Контроль за системою НАССР: чотири кроки
В умовах воєнного часу в Україні особливо актуальним став розвиток і посилення статусу української мови. Однак також важливо сприяти розвитку мов корінних народів і національних меншин (спільнот), а також надавати можливості для розвитку та збереження етнокультурної ідентичності учнів і учениць.
Саме тому в Міністерстві освіти і науки створили «Дорожню карту створення умов для підвищення якості навчання державною мовою та мовами корінних народів і національних меншин (спільнот) у закладах загальної середньої освіти України на 2023-2027 роки».
1 березня відбулася презентація та обговорення нового документа за сприяння Ради Європи. Учасниками заходу стали понад 100 представників посольств країн, мови яких вивчають як мови національних меншин (спільнот); шкіл, у яких є класи для навчання представників національних меншин (спільнот); громадських і неурядових організацій, обласних департаментів освіти.
Дорожня карта окреслює напрями роботи й заходи, що допоможуть освітнім управлінцям та вчителям забезпечувати якісну мовну освіту для представників корінних народів і національних меншин. У документі міститься перелік конкретних кроків і завдань, які треба втілити, щоб забезпечити ефективну реалізацію законів і нормативних документів з урахуванням інтересів та потреб представників корінних народів і національних меншин України.
«Освіта має бути для всіх українських дітей однаково доступною та якісною. За цим підходом створювали дорожню карту. Один із критеріїв ефективності роботи такої системи — це успішність інтеграції дитини в суспільство під час та після завершення навчання, можливість бути його частиною, працювати, навчатися в ЗВО. Тому ми підійшли системно до цього питання та охопили більш широкі зміни, ніж питання проведення уроків. Для нас принципово залучати до консультацій представників національних спільнот. Адже всі зміни мають працювати в реальних умовах, а не лише декларативно», — зауважив заступник міністра освіти і науки Євген Кудрявець.
Зокрема дорожня карта охоплює чотири напрями:
- формування та вдосконалення законодавчої та нормативної бази;
- створення умов для підвищення якості навчання державною мовою та мовами національних меншин / спільнот (або їх вивчення);
- підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти і закладів ЗЗСО з класами (групами) з навчанням мовами корінних народів і національних меншин;
- організація та проведення консультацій з представниками громад корінних народів і національних меншин щодо питань в галузі освіти, співпраця з міжнародними організаціями.
Деякі конкретні заходи для ефективного впровадження ідеї:
- розроблення Концепції моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами корінних народів і національних меншин (спільнот);
- забезпечення навчально-методичного супроводу освітнього процесу в класах (групах) із мовами навчання національних меншин (спільнот);
- оновлення змісту освітніх програм підвищення кваліфікації педагогів, зокрема для підготовки їх до участі в реалізації моделі багатомовної освіти;
- розроблення онлайн-курсів для підвищення кваліфікації педагогів закладів освіти, де є класи / групи з навчанням мовами корінних народів і національних меншин України;
- розроблення силабусів навчальних дисциплін для ЗВО;
- проведення консультацій з питань освіти з громадськими об’єднаннями й закладами освіти з класами (групами) для навчання корінних народів та національних меншин (спільнот) України.
За інформацією МОН