У МОН розповіли про мету змін у навчанні старшої школи та період їх втілення

Роз’яснення від МОН якою має бути профільна середня освіта в Україні

Зміни в навчанні старшої школи

Індивідуальний навчальний план: чи обов'язково складати

У Міністерстві освіти і науки опублікували роз’яснення про те, якою має бути профільна середня освіта в Україні. Зокрема про ключову мету змін, деталі реформи та коли планується її втілення.

Насамперед, реформа профільної середньої освіти має поліпшити якість освіти та подолати освітні нерівності:

  • можливість обирати напрям навчання та курси / предмети;
  • збільшення строків здобуття повної загальної середньої освіти до 12 років;
  • відокремлення старшої школи від початкової (1-4 класи) і, можливо, базової (5-9 класи);
  • забезпечення сучасним обладнанням і підвищення кваліфікації вчителів;
  • якісна профорієнтація. 

Учень / учениця після 9 класу матиме змогу вступити в академічний ліцей або до закладу професійної освіти чи коледж.

Як зауважили в освітньому відомстві, уже в 2025 році розпочнеться пілотування реформи, а в 2027 році заплановано впровадження реформи в 10 класах. Зокрема, передбачено, що перший випуск 12 класу буде в 2030 році. 

За роз’ясненнями МОН, впровадження профільної середньої освіти має такі мети:

  • зробити освіту доброчесною, адже завелика кількість предметів призводить до списування, бо учні не встигають вивчати все на однаково глибокому рівні;
  • надати можливість реалізуватися через вибір профілю навчання та предметів;
  • запровадити компетентісний підхід, тому що школа має давати не тільки енциклопедичні знання, а й прикладні;
  • посилити педагогіку партнерства в школах — вони мають відмовлятися від радянської ієрархії;
  • зробити дитиноцентризм цінністю освіти: школа має підтримувати учнів у розкритті талантів та самореалізації;
  • посилити спроможність шкіл розвивати критичне мислення. Потрібно перевіряти, зважувати, цікавитися, уміти ставити правильні запитання — навички, які потрібні в сучасному світі.  

Окрім того, учнівство зможе самостійно обрати профіль навчання, а також додатково предмети в межах цього профілю і поза ним. Водночас буде обов’язкове для всіх ядро. 

Оновлені великі ліцеї зможуть пропонувати учням різні профілі та багато додаткових курсів. Такий вибір неможливо реалізувати з одним класом на паралелі. 

Також старша школа потребує дорогого обладнання: для лабораторій, STEM і кабінетів інформатики тощо. Учні не мають користуватися обладнанням з минулого століття. 

За матеріалами МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

На жаль, у сучасній школі все частіше звучить слово «булінг». На це явище жаліються учні та батьки з боку вчителів, вчителі з боку батьків та школярів. Але нерідко явище цькування окремих працівників спостерігається і у самому педагогічному колективі – між колегами та з боку адміністрації. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті.
4955

Цифровізація української освіти: реалізація, проблеми і перспективи

Через необхідність дистанційного навчання актуальним і перспективним напрямом розвитку вітчизняної системи освіти стала її цифровізація. Що вона передбачає, з якими проблемами зіткнулись розробники Національної платформи цифрової освіти, що чекає педагогів і здобувачів освіти в перспективі – у нашій статті
10414

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді