Безпечні заклади освіти у період війни

Автор
експерт з питань освіти, Київ
2023 року КМУ схвалив Концепцію безпеки закладів освіти. Проаналізуємо, що передбачено нею та чого очікувати.

Попри щоденні обстріли українські діти продовжують здобувати комплексну освіту. Впровадження Концепції безпеки закладів освіти допоможе убезпечити учасників освітнього процесу від непередбачуваних подій, спричинених війною, створити безпечний освітній простір в умовах війни, надасть можливість безперешкодно реалізувати право на освіту та належні, безпечні і здорові умови навчання і викладання.

Безпека дітей під час війни

Безпека дітей під час війни — головна вимога в організації освітнього процесу. Від початку вторгнення російської федерації в Україну та проведення повномасштабних воєнних дій багато процесів країни, зокрема освітніх, були заморожені на необмежений час, а потім зазнали змін та корекції відповідно до безпекової ситуації. Для багатьох дітей навчання у закладах освіти змінилося на частково або повністю дистанційне.

Зараз більшість закладів освіти не пристосовані до навчання в умовах війни з багатьох причин. Наведемо основні:

  • низький рівень захисту закладів освіти;
  • відсутність укриттів або низький рівень їх відповідності вимогам щодо їх місткості, кількості евакуаційних виходів, наявності водопостачання, вентиляції, обігріву, освітлення, засобів зв’язку тощо;
  • низький рівень дотримання вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки закладів освіти;
  • невизначений порядок організації охорони закладів освіти, зокрема із встановленням комплексу тривожної сигналізації та підключенням до пунктів централізованого спостереження і реагування.

Концепція безпеки закладів освіти націлена допомогти покращити безпекову ситуацію в них, забезпечити безпеку дітей під час війни. Мета Концепції – створити рівні, належні та безпечні умови здобуття освіти, організувати безпечний освітній простір в умовах війни.

Концепція спрямована на посилену охорону закладів освіти, поліпшення освіченості викладачів, учнів, іншого персоналу закладів освіти щодо протидій небезпеці, побудову захисних споруд та вдосконалення контролю за небезпечними чинниками, швидке реагування на них відповідними службами.

Концепція безпеки закладів освіти: завдання та заходи

Вивчимо текст Концепції безпеки закладів освіти, зокрема її завдання та заходи, спрямовані на розв’язання визначених проблем, на забезпечення безпеки дітей під час війни.

Основні завдання Концепції:

Розглянемо заходи для виконання кожного завдання.

Як створити безпечну інфраструктуру закладів освіти:

  • облаштувати в закладах освіти наявні чи побудувати нові укриття за вимогами законодавства з питань пожежної безпеки, з необхідною кількістю евакуаційних виходів, з водопостачанням, водовідведенням, вентиляцією, обігрівом, освітленням, інтернетом, засобами надання медичної допомоги, доступністю для осіб з інвалідністю;
  • забезпечити мінімальні вимоги для належної організації освітнього процесу в укриттях;
  • забезпечити пожежну та техногенну безпеку закладів освіти;
  • забезпечити в установленому порядку охорону закладів освіти – залучити поліцію охорони, встановити в закладах освіти комплексу тривожну сигналізацію з підключенням до пунктів централізованого спостереження та реагування, встановити стаціонарні металодетектори, облаштувати необхідні огорожі та вжити інших інфраструктурних заходів для організації безпеки. Перевірка відвідувачів закладів освіти металодетекторами та наявність камер відеоспостереження – практика не нова, до війни такі заходи безпеки вже застосовували у школах. Тепер це стає необхідністю;
  • удосконалити нормативно-правову базу у сфері цивільного захисту для створення безпечних умов перебування в закладах освіти учасників освітнього процесу.

Як ефективно попереджати зовнішню небезпеку в освітньому просторі та протидіяти їй:

  • посилити поліцейську присутність у закладах освіти – надавати ефективні поліцейські послуги, аби не допускати правопорушень учасниками освітнього процесу та стосовно них;
  • запровадити систему раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу, ризику нападу на заклад освіти або іншої небезпеки;
  • впровадити алгоритм дій у разі виникнення небезпечних ситуацій, виявленні вибухонебезпечних та інших підозрілих предметів у закладі освіти;
  • трансформувати психологічну службу системи освіти та психологічний супровід з урахуванням впливу військової агресії на учасників освітнього процесу;
  • удосконалити нормативно-правову базу у сфері громадської безпеки про підвищення ефективності попередження та недопущення вчинення правопорушень у закладах освіти.

Як організувати безпечне підвезення учнів та вчителів до закладів освіти:

  • обласним державним (військовим) адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування придбати шкільні автобуси, зокрема спеціально обладнані для перевезення маломобільних груп населення;
  • організувати й супроводити процес надання міжнародної технічної допомоги у вигляді шкільних автобусів або коштів на їх придбання;
  • залучити до співпраці підприємства, установи, організації для організації підвезення учнів та вчителів до/із закладів загальної середньої освіти.

Дітям — про безпеку під час війни

У який спосіб формувати компетентності безпеки в учасників освітнього процесу, говорити дітям про безпеку під час війни:

  • організувати системне навчання учасників освітнього процесу дій в умовах надзвичайних ситуацій;
  • переглянути й актуалізувати освітні програми з питань безпеки життєдіяльності, цивільного захисту та домедичної допомоги, прав, свобод та обов’язків громадянина та впровадити соціально-емоційне навчання й інтеграцію знань про психічне здоров’я в освітній процес та освітню діяльність;
  • запровадити в освітній процес програми, спрямовані на формування у здобувачів освіти правової поведінки, запобігання конфліктам та правопорушенням, формування навичок безпечної поведінки в інтернеті;
  • запровадити обов’язкове підвищення кваліфікації, рівня обізнаності та підготовки педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників закладів освіти з безпекових питань, питань базових психологічних втручань, основ психологічної самодопомоги і прав, свобод та обов’язків громадянина.
 Безпечні заклади освіти у період війни    Концепція безпеки закладів освіти: повний текст
                Скачати

Виконавці Концепції та джерела фінансування  

Виконавцями заходів визначено МОН, Мінінфраструктури, МВС, ДСНС, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації.

Концепцію безпеки закладів освіти реалізують за рахунок і в межах видатків державного та місцевих бюджетів на відповідний рік, інших не заборонених законодавством джерел. Також очікують на міжнародну технічну допомогу.

Практично реалізувати концепцію планують із 2023 року по 2025 рік.

Безпечні заклади освіти після війни

Безпека дітей під час війни є наразі критично необхідною. Утім після війни заклади освіти, як і інші цивільні споруди, підлягатимуть відновленню та відбудові у багатьох районах та містах. Чи буде задіяна Концепція для подальшого застосування у всіх закладах освіти України, поки невідомо.

У подальшій перспективі використання Концепції безпеки закладів освіти ризик масштабних та непередбачуваних нападів на заклади освіти суттєво зменшиться. Описані в Концепції заходи безпеки будуть корисним і для убезпечення дітей від викрадення, запобігання випадкам пожежі чи інших небезпечних чинників.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді