Музика дає змогу виправляти у дітей мовленнєві дефекти природно і невимушено.
Cпільна робота вчителя-логопеда і музичного керівника проходить у двох напрямках:
- корекційно-терапевтичному
- допоміжно-консультативному.
У цьому процесі музичний керівник допомагає вчителю-логопедові:
- правильно підібрати музику до вправ, зокрема на вивільнення у дітей скутості мімічних м’язів, на розвиток навичок дихання
- створити нескладні мелодії до промовок, забавлянок, невеличких віршів на артикуляцію, які вчитель-логопед застосовуватиме у своїй корекційній роботі з дітьми.
Скачайте
конспект логопедичного заняття для дітей дошкільного віку
«У гості до Веселого Лісовичка»
Рухові вправи на логопедичних заняттях
Особливою точкою перетину в діяльності вчителя-логопеда і музичного керівника є рухове виховання. Практично кожне своє заняття з дітьми вчитель-логопед розпочинає вправами-розминками, які спрямовані на:
- координування рухів рук та ніг під час ходи чи бігу
- формування правильної постави
- засвоєння основних та імітаційних рухів
- розвиток навичок руху в колективі та зорово-просторового орієнтування.
Музика, яка супроводжує ці вправи, синхронізує рухи дітей, стимулює їх до рухової активності та виразності у діях, знімає емоційну напругу та м’язові затиски. Зокрема при невротичній формі заїкання дітей навчають невимушеним, вільним, чітким, узгодженим і виразним рухам, які відповідали б характеру, темпу музики тощо. І тут музичний керівник може допомогти вчителю-логопедові визначити план зміни рухів відповідно до логіки розгортання музичного твору.
Ефективним буде й використання так званих неспецифічних форм тренування:
- імітування дітьми рухів казкових персонажів
- подолання різних перепон шляхом перестрибування, підскоків чи лазіння.
Музика до таких вправ має бути контрастною і постійно змінюватись. Відповідно до музичної зміни діти можуть розслабляти чи, навпаки, напружувати м’язи, а залежно від характеру музичного звучання — корегувати тонус м’язів.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Співи на логопедичних заняттях
Одним з найбільш дієвих інструментів корекції мовлення є спів. Проспівування тексту пісні:
- полегшує дітям вимову проблемних фонем
- покращує дихання
- розвиває пам’ять тощо.
Метро-ритм пісні упорядковує дитячі рухи і робить їх змістовними.
Підготовча робота над піснями, які вчитель-логопед планує використати на логопедичних заняттях, може бути проведена на заняттях з музики. Адже правильне дихання, гарна дикція та гнучкість мімічних м’язів — це ключові компоненти співацької техніки.
Додатковою вправою на покращення артикуляції у дітей може бути й розучування на музичних заняттях спеціальних пісень із звуконаслідуванням. Такі пісні допоможуть розвинути у дітей:
- фонематичний слух
- навички діалогічного мовлення
- комунікативність.
Також комплексному розвитку голосу сприятимуть:
- спів соло, хором чи в ансамблі
- розігрування сценок з піснями
- драматизація.
Конспект музичного заняття у дитсадку
Робота над текстом
Цінним при усуненні мовленнєвих вад у дітей буде й детальне опрацювання текстів пісень. Така форма роботи надасть змогу:
- формувати у дітей лексико-граматичні уявлення
- переборювати їхній страх говорити
- виховувати у дітей навички монологічного мовлення
- виробляти більшу зв’язність мовлення.
Важливо, коли на логопедичних заняттях музика виконується на акустичному інструменті, а не звучить у запису. «Живе» виконання дає змогу більш гнучко проводити заняття:
- варіювати темп вправ
- повторювати музичні фрагменти
- спеціально відпрацьовувати якийсь окремий рух, мелодичний зворот пісні або її текст.
Окрім того, враження, які діти отримуватимуть від звучання «живого» інструмента, будуть більш яскравими і на довше запам’ятаються.
Корисна стаття
За матеріалом Олени Устименко, музичного керівника,
Галини Малінкіної, вчителя-логопеда вищої категорії
закладу дошкільної освіти навчального закладу № 376
спеціального типу для дітей з вадами мови, м. Київ,
ж. «Музичний керівник»