Літні школи — це додаткові уроки або заняття, які організовують під час літніх канікул. Вони часто розроблені як програми надолуження освітніх втрат, хоч деякі не мають академічної спрямованості та зосереджені на спорті чи інших неакадемічних видах діяльності. Деякі програми мають конкретну мету, наприклад, підтримку учнів під час переходу від початкової до середньої школи або підготовку школярів із високими досягненнями до університету.
У мережі опубліковано британське метадослідження щодо ефективності літніх шкіл.
За результатами дослідження, учні, які відвідують літню школу, досягають прогресу, еквівалентного приблизно трьом додатковим місяцям порівняно з учнями, які не відвідували літньої школи.
Зокрема, кращі показники прослідковуються в таких закладах, де навчання відбувається інтенсивно, у них якісне матеріально-технічне забезпечення, робота організована в невеликих групах або в індивідуальному порядку — із підготовленими й досвідченими вчителями.
Літні школи, як правило, позитивніше впливають на грамотність (додатковий прогрес до трьох місяців), ніж на математику (прогрес до двох місяців). Щодо інших предметів, наприклад, природничих наук, доказової бази замало.
А також доведено, що інтенсивніші підходи до навчання (малі групи й індивідуальне навчання) є ефективнішими (+5 місяців), як індивідуальні заняття загалом.
Як зазначається в дослідженнях, відвідування є основною проблемою літніх шкіл. Адже передбачено добровільну участь у позанавчальний час, тож учні можуть у будь-який момент їх покинути, зокрема діти з неблагополучних сімей. Щоб подолати цю проблему, закладам освіти слід заздалегідь врахувати та виявити будь-які перешкоди до навчання (такі як витрати на їжу чи транспорт, «накладки» зі святами чи релігійними подіями), обговорити ці аспекти з батьками чи опікунами дітей.
Заклад отримав гуманітарну допомогу— маєте провести її облік. Підказки експерта допоможуть без помилок оприбуткувати та списати отримані ноутбуки, парти та стільці, господарські товари тощо.
Щодо організації такого методу, то додаткове навчання в літній час можна призначити учням, які відчувають труднощі в певних частинах навчального плану — предметах чи окремих темах.
Важливі аспекти, які заклади освіти мають врахувати під час впровадження літньої школи:
- додатковий час потрібно присвятити ключовим предметам;
- варто подумати, як забезпечити відвідування літньої школи й активну роботу в ній саме тих учнів, яким потрібно «підтягнутися» в навчанні;
- забезпечити цим учням додаткову цільову підтримку в межах літньої школи;
- якщо літня школа орієнтована на те, щоб допомогти учням у переході до старшої школи, потрібно чітко підкреслювати в її програмі зв’язок із навчальним матеріалом початкових класів.
- Зазначимо, що середня вартість літніх шкіл помірна. Вона включає зарплату персоналу, витрати на матеріально-технічну базу, оренду приміщень, якщо це потрібно, оплату комунальних послуг, однак такі витрати можна передбачити в бюджеті закладу освіти на рік.
Літні школи вимагатимуть значної кількості робочого часу порівняно з іншими підходами. Заняття тут можуть проводити вчителі, асистенти, волонтери, благодійні організації, найняті додатково працівники.
Окрім того, важливим аспектом організації такого методу є академічний компонент літньої школи. Адже вона має бути забезпечена належними ресурсами, персоналом і точно спрямована на потреби учнів в навчанні.
Зазначене метадослідження проводили на основі 59 досліджень ефективності літніх шкіл. Ці студії відповідають критеріям науковості, однак великий відсоток досліджень не був рандомізованим і контрольованим, тож на результати могли впливати невідомі чинники.
Зауважимо, що ухвалюючи рішення про організацію літньої школи, потрібно враховувати власний професійний досвід і специфіку конкретного освітнього середовища.
Нагадаємо, що раніше розглядали про вплив шкільної форми на успішність учнів та ефективність різних методів і підходів в освітньому процесі.
Джерело: НУШ