Як впливає шкільна форма на успішність учнів

Британські вчені провели дослідження щодо впливу шкільної форми на успішність учнів

Шкільна форма й успішність

Автономізація фінансів ЗДО: розв’язуємо робочі ситуації

Питання «потрібна чи не потрібна шкільна форма у середній школі» є актуальним не один рік. Проте наукових доказів її користі чи шкоди для навчання надзвичайно мало. У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit вчені спробували узагальнити й систематизувати наявні дані з цього питання.

Різновидність шкільної форми дуже велика, від формальної та деталізованої (наприклад, вимагає піджаків конкретного фасону та регламентує інші предмети одягу й аксесуари) до більш неформальної й лаконічної (наприклад, включає лише шкільний світшот). У різних закладах освіти різна політика щодо форми, і вона може бути досить суворою та регулювати й інші, крім одягу, аспекти зовнішнього вигляду учнів.

Зокрема, обов’язкову шкільну форму часто впроваджують разом з іншими заходами щодо вдосконалення освітнього процесу, тож складно виміряти вплив саме носіння форми на навчальні досягнення.

Наприклад, у Великій Британії існує переконання, що шкільна форма сприяє розвитку загального шкільного духу, а отже, підтримує дисципліну та мотивацію. 

Також дехто вважає, що форма сприяє соціальній рівності. Однак науково надійних доказів того, що запровадження шкільної форми саме собою покращить успішність, поведінку чи відвідуваність, немає.

Основна ідея щодо форми: однаковий одяг втілює однакові цінності, а отже, носіння форми породжує високі очікування педагогічного колективу щодо поведінки учнів.

Проте, витрати на шкільну форму, в основному, лягають на батьків. Однак, деякі заклади освіти за кордоном можуть оплачувати шкільну форму для дітей із малозабезпечених сімей або видавати на неї певні субсидії.

Окрім того, доказів щодо взаємодії шкільної форми та результатів навчання учнів зовсім мало. Як зазначили британські науковці, лише 7 досліджень відповідали критеріям включення до метадослідження.

Серед ключових висновків їх дослідження:

  • Наявна доказова база щодо шкільної форми та її зв’язку із академічними результатами надзвичайно слабка. Відповідно, неможливо говорити про прогрес в еквіваленті «місяць на рік».
  • Носіння уніформи як таке не покращить навчальний процес, але його можна успішно інтегрувати в ширший контекст удосконалення школи, який включає розвиток шкільного духу та покращення поведінки й дисципліни.
  • Для успішної реалізації ідеї шкільної форми увесь педагогічний колектив має неухильно дотримуватися єдиної політики в цьому питанні.
  • Якщо форма обов’язкова, важливо вирішити, як підтримати сім’ї, які, імовірно, не в змозі дозволити собі її придбання.

Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі

Вартість

Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік)

Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі

Вартість

Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік)

Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання)

Низька

+7

Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня)

Низька

+4

Навчити розуміти прочитане

Низька

+6

Літні школи

Помірно висока

+3

Навчити говорити й слухати

Низька

+6

Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках)

Низька

+3

Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня

Низька

+6

Подовження навчального часу

Помірно висока

+3

Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) 

Низька

+5

Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень

Низька

+2

Спільне навчання

Низька

+5

Зменшення розміру класу

Дуже висока

+2

Фоніка (формування стійких зав’язків між звучанням мови й письмовими символами)

Низька

+5

Наставництво/

Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер)

Помірно висока

+2

Взаємонавчання

Низька

+5

Фізична активність

Низька

+1

Домашнє завдання

Низька

+5

Плата вчителю за досягнення учнів

Порівняно низька

+1

Індивідуальні заняття (репетиторство)

Помірно висока

+5

Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями)

Низька

0

Соціально-емоційне навчання (здобуття «м’яких навичок»)

Низька

+4

Шкільна форма

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Допомога асистента вчителя

Помірно висока

+4

«Виїзне» навчання (наприклад, на природі)

Помірно висока

Недостатньо доказів для висновків

Залучення батьків

Низька

+4

Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні)

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Навчання в малих групах

Порівняно низька

+4

Формування кар’єрних прагнень

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо)

Порівняно низька

+4

Повторний рік

Дуже низька

-3

 

Вебінар ВМДЗ

Статті за темою

Усі статті за темою

«Щедрик» — українське диво

«Щедрик» на Різдво щороку — традиційна і безсмертна мелодія. «Гімн дзвонів» — так у всьому світі називають найпопулярнішу щедрівку в обробці композитора Миколи Леонтовича. Тож важливо дітям розказати про нього детальніше. Скористайтеся запропонованим конспектом уроку.
15964

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді