Як впливає шкільна форма на успішність учнів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Британські вчені провели дослідження щодо впливу шкільної форми на успішність учнів

Шкільна форма й успішність

Нові вимоги до медоглядів працівників ЗДО

Питання «потрібна чи не потрібна шкільна форма у середній школі» є актуальним не один рік. Проте наукових доказів її користі чи шкоди для навчання надзвичайно мало. У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit вчені спробували узагальнити й систематизувати наявні дані з цього питання.

Різновидність шкільної форми дуже велика, від формальної та деталізованої (наприклад, вимагає піджаків конкретного фасону та регламентує інші предмети одягу й аксесуари) до більш неформальної й лаконічної (наприклад, включає лише шкільний світшот). У різних закладах освіти різна політика щодо форми, і вона може бути досить суворою та регулювати й інші, крім одягу, аспекти зовнішнього вигляду учнів.

Зокрема, обов’язкову шкільну форму часто впроваджують разом з іншими заходами щодо вдосконалення освітнього процесу, тож складно виміряти вплив саме носіння форми на навчальні досягнення.

Наприклад, у Великій Британії існує переконання, що шкільна форма сприяє розвитку загального шкільного духу, а отже, підтримує дисципліну та мотивацію. 

Також дехто вважає, що форма сприяє соціальній рівності. Однак науково надійних доказів того, що запровадження шкільної форми саме собою покращить успішність, поведінку чи відвідуваність, немає.

Основна ідея щодо форми: однаковий одяг втілює однакові цінності, а отже, носіння форми породжує високі очікування педагогічного колективу щодо поведінки учнів.

Проте, витрати на шкільну форму, в основному, лягають на батьків. Однак, деякі заклади освіти за кордоном можуть оплачувати шкільну форму для дітей із малозабезпечених сімей або видавати на неї певні субсидії.

Окрім того, доказів щодо взаємодії шкільної форми та результатів навчання учнів зовсім мало. Як зазначили британські науковці, лише 7 досліджень відповідали критеріям включення до метадослідження.

Серед ключових висновків їх дослідження:

  • Наявна доказова база щодо шкільної форми та її зв’язку із академічними результатами надзвичайно слабка. Відповідно, неможливо говорити про прогрес в еквіваленті «місяць на рік».
  • Носіння уніформи як таке не покращить навчальний процес, але його можна успішно інтегрувати в ширший контекст удосконалення школи, який включає розвиток шкільного духу та покращення поведінки й дисципліни.
  • Для успішної реалізації ідеї шкільної форми увесь педагогічний колектив має неухильно дотримуватися єдиної політики в цьому питанні.
  • Якщо форма обов’язкова, важливо вирішити, як підтримати сім’ї, які, імовірно, не в змозі дозволити собі її придбання.

Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі

Вартість

Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік)

Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі

Вартість

Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік)

Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання)

Низька

+7

Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня)

Низька

+4

Навчити розуміти прочитане

Низька

+6

Літні школи

Помірно висока

+3

Навчити говорити й слухати

Низька

+6

Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках)

Низька

+3

Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня

Низька

+6

Подовження навчального часу

Помірно висока

+3

Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) 

Низька

+5

Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень

Низька

+2

Спільне навчання

Низька

+5

Зменшення розміру класу

Дуже висока

+2

Фоніка (формування стійких зав’язків між звучанням мови й письмовими символами)

Низька

+5

Наставництво/

Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер)

Помірно висока

+2

Взаємонавчання

Низька

+5

Фізична активність

Низька

+1

Домашнє завдання

Низька

+5

Плата вчителю за досягнення учнів

Порівняно низька

+1

Індивідуальні заняття (репетиторство)

Помірно висока

+5

Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями)

Низька

0

Соціально-емоційне навчання (здобуття «м’яких навичок»)

Низька

+4

Шкільна форма

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Допомога асистента вчителя

Помірно висока

+4

«Виїзне» навчання (наприклад, на природі)

Помірно висока

Недостатньо доказів для висновків

Залучення батьків

Низька

+4

Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні)

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Навчання в малих групах

Порівняно низька

+4

Формування кар’єрних прагнень

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо)

Порівняно низька

+4

Повторний рік

Дуже низька

-3

 

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168933

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71929

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8137

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35114

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді