Осінні канікули в закладах освіти: правила безпеки
Коли осінні канікули
Навчальний рік у школах України розпочався 1 вересня 2025 року і триватиме до 30 червня 2026 року. Згідно з рекомендаціями МОН структуру і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначає педагогічна рада школи.
9 справ керівника в І півріччі 2025/2026 н. р.
МОН також дозволило школам самостійно визначати дати канікул у межах навчального року, враховуючи безпекові та погодні умови. Тож дати осінніх канікул можуть бути різними в різних регіонах.
За рекомендаціями Міністерства освіти і науки України, орієнтовно осінні канікули триватимуть із 27 жовтня по 2 листопада, а 3 листопада учні повернуться до занять.
Водночас заклади освіти мають право самостійно змінювати структуру навчального року, зокрема й вирішувати, коли осінні канікули, — подовжувати чи скорочувати канікули, переносити їх або проводити додаткове навчання у червні. Це дає змогу школам гнучко реагувати на безпекову ситуацію, погодні умови чи особливості освітнього процесу.
Пам’ятка на осінні канікули
Канікули в закладі загальної середньої освіти передбачають не лише відпочинок учнів, а й організацію для них позакласних (позашкільних) заходів про безпеку, підготовку пам’яток.
Скористайтеся готовими розробками заходів з безпеки та скачайте пам’ятки на осінні канікули:
Тематика заходів з безпеки під час канікул | Готові розробки занять та пам’ятки на канікули |
Домедична допомога | Пам’ятка «Домедична допомога в разі нещасного випадку» |
Безпека в інтернеті | Розробки занять про академічну доброчесність та інтернет-залежність. Пам’ятки: |
Торгівля людьми | Профілактична програма «Торгівля людьми. Розпізнай небезпеку вчасно». |
Надзвичайні ситуації воєнного характеру | Набір слайдів та пам’яток від ДСНС про правила поведінки в умовах надзвичайної ситуації воєнного характеру |
Перед канікулами класні керівники під час виховних годин мають розповідати дітям про безпечну поведінку на канікулах відповідно до таких чинників, як-от:
- пора року;
- погодні та кліматичні умови;
- безпекові умови;
- стан енергетичної інфраструктури;
- епідеміологічна ситуація тощо.
Також слід нагадати учням ті правила, про які батьки розповідали їм змалечку, — не відчиняти двері незнайомцям, не говорити з ними. Нині, коли в міських будинках здебільшого встановлено домофони, варто радити дітям не впускати незнайомців у під’їзд.
З огляду на велику кількість аферистів не можна впускати чужих людей до квартири, навіть якщо вони називають себе представниками комунальних служб чи органів правопорядку. На вулиці, у під’їзді не слід контактувати з незнайомцями. Не варто заходити разом з ними в ліфт.
Правила безпеки під час осінніх канікул
І під час навчання, і під час канікул важливо бути в безпеці, знати правила безпеки й дотримуватися їх.
Техніка безпеки на осінніх канікулах
Проведіть інструктаж із безпеки життєдіяльності для учнів, ознайомте їх з потенційними ризиками та небезпеками під час канікул, щоб запобігти виникненню нещасних випадків.
Інструктажі правил техніки безпеки під час канікул можна проводити у формі бесід, перегляду навчальних фільмів. Також бажано робити це в ігровій формі, з використанням тестів, вікторин тощо.
Техніка безпеки на осінніх канікулах: бесіди
Бесіди перед осінніми канікулами мають містити інформацію щодо шкідливих звичок:
- тютюнопаління;
- алкоголізму;
- наркоманії;
- токсикоманії;
- ігроманії.
Доцільно також наголосити на шкідливості для здоров’я тривалого сидіння за комп’ютером. Батьки або особи, що їх замінюють, повинні чітко встановити для дитини режим користування комп’ютером.
Правила безпеки дорожнього руху
Під час перебування на вулиці учні є учасниками дорожнього руху. Тому важливою частиною інструктажу є їх ознайомлення з правами та обов’язками пішоходів відповідно до Правил дорожнього руху.
Особливу небезпеку для учнів становить перехід через дорогу — неуважність може коштувати життя. Тому слід наголосити на тому, що:
- слід користуватися наземними та підземними пішохідними переходами, а в разі їх відсутності — переходити на перехрестях вулиць і доріг, дочекавшись відсутності транспортних засобів у полі зору;
- не можна переходити дорогу без відповідного сигналу світлофора;
- небезпечно виходити на дорогу з-за перешкоди, яка обмежує видимість і пішоходові, і водієві;
- вулицю найліпше переходити в гурті пішоходів;
- вибігати на проїжджу частину дороги чи влаштовувати на ній ігри заборонено;
- за відсутності пішохідних доріжок чи тротуарів або за межами населеного пункту рухатися вздовж дороги необхідно узбіччям, назустріч руху транспортних засобів.
Правила користування велосипедом:
- рухатися дорогою (вулицею) на велосипеді дозволено лише особам, які досягли 14 років;
- на велосипеді заборонено рухатися тротуарами або пішохідними доріжками та перевозити пасажирів;
- велосипед має бути обладнаний ліхтарями для руху в темний час доби та в умовах недостатньої освітленості;
- звуковий сигнал і гальма обов’язково мають бути справними;
- велосипедисти, рухаючись групами, повинні їхати одне за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху;
- перевозити вантажі на велосипеді можна лише за умови, що це не створює перешкод для інших учасників дорожнього руху.
Безпека у транспорті
Під час канікул діти, частіше з батьками, а іноді самостійно, навідують родичів з інших міст і сіл. Тому класний керівник має ознайомити дітей із правилами поводження у залізничному транспорті та поблизу залізничних колій:
Місце перебування / дія | Правила поведінки |
Перехід через колії | Переходити через колії лише по спеціально влаштованих переходах, освітлених у темний час доби. У жодному разі не підлазити під вагони, якщо потяг зупинився на місці переходу. Якщо необхідно пропустити потяг, зачекати осторонь, на безпечній відстані від найближчої колії |
Рух уздовж колії | Уздовж колії проходити лише узбіччям. Заборонено прямувати безпосередньо по колії, бігти платформою вздовж потяга, що прибуває чи відходить. Підходити до вагона лише після повної зупинки потяга |
Посадка у вагон | Сідати у вагон тільки з боку перону. Бути максимально обережним, аби не спіткнутися й не впасти між посадковим майданчиком вагона та платформою |
Під час руху потяга | У жодному разі не підніматися на дах рухомого складу потяга. На ходу потяга не відкривати зовнішні двері тамбурів, не стояти на підніжках і перехідних майданчиках. Якщо у вагоні відчинене вікно, не висовуватися з нього. Під час зупинок потяга на перегонах не виходити з вагонів |
Вихід з вагона | У разі екстреної евакуації із вагона зберігати спокій, брати із собою лише документи, гроші та предмети першої необхідності. За потреби допомагати в евакуації молодшим дітям, літнім людям, людям з інвалідністю тощо. Під час виходу через бокові двері й аварійні виходи, бути обережним, аби не потрапити під зустрічний потяг |
Під час інструктажу педагог має наголосити дітям про правила безпеки в інших видах транспорту. Так, сідати в автомобіль, тролейбус, трамвай, маршрутне таксі чи виходити з них можна лише після зупинки транспортного засобу.
Користуючись транспортним засобом, необхідно сидіти або стояти (якщо це дозволено) у призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування.
Під час пересування на транспортному засобі, обладнаному ременями безпеки, слід бути пристебнутими, а на мотоциклі — в застебнутому мотошоломі.

Нині досить гострою є проблема торгівлі людьми. Як вберегти підлітків від небезпеки? Скористайтесь ідеями авторської програми щодо профілактики торгівлі людьми
Безпека в метро
У великих містах діти доволі часто користуються метро, а цей вид транспорту пов’язаний з підвищеною небезпекою.
Правила безпеки в метро дітям відомі, адже вони часто звучать з гучномовця на території метрополітену. Та під час інструктажу слід додатково їх озвучити. Так, можна нагадати дітям, що:
- на ескалаторі необхідно стояти праворуч, обличчям у напрямку руху;
- проходити слід з лівого боку, тримаючись за поручень;
- затримуватися під час сходження з ескалатора небезпечно.
Чекаючи на потяг, пасажири мають рівномірно розташовуватися вздовж платформи і не заходити за обмежувальну лінію біля краю платформи до повної зупинки потяга, а після його зупинки не заважати вільному виходу пасажирів із вагонів.
Після оголошення про зачинення дверей необхідно припинити посадку у вагони. На жаль, цим правилом пасажири часто нехтують, і це призводить до їх травмування. Під час руху потяга не можна притулятися до дверей вагона, заважати відчиненню або зачиненню дверей. У метро заборонено створювати будь-які ситуації, які заважають руху потоку пасажирів.
У разі виявлення задимлення або пожежі в метро, а також ситуацій, які можуть вплинути на безпеку перевезень пасажирів або рух потягів, слід негайно повідомити про це працівників метрополітену.
Ігри, вправи та техніки для виховання толерантності
Правила пожежної безпеки
Основними причинами пожеж є необережне поводження з вогнем і порушення правил пожежної безпеки.
Коли дитина перебуває вдома, вона має обережно користуватися електроприладами, які можуть призвести до загоряння, — електроплитою, праскою, телевізором тощо. Зокрема, небезпечно розміщувати на телевізорі сторонні предмети: серветки, книжки, лампи, свічки тощо. Ідучи з дому, слід переконатися, що всі електричні прилади вимкнені.
Пожежі в лісі можуть виникати внаслідок необережного поводження з вогнем, очищення поверхні землі за допомогою випалювання сухої трави тощо. Пустощі з вогнем у лісі неприпустимі.
Акцентуйте на тому, що знаючи правила поводження під час пожежі, можна не лише врятувати своє життя, а й надати допомогу іншим людям і врятувати матеріальні цінності від вогню.
У разі виникнення пожежі не можна панікувати, а необхідно заспокоїтися. Не варто приймати поспішних рішень, тікати від полум’я у протилежний від вогню бік. Навпаки, необхідно бігти проти вітру, у напрямку, перпендикулярному до лінії вогню, закривши голову і обличчя одягом.
Після виходу з епіцентру пожежі необхідно повідомити місцевій адміністрації та пожежній службі про місце, розміри й характер пожежі.
Безпека в екстремальних ситуаціях
У разі виникнення аварійних ситуацій, які можуть призвести до нещасних випадків, слід негайно виявити й усунути їх причини.
Якщо виникла пожежа чи інше стихійне лихо, всі мають організовано, без паніки залишити місце перебування. Необхідно викликати пожежних та працівників екстреної медичної допомоги. Про всі випадки аварійних ситуацій, аварій, нещасних випадків природного чи техногенного характеру необхідно за можливості повідомити органи місцевого самоврядування, поліцію, місцевий штаб цивільного захисту.
Про надзвичайні ситуації природного характеру, як-от землетрус, повінь, ураган, пилова буря, туман тощо, населення сповіщають сигналом «Увага всім» — завиванням сирени, виробничими гудками та іншими сигнальними засобами.
У разі виникнення надзвичайних ситуацій з викидами радіаційних та екологічно-небезпечних речовин після сигналу «Увага всім» населенню повідомляють: «Радіаційна небезпека» або «Хімічна небезпека».
Повідомте учням, що почувши цей сигнал, слід негайно ввімкнути радіо, телевізор та слухати повідомлення місцевих органів влади і штабу цивільного захисту та надзвичайних ситуацій із вказівками щодо подальших дій. Протягом усього періоду ліквідації наслідків стихійних лих, аварій і катастроф усі засоби зв’язку необхідно тримати постійно ввімкненими.
Безпека в побуті
Побутові предмети за неправильного користування можуть також становити загрозу для дитини і спричиняти травмування. Тож під час інструктажу педагог має нагадати учням, як правильно їх використовувати.
Користуватися газовими приладами (плита, котел, колонка) дозволено дітям старше 10 років, але обов’язково у присутності дорослих.
Правила користування газовими приладами:
- перед увімкненням приладів необхідно провітрити приміщення, а під час їх роботи відкрити кватирки, фрамуги;
- завершивши користування газовим приладом, слід закрити крани на ньому та закрутити вентилі газопроводу (газової труби чи газового балона);
- якщо в квартирі чи будинку відчутний запах газу, слід негайно припинити користуватися газовим приладом, закрити крани й вентилі. Необхідно вийти з приміщення, покликати на допомогу дорослих і негайно викликати аварійну газову службу.
Користування електроприладами
Потенційну небезпеку під час перебування дитини вдома становлять також електроприлади. Тому класний керівник має нагадати учням правила електробезпеки та безпечного користування електроприладами. Так, заборонено:
- перебувати поблизу відкритих струмопровідних частин;
- користуватися зламаними розетками, несправними штепсельними вилками;
- вмикати або вимикати штепсельні вилки, тримаючись за шнур, а не за корпус;
- використовувати шнури, проводи з пошкодженою ізоляцією або обплетенням;
- залишати без нагляду ввімкнені в мережу електронагрівальні прилади;
- торкатися електроприладів мокрими або вологими руками.
У разі виявлення обірваних, пошкоджених проводів, іскріння проводки необхідно повідомити дорослих. Якщо електропостачання раптово припинилося, необхідно вимкнути всі електроприлади. Вмикати їх можна лише після відновлення постійної напруги.
Безпека на присадибній ділянці
Якщо під час канікул дитина допомагає дорослим працювати на присадибній ділянці, вона має надягнути робочий одяг і взуття, а також головний убір.
Переносити загострені сільськогосподарські знаряддя (лопати, граблі, вила тощо) необхідно у вертикальному положенні — так, щоб їх робоча частина була спрямована донизу від себе. Під час перенесення вантажів, посильних для віку дитини, слід рівномірно навантажувати обидві руки.
Працюючи граблями чи вилами, не можна спрямовувати їх робочу частину на людей, які поблизу. Гострі частини сільськогосподарського інвентарю мають бути у землі або біля землі.
Аби уникнути отруєння та алергічної реакції, не слід нюхати незнайомі рослини чи куштувати їх на смак.
План роботи на осінні канікули в школі
Виховна робота з дітьми про безпеку під час осінніх канікул передбачає різні форми. Інструктажі правил техніки безпеки під час канікул можна проводити не лише за допомогою бесід, перегляду навчальних фільмів, а й у ігровій формі, пропонуючи тести, ігри, вікторини тощо. Звісно, дітям буде цікавіше не читати банальні пам’ятки чи слухати інструктаж педагога, а взаємодіяти між собою, проходити квести та відвідувати екскурсії тощо. Тому класні керівники мають продумати позакласні й позашкільні заходи так, аби залученість учнів була пізнавальною для них.
Пропонуємо орієнтовні теми для планування і проведення заходів під час осінніх канікул. Це зокрема такі:
- Профілактика вірусних хвороб. Важливість вакцинації
- Бродячі тварини. Сказ
- Домедична допомога
- Перша психологічна допомога. Алгоритм дій
- Лісові гриби та наслідки отруєння
- Збирання каштанів для пунктів переробки на ліки
- Спілкування з ветераном російсько-української війни
- Спілкування з поліцейським про юридичну відповідальність підлітків
- Екскурсія в пожежну частину
- Мінна безпека, небезпечні предмети
- Бесіда про наслідки відвідування занедбаних будівель
- Відповідальність за кермом велосипеда, скутера, мотоцикла
- Яка техніка допомагає в побуті
- Безпека в інтернеті
- Волонтерство в місцевих пунктах
Які теми про безпеку й форми роботи з дітьми не обрали б педагоги, усі вони будуть важливі, особливо під час воєнного стану.
Висновок
Профілактика дитячого травматизму, навчання учнів безпеки життєдіяльності під час проведення інструктажів перед початком канікул — це запорука того, що учні добре відпочинуть і повернуться до навчання здоровими й життєрадісними.

