Вебінар «Школа офлайн»: ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ
Освіта не стоїть на місці, і чим більший рівень її розвитку, тим більші вимоги до керівника навчального закладу. Які ж якості, звички та вміння мають бути притаманні керівнику?
Якості сучасного керівника
Зорієнтованість на розвиток – ось основна мета діяльності керівника. Людина, яка не уникає відповідальності, професійно грамотна та компетентна, самостійно розробляє план вдосконалення закладу, чітко його дотримується. Правильний керівник ставить високі вимоги до колег, але і сам відповідає їм. Він цінує роботу та час працівників, з повагою ставиться до них, готовий вислухати критику та зауваження.
Якості особистості керівника мають вирішальний вплив на управлінську діяльність закладу. Причому важливі як ділові, так і особисті якості.
Отож, якими особистими якостями має володіти успішний керівник:
- Інтелект
- Комунікабельність
- Впевненість у собі
- Здатність вести за собою
- Вміння донести власну думку
- Етичність
- Чесність
- Ініціативність
Ділові якості, які стануть у нагоді успішному керівнику:
- Уміння організувати робочий процес
- Компетентність
- Економічна грамотність
- Підприємливість
- Вимогливість
- Новаторство
- Стресостійкість
- Уміння шукати компроміс
Спосіб мислення
Правильні думки допомагають налаштуватись на успішну роботу та йти тільки вперед. То ж чим відрізняються думки успішного та неуспішного керівника.
Ось думки людини, яка може успішно керувати закладом:
- «У мене все вийде, головне сумлінно працювати»
- «Можливість завжди знайдеться»
- «Я унікальний, я в змозі втілити всі ідеї в реальність»
- «Я веду за собою людей»
І навпаки: якщо керівник не налаштований на успіх та втрачає віру в себе і в колектив, то він не зможе надихати інших на ефективну роботу.
Що повинен уміти керівник
- Планувати та приймати рішення
- Щодо розвитку освітнього закладу, враховуючи всі фактори, що мають потенційний вплив.
- У фінансовій сфері – аналізувати фінансовий стан закладу освіти, визначати джерела формування бюджету та пріоритетні напрямки для його збагачення.
- Щодо розвитку освітньої галузі, усвідомлювати проблеми та перспективи закладу освіти; мати власне бачення щодо їх розв’язання.
- Працювати з людьми
А отже забезпечити освітній заклад кваліфікованими педагогічними кадрами, надати можливості для їх кар'єрного зросту. Навчитись не тільки ставити високі вимоги, а й з розумінням ставитися до кожного працівника.
Встановити необхідний контроль за всіма галузями діяльності закладу. Директор відповідає за створення і функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
- Раціонально розподіляти робочий час, бути організованим
Керівнику необхідно визначити пріоритети та цілі, що відповідають завданням закладу освіти. Вміти розрізняти головне та другорядне. Знати, що потрібно виконати першочергово.
Уміти працювати з документами, а отже бути зібраним та організованим. Уміти правильно вести документацію та ефективно вирішувати адміністративні питання.
- Забезпечувати розвиток членів колективу.
А це означає не тільки дати змогу працівникам підвищувати свою кваліфікацію, а й стимулювати своїх колег до розвитку. І найкраще це показати власним прикладом.
Усе про організаційно-управлінську діяльність: відкриття та реорганізація закладу освіти, фінансова самостійність, кадровий менеджмент, охорона праці та цивільний захист. І бонусний модуль: робота закладу освіти під час воєнного стану
- Уміти адаптуватися
А отже вміти ефективно працювати за будь-яких умов. Приймати рішення на користь розвитку в умовах невизначеності та змін, розв'язувати складні управлінські та педагогічні завдання.
А чи вмієте ви...
...слухати?
Дуже важлива навичка для керівника. Вам потрібно не тільки висловлювати свою думку, а й навчитися слухати співрозмовника. Недарма кажуть, що мовчання – золото. Уважно вислухавши людину, ви здобудете її повагу та довіру. Уміння слухати має багато переваг.
Є деякі важливі нюанси щодо того, як саме ви слухаєте людину. Краще, якщо ви не будете зайняті в цей час іншими справами, відкладете гаджети і будете підтримувати візуальний контакт. Так співрозмовнику одразу буде зрозуміло, що його розмова має для вас цінність.
...консультувати?
Консультування – це вміння вислухати проблему та допомогти у її вирішенні педагогам та дітям. Це може стосуватися як особистих, так і педагогічних проблем. Консультування передбачає надання професійних порад. Щоб консультувати, потрібно володіти певними навичками, а саме:
- Уміти уважно вислухати, при потребі задавати додаткові уточнюючі питання
- Уміти чітко сформулювати основну проблему з почутого
- Уміти розуміти причини, що призвели до цього
- Бути готовим до того, що можуть з'ясуватися незручні факти та подробиці
- Уміти розуміти та співчувати людині, що до вас звернулася
- Уміти тактовно пропонувати та рекомендувати шляхи вирішення проблеми
- Розглянути різні шляхи подолання проблеми спільно з людиною, що до вас звернулася
- Навчитися йти на компроміси
Консультуючи, керівник має дотримуватися певної професійної етики. Насамперед, будьте зосередженим на проблемі, уважно слухайте педагога чи дитину. Висловлюйтеся чітко та зрозуміло. Задавайте уточнюючі питання, які допоможуть вам краще зрозуміти проблему. Уникайте нав’язування своїх суджень та оцінок, це не допоможе у вирішенні.
Пропонуйте різні шляхи подолання проблеми, однак враховуйте і думку співрозмовника. Поєднуйте строгість з тактовністю та розумінням.
Як має діяти керівник у кризовій ситуації
Ми живемо в час війни і кризова ситуація є довготривалою. Ви як керівник вже маєте досвід долання гострої кризи і пристосування до умов, на які влинути не можемо. Знаєте, що важливо зберігати спокій, мотивуючи тим самим працівників. Зібратися з силами і поглянути на ситуацію з іншого ракурсу. Пригадайте основні кроки для виходу з кризової ситуації:
Крок 1. Пауза. На перший погляд, це може здатись недоречною порадою. Але в екстремальних ситуаціях краще зупинитися, щоб обдумати план дій. Пауза допоможе мобілізуватися, відновити сили і рухатись вперед.
Крок 2. Пошук ідей. Що більше може згуртувати людей, як не спільна проблема? Зберіть всіх працівників та налаштуйте їх на спільне вирішення ситуації. Уникайте одноосібних рішень, краще спершу вислухайте всіх і тоді шукайте правильний вихід з кризової ситуації.
Крок 3. Створення прототипів. Під час кризи потрібно створювати моделі вирішення ситуації. Ставте перед колегами завдання придумати та обґрунтувати рішення до певного визначеного часу. Таким чином, ви в рази збільшите шанси на якнайшвидший вихід з кризи.
Крок 4. Аналіз та формування висновків. Після виходу з гострої фази кризи, сформулюйте для себе висновки. А саме, дайте відповіді на питання: «Що ви винесли з цієї ситуації?», «Як вчините наступного разу, аби їй запобігти?», «Яку можливість ви отримали в цій ситуації?». Саме так відбувається розвиток закладу та вас як успішного керівника.
Згадаймо відомий вислів «Кадри вирішують все». Коли йдеться про антикризовий менеджмент, насамперед звертаємо увагу на роботу з кадрами.
Що зробити керівнику
- Проаналізувати здатність працівників повноцінно виконувати свою роботу в умовах, що диктує криза
- Підтримати керівників структурних підрозділів та усіх, кому делеговані додаткові повноваження
- Чітко поставити завдання працівникам та уточнити критерії оцінювання професійної діяльності
- Надати психологічний супровід та підтримку щодо мотивації для роботи в умовах кризи та подолання її наслідків
- Зорієнтувати персонал на навчання, на опанування нових компетентностей, адже ефективність роботи закладу залежить від професіоналізму персоналу.
Злагодженої роботи та успіху вам!
За матеріалами журналу Практика управління закладом освіти