Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

Автор
експерт з питань освіти, Київ
У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
Освітня субвенція — 2025 Як оформити заяву: шпаргалка
  Скачати  

         

Типи закладів дошкільної освіти за новим Законом про дошкільну освіту

Дошкільна освіта має бути доступна для кожної дитини. Це основна концептуальна ідея нового Закону України «Про дошкільну освіту» (далі — Закон про дошкільну освіту).

Доступність дошкільної освіти забезпечують органи державної влади, органи місцевого самоврядування, засновники закладів освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності та суб’єкти освітньої діяльності.

Вісім типів організації освітньої діяльності визначено в Законі про дошкільну освіту (ст. 35). Новий термін «типи організації освітньої діяльності» замінив термін «типи закладів дошкільної освіти», перелік яких містив попередній Закон.

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

Традиційні та нові типи організації освітньої діяльності

Традиційні, які раніше визначалися як типи закладів дошкільної освіти. Залишаються й надалі

Нові типи організації освітньої діяльності

Ясла

Мобільний дитячий садок

Дитячий садок

Сімейний (родинний) садок

Спеціальний дитячий садок

Мінісадок

Центр розвитку дитини

Центр педагогічного партнерства

Кожна дитина має право здобувати дошкільну освіту в найбільш доступному і наближеному до місця її проживання комунальному закладі освіти. Щоб забезпечити територіальну доступність дошкільної освіти, запроваджують різні форми її здобуття, враховуючи потреби дітей і вибір батьків. Також створюють  альтернативні типи дитсадків — наприклад, мобільні дитсадки у місцевостях, де здобути дошкільну освіту в інший спосіб неможливо.

Поєднання типів організації освітньої діяльності

Заклад дошкільної освіти може використовувати один або декілька типів організації освітньої діяльності, комбінуючи їх і формуючи окремі структурні підрозділи та/або групи.  

Наприклад, дитячий садок може мати як структурні підрозділи ясла, мобільний дитячий садок.

Положення про типи організації освітньої діяльності

Завершилося громадське обговорення проєктів положень про типи організації освітньої діяльності. Ці проєкти необхідні для реалізації Закону про дошкільну освіту. Звіти за результатами громадського обговорення опубліковані на сайті МОН. Далі Положення про типи організації освітньої діяльності має затвердити Кабінет Міністрів України.  Наша редакція відстежує зміни в законодавстві і коли відповідні положення будуть затверджені — повідомимо та проаналізуємо зміни. 

Розглянемо особливості нових типів закладів дошкільної освіти. Сучасні типи дошкільних закладів охарактеризовано у Законі про дошкільну освіту та проєктах положень про них.

Центр педагогічного партнерства

Що таке центр педагогічного партнерства

Центр педагогічного партнерства — тип організації освітньої діяльності, що забезпечує розвиток дітей від народження за обов’язкової участі їхніх батьків або одного з них.

Як працює центр педагогічного партнерства

Громадське обговорення проєкту Положення про центр педагогічного партнерства завершилося 8 січня 2025 року. У документі визначено, що такий центр може надавати педагогічну підтримку майбутнім батькам, а також дітям раннього, дошкільного віку та їхнім батькам з питань розвитку, виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок і компетентностей.

Основні завдання центру педагогічного партнерства:

  • педагогічна підтримка батьків, які очікують на дитину та/або вже мають дітей, на засадах взаємоповаги, довіри та рівноправного співробітництва між усіма учасниками освітнього процесу;
  • налагодження взаємодії з батьками на принципах педагогіки партнерства;
  • створення сприятливих умов для формування культури відповідального батьківства.

Засновник забезпечує центр педагогічного партнерства відповідними ігровими, дидактичними, науково-методичними, матеріально-технічними, інформаційними ресурсами, а також засобами для надання першої домедичної допомоги.

У центрі педагогічного партнерства може бути облаштоване приміщення для грудного годування дітей.

Основна форма організації діяльності у центрі педагогічного партнерства — очна, за визначеним графіком, який затверджує керівник або засновник.

За запитом батьків центр педагогічного партнерства може надавати педагогічну підтримку у дистанційній формі, як педагогічний патронаж, а також у поєднанні цих форм.

Центр педагогічного партнерства може діяти протягом календарного року.

Чи відкриваються центри педагогічного партнерства в Україні

За словами Ніни Омельяненко, очільниці Асоціації працівників дошкільної освіти, центр педагогічного партнерства є нині чи не найпопулярнішим альтернативним типом організації освітньої діяльності. Так, у Житомирі вже функціонує вісім таких центрів, де діти відвідують їх разом із батьками. Ще один, для дітей раннього віку, 11 червня 2025 року відкрито в Мукачеві. Ініціативу реалізує Асоціація працівників дошкільної освіти за підтримки UNICEF Ukraine за фінансової підтримки KFW. Центр працюватиме на базі Мукачівського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 20. Його відвідуватимуть діти віком від 11 місяців до 1,5 року разом з одним із батьків тричі на тиждень. Із дітьми займатимуться педагоги, які опанували сучасні методики навчання, пройшли підвищення кваліфікації за спеціально розробленими програмами: психологічна підтримка дітей та батьків, запобігання насильству, гендерна рівність.

Групову кімнату, в якій проходитимуть заняття, повністю відремонтовано, оснащено сучасними меблями, ігровими зонами та навчальними матеріалами відповідно до міжнародного стандарту якості ECERS-3.

Незабаром центри педагогічного партнерства відкриють ще у п’яти ЗДО Мукачева. Ніна Омельяненко впевнена: що більше таких центрів — то більше шансів для кожної дитини на рівний старт. Це важливий крок до забезпечення рівного доступу до якісної дошкільної освіти для всіх дітей, незалежно від місця проживання чи соціальних обставин. Це також відповідь на виклики, що постають перед родинами в умовах війни, адже турбота про дітей не може чекати.

Мобільний дитячий садок

Що таке мобільний дитсадок

Мобільний дитячий садок — тип організації освітньої діяльності, який забезпечує надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти за місцем проживання дітей, зокрема із застосуванням або на базі спеціально облаштованого для надання таких послуг транспортного засобу.

Мобільні дитсадки насамперед доцільні для тих місцевостей, де не забезпечено безплатне здобуття дошкільної освіти в інший спосіб — де взагалі не працює жоден дитсадок, немає жодного суб’єкта освітньої діяльності.

Як працює мобільний дитсадок

Розглянемо основні засади організації діяльності мобільного дитсадка, які визначені в проєкті Положення про мобільний дитячий садок.

Мобільний дитячий садок може надавати освітні послуги в транспортному засобі або мобільною командою педагогів у спеціально пристосованому стаціонарному приміщенні з розрахунку 2,5 м2 на дитину.

Дії засновника:

  • визначає місце для організації освітньої діяльності з дітьми у безпечному, здоровому та інклюзивному освітньому середовищі;
  • забезпечує перевезення педагогічних працівників (мобільної бригади) до місця здобуття дошкільної освіти дітьми та у зворотному напрямку;
  • забезпечує мобільний дитсадок відповідними ресурсами — ігровими, дидактичними, науково-методичними, матеріально-технічними, інформаційними.

Транспортний засіб (мобільний дитсадок) розміщують з урахуванням правил дорожнього руху, в безпосередній близькості до дитячого ігрового майданчика або на площині, де можна облаштувати модульний/мобільний ігровий майданчик з розрахунку не менше ніж 7,5 м2 на дитину. Його маркують як територію з обмеженим рухом пересування («Мобільний дитячий садок»).

Основною формою організації освітньої діяльності у мобільному дитячому садку є очна. Іі проводять за визначеним графіком, але не менше двох разів на тиждень.

Графік роботи та логістику руху мобільного дитсадка затверджує засновник або уповноважений ним орган до початку діяльності дитсадка.

Мобільний дитячий садок діє не менше 5 місяців протягом календарного року. Графік роботи з кожною групою дітей — не менше ніж двічі на тиждень протягом двох годин, якщо інше не визначено засновником.

Можливі варіанти діяльності мобільного дитсадка описує в журналі «Практика управління дошкільним закладом» Ірина Барматова:

Варіант 1. Наприклад, у сільській раді облаштували кімнату, щоб організувати на певний час освітній процес для дітей. Спеціальний транспортний засіб довозитиме до цього місця вихователя, необхідне навчально-методичне чи матеріально технічне забезпечення. Вихователь проводитиме з дітьми короткотривалу роботу і їхатиме в іншу місцевість. Питання безпеки та санітарних кімнат буде покладене на сільраду.

Варіант 2. Його можна реалізувати на прикладі Туреччини. У Стамбулі облаштували двоповерхові автобуси на кшталт англійських бібліотек на колесах. В автобусах облаштовано умови для освітнього процесу з невеликою кількістю дітей. Автобус приїжджає у певну місцевість, і вихователь працює з дітьми.

Так, мобільний дитсадок — це не ідеальний варіант, щоб створити дитині досконалі умови, але це можливість для дітей здобувати дошкільну освіту.

Сімейний садок

Що таке сімейний садок

Сімейний (родинний) садок — тип організації освітньої діяльності за місцем проживання сім’ї (родини) в індивідуальному житловому будинку з наданням освітніх послуг дітям від народження, які перебувають у родинних стосунках, та/або дітям, які не є членами сім’ї (родини). Часто його називають дитячий садок сімейного типу. 

Як працює сімейний дитсадок

У проєкті Положення про сімейний (родинний) садок визначено, що дія Положення поширюється на організацію освітньої діяльності фізичною особою-підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти та є членом сімʼї або родичем не менше двох дітей, для яких організовується такий сімейний садок.

Головними завданнями сімейного  садка є:

  • забезпечення права кожної дитини на розвиток, безпеку, піклування, освіту, гру та творчу діяльність;
  • створення безпечного, здорового та за потреби інклюзивного освітнього середовища, в якому забезпечується розвиток кожної дитини відповідно до віку та вимог державного стандарту дошкільної освіти; 
  • налагодження взаємодії з батьками дітей, які не є членами сім’ї або родичами, на принципах педагогіки партнерства.

Загальна кількість вихованців у сімейному (родинному) садку не може перевищувати десяти, враховуючи тих, які перебувають у сімейних або родинних відносинах.

До штату сімейного садка входять члени сім’ї та інші наймані працівники, які забезпечують його діяльність. Безпосереднє управління сімейним садком здійснює його керівник (засновник), який водночас може бути вихователем. 

Мінісадок

Що таке мінісадок

Міні-садок — тип організації освітньої діяльності з одночасним перебуванням не більше п’яти дітей.

Наприклад, у селі проживає п’ятеро дітей дошкільного віку, а дитсадка немає. Особа хоче відкрити для них дитсадок, і вона має на це право відповідно до нового Закону України «Про дошкільну освіту». Для відкриття мінісадка п’ятеро вихованців — достатня умова.

Як працює мінісадок

У проєкті Положення про мінісадок визначено основні засади організації діяльності такого дитсадка.

Міні-садок створюється за наявності:

  • приміщення (власного або найманого житлового будинку, квартири, яка розташована не вище другого поверху, або іншого приміщення), що відповідає санітарним та будівельним нормам для перебування дітей раннього та дошкільного віку;
  • одного працівника (вихователя) з педагогічною освітою відповідно до статті 25 Закону України «Про дошкільну освіту». 

Мінісадок повинен мати в безпосередній близькості дитячий ігровий майданчик.

Головні завдання мінісадка:

  • задоволення права кожної дитини на розвиток, безпеку, піклування, освіту, гру та творчу діяльність;
  • створення безпечного, здорового та за потреби інклюзивного освітнього середовища, в якому забезпечується розвиток кожної дитини відповідно до віку та вимог державного стандарту дошкільної освіти;
  • налагодження взаємодії з батьками на принципах педагогіки партнерства.

Режим роботи мінісадка та розпорядок перебування вихованців засновник визначає самостійно. Також він забезпечує міні-садок необхідними ресурсами та обладнанням відповідно до орієнтовних переліків матеріально-технічного, навчально-методичного та інформаційного забезпечення закладу дошкільної освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, а також засобами надання домедичної допомоги.

Підіб'ємо підсумки. Очікуємо, коли КМУ затвердить положення про кожен із типів організації освітньої діяльності в дошкільних закладах. Інформуватимемо вас про всі зміни — не перемикайтеся!



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді