Програма «Школа і поліція» розроблена в межах реалізації програми «Співпраця поліції та шкіл», яку впроваджують відповідно до проекту «Реформування системи кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні».
Для реалізації програми керуються Методичними рекомендаціями щодо проведення просвітницько-профілактичних занять з учнями 1-11-х класів за програмою «Школа і поліція», схваленими для використання у загальноосвітніх навчальних закладах Науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (лист Інституту модернізації змісту освіти від 18.04.2016 № 2.1/12-г-159).

Чим замається шкільний офіцер поліції
Співпраця шкільного офіцера поліції заснована на таких принципах:
| ⇒ працівники поліції та навчального закладу приймають рішення і застосовують методи втручання відповідно до законодавства України |
| ⇒ будь-які рішення, дії та заходи, що застосовують до дітей, мають бути засновані на врахуванні індивідуальних чинників та особистих характеристик кожної дитини, щоб найліпше забезпечувати захист прав і реабілітацію дитини |
| ⇒ причини й умови правопорушень мають бути визначені в найкоротший строк, щоб прийняти відповідне рішення на запобігання новим правопорушенням і підсилити зв’язок між протиправною поведінкою та наслідками для правопорушника |
| ⇒ заходи реагування мають відповідати рівню зрілості дитини, ступеню її протиправної поведінки, індивідуалізовані та відповідати обсягу завданої шкоди, обставинам події |
| ⇒ будь-яка інформація, пов'язана з дитиною, її життєвими обставинами та поведінкою не може бути публічною та розкриватися третім сторонам |
| ⇒ будь-яка інформація, отримана школою, іншим навчальним закладом та (або) співробітником поліції не може бути використана задля застосування дій репресивного характеру до навчального закладу, учнів та персоналу |
Із навчальними закладами співпрацюватимуть працівники поліції, які пройшли спеціальне навчання та призначені шкільними офіцерами поліції.
Співпрацю зі шкільними офіцерами поліції відображають у планах роботи навчальних закладів на навчальний рік.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Шкільний офіцер поліції (далі — офіцер) опікуватиметься двома-п’ятьма школами. Натомість у кожному навчальному закладі призначають особу, відповідальну за реалізацію моделі співпраці (далі — відповідальна особа).
Відповідальною особою можуть бути:
- заступник директора з виховної роботи
- соціальний педагог
Про факт співпраці укладають Угоду про співробітництво між міськими Управліннями патрульної поліції і Департаментами (управліннями) освіти і науки.
⇒ Безпечне освітнє середовище закладу освіти
Повноваження та обов’язки шкільного офіцера поліції
Задля створення та підтримки здорової і безпечної шкільної громади офіцер працює у партнерстві з:
- учнями
- вчителями
- адміністрацією, керівництвом школи
- батьками
- іншими органами поліції
- громадою.
Офіцер зосереджує свою роботу на такій діяльності, як:
- проведення просвітницько-профілактичних занять з учнями за програмою «Школа і поліція»
- проведення індивідуальних зустрічей з учнями та (або) їхніми батьками (особами, які їх замінюють)
- забезпечення вчасного та ефективного реагування на виклики керівників навчальних закладів
- участь у батьківських зборах і педагогічних радах
- проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед батьків та педагогічних працівників щодо попередження негативних явищ в учнівському середовищі.
Офіцер зобов'язаний:
- бути присутнім у школі та проводити профілактичну роботу з учнями, залучаючи їх до позитивних видів діяльності
- планувати та впроваджувати разом із відповідальною особою заходи, направлені на попередження правопорушень серед учнів, а також заходи реагування на інциденти, які сталися на території школи
- встановлювати й підтримувати конструктивні, засновані на довірі, стосунки з адміністрацією закладу, вчителями, учнями та їх батьками
- брати участь у засіданнях рад з профілактики злочинності, за потреби — у зборах батьківських комітетів та педагогічних нарадах
- пропагувати законослухняну поведінку серед учнів та поширювати серед них відповідні інформаційні матеріали
- забезпечувати вчасне та ефективне реагування (реагувати) на виклики відповідальної особи
- інформувати персонал закладу, представників батьківських комітетів, учнівського самоврядування щодо негативних явищ у молодіжному середовищі
- інформувати батьків щодо порядку дій та установ, з якими потрібно зв'язатися у випадку зникнення дитини
- надавати допомогу жертвам правопорушень
- виконувати інші обов'язки згідно з чинним законодавством України.
Офіцер має право також бути консультантом, допомагаючи працівникам школи визначати необхідні дії у разі насильницької поведінки та пояснювати процедури поліцейського розслідування.
⇒ Запобігання та протидія насильству: Методичні рекомендації
Повноваження та обов’язки відповідальної особи
Відповідальна особа має належно виконувати свої обов’язки, що виникають у контексті спільних зобов’язань навчального закладу, передбачених угодою та внутрішніми шкільними правилами.
Відповідальна особа зобов'язана:
- інформувати учнів, їхніх батьків, інших відповідальних за них дорослих щодо правил поведінки у закладі
- сприяти впровадженню практик, які спрямовані на заохочення безконфліктної, неагресивної поведінки учнів у закладі
- сприяти роботі офіцера та надавати підтримку щодо роботи з учнями, батьками на території закладу
- за необхідності забезпечувати участь офіцера у зборах батьківських комітетів, адміністрації школи, ради з профілактики злочинності та інших подібних заходах
- вчасно (протягом навчального дня або негайно) повідомляти офіцеру про інциденти, які потребують втручання поліції
- за необхідності сприяти проведенню зустрічей офіцера з батьками
- забезпечувати офіцерові вільне відвідування та перебування на території закладу задля проведення профілактичних заходів, зокрема й надавати місце для проведення бесіди з учнями
- запрошувати офіцера до участі у шкільних заходах, які проводяться для учнів та (або) їхніх батьків.
Відповідальна особа та офіцер мають підтримувати тісне партнерство та намагатися максимально використовувати його задля профілактики злочинності в шкільному середовищі.
Профілактична робота шкільного офіцера поліції
Офіцер спільно з директором закладу або заступником директора з виховної роботи мають узгодити:
- середню кількість годин перебування у закладі для провадження профілактичної роботи з учнями
- першочергові напрями роботи.
Першочергові напрями роботи визначають на підставі аналізу загальної інформації про навчальний заклад, а також інформації про:
- зареєстровані правопорушення, вчинені учнями закладу
- кількість зареєстрованих повідомлень про інциденти від навчального закладу протягом попереднього навчального року
- стан злочинності в районі, де розміщено заклад.
Спеціальні форми профілактичної роботи офіцер має узгоджувати з адміністрацією навчального закладу, щоб мінімально втручатися в навчально-виховний процес.
Офіцер разом із відповідальною особою на початку кожного навчального року складають щорічний план спільних заходів профілактичної роботи з учнями за визначеною формою.
Заходи профілактичної роботи передбачають, зокрема:
- присутність офіцера у школі та спілкування з учнями
- індивідуальні бесіди з учнями
- проведення тематичних занять з учнями
- участь у засіданні батьківських комітетів та інших заходах, що проводить навчальний заклад.
Зміст просвітницько-профілактичних занять офіцера з учнями
Програма просвітницько-профілактичних занять «Школа і поліція» розроблена для роботи з учнями 1-11-х класів та спрямована на формування у них правослухняної поведінки, запобігання конфліктів і правопорушень.
У Програмі передбачено вісімнадцять занять тривалістю 35-45 хв. кожне.
Програмою визначено такі тематичні заняття:
1-5-ті класи |
6-11-ті класи |
Очікувані результати програми
Робота офіцерів у навчальних закладах сприятиме:
- створенню безпечнішого середовища у школі
- зменшенню злочинності у школах
- ліпшому партнерству між школами та поліцією
- формуванню позитивного сприйняття поліції громадою
- захисту вразливої категорії учнів від віктимізації та вимагання
- створенню позитивної моделі для наслідування.
За ефективної реалізації програми очікують сформувати в учнів мотиваційний (бажання), когнітивний (знання) та поведінковий (уміння та навички) компоненти безпечної, правомірної поведінки задля запобігання ризиків для здоров’я і життя та правопорушень.
У проекті беруть участь 295 столичних шкіл, 106 львівських, 116 одеських та 41 Івано-Франківська.