Безпечне освітнє середовище: як підтримувати
Тиждень безпеки життєдіяльності
Тиждень безпеки в ЗДО (ДНЗ) проводять щорічно, щоб удосконалити знання та навички вихователів з формування у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я та життя, поліпшити якість роботи з питань особистої безпеки та захисту життя.
Навчання дошкільнят безпечної поведінки не має обмежуватися лише засвоєнням ними норм і правил під час Тижня безпеки життєдіяльності. Спрямовуйте свою роботу на формування свідомої обачності у малят, навичок орієнтування та швидкого реагування за надзвичайних ситуацій не лише в Тиждень безпеки, а й упродовж року. Навичок безпечної поведінки діти набувають в щоденному житті, а Тиждень безпеки життєдіяльності є часом, коли педагоги звертають особливу увагу на пізнавальне наповнення поняття «безпека» та на моделювання життєвих ситуацій безпечної поведінки.
Тиждень безпеки життєдіяльності — це період, коли також психологічно готують дітей належно поводитися у разі повідомлення про небезпеку, зокрема:
- адекватно сприймати інформацію, не панікувати;
- уважно слухати накази дорослих;
- виконувати практичні дії.
Тиждень безпеки життєдіяльності: етапи
Діти мають дізнаватися про правила безпечної поведінки і від педагогів, і від батьків. Тому доцільно організувати комплексну роботу, передбачаючи взаємодію працівників дошкільного закладу, дітей і їхніх батьків.
Зазвичай Тиждень безпеки в ДНЗ проводять у кілька етапів.
Підготовчий етап
Зміст заходів Тижня залежить від місцевих умов, традицій, природних особливостей, досвіду вихователів та підготовленості дітей. Керівник дошкільного закладу, визначивши строки проведення, видає наказ про організацію та проведення Тижня безпеки життєдіяльності дитини. У розпорядчому документі чітко зазначають:
- мету, завдання, час і місце проведення;
- відповідальних осіб.
Також наказом створюють творчу групу, до якої зазвичай входять:
- директор закладу дошкільної освіти
- вихователь-методист
- вихователі груп
- медичний персонал.
Творча група розробляє:
- план підготовки
- план проведення.
У плані проведення Тижня безпеки в ДНЗ передбачайте заходи, спрямовані на формування у дітей:
- активної позиції щодо дотримання безпеки життєдіяльності в ЗДО
- правильної поведінки під час екстремальних та надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.
З огляду на це обов’язково плануйте практичні тренінги з евакуації дітей та працівників із приміщень дошкільного закладу.
Терміни та порядок проведення практичного тренінгу визначає в наказі керівник закладу.
Керуючись планом проведення Тижня безпеки життєдіяльності дитини, вихователі складають календарні плани. У них визначають, зокрема:
- перелік заходів:
- тематичні заняття
- дидактичні, сюжетні, театралізовані, конструктивно-будівельні ігри
- конкурси
- естафети
- змагання
- екскурсії тощо
- необхідні умови для проведення заходів з безпеки життєдіяльності
- засоби, що використовуватимуть
- форми і методи проведення заходів.

У воєнний час передусім необхідно убезпечити дітей. Потрібно не лише оберігати їх, а й навчити дбати про себе самостійно. Тобто слід формувати в дошкільників базові навички безпечної поведінки в різних ситуаціях. Ознайомтеся з досвідом колег щодо організації роботи за цим напрямом та прихопіть кілька ідей для себе
Основний етап
Напередодні Тижня безпеки життєдіяльності дитини педагоги обирають способи «перевтілення» закладу, як-от:
- прикрашають подвір’я та приміщення атрибутами (прапорцями, кульками, дитячими роботами тощо)
- виготовляють плакати
- облаштовують спеціальні стенди
- організовують виставки дитячих робіт
- випускають вісник «Як про безпеку говорять наші діти».
Проведення Тижня безпеки дитини
Зазвичай тиждень безпеки життєдіяльності організовують раз на семестр або присвячують певній порі року. Наприклад, проводять осінній тиждень безпеки в ЗДО. Протягом Тижня передбачають:
- вікторини
- змагання
- комбіновані естафети
- перегляди театралізованих вистав
- огляди-конкурси малюнків з питань безпеки життєдіяльності
- зустрічі педагогів, батьків, дітей із працівниками спеціальних служб (поліції, пожежної, надзвичайних ситуацій тощо)
- виставки навчально-наочних посібників з питань безпеки життєдіяльності, виготовлених дітьми та вихователями
- рольові ігри.
⇒ П’ять травм на ігровому майданчику, яким ви можете запобігти
Значну увагу приділяють дидактичним іграм, щоби:
- цілеспрямовано керувати поведінкою дітей під час змодельованих ситуацій
- обговорювати ситуації
- шукати гуртом правильну відповідь.
Також створюють умови для самостійних форм дитячої творчості.
Орієнтовний План заходів роботи з дітьми
під час Тижня безпеки життєдіяльності дитини
День тижня | Вікові групи дітей | ||
Молодша група | Середня група | Старша група | |
Перший день «День довкілля» |
|
|
|
Другий день «День здоров’я» |
|
|
|
Третій день «Вогонь — друг, вогонь — ворог» |
|
|
|
Четвертий день «Правила дорожнього руху» |
|
|
|
П’ятий день «Допоможи собі та другові» |
|
|
|
Наприкінці Тижня Навчальний тренінг з евакуації | Проведення навчальної евакуації вихованців і працівників ЗДО |
План:
- затверджує — директор закладу дошкільної освіти
- підписує — голова творчої групи
- погоджує — начальник цивільного захисту органу управління освітою
Робота з працівниками
Під час Тижня безпеки життєдіяльності передбачають також заходи з колективом закладу, як-от:
- дискусійний клуб «Знай, умій, дотримуйся»
- практичний семінар «Знаєш сам — навчи іншого»
- педагогічна година «Попередити небезпеку спільними зусиллями»
- взаємовідвідування занять з дітьми «Знавці правил безпечної поведінки».
Тиждень безпеки в ДНЗ під час війни
Війна актуалізувала усі знання й навички з безпеки життєдіяльності. Під час війни — залежно від місця знаходження дошкільного закладу — педагоги й діти відпрацьовують навички евакуації чи не щодня. У мирний час найголовнішим заходом під час Тижня безпеки життєдіяльності був практичний тренінг з евакуації дітей та працівників із приміщень дошкільного закладу. Під час цього тренінгу відпрацьовують порядок:
- отримання начальником цивільного захисту закладу інформації про загрозу чи виникнення надзвичайних ситуацій
- доведення її до відома працівників
- надання інформації у відповідні служби цивільного захисту міста (району)
- підготовки дітей до евакуації
- проведення евакуації
- розміщення дітей після евакуації
- оповіщення батьків.
Тривожна валіза в закладі освіти
У часі війни алгоритм евакуації в разі загрози ракетної атаки педагоги відпрацьовують регулярно. Також поза увагою не залишають навички поводження з незнайомими та потенційно вибухонебезпечними предметами.
Робота з батьками
Батьки не мають бути осторонь заходів Тижня безпеки життєдіяльності. Тому перед педагогічними колективами дошкільних закладів постає завдання — зацікавити батьків, зробити їх однодумцями. З одного боку, це складно через звичайну зайнятість батьків, натомість дорослим завжди цікаво, що відбувається в дитсадку, поки вони на роботі. Отож скористайтеся цією «слабинкою».
Індивідуальні бесіди з безпеки життєдіяльності дітей — це мінімум. Натомість дізнайтеся, який час буде зручним для участі у запланованих заходах — і складіть розклад для батьків на тиждень безпеки життєдіяльності.
«Неслухняним» батькам запропонуйте переглянути вдома з дитиною мультфільми про безпечну поведінку і обговорити ситуації, зображені в них, як-от у «Корисних підказках» від телеканалу ПЛЮС ПЛЮС.
Підсумки Тижня безпеки дитини
Наприкінці, на заключному етапі Тижня безпеки життєдіяльності, проведіть бесіди з дітьми, щоб:
- пригадати всі події
- з’ясувати, що найбільше сподобалося
- дізнатися побажання.
А підбиваючи підсумки:
- зауважте рівень і якість виконання заходів
- оцініть роботу педагогічних працівників
- проаналізуйте дії дітей та участь батьків.
Зрештою, директор закладу дошкільної освіти видає наказ, у якому констатує не лише про позитивні результати, а й недоліки, які мають бути усунуті у визначені строки.