У МОН розповіли про мету змін у навчанні старшої школи та період їх втілення

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Роз’яснення від МОН якою має бути профільна середня освіта в Україні

Зміни в навчанні старшої школи

Заяви: як оформлювати та реєструвати

У Міністерстві освіти і науки опублікували роз’яснення про те, якою має бути профільна середня освіта в Україні. Зокрема про ключову мету змін, деталі реформи та коли планується її втілення.

Насамперед, реформа профільної середньої освіти має поліпшити якість освіти та подолати освітні нерівності:

  • можливість обирати напрям навчання та курси / предмети;
  • збільшення строків здобуття повної загальної середньої освіти до 12 років;
  • відокремлення старшої школи від початкової (1-4 класи) і, можливо, базової (5-9 класи);
  • забезпечення сучасним обладнанням і підвищення кваліфікації вчителів;
  • якісна профорієнтація. 

Учень / учениця після 9 класу матиме змогу вступити в академічний ліцей або до закладу професійної освіти чи коледж.

Як зауважили в освітньому відомстві, уже в 2025 році розпочнеться пілотування реформи, а в 2027 році заплановано впровадження реформи в 10 класах. Зокрема, передбачено, що перший випуск 12 класу буде в 2030 році. 

За роз’ясненнями МОН, впровадження профільної середньої освіти має такі мети:

  • зробити освіту доброчесною, адже завелика кількість предметів призводить до списування, бо учні не встигають вивчати все на однаково глибокому рівні;
  • надати можливість реалізуватися через вибір профілю навчання та предметів;
  • запровадити компетентісний підхід, тому що школа має давати не тільки енциклопедичні знання, а й прикладні;
  • посилити педагогіку партнерства в школах — вони мають відмовлятися від радянської ієрархії;
  • зробити дитиноцентризм цінністю освіти: школа має підтримувати учнів у розкритті талантів та самореалізації;
  • посилити спроможність шкіл розвивати критичне мислення. Потрібно перевіряти, зважувати, цікавитися, уміти ставити правильні запитання — навички, які потрібні в сучасному світі.  

Окрім того, учнівство зможе самостійно обрати профіль навчання, а також додатково предмети в межах цього профілю і поза ним. Водночас буде обов’язкове для всіх ядро. 

Оновлені великі ліцеї зможуть пропонувати учням різні профілі та багато додаткових курсів. Такий вибір неможливо реалізувати з одним класом на паралелі. 

Також старша школа потребує дорогого обладнання: для лабораторій, STEM і кабінетів інформатики тощо. Учні не мають користуватися обладнанням з минулого століття. 

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62759

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1748

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
423

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54380

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
850

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді