Влаштуйте день поезії для дошкільників
🎁 Тримайте подарунок:
Конспекти інтегрованих занять до літературного проєкту «Раз — словечко, два — словечко»
Скачати
День поезії
21 березня 1999 року ЮНЕСКО прийняла рішення про запровадження Усесвітнього дня поезії. Утім день поезії можна провести в дитячому садку коли завгодно. А якщо присвятити поезії не один день, а наприклад тиждень, то таким чином можна реалізувати з дітьми цікаву форму тематичного тижня — літературний проєкт. Це ефективний і цікавий спосіб прищепити дошкільникам любов до віршів.
Вірші для дошкільнят
У сучасному літературному просторі віршів для дітей не бракує. Є достатньо якісної дитячої літератури, у тому числі поетичної. Упродовж останнього десятка років у роботі з дітьми використовуємо поетичні твори таких сучасних авторів, як-от Оксана Кротюк, Віра Правоторова, Ганна Чубач, Лідія Повх, Галина Манів та інші.
Якщо дитина відмовляється слухати вірші, спробуйте віднайти такі твори, які були б їй близькі. Перегляньте стиль подання матеріалу: якщо читаєте монотонним голосом із товстої сірої книги, природно, що дитині нецікаво. Інша річ, коли книжка — з гарними кольоровими ілюстраціями, а персонажів ви озвучуєте різними голосами. Навіть наймолодші діти слухають вірші, розказані виразно і яскраво.
Дошкільники запам’ятовують окремі рядки, повторюють їх. Цим можна скористатися, щоб зацікавити дитину віршами і спонукати розповідати їх разом: робіть паузу, коли читаєте добре відомий твір, і просіть дібрати наступне слово. Така словотворчість розвиває відчуття рими і сприяє поповненню лексичного запасу дитини.
Поступово можна спробувати навчати дошкільників складати вірші. Почніть з римованих рядочків на добре знайомі дитині теми або описуйте те, що бачите: «Ми підемо у садок, там побачимо… (діток)».
Вірші для дошкільників — це поле для творчості, гри, розігрування діалогів тощо.
Тиждень поезії «Раз — словечко, два — словечко»
«Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі…» Ці слова Ліни Костенко надихнули нас на розробку літературного проєкту, присвяченого поезії. Ми виокремили поетичне слово в самостійний літературний проєкт, аби разом з дітьми доторкнутись до краси слова і подумати-дослідити-пошукати, що ховається у віршах.
Пропонуємо використати в роботі з дітьми таку нестандартну форму, як літературний проєкт. Це тематичний тиждень, який реалізовуємо на основі інтегрованого підходу до змісту та видів діяльності дітей. В основу планування літературного проєкту, або тижня поезії, покладаємо створення інтелектуальної карти, яка відображає ідеї та зміст тижня поезії. Розгляньте і використайте у своїй роботі нашу розробку:
Цінно те, що ми не просто читаємо та вивчаємо вірші різної тематики щодня. Вірші стають основою інтегрованої діяльності – пізнавально-мовленнєвої, творчо-продуктивної, рухової та ігрової, а також засобом прилучення дітей до мистецтва слова, яке відкриває перед нами красу світу у різних його проявах і водночас саме по собі є втіленням краси.
Важливим компонентом літературного проєкту є творчий продукт. Пропонуємо простий і логічний варіант – книжка-саморобка. Власне, з першого дня реалізації проєкту націлюємо дітей на створення власної, незвичайної книжки. Це може бути книжка віршів, створених разом з дітьми та навіть самими дітьми, або дітьми з батьками. Може бути книжка-пазл чи книжка-картинка до окремого твору чи кількох творів.
У книжці-саморобці відображаємо літературний матеріал, який використовуємо упродовж тижня. Це сприяє цілісності освітньої роботи у різних формах активності (пізнавальній, мовленнєвій, ігровій, продуктивній). А ілюстрування віршів, які опрацьовуємо з дітьми, також сприяє запам’ятовуванню та відтворенню поезії.
Цікаві вірші
Що знаходимо у віршах разом із дітьми?
Безперечно, у віршах ховається краса. Краса слова, тому що для красивих думок потрібні красиві слова, та й поєднання слів у вірші — теж краса. Поезія розкриває красу душі, і краса природи оспівується поетами з давніх-давен… А допомогти дітям вслухатись у поетичні рядки і відчути, у чому їх краса — це вже мистецтво вихователя.
У віршах можна пошукати математику. У лічилках чи віршованих задачках, наприклад, хоча це й дуже просто. Складніше знайти математичні «родзинки» у звичайних, «нематематичних» віршах. Мова йде про твори, у яких мають місце часові поняття або, наприклад, порівняння та міркування щодо величини (більший-менший, вищий-нижчий тощо). Ми знайшли кілька таких творів, які спонукатимуть дітей до мисленнєвої діяльності, а не лише розважатимуть.
Вірш — це своєрідна форма подання інформації. Це може бути текст пізнавального змісту (як оповідання, наприклад). Або казка. Це може бути пісня, гра або творчість. І тому напрям «Вірш — це пісня, казка, гра…» підштовхне до пошуку змістових асоціацій з поетичними творами, які допоможуть дітям осмислити різні форми творчої перетворювальної діяльності.
І ще один, на нашу думку, складний аспект віршування ми внесли до проєкту. Мова йде про незвичайні вірші — верлібр, хоку, сенквейн. Здавалось би, для дошкільників це – недоцільно і непотрібно. Проте можна спробувати на доступному дітям рівні звернутись до цих видів поезії, адже вони дають можливість ще раз акцентувати увагу на тому, що все має свої правила, і навіть такі, здавалося б, зовсім «невіршові» вірші, теж мають свої закони... Важливим у подачі таких творів є не літературний аспект, а емоційний, тобто здатність уявити картинку і відчути-озвучити емоції, які вона викликає. Ми не будемо з дітьми повторювати чи, тим більше, запам’ятовувати такі твори чи їх авторів. Ми просто звернемось до них, аби показати різноманітність поетичного світу, що, зрештою, допомагає побачити і різноманітність світу, що оточує нас. Робота за цим напрямом передбачає вправи для розвитку уяви, смислові, емоційні та рухові асоціації, пошукову та творчо-мовленнєву діяльність.
Елементи драматерапії в освітньому процесі
Уникайте патетичних поетичних заходів, під час яких діти просто декламують вірші. Це може лише знеохотити дітей розповідати їх. По-перше, більшість дошкільників соромиться виступати перед публікою, тому надалі асоціюватимуть із поезією лише неприємні відчуття. По-друге, дітям не подобається, коли їх примушують щось вчити.
Як закріпити вивчений вірш або презентувати його одноліткам чи батькам:
- намалювати: можна зобразити головних персонажів або описані події. Згодом поверніться до цих ілюстрацій і попросіть дитину «прочитати» зображені вірші
- «станцювати»
- дібрати мелодію або вигадати її тощо.
Символом поезії є крилатий кінь — Пегас, адже «крилатість» — одна з важливих ознак цього мистецтва. Запропонуйте дітям намалювати міфічного персонажа, нехай він стане талісманом у вигляді папервої підвіски для тих, хто цінує творчість і фантазію.
Якщо хочете наблизити до дитячого розуміння постать видатного митця — апелюйте до бажання дітей все перетворювати на гру й фантазійне дійство, пропускайте крізь «млин» дитячих уявлень. Наприклад, наповніть цікавими завданнями, які збурюють дитячі мрії.
Організуйте для дітей старшої групи літературну розвагу «Мріємо з Лесею Українкою».