У МОН створили дорожню карту щодо навчання державною мовою та мовами національних меншин

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

МОН презентувало дорожню карту навчання державною мовою та мовами корінних народів і національних меншин

Покращення навчання щодо державної та мов національних меншин

Контроль за системою НАССР: чотири кроки

В умовах воєнного часу в Україні особливо актуальним став розвиток і посилення статусу української мови. Однак також важливо сприяти розвитку мов корінних народів і національних меншин (спільнот), а також надавати можливості для розвитку та збереження етнокультурної ідентичності учнів і учениць.

Саме тому в Міністерстві освіти і науки створили «Дорожню карту створення умов для підвищення якості навчання державною мовою та мовами корінних народів і національних меншин (спільнот) у закладах загальної середньої освіти України на 2023-2027 роки».

1 березня відбулася презентація та обговорення нового документа за сприяння Ради Європи. Учасниками заходу стали понад 100 представників посольств країн, мови яких вивчають як мови національних меншин (спільнот); шкіл, у яких є класи для навчання представників національних меншин (спільнот); громадських і неурядових організацій, обласних департаментів освіти.

Дорожня карта окреслює напрями роботи й заходи, що допоможуть освітнім управлінцям та вчителям забезпечувати якісну мовну освіту для представників корінних народів і національних меншин. У документі міститься перелік конкретних кроків і завдань, які треба втілити, щоб забезпечити ефективну реалізацію законів і нормативних документів з урахуванням інтересів та потреб представників корінних народів і національних меншин України.

«Освіта має бути для всіх українських дітей однаково доступною та якісною. За цим підходом створювали дорожню карту. Один із критеріїв ефективності роботи такої системи — це успішність інтеграції дитини в суспільство під час та після завершення навчання, можливість бути його частиною, працювати, навчатися в ЗВО. Тому ми підійшли системно до цього питання та охопили більш широкі зміни, ніж питання проведення уроків. Для нас принципово залучати до консультацій представників національних спільнот. Адже всі зміни мають працювати в реальних умовах, а не лише декларативно», — зауважив заступник міністра освіти і науки Євген Кудрявець.

Зокрема дорожня карта охоплює чотири напрями:

  • формування та вдосконалення законодавчої та нормативної бази;
  • створення умов для підвищення якості навчання державною мовою та мовами національних меншин / спільнот (або їх вивчення);
  • підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти і закладів ЗЗСО з класами (групами) з навчанням мовами корінних народів і національних меншин;
  • організація та проведення консультацій з представниками громад корінних народів і національних меншин щодо питань в галузі освіти, співпраця з міжнародними організаціями.

Деякі конкретні заходи для ефективного впровадження ідеї:

  • розроблення Концепції моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами корінних народів і національних меншин (спільнот);
  • забезпечення навчально-методичного супроводу освітнього процесу в класах (групах) із мовами навчання національних меншин (спільнот);
  • оновлення змісту освітніх програм підвищення кваліфікації педагогів, зокрема для підготовки їх до участі в реалізації моделі багатомовної освіти;
  • розроблення онлайн-курсів для підвищення кваліфікації педагогів закладів освіти, де є класи / групи з навчанням мовами корінних народів і національних меншин України;
  • розроблення силабусів навчальних дисциплін для ЗВО;
  • проведення консультацій з питань освіти з громадськими об’єднаннями й закладами освіти з класами (групами) для навчання корінних народів та національних меншин (спільнот) України.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Держбюджет-2026: рекордні видатки на освіту

У Держбюджеті-2026 на освіту передбачено 278,7 млрд грн, що на 79,8 млрд грн більше ніж у 2025 році. З’ясуємо, на що саме спрямовані ці кошти та чого очікувати освітянам у 2026 році
209

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62816

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1755

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
439

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54428

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді