У МОН створили дорожню карту щодо навчання державною мовою та мовами національних меншин

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

МОН презентувало дорожню карту навчання державною мовою та мовами корінних народів і національних меншин

Покращення навчання щодо державної та мов національних меншин

Контроль за системою НАССР: чотири кроки

В умовах воєнного часу в Україні особливо актуальним став розвиток і посилення статусу української мови. Однак також важливо сприяти розвитку мов корінних народів і національних меншин (спільнот), а також надавати можливості для розвитку та збереження етнокультурної ідентичності учнів і учениць.

Саме тому в Міністерстві освіти і науки створили «Дорожню карту створення умов для підвищення якості навчання державною мовою та мовами корінних народів і національних меншин (спільнот) у закладах загальної середньої освіти України на 2023-2027 роки».

1 березня відбулася презентація та обговорення нового документа за сприяння Ради Європи. Учасниками заходу стали понад 100 представників посольств країн, мови яких вивчають як мови національних меншин (спільнот); шкіл, у яких є класи для навчання представників національних меншин (спільнот); громадських і неурядових організацій, обласних департаментів освіти.

Дорожня карта окреслює напрями роботи й заходи, що допоможуть освітнім управлінцям та вчителям забезпечувати якісну мовну освіту для представників корінних народів і національних меншин. У документі міститься перелік конкретних кроків і завдань, які треба втілити, щоб забезпечити ефективну реалізацію законів і нормативних документів з урахуванням інтересів та потреб представників корінних народів і національних меншин України.

«Освіта має бути для всіх українських дітей однаково доступною та якісною. За цим підходом створювали дорожню карту. Один із критеріїв ефективності роботи такої системи — це успішність інтеграції дитини в суспільство під час та після завершення навчання, можливість бути його частиною, працювати, навчатися в ЗВО. Тому ми підійшли системно до цього питання та охопили більш широкі зміни, ніж питання проведення уроків. Для нас принципово залучати до консультацій представників національних спільнот. Адже всі зміни мають працювати в реальних умовах, а не лише декларативно», — зауважив заступник міністра освіти і науки Євген Кудрявець.

Зокрема дорожня карта охоплює чотири напрями:

  • формування та вдосконалення законодавчої та нормативної бази;
  • створення умов для підвищення якості навчання державною мовою та мовами національних меншин / спільнот (або їх вивчення);
  • підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти і закладів ЗЗСО з класами (групами) з навчанням мовами корінних народів і національних меншин;
  • організація та проведення консультацій з представниками громад корінних народів і національних меншин щодо питань в галузі освіти, співпраця з міжнародними організаціями.

Деякі конкретні заходи для ефективного впровадження ідеї:

  • розроблення Концепції моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами корінних народів і національних меншин (спільнот);
  • забезпечення навчально-методичного супроводу освітнього процесу в класах (групах) із мовами навчання національних меншин (спільнот);
  • оновлення змісту освітніх програм підвищення кваліфікації педагогів, зокрема для підготовки їх до участі в реалізації моделі багатомовної освіти;
  • розроблення онлайн-курсів для підвищення кваліфікації педагогів закладів освіти, де є класи / групи з навчанням мовами корінних народів і національних меншин України;
  • розроблення силабусів навчальних дисциплін для ЗВО;
  • проведення консультацій з питань освіти з громадськими об’єднаннями й закладами освіти з класами (групами) для навчання корінних народів та національних меншин (спільнот) України.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4936

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
100195

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22691

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді