, для психолого-педагогічної, корекційно-розвиткової роботи з дітьми облаштовують відповідні кабінети та приміщення.

Повний перелік документів для зарахування дитини до спеціальної групи

Керівник ЗДО також організовує роботу з персональними даними дітей спеціальної групи та забезпечує внесення необхідної інформації до системи автоматизованої роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Інформацію вносять відповідно до Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затвердженого наказом МОН від 02.22.2020 № 1353.

Спеціальні групи в ЗДО: комплектування

Порядок визначає кількість вихованців спеціальної групи закладу дошкільної освіти.

Розглянемо наповнюваність спеціальної групи залежно від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром (ІРЦ) рівня підтримки дітей:

Труднощі у дітей

Є можливість
сформувати окрему групу

Немає можливості
сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей

Рівень підтримки, якого потребують

Кількість дітей у групі,
гранична наповнюваність

Рівень підтримки, якого потребують

Кількість дітей у групі,
гранична наповнюваність

Інтелектуальні

2

10

3, 4

8

3—5

6

4, 5

6

Функціональні сенсорні, з обмеженням слухової функції

2, 3

10

2—5

8

4, 5

6

Функціональні сенсорні, з обмеженням зорової функції

2, 3

10

2—5

8

4, 5

6

Функціональні фізичні або моторні, з обмеженням опорно-рухової (кістково-м’язової) функції

2, 3

10

2—5

8

4, 5

6

Мовленнєві

2, 3

12

2—5

10

3, 4

10

4, 5

8

Соціоадаптаційні, зокрема такі, що пов’язані з розладами аутистичного спектра

3—5

6

Наповнюваність групи для дітей зі складними порушеннями розвитку, що передбачають поєднання різних категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), одна з яких потребує четвертого, п’ятого рівнів підтримки, становить не більше шести осіб.

Дитина, яка має труднощі різних типів, може здобувати освіту в спеціальній групі відповідно до категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) найвищого ступеня прояву або однієї з наявних у неї категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів).

Спеціальну групу створюють за умови наявності більш як 50% граничної наповнюваності групи.

За потреби можна:

  • зараховувати дітей різного віку до однієї групи за умови, що їх різниця у віці становить не більше двох років;
  • збільшувати граничну наповнюваність групи, утім не більш як на одну особу;
  • встановлювати меншу граничну чисельність дітей у групі, ніж та, яку визначено Порядком (встановлює засновник ЗДО).

Медичне обслуговування та харчування дітей спеціальних груп

Відповідно до Порядку вихованцям спеціальних груп у ЗДО за потреби гарантується домедична допомога. Заходи з охорони здоров’я проводять для них відповідно до переліку обов’язкових заходів з охорони здоров’я вихованців закладів дошкільної освіти, затвердженого КМУ. Поки є лише проєкт відповідної постанови та звіт МОЗ про його громадське обговорення.

За потреби ЗДО організовує медичне обслуговування дітей спеціальних груп. На підставі трудових та/або цивільно-правових угод його забезпечують медичні працівники ЗДО, закладу охорони здоров’я чи фізичні особи – підприємці, що провадять господарську діяльність з медичної практики.

Організація харчування дітей спеціальної групи здійснюється відповідно до Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, а також Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, які затверджені постановою КМУ від 24.03.2021 № 305. Харчування організовують з урахуванням особливих дієтичних потреб дітей.

Організація освітнього процесу

Освітній процес у спеціальних групах ЗДО спрямовують на виконання державного стандарту дошкільної освіти.

Корекційно-розвиткові заняття у спеціальній групі

Освітня програма для спеціальної групи обов’язково містить корекційно-розвитковий складник, який враховує специфіку розвитку та потреби дітей, та спрямована на досягнення ними результатів навчання і компетентностей, визначених державним стандартом дошкільної освіти.

Спеціальні групи працюють за програмами, навчально-методичними комплектами, посібниками для дітей з особливими освітніми потребами раннього та дошкільного віку, рекомендованими та схваленими в установленому законодавством порядку. В освітньому процесі застосовують допоміжні засоби згідно з Типовим переліком допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти, затвердженим наказом МОН від 23.04.2018  414.

Розклад корекційно-розвиткових занять у спеціальній групі складають з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дітей. Розклад занять затверджує керівник ЗДО.

Індивідуальна програма розвитку вихованця спеціальної групи

Для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії кожного вихованця спеціальної групи розробляють індивідуальну програму розвитку (ІПР). Її форму затверджує керівник ЗДО. ІПР можна вести в паперовому чи електронному вигляді.

ІПР складають на підставі висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого ІРЦ, та результатів психолого-педагогічного вивчення дитини командою психолого-педагогічного супроводу.  

Формує команду психолого-педагогічного супроводу для кожного вихованця та забезпечує її роботу керівник ЗДО. До складу цієї команди за потреби залучають фахівців ІРЦ.

ІПР має містити:

  • загальні відомості про дитину;
  • інформацію про особливості розвитку дитини, про особливості засвоєння освітньої програми та потреби в адаптації/модифікації її змісту, виборі підходів, методів, прийомів та засобів навчання, навчальних матеріалів;
  • перелік психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), яких потребує дитина;
  • форму моніторингу динаміки розвитку дитини.

Якщо дитина відвідує реабілітаційну установу, то ІПР узгоджують з індивідуальним планом комплексної реабілітації (абілітації) в такій установі.

ІПР складають протягом одного місяця з початку освітнього процесу. Її підписують всі члени команди психолого-педагогічного супроводу та затверджує керівникЗДО.

Питання організації освітнього процесу дитини відповідно до ІПР та результати моніторингу динаміки розвитку дитини розглядає педагогічна рада ЗДО.

Кадрове забезпечення освітньої діяльності спеціальної групи

Корекційну спрямованість освітнього процесу у спеціальних групах забезпечують педагогічні працівники, які здобули вищу освіту ступеня бакалавра, магістра (спеціаліста) за спеціальністю:

  • «Спеціальна освіта» -- для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою КМУ «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти» від 29.04.2015 № 266;
  • «Дефектологія»;
  • «Корекційна освіта» (за нозологіями).

Посаду асистента вихователя вводять для забезпечення особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу в спеціальних групах для таких дітей:

  • з інтелектуальними, соціоадаптаційними, функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової, зорової функцій та потребують четвертого, п’ятого рівнів підтримки;
  • з функціональними моторними або фізичними труднощами, які потребують третього - п’ятого рівня підтримки.

Одна ставка асистента вихователя вводиться на кожну спеціальну групу, у якій здобувають дошкільну освіту такі діти.

За необхідності соціально-побутові потреби дітей під час освітнього процесу задовольняє асистент дитини – соціальний робітник, один із батьків (інший законний представник) або уповноважена ним особа.

Нові Типові штатні нормативи ЗДО

Інклюзивні та спеціальні групи: чим відрізняються

З’ясуємо, у чому полягають відмінності у роботі інклюзивної та спеціальної груп.

Інклюзивні та спеціальні групи: порівняльна таблиця

Ознака

Інклюзивні групи

Спеціальні групи

Здобувачі освіти

Діти з ООП разом із ровесниками, які не мають особливих освітніх потреб

Лише діти з певними порушеннями розвитку (слух, зір, мовлення, інтелект, ОРА, комплексні порушення)

Мета створення

Соціалізація, розвиток у середовищі однолітків, рівні можливості

Створення максимально сприятливих і корекційних умов для розвитку

Кількість дітей у групі

15–20 дітей, з них 1–3 дитини з ООП (залежно від типу порушень)

6–10 дітей (залежно від нозології)

Кадрове забезпечення

Вихователь, асистент вихователя, практичний психолог, логопед (за потреби)

Вихователь, асистент вихователя, логопед, дефектолог, реабілітолог, психолог, медичний працівник

Програма

Типова програма + адаптації або модифікації відповідно до ІПР

Спеціальна освітня програма з корекційно-розвитковими заняттями

Роль батьків

Активна участь у роботі команди супроводу, погодження ІПР

Участь у роботі команди, можлива присутність на заняттях

Умови

Адаптовані меблі, доступний простір, допоміжні матеріали

Спеціальне обладнання: слухові апарати, тифлоприлади, логопедичні кабінети, сенсорні кімнати тощо

Фінансування здобуття дошкільної освіти у спеціальній групі

Фінансування здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами, зокрема надання психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг, придбання визначених ІПР допоміжних засобів для навчання, відбувається за рахунок коштів місцевих бюджетів та субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами. Закладу дошкільної освіти, який обрали батьки такої дитини, передають визначений для такої дитини обсяг коштів у порядку, встановленому КМУ.

Видатки на здобуття дошкільної освіти особами з особливими освітніми потребами у дошкільних підрозділах (спеціальних групах) спеціальних закладів загальної середньої освіти можуть здійснюватися шляхом передачі міжбюджетних трансфертів між відповідними місцевими бюджетами, а також з обласного бюджету на підставі відповідної програми місцевого значення, затвердженої обласною радою. Це визначено частиною 3 статті 50 Закону України «Про дошкільну освіту».

Харчування у державних і комунальних закладах дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю здійснюється за кошти засновника відповідного ЗДО (ч. 7 ст. 19 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Висновок

В організації діяльності спеціальних груп у ЗДО керуйтеся Порядком утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, затвердженим постановою КМУ від 04.04.2025 № 381. Враховуйте особливості комплектування спеціальних груп, організації освітнього процесу в них, кадрового та матеріального забезпечення.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді