Як працювати з трудовими книжками під час воєнного стану
Після початку повномасштабного вторгнення росії в частини вчителів і вчительок зменшився розмір заробітної плати. Основними причини цього стали:
- скорочення кількості робочих годин;
- урізання частини виплат, які є додатковими до ставки (доплати, надбавки, премії тощо).
Такі тези зазначено в дослідженні «Умови праці вчителів і вчительок: вплив війни та перспективи змін», яке провів аналітичний центр «Cedos».
Детальніше ознайомитися з результатами дослідження можна в прикріпленому документі.
Відповідно до висновків експертів, скорочення кількості навчальних годин, і, відповідно, ставок, сталося, зокрема, через зменшення кількості учнів і учениць у закладах освіти, а отже, і кількості класів.
Як зазначено в результатах дослідження, загальна кількість вчительських ставок на початок 2023 року скоротилася на 8% порівняно з вереснем 2021 року. Щоправда, у деяких регіонах цей відсоток значно більший. Насамперед йдеться про області, частина територій яких тимчасово окупована або розташована в зоні активних бойових дій.
Наведемо порівняльні дані з вереснем 2021 року:
- у Донецькій області на вересень 2022 року кількість ставок вчителів зменшилася на 31%, згодом — ще на 7%, а тому загальний відсоток скорочення на січень 2023 року склав 38%;
- у Луганській області на вересень 2022 року — на 38%, згодом — ще на 18%, а тому загальний відсоток скорочення на січень 2023 року склав 56%;
- у Запорізькій області на вересень 2022 року — на 17% (до січня 2023 року відсоток не змінився);
- у Миколаївській області на вересень 2022 року — на 12%, згодом цей показник зріс на 1%, а тому загальний відсоток скорочення на січень 2023 року склав 11%;
- у Харківській області на вересень 2022 року — на 19%, згодом (через деокупацію) цей показник зріс на 6%, а тому загальний відсоток скорочення на січень 2023 року склав 13%;
- у Херсонській області на вересень 2022 року — на 46%, згодом (через деокупацію) цей показник зріс на 38%, а тому загальний відсоток скорочення на січень 2023 року склав 8%.
Окрім того, за словами аналітиків, через скасування фінансування варіативного компонента освітніх програм з державного бюджету засновники закладів освіти спонукали школи:
- виключити з навчальних планів вибіркові предмети;
- скасувати або обмежити поділ учнів і учениць на групи.
Такі дії також вплинули на кількість проведених вчителями уроків.
Згідно з результатами дослідження, через повномасштабне вторгнення росії в Україну також різко зросла кількість учнів і учениць, які навчаються за сімейною та екстернатною формами:
- на сімейній формі — у 14 разів за півтора року (з 4 695 осіб у 2021 році до 64 409 осіб у 2022 році);
- на екстернатній формі — майже втричі (з 11 346 осіб у 2021 році до 33 520 осіб у 2022 році.
Проте кількість оплачуваних годин за роботу з такими учнями (оцінювання, консультації тощо) є незначною й не входить до розрахунку освітньої субвенції (оплату такої праці фінансують місцеві бюджети).
За матеріалами НУШ