Індивідуальний навчальний план: чи обов'язково складати
У Міністерстві освіти і науки опублікували роз’яснення про те, якою має бути профільна середня освіта в Україні. Зокрема про ключову мету змін, деталі реформи та коли планується її втілення.
Насамперед, реформа профільної середньої освіти має поліпшити якість освіти та подолати освітні нерівності:
- можливість обирати напрям навчання та курси / предмети;
- збільшення строків здобуття повної загальної середньої освіти до 12 років;
- відокремлення старшої школи від початкової (1-4 класи) і, можливо, базової (5-9 класи);
- забезпечення сучасним обладнанням і підвищення кваліфікації вчителів;
- якісна профорієнтація.
Учень / учениця після 9 класу матиме змогу вступити в академічний ліцей або до закладу професійної освіти чи коледж.
Як зауважили в освітньому відомстві, уже в 2025 році розпочнеться пілотування реформи, а в 2027 році заплановано впровадження реформи в 10 класах. Зокрема, передбачено, що перший випуск 12 класу буде в 2030 році.
За роз’ясненнями МОН, впровадження профільної середньої освіти має такі мети:
- зробити освіту доброчесною, адже завелика кількість предметів призводить до списування, бо учні не встигають вивчати все на однаково глибокому рівні;
- надати можливість реалізуватися через вибір профілю навчання та предметів;
- запровадити компетентісний підхід, тому що школа має давати не тільки енциклопедичні знання, а й прикладні;
- посилити педагогіку партнерства в школах — вони мають відмовлятися від радянської ієрархії;
- зробити дитиноцентризм цінністю освіти: школа має підтримувати учнів у розкритті талантів та самореалізації;
- посилити спроможність шкіл розвивати критичне мислення. Потрібно перевіряти, зважувати, цікавитися, уміти ставити правильні запитання — навички, які потрібні в сучасному світі.
Окрім того, учнівство зможе самостійно обрати профіль навчання, а також додатково предмети в межах цього профілю і поза ним. Водночас буде обов’язкове для всіх ядро.
Оновлені великі ліцеї зможуть пропонувати учням різні профілі та багато додаткових курсів. Такий вибір неможливо реалізувати з одним класом на паралелі.
Також старша школа потребує дорогого обладнання: для лабораторій, STEM і кабінетів інформатики тощо. Учні не мають користуватися обладнанням з минулого століття.
За матеріалами МОН