Адаптація учнів 5 класу: як діагностувати
Адаптаційний квест для п'ятикласників
СКАЧАТИ
Адаптація учнів 5 класу: чи потрібна діагностика
Перехід учня з початкової ланки навчання в базову школу змінює соціальну позицію дитини. Це спричиняє злам стереотипів поведінки і взаємодії з оточуючими, адже учень має засвоювати нові вимоги, пропоновані батьками та вчителями.
Поняття «адаптація» визначають як процес взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб.
Період адаптації п’ятикласників триває від 10-18 днів до року та може супроводжуватися ростом внутрішнього напруження, підвищенням рівня тривожності і зниженням самооцінки. Ці явища стабілізуються, якщо шкільна адаптація проходить нормально. У випадку ускладненої адаптації можуть мати місце проблеми особистісного розвитку. У 50—60% досліджуваних дітей адаптація проходить легко (до 4 тижнів), у 30% - важко (до 7-8 тижнів), для 14% дітей — боляче (до року).
Перші чотири тижні перебування в школі — період гострої адаптації. Успішність адаптації визначає успішність навчальної діяльності, збереження фізичного та психічного здоров’я учнів. Тому спостереження і відстеження процесів адаптації молодших підлітків до нових умов навчання має велике значення. Рівень адаптації досліджує практичний психолог у взаємодії з класним керівнико, вчителями-предметниками та батьками. Тож пропонуємо використати анкету для дослідження психофізіологічної, психологічної та соціальної адаптації п’ятикласників.
Адаптація учнів 5 класу: анкета
З’ясувати особливості та якість процесу пристосування до видозмінених умов навчання у п’ятому класі школі допоможе опитувальник А. Фурмана «Анкета адаптованості».
«Анкета на визначення ступеня адаптації» А. Фурмана показує широкий спектр результатів за трьома шкалами: психофізіологічна, психологічна та соціальна адаптація. Питання анкети ми пропонуємо п’ятикласникам через півтора місяці після початку навчання. Результати анкетування визначають три рівні адаптації: високий, середній та низький.
Рівні адаптації учнів 5 класу
Перші місяці навчання у 5 класі є періодом адаптації дитини до нових умов. Результати адаптації — адаптованість дитини, що забезпечує успішність подальшого навчання. Але не всі діти однаково вживаються в нові умови.
Виділяють три рівні адаптації у дітей.
Високий рівень адаптації:
- дитина позитивно ставиться до школи;
- навчальний матеріал засвоює легко;
- вивляє інтерес до самостійної освітньої діяльності;
- має в класі позитивний соціальний статус.
Середній рівень адаптації:
- дитина позитивно ставиться до школи;
- відвідування школи не викликає негативних переживань;
- завдання виконує, але під контролем;
- готується до уроків і домашнє завдання виконує майже завжди;
- товаришує з багатьма однокласниками.
Низький рівень адаптації:
- школяр негативно ставиться до школи;
- часто жаліється на погане самопочуття;
- домінує песимістичний, пригнічений настрій;
- може порушувати дисципліну;
- не проявляє інтересу до виконання завдань;
- до уроків готується нерегулярно, потрібен постійний контроль;
- пасивний, не має близьких друзів.
Процес адаптації п'ятикласників буде успішнішим, якщо практичний психолог запланує й проведе з учнями тренінгові адаптаційні заняття чи інші форми психологічної підтримки — наприклад, адаптаційний квест. Водночас важлива співпраця і комунікація практичного психолога з класним керівником та вчителями-предметниками, а за потреби і з батьками. Зазвичай після проведеного дослідження процесів адаптації учнів ми проводимо тематичні батьківські збори та плануємо подальшу роботу з учнями.