Як впливає шкільна форма на успішність учнів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Британські вчені провели дослідження щодо впливу шкільної форми на успішність учнів

Шкільна форма й успішність

Нові вимоги до медоглядів працівників ЗДО

Питання «потрібна чи не потрібна шкільна форма у середній школі» є актуальним не один рік. Проте наукових доказів її користі чи шкоди для навчання надзвичайно мало. У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit вчені спробували узагальнити й систематизувати наявні дані з цього питання.

Різновидність шкільної форми дуже велика, від формальної та деталізованої (наприклад, вимагає піджаків конкретного фасону та регламентує інші предмети одягу й аксесуари) до більш неформальної й лаконічної (наприклад, включає лише шкільний світшот). У різних закладах освіти різна політика щодо форми, і вона може бути досить суворою та регулювати й інші, крім одягу, аспекти зовнішнього вигляду учнів.

Зокрема, обов’язкову шкільну форму часто впроваджують разом з іншими заходами щодо вдосконалення освітнього процесу, тож складно виміряти вплив саме носіння форми на навчальні досягнення.

Наприклад, у Великій Британії існує переконання, що шкільна форма сприяє розвитку загального шкільного духу, а отже, підтримує дисципліну та мотивацію. 

Також дехто вважає, що форма сприяє соціальній рівності. Однак науково надійних доказів того, що запровадження шкільної форми саме собою покращить успішність, поведінку чи відвідуваність, немає.

Основна ідея щодо форми: однаковий одяг втілює однакові цінності, а отже, носіння форми породжує високі очікування педагогічного колективу щодо поведінки учнів.

Проте, витрати на шкільну форму, в основному, лягають на батьків. Однак, деякі заклади освіти за кордоном можуть оплачувати шкільну форму для дітей із малозабезпечених сімей або видавати на неї певні субсидії.

Окрім того, доказів щодо взаємодії шкільної форми та результатів навчання учнів зовсім мало. Як зазначили британські науковці, лише 7 досліджень відповідали критеріям включення до метадослідження.

Серед ключових висновків їх дослідження:

  • Наявна доказова база щодо шкільної форми та її зв’язку із академічними результатами надзвичайно слабка. Відповідно, неможливо говорити про прогрес в еквіваленті «місяць на рік».
  • Носіння уніформи як таке не покращить навчальний процес, але його можна успішно інтегрувати в ширший контекст удосконалення школи, який включає розвиток шкільного духу та покращення поведінки й дисципліни.
  • Для успішної реалізації ідеї шкільної форми увесь педагогічний колектив має неухильно дотримуватися єдиної політики в цьому питанні.
  • Якщо форма обов’язкова, важливо вирішити, як підтримати сім’ї, які, імовірно, не в змозі дозволити собі її придбання.

Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі

Вартість

Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік)

Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі

Вартість

Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік)

Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання)

Низька

+7

Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня)

Низька

+4

Навчити розуміти прочитане

Низька

+6

Літні школи

Помірно висока

+3

Навчити говорити й слухати

Низька

+6

Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках)

Низька

+3

Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня

Низька

+6

Подовження навчального часу

Помірно висока

+3

Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) 

Низька

+5

Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень

Низька

+2

Спільне навчання

Низька

+5

Зменшення розміру класу

Дуже висока

+2

Фоніка (формування стійких зав’язків між звучанням мови й письмовими символами)

Низька

+5

Наставництво/

Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер)

Помірно висока

+2

Взаємонавчання

Низька

+5

Фізична активність

Низька

+1

Домашнє завдання

Низька

+5

Плата вчителю за досягнення учнів

Порівняно низька

+1

Індивідуальні заняття (репетиторство)

Помірно висока

+5

Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями)

Низька

0

Соціально-емоційне навчання (здобуття «м’яких навичок»)

Низька

+4

Шкільна форма

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Допомога асистента вчителя

Помірно висока

+4

«Виїзне» навчання (наприклад, на природі)

Помірно висока

Недостатньо доказів для висновків

Залучення батьків

Низька

+4

Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні)

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Навчання в малих групах

Порівняно низька

+4

Формування кар’єрних прагнень

Низька

Недостатньо доказів для висновків

Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо)

Порівняно низька

+4

Повторний рік

Дуже низька

-3

 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
865

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5695

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77911

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4717

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді