Адаптація учнів 5 класу: як діагностувати

Автор
практичний психолог Рівненського ліцею «Український»
Практичний матеріал, щоб дослідити рівень адаптації п'ятикласників до нових умов освітнього процесу. Скористаєтеся матеріалами для роботи: анкета для дослідження адаптації, адаптаційний квест, рекомендації для педагогів і батьків.
Адаптація учнів 5 класу: як діагностувати       Адаптаційний квест для п'ятикласників
                     СКАЧАТИ

Адаптація учнів 5 класу: чи потрібна діагностика

Перехід учня з початкової ланки навчання в базову школу змінює соціальну позицію дитини. Це спричиняє злам стереотипів поведінки і взаємодії з оточуючими, адже учень має засвоювати  нові вимоги, пропоновані батьками та вчителями.

Поняття «адаптація» визначають як процес взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб.

Період адаптації п’ятикласників триває від 10-18 днів до року та може супроводжуватися ростом внутрішнього напруження, підвищенням рівня тривожності і зниженням самооцінки. Ці явища стабілізуються, якщо шкільна адаптація проходить нормально. У випадку ускладненої адаптації можуть мати місце проблеми особистісного розвитку. У 50—60% досліджуваних дітей адаптація проходить легко (до 4 тижнів), у 30% - важко (до 7-8 тижнів), для 14% дітей — боляче (до року).

Перші чотири тижні перебування в школі — період гострої адаптації. Успішність адаптації визначає успішність навчальної діяльності, збереження фізичного та психічного здоров’я учнів. Тому спостереження і відстеження процесів адаптації молодших підлітків до нових умов навчання має велике значення. Рівень адаптації досліджує практичний психолог у взаємодії з класним керівнико, вчителями-предметниками та батьками. Тож пропонуємо використати анкету для дослідження психофізіологічної, психологічної та соціальної адаптації п’ятикласників.

Адаптація учнів 5 класу: анкета

З’ясувати особливості та якість процесу пристосування до видозмінених умов навчання у п’ятому класі школі допоможе опитувальник А. Фурмана «Анкета адаптованості».

«Анкета на визначення ступеня адаптації» А. Фурмана показує широкий спектр результатів за трьома шкалами: психофізіологічна, психологічна та соціальна адаптація. Питання анкети ми пропонуємо п’ятикласникам через півтора місяці після початку навчання. Результати анкетування визначають три рівні адаптації: високий, середній та низький. 

СКАЧАТИ АНКЕТУ 📑

Рівні адаптації учнів 5 класу

Перші місяці навчання у 5 класі є періодом адаптації дитини до нових умов. Результати адаптації — адаптованість дитини, що забезпечує успішність подальшого навчання. Але не всі діти однаково вживаються в нові умови.

Виділяють три рівні адаптації у дітей.

Високий рівень адаптації:

  • дитина позитивно ставиться до школи;
  • навчальний матеріал засвоює легко;
  • вивляє інтерес до самостійної освітньої діяльності;
  • має в класі позитивний соціальний статус.

Середній рівень адаптації:

  • дитина позитивно ставиться до школи;
  • відвідування школи не викликає негативних переживань;
  • завдання виконує, але під контролем;
  • готується до уроків і домашнє завдання виконує майже завжди;
  • товаришує з багатьма однокласниками.

Низький рівень адаптації:

  • школяр негативно ставиться до школи;
  • часто жаліється на погане самопочуття;
  • домінує песимістичний, пригнічений настрій;
  • може порушувати дисципліну;
  • не проявляє інтересу до виконання завдань;
  • до уроків готується нерегулярно, потрібен постійний контроль;
  • пасивний, не має близьких друзів.

Процес адаптації п'ятикласників буде успішнішим, якщо практичний психолог запланує й проведе з учнями тренінгові адаптаційні заняття чи інші форми психологічної підтримки — наприклад, адаптаційний квест. Водночас важлива співпраця і комунікація практичного психолога з класним керівником та вчителями-предметниками, а за потреби і з батьками. Зазвичай після проведеного дослідження процесів адаптації учнів ми проводимо тематичні батьківські збори та плануємо подальшу роботу з учнями. 

Адаптація учнів 5 класу: як діагностувати Рекомендації для педагогів і батьків щодо успішної адаптації п’ятикласників до нових характеристик освітнього простору



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді