Cистема планування освітньої роботи
Важливим методом розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку є гра, зокрема дидактична — із використанням конструктора LEGO. Саме під час гри дитина «добудовує» в уяві все, що їй недоступне в навколишній діяльності, невимушено спілкується з однолітками і дорослим.
Особливості мовленнєвої роботи з використанням LEGO
Діти сприймають заняття як гру, тому робота з розвитку мовлення не викликає в них негативних емоцій. Натомість, вони привчаються бути уважними, посидючими, чітко виконують інструкції педагога.
Коли діти опрацьовують лексичну тему за допомогою LEGO, вони у психологічно комфортних умовах:
- запам’ятовують нові слова
- розвивають зв’язне діалогічне й монологічне мовлення
- оволодівають контекстним мовленням.
Ефективнішою стає робота над переказом, розповіддю, діалогом. Якщо діти переказують оповідання не за сюжетною картинкою, а за побудованою з конструктора LEGO об’ємною декорацією, це допомагає їм ліпше усвідомити сюжет, зробити свою розповідь більш розгорнутою і логічною. При цьому роботу з розвитку зв’язного мовлення дошкільників педагог проводить з поступовим ускладненням і зменшенням використання наочності.
Така робота допомагає відпрацьовувати правильне вживання різних граматичних конструкцій. Наприклад, під час конструювання будівель відпрацюйте узгодження числівників з іменниками за допомогою таких запитань:
- Скільки тобі потрібно цеглинок?
- Скільки можна скласти будинків?
- Як ти опишеш LEGO-чоловічків?
- Яких звірів більше?»
Конструювання фігурок тварин допомагає дітям навчитися виокремлювати частини цілого і правильно вживати відмінкові закінчення:
- Крокодил без чого?
- Чий хвіст?
- Чия лапа?
Переваги використання дидактичних LEGO-ігор у роботі з розвитку мовлення:
- Дитина може гратися зі створеними LEGO-моделями без страху їх зіпсувати
- LEGO-моделі виходять яскравими й привабливими незалежно від рівня сформованості в дитини конструкційних здібностей. Завдяки цьому дитина відчуває успіх
- Конструктор LEGO викликає у дошкільників лише позитивні емоції, тож і мовленнєву роботу з його застосуванням діти сприймають як гру
- Дітям не потрібно під час заняття зберігати статично сидячу позу, адже конструктор можна розмістити не лише на столі, а й на підлозі, на килимі тощо
- Дидактичні LEGO-ігри сприяють розкриттю індивідуальності, усуненню труднощів у спілкуванні дитини з однолітками та дорослими
- Дидактичні ігри з використанням LEGO є ефективними під час занять з підготовки до навчання грамоти, корекції звуковимови.
Елементи дидактичної гри:
дидактичне завдання |
|
ігрове завдання |
|
правила гри |
|
ігрові дії |
|
результат гри |
|
Ігровий задум, ігрові дії та правила тісно пов’язані між собою: задум визначає характер ігрових дій, а дотримання правил допомагає в їх здійсненні та розв’язанні ігрового завдання. Ігнорування хоча б одного з цих елементів унеможливлює гру.
Щоб дотримуватися правил під час гри, потрібно докласти зусиль й оволодіти способами спілкування з іншими гравцями. Тож дидактичні ігри сприяють формуванню не лише знань, а й особистісних якостей, збагаченню емоційно-вольової сфери. Спрямовуючи гру, педагог:
- навчає дітей усвідомлювати значення норм поведінки в колективній діяльності
- виховує в них вимогливе й справедливе ставлення до однолітків
- привчає зважати на думку товаришів, погоджувати з ними свої бажання та наміри.
За матеріалом Тетяни Геращенко,
вчителя-логопеда дошкільного навчального закладу № 32, Київ,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»