Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового
Дошкільна освіта має бути доступна для кожної дитини. Це основна концептуальна ідея нового Закону України «Про дошкільну освіту» (далі — Закон про дошкільну освіту).
Доступність дошкільної освіти забезпечують органи державної влади, органи місцевого самоврядування, засновники закладів освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності та суб’єкти освітньої діяльності.
Вісім типів організації освітньої діяльності визначено в Законі про дошкільну освіту (ст. 35). Новий термін «типи організації освітньої діяльності» замінив термін «типи закладів дошкільної освіти», перелік яких містив попередній Закон.
📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО
Традиційні та нові типи організації освітньої діяльності
Традиційні, які раніше визначалися як типи закладів дошкільної освіти. Залишаються й надалі | Нові типи організації освітньої діяльності |
Ясла | Мобільний дитячий садок |
Дитячий садок | Сімейний (родинний) садок |
Спеціальний дитячий садок | Мінісадок |
Центр розвитку дитини | Центр педагогічного партнерства |
Кожна дитина має право здобувати дошкільну освіту в найбільш доступному і наближеному до місця її проживання комунальному закладі освіти. Щоб забезпечити територіальну доступність дошкільної освіти, запроваджують різні форми її здобуття, враховуючи потреби дітей і вибір батьків. Також створюють альтернативні типи дитсадків — наприклад, мобільні дитсадки у місцевостях, де здобути дошкільну освіту в інший спосіб неможливо.
Поєднання типів організації освітньої діяльності
Заклад дошкільної освіти може використовувати один або декілька типів організації освітньої діяльності, комбінуючи їх і формуючи окремі структурні підрозділи та/або групи.
Наприклад, дитячий садок може мати як структурні підрозділи ясла, мобільний дитячий садок.

Положення про типи організації освітньої діяльності
Після громадського обговорення окремих проєктів положень про типи організації освітньої діяльності постановою КМУ від 07.07.2025 № 818 затверджено єдине Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти (далі — Положення).
Положення визначає основні засади функціонування суб’єктів освітньої діяльності за деякими типами організації освітньої діяльності, визначеними статтею 35 Закону України «Про дошкільну освіту», а саме:
- ясла;
- дитячий садок;
- мобільний дитячий садок;
- сімейний (родинний) садок;
- міні-садок;
- центр педагогічного партнерства;
- центр розвитку дитини.
Розглянемо особливості нових типів закладів дошкільної освіти. Сучасні типи дошкільних закладів охарактеризовано у Законі про дошкільну освіту та Положенні.
Комплектування груп у ЗДО: вимоги
Центр педагогічного партнерства
Що таке центр педагогічного партнерства
Центр педагогічного партнерства — це тип організації освітньої діяльності, що забезпечує розвиток дітей від народження за обов’язкової участі їхніх батьків або одного з них.
Як працює центр педагогічного партнерства
Центр педагогічного партнерства надає педагогічну підтримку батькам.
Суть педагогічної підтримки батьків
Педагогічну підтримку батькам центр педагогічного партнерства надає, зокрема, під час дозвілля, відпочинку (сну) дітей.
Види педагогічної підтримки батьків дитини:
- проведення педагогічних (методичних), психологічних, інформаційних та інших консультацій;
- проведення освітніх заходів — курсів, семінарів, тренінгів тощо;
- надання інформації про навчально-методичне забезпечення для здобуття дошкільної освіти.
Вік вихованців
До центру педагогічного партнерства зараховують дітей від народження до шести або семи років, а дітей з ООП — до семи або восьми років.
Формування груп у центрі педагогічного партнерства
Вимоги до приміщення
Освітня діяльність може бути організована без обмеження поверховості житлових та/або нежитлових приміщень.
Суб’єкт освітньої діяльності облаштовує:
- окремий кабінет, зал для надання педагогічної підтримки батькам;
- місця для дітей та їхніх батьків (з однієї сім’ї) такі, що ізольовані від інших дітей та батьків, — для максимальної індивідуалізації освітнього процесу (за потреби);
- ізольовані від дітей та інших сторонніх осіб місця для батьків, аби вони могли виконувати трудові функції за місцем їхньої роботи в дистанційному режимі — такі, що можна виконувати під час дозвілля, відпочинку (сну) дітей.
Вимоги до освітніх результатів
Здобуття дошкільної освіти у групах за окремими освітніми напрямами Державного стандарту дошкільної освіти, складовими освітньої програми чи парціальної програми не потребує досягнення всіх результатів, визначених Державним стандартом дошкільної освіти. Утім мають бути досягнуті результати, передбачені відповідними освітніми напрямами, складовими освітньої програми чи парціальної програми.
Чи відкриваються центри педагогічного партнерства в Україні
За словами Ніни Омельяненко, очільниці Асоціації працівників дошкільної освіти, центр педагогічного партнерства є нині чи не найпопулярнішим альтернативним типом організації освітньої діяльності. Так, у Житомирі вже функціонує вісім таких центрів, де діти відвідують їх разом із батьками. Ще один, для дітей раннього віку, 11 червня 2025 року відкрито в Мукачеві. Ініціативу реалізує Асоціація працівників дошкільної освіти за підтримки UNICEF Ukraine за фінансової підтримки KFW. Центр працюватиме на базі Мукачівського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 20. Його відвідуватимуть діти віком від 11 місяців до 1,5 року разом з одним із батьків тричі на тиждень. Із дітьми займатимуться педагоги, які опанували сучасні методики навчання, пройшли підвищення кваліфікації за спеціально розробленими програмами: психологічна підтримка дітей та батьків, запобігання насильству, гендерна рівність.
Групову кімнату, в якій проходитимуть заняття, повністю відремонтовано, оснащено сучасними меблями, ігровими зонами та навчальними матеріалами відповідно до міжнародного стандарту якості ECERS-3.
Незабаром центри педагогічного партнерства відкриють ще у п’яти ЗДО Мукачева. Ніна Омельяненко впевнена: що більше таких центрів — то більше шансів для кожної дитини на рівний старт. Це важливий крок до забезпечення рівного доступу до якісної дошкільної освіти для всіх дітей, незалежно від місця проживання чи соціальних обставин. Це також відповідь на виклики, що постають перед родинами в умовах війни, адже турбота про дітей не може чекати.
Мобільний дитячий садок
Що таке мобільний дитсадок
Мобільний дитячий садок — це тип організації освітньої діяльності, який забезпечує надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти за місцем проживання дітей, зокрема із застосуванням або на базі спеціально облаштованого для надання таких послуг транспортного засобу.
Мобільні дитсадки насамперед доцільні для тих місцевостей, де не забезпечено безплатне здобуття дошкільної освіти в інший спосіб — де не працює жоден дитсадок, немає жодного суб’єкта освітньої діяльності.
Як працює мобільний дитсадок
Розглянемо основні засади організації діяльності мобільного дитсадка, які визначені Положенням.
Вік вихованців
До ЗДО (дошкільного підрозділу) з типом організації освітньої діяльності «мобільний дитячий садок» зараховують дітей від двох до шести або семи років, а дітей з особливими освітніми потребами — до семи або восьми років.
Особливості формування груп мобільного дитсадка
Дії суб’єкта освітньої діяльності:
- створює місця для розвитку дітей, зокрема для ігрових активностей; для дітей з особливими освітніми потребами створює інклюзивне освітнє середовище;
- забезпечує організоване підвезення педагогічних та інших працівників, осіб, залучених до здійснення освітнього процесу, а також за потреби ігрових, дидактичних, науково-методичних, матеріально-технічних ресурсів;
- визначає графік, за яким здійснюється освітній процес (не менше ніж двічі на тиждень з кожною групою вихованців протягом двох годин).
Вимоги до транспортного засобу / приміщення
Місцем для організації освітньої діяльності у мобільному дитячому саку може бути:
- спеціально облаштований транспортний засіб з розрахунку не менш як 2 кв. метри на одну дитину;
- пристосоване приміщення не вище третього поверху та/або пристосована споруда з розрахунку не менш як 3 кв. метри на дитину.
Спеціально облаштоване місце розташування (паркування) транспортного засобу обирають з дотриманням правил дорожнього руху в безпосередній близькості до спортивно-ігрового майданчика або на земельній ділянці, на якій можна облаштувати модульний/мобільний спортивно-ігровий майданчик та промаркувати його відповідними позначками як територію з обмеженим рухом пересування.
У спеціально облаштованому транспортному засобі облаштовують медичний осередок.
Вимоги до педагогів та їхній робочий час
Функції вихователя для кожної групи вихованців реалізує не менш як один педагогічний працівник, який має педагогічну освіту та/або професійну кваліфікацію педагогічного працівника.
Робочий час педагогічного працівника включає час, необхідний для:
- безпосереднього здійснення освітнього процесу (педагогічне навантаження);
- організаційної роботи, зокрема взаємодії з батьками, участі у засіданнях педагогічної ради;
- виконання методичної роботи, зокрема підготовки до організації та здійснення освітнього процесу;
- підвищення кваліфікації, самоосвіти;
- іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором та/або посадовою інструкцією;
- дороги до місця безпосереднього здійснення освітнього процесу з вихованцями та назад.
Практика діяльності мобільного дитсадка в Україні
Можливі варіанти діяльності мобільного дитсадка описує в журналі «Практика управління дошкільним закладом» Ірина Барматова:
Варіант 1. Наприклад, у сільській раді облаштували кімнату, щоб організувати на певний час освітній процес для дітей. Спеціальний транспортний засіб довозитиме до цього місця вихователя, необхідне навчально-методичне чи матеріально технічне забезпечення. Вихователь проводитиме з дітьми короткотривалу роботу і їхатиме в іншу місцевість. Питання безпеки та санітарних кімнат буде покладене на сільраду.
Варіант 2. Його можна реалізувати на прикладі Туреччини. У Стамбулі облаштували двоповерхові автобуси на кшталт англійських бібліотек на колесах. В автобусах облаштовано умови для освітнього процесу з невеликою кількістю дітей. Автобус приїжджає у певну місцевість, і вихователь працює з дітьми.
Так, мобільний дитсадок — це не ідеальний варіант, щоб створити дитині досконалі умови, але це можливість для дітей здобувати дошкільну освіту.
Сімейний садок
Що таке сімейний садок
Сімейний (родинний) садок — це тип організації освітньої діяльності за місцем проживання сім’ї (родини) в індивідуальному житловому будинку з наданням освітніх послуг дітям від народження, які перебувають у родинних стосунках, та/або дітям, які не є членами сім’ї (родини). Часто його називають дитячий садок сімейного типу.
Сімейний (родинний) садок не може функціонувати як державний заклад дошкільної освіти, а також як дошкільний підрозділ державного закладу загальної середньої освіти.
Як працює сімейний дитсадок
Розглянемо основні засади організації діяльності сімейного садка, визначені Положенням.
Засновник та керівник сімейного дитсадка
Член / члени сім’ї, які створили заклад дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності — сімейний садок, і є його засновником / засновниками / співзасновниками.
Член сім’ї може виконувати функції керівника закладу дошкільної освіти, визначені законодавством, самостійно або найняти для виконання обов’язків керівника іншу особу, яка відповідає вимогам до керівника ЗДО.
Член сім’ї, в індивідуальному житловому будинку якої функціонує дошкільний підрозділ закладу освіти за типом організації освітньої діяльності «сімейний (родинний) садок», виконує функції керівника дошкільного підрозділу, що діє у складі закладу дошкільної освіти чи іншої юридичної особи. Керівник дошкільного підрозділу має права та обов’язки керівника ЗДО, передбачені законодавством, крім тих, що може мати виключно керівник юридичної особи.
Член сім’ї може провадити освітню діяльність як фізична особа — підприємець. Він виконує обов’язки керівника, визначені законодавством для керівника ЗДО, самостійно або наймає для виконання обов’язків керівника іншу особу, яка повинна відповідати встановленим вимогам до керівника ЗДО.
Вік вихованців
До сімейного (родинного) садка зараховуються діти від народження до шести або семи років, а діти з особливими освітніми потребами — до семи або восьми років.
Вимоги до приміщення та освітнього середовища
Приміщення індивідуального житлового будинку для здійснення освітнього процесу та перебування вихованців мають бути відокремлені від житлових приміщень членів сім’ї (родини). Це приміщення, а також пристосовані поряд з ним споруди, які використовують в освітній діяльності, облаштовуються з розрахунку не менш як 3 кв. метри на одну дитину.
Суб’єкт освітньої діяльності повинен мати власний спортивно-ігровий майданчик або використовувати той, що розташований у пішій доступності від земельної ділянки, на якій розташований індивідуальний житловий будинок. Доступ до майданчика слід обмежити для сторонніх осіб під час перебування на ньому вихованців.
Санітарний (туалетний) простір, ізольований для учасників освітнього процесу, облаштовують з урахуванням вимог санітарного законодавства.
У приміщеннях індивідуального житлового будинку організовують місця для розвитку, зокрема для ігрових активностей, місця для дозвілля та відпочинку вихованців. Для дітей з ООП створюють інклюзивне освітнє середовище.
Вимоги до вихователя
Функції вихователя, визначені законодавством та професійним стандартом, для кожної групи реалізує не менш як один педагогічний працівник, який має педагогічну освіту та/або професійну кваліфікацію педагогічного працівника.
Мінісадок
Що таке мінісадок
Міні-садок — це тип організації освітньої діяльності з одночасним перебуванням не більше п’яти дітей.
Наприклад, у селі проживає п’ятеро дітей дошкільного віку, а дитсадка немає. Особа хоче відкрити для них дитсадок, і вона має на це право відповідно до нового Закону України «Про дошкільну освіту». Для відкриття мінісадка п’ятеро вихованців — достатня умова.
Як працює мінісадок
Вимоги до приміщення
Освітню діяльність організовують в індивідуальному житловому будинку або в інших пристосованих для ведення освітньої діяльності житлових та/або нежитлових приміщеннях (не вище третього поверху) чи споруді. Їх облаштовують з розрахунку не менш як 3 кв. метри на одну дитину.
Вік вихованців
До мінісадка зараховують дітей від народження до шести або семи років, а дітей з ООП — до семи або восьми років.
Вимоги до вихователя
Функції вихователя, визначені законодавством та професійним стандартом, для кожної групи реалізує не менш як один педагогічний працівник, який має педагогічну освіту та/або професійнукацію педагогічного працівника.