Уряд затвердив новий Державний стандарт початкової освіти: 8 ключових змін
Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

В Україні затверджено оновлений Державний стандарт початкової освіти. Про це повідомив міністр освіти Оксен Лісовий. За новими вимогами навчатимуться першокласники з 1 вересня 2028 року, однак за ним уже найближчим часом розроблятимуть оновлені освітні програми та підручники.
Методичні путівники МОН «Як оцінювати в НУШ»
Попередній стандарт діяв із 2018 року. Його оновлення стало логічним кроком з огляду на суттєві зміни в організації навчання, цифровізацію освіти та нові психоемоційні виклики, з якими стикаються діти й учителі. Над документом працювали фахівці освітньої галузі, науковці та вчителі-практики.
Ключові новації оновленого стандарту
Чіткіші результати навчання. У стандарті деталізовано очікувані результати для 1–2 та 3–4 класів, а також додано орієнтири для оцінювання. Це дає змогу відстежувати поступ дитини та вибудовувати навчання послідовно й системно.
Фокус на безпеку та психоемоційний добробут. Документ посилює увагу до створення безпечного освітнього середовища та враховує психологічні виклики, з якими сьогодні стикаються молодші школярі.
Індивідуальний підхід та інклюзія. Оновлений стандарт передбачає підтримку учнів з особливими освітніми потребами, урахування мовного й культурного різноманіття та можливість гнучкого реагування на індивідуальні освітні потреби дітей.
Наступність між ланками освіти. Стандарт узгоджено з вимогами базової середньої освіти, що має зробити перехід учнів до 5 класу більш плавним і зрозумілим.
Врахування цифрової реальності. У документі закладено вимоги до роботи з даними, формування навичок інформаційної безпеки та відповідальної онлайн-взаємодії.
Державний стандарт початкової освіти: БУЛО – СТАЛО
Було: стандарт 2018 року | Стало: оновлений стандарт |
Загальні результати навчання без чіткого поділу за циклами | Чітко визначені результати для 1–2 та 3–4 класів |
Обмежені орієнтири для оцінювання | Додано орієнтири для оцінювання, що допомагають бачити поступ дитини |
Менша увага до психоемоційного стану учнів | Посилено акцент на безпечне освітнє середовище та психоемоційний добробут |
Загальний підхід до навчання | Індивідуальний підхід, підтримка учнів з ООП |
Частково враховане мовне різноманіття | Ураховано мовне й культурне різноманіття |
Обмежена наступність між ланками освіти | Стандарт узгоджено з базовою середньою освітою — плавний перехід до 5 класу |
Мінімальний акцент на цифрові навички | Враховано цифрову реальність: робота з даними, інформаційна безпека, онлайн-взаємодія |
Орієнтація на умови мирного часу | Адаптація до сучасних викликів і змінених умов навчання |
Оновлений Державний стандарт початкової освіти покликаний забезпечити сучасну, безпечну та орієнтовану на дитину модель навчання, яка відповідає реаліям сьогодення та потребам Нової української школи.

