Результати перевірок закладів освіти 2018 року
У 2017 році Державна інспекція навчальних закладів України спрямовувала свою роботу на:
- реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів
- вивчення роботи місцевих органів управління освітою та навчальних закладів
- моніторингові дослідження
- розроблення нормативно-правового та методичного забезпечення державного нагляду (контролю).
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Окрім того, минулого року ДІНЗ працювала в умовах мораторію на проведення планових заходів нагляду (контролю). До 31 грудня 2017 року перевірки навчальних закладів відбувалися виключно за погодженням Державної регуляторної служби України.
Мораторій введено в дію Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 № 1728-VIII.
У 2017 році ДІНЗ здійснила 27 позапланових заходів державного нагляду (контролю), а саме:
- в системі вищої освіти — 13 перевірок вищих навчальних закладів (у 2016 році — 105)
- у сфері дошкільної, загальної середньої та професійно-технічної освіти перевірено — 14 навчальних закладів (у 2016 році — 45), з них:
– один дошкільний
– 10 загальноосвітніх
– 3 професійно-технічних навчальних закладів.
Які питання вивчала ДІНЗ
В умовах мораторію ДІНЗ сконценрувалась на таких питаннях:
- вивчення окремих питань діяльності 12 місцевих органів управління освітою, у ході яких відвідано 40 закладів освіти
Відвідано заклади освіти Одеської області, Івано-Франківської, Закарпатської, Чернівецької, Рівненської областей, м. Хмельницький, Іванківського району, м. Ірпінь Київської області, м. Кам’янець-Подільський Печерського району м. Києва).
Серед вивчених органів управління освітою шість — регіонального рівня.
- вивчення окремих питань діяльності департаментів освіти і науки Чернівецької та Закарпатської облдержадміністрацій щодо ефективності управління підпорядкованими навчальними закладами у частині забезпечення рівного доступу громадян до загальної середньої освіти. Під час цих вивчень відвідано 30 закладів освіти в 11 адміністративно-територіальних одиницях
У Чернівецькій області — чотири райони, Закарпатській — шість районів та м. Берегове.
- вивченя стану готовності експериментальних закладів загальної середньої освіти до впровадження проекту нового Державного стандарту початкової освіти, організації навчально-виховного процесу в умовах Нової української школи. У ході цього вивчення відвідано 22 заклади загальної середньої освіти в шести областях (Донецька — 3, Закарпатська — 4, Запорізька — 4, Луганська — 2, Одеська — 4, Херсонська — 5)
- моніторингу вступної кампанії до вищих навчальних закладів
- вивчені окремих питань організації надання вищими навчальним закладми освітніх послуг студентам із числа іноземних громадян
Як відбуватиметься
Які порушення й недоліки виявила ДІНЗ
Заклади освіти
Результати заходів державного нагляду (контролю) закладів дошкільної, загальної середньої та професійно-технічної освіти та вивчень діяльності місцевих органів управління освітою виявили типові порушення та недоліки в їх роботі, а саме:
- організації освітнього процесу
- відсутності фахової освіти у керівників закладів і педагогічних працівників
- залучення і використання благодійних (добровільних) коштів
- забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання і виховання.
Органи управління освітою
У рамках здійснених вивчень діяльності місцевих органів управління освітою встановлено, що ними не вживалися достатні заходи для:
- забезпечення прав дітей на дошкільну освіту
- створення належних санітарно-гігієнічних умов для дошкільників та учнівської молоді
- створення належних умов для досягнення здобувачами освіти результатів навчання, передбачених у відповідному Державному стандарті загальної середньої освіти (частина перша статті 33 Закону України «Про загальну середню освіту»)
- забезпечення доступності і безоплатності здобуття повної загальної середньої освіти у комунальних навчальних закладах (частина першої статті 6 Закону України «Про загальну середню освіту»)
- функціонування груп продовженого дня за кошти місцевих бюджетів
- забезпечення соціального захисту, охорони життя, здоров’я та захисту прав учнів (вихованців)
- забезпечення реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, залучення батьків до участі в освітньому процесі
- забезпечення безкоштовного підвезення дітей та педагогічних працівників у сільській місцевості.
Підсумовуючи не лише 2017 рік, а й останні сім років діяльності ДІНЗ як центрального органу виконавчої влади, можна відзначити, що за цей період середньорічна охопленість закладів освіти плановими та позаплановими заходами державного нагляду (контролю) становила для закладів:
- вищої освіти — 6%, тобто за рік перевірили кожний 16-й заклад
- загальної середньої освіти — 0,4 %, тобто за рік перевірили кожний 300-й заклад.
За Тезами до публічного звіту голови комісії з реорганізації Державної інспекції навчальних закладів України Руслана Гурака за 2017 рік